Winterbanden

Tallguy

Forumguru
Voordat we hier opnieuw een hele discussie starten over winterbanden in Duitsland...gebruik de Zoekfunctie even aub ;)

En wat betreft jouw vragen:
1. Vaak op afspraak (99%) omdat de bandenboeren het rond deze tijd stervensdruk hebben met het omzetten zomer naar winterbanden. Steeds meer NL'ers rijden nl (verstandig) op winterbanden. Ik heb wel eens een maand moeten wachten voordat ik bij mijn bandenboer terecht kon.

2. Gangbaar is als de temperatuur overdag (logisch, want 's nachts is het toch altijd kouder) geduren een langere tijd niet meer boven de 7graden uitkomt. Met de slome winters in NL de afgelopen jaren wil het wel eens voorkomen dat je 5 dagen <7graden hebt en daarna opeens 3 maanden >9graden. Da's een afweging en lastig te maken soms.

3.Kijk in de laatste consumentengids. Daar stond een test is van 16" en 15" winterbanden. Op 16" was de Michelin het beste...op 15" dacht ik ook de Michelin. Ik mocht zelf kiezen, heb de Goodyear UltraGrip Performance genomen, maar die staan volgens de CB op de 4e of 5e plek.
Michelin is goed, Dunlop is goed, Goodyear is goed en de Continental is goed.
 
Winterbanden? Erop die dingen!!!

Rij al vele jaren in de winter met winterbanden. Ook in Nederland. Het geeft zoveel meer grip. Ook op vuile en modderige wegen. Dus als het in je leasecontract staat dan zeker doen.
Ik bel meestal de bandenboer in oktober voor een afspraak begin November. Dan heb ik zeker een afspraak.

vwb Duitsland. Het is daar meer een aansprakelijkheids kwestie. Bijvoorbeeld je rijdt ergens in middenduitsland op een mooie bochtige weg ook op het verticale vlak. Opeens valt er sneeuw. Met je zomergladialen kom je dan niet meer boven en veroorzaak je een file. Dit kan weer tot gevaarlijke situaties lijden en daarvoor houden ze je dan weer verantwoordelijk.

Dus waarom het risico nemen? Erop die dingen!!!
 

Dutch4x4

Senior Member
Bij mij gaan ze er pas in december op.

Dat hele verhaal van 7 graden is gewoon zekerheidshalve, de bandenindustrie heeft een flinke marge ingebouwd. Denk eerder aan minder dan 3 of 4 graden - en dat is het in Nederland niet zo vaak (meer). Sterker nog, de vorige winters (afgelopen januari bijvoorbeeld) vroeg ik me regelmatig af wat ik in godsnaam op die winterbanden deed, zo zat ik te zwalken op de weg bij 12 graden buitentemperatuur.

Want dan zijn die dingen écht niet veiliger dan zomerbanden. Ik zou zelfs willen zeggen onveiliger, omdat je dan het gevoel hebt dat je op kauwgomballen rijdt.

Ik kies puur voor winterbanden omdat ik mijn duurdere zomerbanden daarmee drie maanden spaar. Omdat het ultrasportbanden zijn, slijten die al zo hard en vervanging stel ik daarmee weer een tijd uit. In de kou doen ultrasportbanden het bovendien veel slechter dan 'gewone' zomerbanden. Onder de eerdergenoemde 3 graden worden het al snel bakstenen, wat niet echt bevorderlijk is voor de grip en al evenmin voor het comfort. Zulke banden gedijen nu eenmaal bij een prettig hoge bedrijfstemperatuur.

Maar met gewone zomertoerbanden zou ik prima door de huidige Nederlandse winters durven rijden, hoor. Die drie dagen sneeuw per jaar neem ik dan maar voor lief. Dan blijf je maar thuis. Voor de wintersport zou je dan nog altijd een setje kunnen huren. (En als je een garage hebt of een schuurtje waar je een setje kunt stallen, nog beter. Dan gewoon alleen monteren als het nodig is. Ik heb die ruimte helaas niet, anders zou ik dat doen.)

Met andere woorden: ook al monteer ik winterbanden en vind ik ze fantastisch in de sneeuw (echt een wereld van verschil met zomerbanden), voor het natte Nederlandse 'winterweer' zijn winterbanden echt een hype, berustend op bangmakerij.
 

renYek

Lid
Vandaag een afspraak gemaakt. Maandag aanstaande worden ze gemonteerd (ik heb nog geen winterbanden, mijn allereerste ooit worden het).

En de baas betaalt ze :)
 
Heb mijn wintersloffies (en die van mijn vrouw) er afgelopen weekend onder gelegd.

Er wordt deze week nachtvorst verwacht en i.c.m. neerslag is dat niet zo'n goede combinatie!

Laat de winter nu maar komen.......heb het overigens wel weer even gehad met bandjes verwisselen. 8 stuks en dan ook nog al die LM-velgen mooi poetsen.....mijn zaterdagmiddag was weer gevuld! ;)
 

neoproject

Actief lid
Misschien een domme opmerking maar zou het kunnen dat ik op mijn fabia af fabriek winterbanden heb gekregen? Ik las ergens op een site dat je mensen met winterbanden kan herkennen doordat er achter hen een wolk opgespat water verschijnt bij regenweer... Wel ik heb dat bij mijn auto ook, er spat veel water weg. Op zich is dit een goede zaak want dit wil zeggen dat de banden zoveel mogelijk water "wegspuiten".
Toch lijkt het mij onwaarschijnlijk dat ik maart winterbanden kreeg bij mijn nieuwe auto :)
Bestaat er zoiets als ALL-season banden of is het ofwel zomerbanden ofwel winterbanden?
 

