Winterbanden

MadDog2K

Actief lid
Weet iemand hoe het zit met winterbanden in de lease ?
Ik heb er een contract voor, en mag dus ergens winterbanden er op laten zetten... maar :

1) Gebeurd dit doorgaans op afspraak, of kan je meestal gewoon langsrijden ?
2) Wat is een mooie temperatuur om ze er onder te laten zetten, het is nu nog een beetje te zacht buiten volgens mij :)
3) Volgens mij bepaalt de lease-maatschappij de band die er op komt, en dat werd dan waarschijnlijk Vredestein SnowTrac. Iemand ervaring met die banden ?

Newbie questions :)
 

redfoxert

Senior Member
1. Afspraak ... aangezien ze die banden meestal niet zomaar op voorraad hebben liggen. Zeker niet wanneer de leasemaatschappij banden voorschrijft.
2. Meen dat de temperatuur onder de 5 of 7 graden moet liggen, structureel, wil je er voordeel uit halen.
3. Geen ervaring, heb ook geen winterbanden contract. Kost me persoonlijk 10 euro per maand en dan zijn ze niet eens eigendom. Voor dat geld koop ik ze liever zelf.
 

Peter79

Actief lid
Mad Dog:
1) eerst even checken bij wie je het moet laten doen (Profile/Euromaster/Quickfit/etc). Dan gewoon bellen en afspraak maken. Duurt max 45 minuten.
2) algemene regel is onder de 10 graden. Maar ik doe het meestal als het 7-8 graden of kouder begint te worden. Let op: als je veel in Duitsland bent, moet je ze eigenlijk er nu al onder gaan zetten...
3) Op zich goede banden, maar je hebt gelijk de leasemaatschappij bepaald het vaak. Kopen gewoon een hoop banden in bij de bedrijven en dan leggen ze die er altijd onder. Zo is het goedkoper voor de leasemaatschappij en het bandenbedrijf verdient er ook nog lekker aan...

Succes, maar het is zo geregeld dus geen zorgen!!
 

Rallye

Forumguru
Let op: als je veel in Duitsland bent, moet je ze eigenlijk er nu al onder gaan zetten...

Waarom? Winterbanden zijn in Duitsland, in tegenstelling tot de geruchten, niet verplicht. Pas als er sprake is van winterse omstandigheden (m.n. sneeuw), dien je ze te hebben. Rij je dan toch, dan kunnen ze je een boete geven van 20 Euro, als je vast komt te zitten 40 euro.

Kortom: wordt er sneeuw verwacht, rij dan niet met zomerbanden in Duitsland. Liever ook niet in Nederland trouwens.......

http://www.fahrtipps.de/verkehrsregeln/winterreifen-pflicht.php
 

redfoxert

Senior Member
Waarom? Winterbanden zijn in Duitsland, in tegenstelling tot de geruchten, niet verplicht. Pas als er sprake is van winterse omstandigheden (m.n. sneeuw), dien je ze te hebben. Rij je dan toch, dan kunnen ze je een boete geven van 20 Euro, als je vast komt te zitten 40 euro.

Kortom: wordt er sneeuw verwacht, rij dan niet met zomerbanden in Duitsland. Liever ook niet in Nederland trouwens.......

http://www.fahrtipps.de/verkehrsregeln/winterreifen-pflicht.php


En wanneer je een ongeluk veroorzaakt die mogelijkerwijs door middel van goeie winterbanden voorkomen had kunnen worden, ben je ook nog eens onverzekerd en kan je voor alle kosten opdraaien ..... tis maar waar je zin in hebt :tongue:
 
Bij de NEW-Swift van mijn vrouw liggen er in de winter Vredestein Snowtrac II onder. Zeer tevreden over en komen ook altijd goed uit de testen!

Aanrader dus!
 

Mark

Banned
Waarom? Winterbanden zijn in Duitsland, in tegenstelling tot de geruchten, niet verplicht. Pas als er sprake is van winterse omstandigheden (m.n. sneeuw), dien je ze te hebben. Rij je dan toch, dan kunnen ze je een boete geven van 20 Euro, als je vast komt te zitten 40 euro.

