Winterbanden

VEEJAY

Forumguru
Heb sinds vanochtend 4 Conti Wintercontacts TS810. Ik kan hem weer lekker boeken. Fantastische grip en ook minder herrie tov de Sportcontact2 is op de koop toe.
 

VEEJAY

Forumguru
De sportcontacts waren er begin november op gezet, maar je kunt gelijk hebben. Ik hoor het wel ;)
 

MadDog2K

Actief lid
De kwik-fit heeft de Vredestein Snowtracs 2 erop geschroefd, en 2.5 bar rondom spanning er op gezet.

Maar als ik bij vredestein.nl naar mijn auto ga kijken, dan moeten ze op 2.5 bar voor en 3.1 bar achter. Is dat achter niet wat hoog ?

Vertrouw vredestein wat meer dan kwikfit, maar toch...
 

Bennieboy

Nieuw lid
Weet iemand hoe het zit met winterbanden in de lease ?
Ik heb er een contract voor, en mag dus ergens winterbanden er op laten zetten... maar :

1) Gebeurd dit doorgaans op afspraak, of kan je meestal gewoon langsrijden ?
2) Wat is een mooie temperatuur om ze er onder te laten zetten, het is nu nog een beetje te zacht buiten volgens mij :)
3) Volgens mij bepaalt de lease-maatschappij de band die er op komt, en dat werd dan waarschijnlijk Vredestein SnowTrac. Iemand ervaring met die banden ?

Newbie questions :)

Heb sinds 4 weken Snowtracs onder mijn Octavia Be zitten. Zijn volgens ADAC test goeie winterbanden.
Mijn ervaring tot nu toe is goed. Goeie grip op nat wegdek. Heb nog geen ervaring met sneeuw.
Maken zeker niet meer geluid als de Bridgestone Turanza`s die er standaard onder zitten.
 

MadDog2K

Actief lid
Heb sinds 4 weken Snowtracs onder mijn Octavia Be zitten. Zijn volgens ADAC test goeie winterbanden.
Mijn ervaring tot nu toe is goed. Goeie grip op nat wegdek. Heb nog geen ervaring met sneeuw.
Maken zeker niet meer geluid als de Bridgestone Turanza`s die er standaard onder zitten.

Hoeveel spanning heb je d'r op staan ?
 

joergarms

Senior Member
Ik meen dat er gemiddeld 0,3 bar extra in de winterbanden moet.
Dat doe ik in ieder geval wel altijd. Daarbij heb je natuurlijk ook nod de laadindex, afhankelijk daarvan bepaal je de bandenspanning.
 
stiller.......

Tjonge tjonge die winterbanden zijn een stuk stiller dan de zomerbanden.
Het verschil is aanmerkelijk.
Ik denk dat ik ze er s,zomers ook maar op laat zitten!:laugh:
Trouwens volgens de geleerden moeten de winterbanden erop als de R in de maand is, dus maar 4 maanden gewone banden.
Eigenlijk is het dan toch niet zo gek om de WB te laten zitten?zit ik me net te bedenken.

Gr ,

Aaron
 

VEEJAY

Forumguru
Inderdaad Aaron dat zeg ik de winterbanden zijn een stuk stiller.

Net met 1 graden nog steeds volop grip, niet normaal meer.
 

Dutch4x4

Senior Member
Trouwens volgens de geleerden moeten de winterbanden erop als de R in de maand is, dus maar 4 maanden gewone banden.

De R behalve september, zeggen die geleerden, en voor Nederland hebben ze ongelijk, zo hebben we net geconstateerd in het ervaringendraadje. Zomerbanden zijn grofweg tot het vriespunt beter.

Ik moet er niet aan denken om bij 30 graden op winterbanden te rijden...
 

Fabia

† In Memoriam
Was jaren geleden ook een stukje in Blik op de Weg, dat was een buitenlander (een Rus dacht ik) die op de autoweg een klapband had gehad. Toen de politie beter ging kijken bleek het dus om een winterband te gaan en het was dus volop zomer.
 

MadDog2K

Actief lid
Wie heeft er Snowtracs 2 onder z'n O2 zitten, en wat is jullie spanning ? :)

En zijn ze doorgaans rondom dezelfde spanning (vond achter wat meer altijd wel iets lekkerder rijden)
 

___JC___

Forumguru
Nou ik heb sinds gisteren ook mn winterbanden hoor. Michelin Primacy Alpin om mijn pegasus velgen dus 17 inch.

Eerste indruk is top, nagenoeg GEEN rolgeluiden meer, en die had ik nogal de laatste tijd, en super veel grip. Enige nadeel is dat ie, naar mijn gevoel, iets minder direct stuurt.

Ik ga in februari naar Zweden voor het WRC en dan zijn winterbanden verplicht. Heb nog even gevraagd wat de snelheidsrestrictie was en dat is 210. Moet me dus ietsjes inhouden in Duitsland.
Vorig jaar had ik voor een week winterbanden gehuurd en daar mocht ik maar 160 mee !!!

Ben dus blij dat ik mn leasecontract aan heb laten passen met winterbanden.
 

MadDog2K

Actief lid
Heb je geen sneeuwketting nodig in Zweden waar je heen gaat JC ?

Zo ja ... die passen niet echt om 17'' geloof ik.
 

___JC___

Forumguru
Heb je geen sneeuwketting nodig in Zweden waar je heen gaat JC ?

Zo ja ... die passen niet echt om 17'' geloof ik.

De omtrek van de banden is natuurlijk nogsteeds hetzelfde, 17 inch of niet. Kan wel zijn dat de velgen dan beschadigen maar daar heb je beschermkappen voor of die nieuwe sneeuwsokken ipv kettingen.

Vorig jaar had ik sneeuwkettingen bij me maar heb ze niet nodig gehad. Ze houden daar de wegen wel aardig sneeuwvrij.
 

joergarms

Senior Member
Ach die 210 km/h schiet ook aardig op toch.
Over die autosoch, dat ding Sucks!!!
Het is absoluut niet met een sneeuwketting te vergelijken, het is een leuke tussenvorm, tussen helemaal niets of sneeuwkettingen.
Maar op ijs presteert dat ding baggerslecht, kom je onverhoops toch op een schoon stuk asvalt, dan slijt ie bijzonder snel.
Geef mij maar m'n kettingen, ( we hebben inmiddels een setje of 10 liggen thuis), dat werkt nog het beste.
 
Bovenaan Onderaan