Fabia

† In Memoriam
Je kan toch op de wang van de band lezen wat je hebt? Wat is het merk band? Volgens mij staat op winterbanden duidelijk vermeld dat het winterbanden zijn, correct me if i'm wrong.
 

Gieliovd

Forumguru
Je kan toch op de wang van de band lezen wat je hebt? Wat is het merk band? Volgens mij staat op winterbanden duidelijk vermeld dat het winterbanden zijn, correct me if i'm wrong.
Niet altijd even duidelijk hoor. Vaak staat er alleen M+S ofzo op (mud and snow).

Vaak kun je het aan het type wel herkennen als je er ook op hebt.

Meest duidelijke manier om te herkennen is dat winterbanden altijd een lamellen structuur op het loopvlak hebben. Zo grijpen ze in de sneeuw.

~~~~~~~~~~~
~~~~~~~~~~~

Dat idee.

Dat ze meer water opspatten is een fabeltje.
 
Als de banden erop zitten kijk dan even of ze allemaal dezelfde maat hebben. Vorige week heb ik bij Profile Tyre center (via de leasemaatschappij) 4 Michelin winterbanden laten monteren. Een paar dagen later keek ik naar mijn linksvoorband en zag daar 215/55R16 staan... terwijl de rest 205/55R16 heeft...
Wat blijkt bij navraag? De wikkels om de banden vermelden een andere bandenmaat dan de band. De garage had er vele uit gehaald voordat deze waren gemonteerd bij het controleren van de geleverde bestelling. De monteur heeft helaas in mijn geval alleen op het wikkel gekeken. Vervelend natuurlijk want je kunt wel weer terug naar de garage. Niet zo'n goeie kwaliteitscontrole zullen we maar zeggen.
 
Ik heb dat ook meegemaakt. Ik werk o.a. in een VW-magazijn. daar krijgen we eens per jaar een heel zooitje winterbanden binnnen. Allerlei verschillende types en maten enz. Wat blijkt nu....

Banden set's zitten heel mooi ingepakt, maar ik maakte er een open en het bleek dat er in 4! set's een verkeerde band om de velg lag.... (te dikke wang, scheelde 10 mm ofzo) Meteen maar de importeur gebeld om navraag te doen. Het was zelfs zo erg dat als je deze had gemonteerd je er nog problemen mee zou kunnen krijgen ook tijdens het rijden.

Het is dus wel de moeite waard om zelf na te kijken of je wel de goede banden heb gekregen, degene die je had besteld!
 

Jager

Actief lid
Nou heb ze eronder liggen...
vier stalen 16" velgen met winterslofjes voor de octo :)
Ziet er niet uit als je de 17" Pegasus gewend bent! haha
Wel merkbaar vandaag trouwens..
 

VEEJAY

Forumguru
Volgende week vrijdag gan ze bij mij eronder, heb gevraagd om de Conti wintercontact 810 ofzoiets, stond nummer 2 op de anwb lijst die hier op het forum gezet was.


Ben benieuwd..
 

Tallguy

Forumguru
Nou heb ze eronder liggen...
vier stalen 16" velgen met winterslofjes voor de octo :)
Ziet er niet uit als je de 17" Pegasus gewend bent! haha
Wel merkbaar vandaag trouwens..
Moet je 16" wieldoppen van een Passat erop zetten. Heb ik ook. Ga trouwens binnenkort maar een de sloffen laten wisselen.
 

O2B

Nieuw lid
1) Gebeurd dit doorgaans op afspraak, of kan je meestal gewoon langsrijden ?
Bij mij altijd op afspraak.
2) Wat is een mooie temperatuur om ze er onder te laten zetten, het is nu nog een beetje te zacht buiten volgens mij :)
Leasemaatschappij stuurt meestal een brief wanneer ze erop moeten. Als ze er eind oktober nog niet opliggen, bellen ze voor een herinnering.
3) Volgens mij bepaalt de lease-maatschappij de band die er op komt, en dat werd dan waarschijnlijk Vredestein SnowTrac. Iemand ervaring met die banden ?
Heb goede ervaringen met de Snowtrack. Confortabele band. Let wel goed op de banden spanning. Vredestein adviseert vaak veel hogere spanningen dan de autofabrikant.

duitsland vehaal: al geoeg besproken maar toch: komt erop neer dat je winterbanden moet hebben als de weersomstandigheden erom vragen. Ofwel: noordduitsland bijna nooit een probleem, zuid duitsland: beter zorgen dat je ze hebt.

Mijn O2: nu 2 weekjes oud, dus maandag as gaan ze eronder. O tweetje is al in Parijs geweest, en met een graad of vier over de gladde weggetjes van de Arc de Triomphe waren ze toch al welkom geweest :-)
 

purk

Senior Member
snowtrac 2 is een geweldige band, lekker stil en goede grip op natte wegen en goede grip op sneeuw, voor het geval dat je op wintersport gaat en er sneeuw ligt.
 
Bovenaan Onderaan