Kortom: wordt er sneeuw verwacht, rij dan niet met zomerbanden in Duitsland. Liever ook niet in Nederland trouwens.......

http://www.fahrtipps.de/verkehrsregeln/winterreifen-pflicht.php

Niet alleen een boete, ze laten je ook niet verder rijden als je in de sneeuw zit met zomerbanden.
Je mag dus ook nog op eigen kosten een takelwagen laten komen die je naar een plaats brengt waar geen sneeuw meer ligt.
Met de Duitse politie is op dit punt niet te onderhandelen, ivm veiligheid zijn die heel streng geworden.
Ik heb op het werk een collega die in Duitsland een 2de woonst heeft, die heeft ervaring met zomerbanden, sneeuw en politie.
 

VEEJAY

Forumguru
Mijn leasebedrijf zei dat ik zelf wel een voorkeur voor band mocht opgeven als ik dat op prijs stel. De ANWB had laatst twee goede, ik weet ff niet welke dat waren maar die moet ik hebben.
 

MadDog2K

Actief lid
Bedankt voor de reacties ! :)

Is allemaal wat duidelijker nu.
Wellicht even vragen of die Dunlops er toch niet onder mogen, die komen er goed uit.
 

Jager

Actief lid
Waarom? Winterbanden zijn in Duitsland, in tegenstelling tot de geruchten, niet verplicht. Pas als er sprake is van winterse omstandigheden (m.n. sneeuw), dien je ze te hebben. Rij je dan toch, dan kunnen ze je een boete geven van 20 Euro, als je vast komt te zitten 40 euro.

Kortom: wordt er sneeuw verwacht, rij dan niet met zomerbanden in Duitsland. Liever ook niet in Nederland trouwens.......

http://www.fahrtipps.de/verkehrsregeln/winterreifen-pflicht.php

Winterbanden zijn eigenlijk eigenlijk wel verplicht in duitsland, er wordt echter niet streng op gecontroleerd en je wordt pas 'afgerekend' als er een ongeluk heeft plaatsgevonden. De wet is per 1-1-06 officieel ingevoerd dat je verplicht bent in de wintermaanden de winterbanden te voeren op de duitse wegen.

Heb zelf een regeling bij de ING, de 17" Pegasus gaan in opslag en er komt officieel een setje staal onder, maar lokale profile was van mening dat er wel een leuk setje LM onder moest en ze gingen even kijken wat ze ermee konden doen. :)

Bij ING is het trouwens Vredestein als winterbanden.
 

Peter79

Actief lid
Niet alleen een boete, ze laten je ook niet verder rijden als je in de sneeuw zit met zomerbanden.
Je mag dus ook nog op eigen kosten een takelwagen laten komen die je naar een plaats brengt waar geen sneeuw meer ligt.
Met de Duitse politie is op dit punt niet te onderhandelen, ivm veiligheid zijn die heel streng geworden.
Ik heb op het werk een collega die in Duitsland een 2de woonst heeft, die heeft ervaring met zomerbanden, sneeuw en politie.
Je hebt helemaal gelijk. Ik heb ook al meerdere collega's gehad vorig jaar die problemen hebben gehad met Die Polizei! Eentje heeft zelf de schuld van een ongeluk gekregen doordat hij geen winterbanden had. Het vroor niet, maar de condities waren slecht en dit was genoeg aanleiding om hem de schuld te geven, want hij had met betere banden beter kunnen reageren/stoppen...

Kortom, ik neem absoluut geen risico in Duitsland, want het zijn &**^&@!@ !!
 
Dat winterbanden verplicht zijn in Duitsland is niet waar.
Tenminste niet Juridisch.
Je auto is nu eenmaal goedgekeurd om op de weg te rijden zonder winterbanden.
Het enige land in Europa dat een uitzondering is is Zweden en geen enkel ander land.
En daar zijn wel even iets andere condities dan in Duitsland.

