Spatlappen op O3 met 18inch wielen?

Cordoba

Forumguru
Ik loop inderdaad wel eens te denken over spatlappen, maar dan juist achter: voor heb ik niet zoveel last, maar de achterwielen gooien de onderkant van de achterbumper wel regelmatig onder de bagger of gemaaid gras (waarschijnlijk afkomstig van het maaien van wegbermen).
 
Ik heb de 18" Alaris en ben hevig geschrokken van de vuiligheid die de O3 opspat tegen de caravan. Tot aan de nok aan toe. Vandaar toch spatlappen laten monteren. Ze doen uitstekend hun werk en zijn mij reuze meegevallen op de O3.
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    90 KB · Weergaven: 153
Laatst bewerkt:

RPeter

Senior Member
Het enige non esthetisch bezwaar dat ik zou kunnen uiten over spatlappen is hun intrinsieke eigenschap om tijdens de sneeuwdagen als sneeuwschop te functioneren.
m.a.w. een wielkast vol sneeuw en dus banden die hun sneeuw'vulling' moeilijker kwijt geraken.
 

Spoetnik

Forumguru
Heb ze er ook op gezet. Gekocht tijdens de actie bij Superskoda. Ze kosten mij € 14 euro per 2.

Ik had zo iets van valt het me tegen haal ik ze er wel weer af. Voor dat geld kan je niet tobben. Monteren is gemakkelijk zelf te doen. Kon de wielen gewoon laten zitten. Achter is het 2 "klikkers" los halen en een schroef. Voor 2 schroeven en 1 "klikker" waar je dan een gaatje in het kunststof binnenscherm voor moet boren.

Ze zijn functioneel. Modder zit niet op de zijkant van de wagen maar onder aan de spatlap. M.n. achter werken ze heel goed. Ze vallen niet echt op, zeker als je de auto van achter bekijkt. Kan me ook niet echt voorstellen dat de wagen gaat roesten onder de spatlap, boeit me niet echt. Vooralsnog ben ik er wel happy mee.
 
Laatst bewerkt:

micky

Forumguru
Ik heb de 18" Alaris en ben hevig geschrokken van de vuiligheid die de O3 opspat tegen de caravan. Tot aan de nok aan toe. Vandaar toch spatlappen laten monteren. Ze doen uitstekend hun werk en zijn mij reuze meegevallen op de O3.
Maar nu serieus, daarvoor schaf je deze lelijke dingen aan?? ik heb zelf een caravan en ben er meerdere keren mee op pad geweest met de O3, ben een enorme caravan freak en dus heel zuinig, onze caravan is een oldtimer, maar zie dit voordeel echt niet, ben je bang dat je caravan stuk gaat???
 
Hallo Mickey, ook ik ben heel zuinig op ons Kipje. De eerste keer met de O3 had gelijk al schade (gat door steenslag) aan mijn disselklep. Ik wil nog even met de caravan doen omdat bij aanschaf van een gelijkwaardige caravan weer even Eur. 20k moet neerleggen. Spatlappen waren iets goedkoper en voor mij een goede oplossing.
 

micky

Forumguru
@Rover50 spatlappen helpen helaas niet tegen wegschietende stenen, die gaan er onderdoor aangezien die direct tussen de band en de straat "afgevuurd" worden, volg je die lijn schuin omhoog raakt het alsnog de caravan.......
 

KaRoQ-2023

Actief lid
Ik heb voor ook spatlappen. Valt bij een zwarte auto nauwelijks op. Eigenlijk bij alle auto's gehad. Scheelt best wel....
 

Bijlagen

  • RS_150214_1.jpg
    RS_150214_1.jpg
    1,6 MB · Weergaven: 195
  • 2014-02-14-1694_a.jpg
    2014-02-14-1694_a.jpg
    1 MB · Weergaven: 193
Laatst bewerkt:

louike

Actief lid
1 van de eerste reacties vatte het geweldig samen: spatlappen? smartlappen!!
Als je nu in Oost Europa continu door de blubber rijdt..... maybe, maar in NL?
Ieder zijn ding, maar ik zeg: neem een groupon voor de wasstraat!
 

marwin

Forumguru
Heb ze er onder zitten voor en achter en ik vind het persoonlijk gewoon net even dikker staan dan zonder. Maar over smaak valt niet te twisten :)
 

Reinierlambers

Actief lid
@Snorremans , ik kan het best waarderen ..sterker nog .. ik vind behoud van mijn lak op de achterschermen belangrijker dan het idee een ouwe lullen bak te rijden ik overweeg een setje te kopen voor de achterzijde maar ben erg benieuwd hoe ver de uitsteken. sporadisch heb ik last van steenslag vanaf de bumper richting achterraam. mijn 235/40r19 slofjes willen nogal eens een steentje meepakken helaas .. zou je eens kunnen meten hoeveel er effectief vanaf de bumper naar buiten steekt ? Zou je zeer erkentelijk zijn. Al kan ik voor die 14 euro geen buil vallen natuurlijk
 

EdK

Forumguru
Ach vloegel had je die rubberen flappen met logo ( soms) erop eraan hangen en was echt geen smoelwerk.
Maar de spatlappen heden ten dagen zijn van kunststof gemaakt en ook nog eens in style met de wagen.
Als men niet weet dat het spatlappen zijn , dan valt het bij merendeel van de mensen niet op.
Zitten bij mijn Yeti zowel voor als achter en doen hun werk gewoon.
Achterzijde schoner en zijkanten bij voordeuren wagen is ook gewoon schoner dan zonder...

En zoals je al zegt voor de eurie's hoef je het niet te laten.......
 

DannyG

Forumguru
Grappig om te lezen hoe de één het met spatlappen een oude lullenbak vindt terwijl de ander daar totaal het tegenovergestelde stelt. Hoe dan ook heb ik er onmiddellijk twee paar onder gezet. De auto wordt er naar mijn smaak niet lelijker door (maar niet iedereen deelt die smaak uiteraard :) ). Waar je wel op moet letten is dat bij bredere wielen of die met een lagere ET waarde eigenlijk te ver naar buiten komen waardoor het effect van de lappen eigenlijk veel minder is dan bij gewone maten. Mijn velgen hebben de maar 7,5 J ET 35 en het is vooral die ET 35 die roet in het eten gooit. Nou ja ... ik laat ze eronder staan.

Hieronder enkele foto's voor een idee van het uitzicht.


Doei :cheers:
 

B.Stuurder

Forumguru
Als je lang genoeg getrouwd bent, heb je vanzelf een setje spatlappen in huis.:deuk:
On topic: ik heb helemaal niet zo'n last van buitensporige vervuiling die evt met spatlappen zou kunnen worden voorkomen. En toch 235x35ZR19 met ET47 op de auto.
 

-Ri-

Actief lid
Ik wou net hetzelfde zeggen als @B.Stuurder, ik heb geen overdreven vuiligheid met 8,5x19 ET35
Ik rij wel weinig km's en rustige chauffeur en was Mn auto om de 2@3 weken
 
Bovenaan Onderaan