Zo is het echt, kijk de juridische lectuur er maar op na.
Maar, om een hele hoop problemen te voorkomen en veiliger te rijden zou ik zeker voor winterbanden kiezen, dat is zo klaar als een klontje.
En je bent nu eenmaal verplicht om goed voorbereid op pad te gaan.
Zie het als je identiteitskaart bij hebben.
Dat is niet verplicht, totdat er iets aan de hand is en dan moet je hem kunnen tonen.
De politie kan je niet staande houden zonder rede en je identiteitsbewijs vragen.
Maar als je iets verkeerd doet, een ongeluk krijgt of er is een bijzondere situatie dan mogen ze er om vragen.
En je weet natuurlijk niet of je een ongeluk krijgt of niet.


Maar het is niet zo dat Duitsland eventjes het hele rechtssysteem en de internationale auto eisen (of hoe dat ook heet) kan gaan veranderen.
 

Jager

Actief lid
Dat is dan een beetje vreemd: ik lease ook bij ING maar heb nu toch echt Michelin winterbanden onder mijn auto...

Misschien anders vastgelegd in het contract door de werkgever? Kreeg zelf te horen van de ING dat ze standaard dus Vredestein monteren :)
 
Een collega van mij heeft ook Vredestein (snowtrac) en wij hebben ook ING Lease auto's.
De mijne gaan er voorlopig nog niet onder en ik weet ook niet meer welke ik heb.
Geen Vredestein, dat weet ik zeker want die waren op bij Profile Tyrecenter afgelopen januari.
 

Tijg

Actief lid
Mijn leasebedrijf zei dat ik zelf wel een voorkeur voor band mocht opgeven als ik dat op prijs stel. De ANWB had laatst twee goede, ik weet ff niet welke dat waren maar die moet ik hebben.
Tegenwoordig zijn de meeste A-merk banden wel goed, maar dit jaar was het Dunlop dacht ik.

Twee jaar geleden kwam Vredestein Snowtrac 2 als beste uit de test, vandaar dat ik die destijds heb genomen.
Op 30 december datzelfde jaar reed ik fluitend (en slalommend) tussen iedereen door toen ik in de sneeuwstorm van Bladel naar Utrecht reed. De enige die me inhaalde was een Noorse vrachtauto met 18 winterbanden. :worshippy:
 

Rallye

Forumguru
Winterbanden zijn eigenlijk eigenlijk wel verplicht in duitsland, er wordt echter niet streng op gecontroleerd en je wordt pas 'afgerekend' als er een ongeluk heeft plaatsgevonden. De wet is per 1-1-06 officieel ingevoerd dat je verplicht bent in de wintermaanden de winterbanden te voeren op de duitse wegen.

Ondanks de ervaringen met de Duitse politie: lees de link bij mijn vorige stukje. Winterbanden zijn niet verplicht. Hier nogmaals: http://www.fahrtipps.de/verkehrsregeln/winterreifen-pflicht.php

"Es gibt auch künftig keine Winterreifenpflicht, jeder Autofahrer ist dazu verpflichtet, mit geeigneter Bereifung unterwegs zu sein. Das kann je nach Wetterverhältnissen auch ein guter Sommerreifen oder ein Ganzjahresreifen sein. Wer auf Winterreifen verzichten will, muss sein Auto bei widrigen Straßenverhältnissen stehen lassen und auf Bus und Bahn umsteigen."
 

Jager

Actief lid
Ondanks de ervaringen met de Duitse politie: lees de link bij mijn vorige stukje. Winterbanden zijn niet verplicht. Hier nogmaals: http://www.fahrtipps.de/verkehrsregeln/winterreifen-pflicht.php

"Es gibt auch künftig keine Winterreifenpflicht, jeder Autofahrer ist dazu verpflichtet, mit geeigneter Bereifung unterwegs zu sein. Das kann je nach Wetterverhältnissen auch ein guter Sommerreifen oder ein Ganzjahresreifen sein. Wer auf Winterreifen verzichten will, muss sein Auto bei widrigen Straßenverhältnissen stehen lassen und auf Bus und Bahn umsteigen."
Hmz inderdaad, lekker tegenstrijdige verhalen lees je erover op verschillende sites :)
 
Bovenaan Onderaan