Fluittoon bijgeluid

Beste mede forumleden,

Sinds vorige maand trotse eigenaar van een Fabia III. Er is echter een ding waar ik tegen aan loop.

Als ik op een provinvialeweg rijd met de cruise control aan en het verbruik van de Fabia is tussen de 1:20 en de 1:27 dan hoor ik een irritante fluittoon van 100 Hz onder het dashboard vandaan komen.
Net luid genoeg om de radio te overstemmen.

Gisteren bij Martin Schilder geweest en die wist mij te vertellen dat dat een bijgeluid is dat hoort bij dit type Skoda. opmerkelijk want het geluid is best irritant. Zij vertelde mij dat het probleem wel gemeld is bij de importeur maar dat ik de eerste was die er mee kwam.

Zijn er anderen die dit geluid ook waarnemen? Maar nog belangrijker, zijn er forumleden die het herkennen en waar de dealer al voor een oplossing heeft gezorgd?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!

Groetjes Johan Schuurman.
 

Canon-Eye

Forumguru
Als het werkelijk verbruik-gerelateerd is, dan lijkt de brandstoftoevoer hoog op het verdachtenlijstje te staan.
Maar zit de brandstofpomp wel in het vooronder, of zit die bij de tank?
 
Brandstofpomp zit voor zover ik weet onder de achterbank. Maar het geluid is slecht te lokaliseren. De dealer heeft met een vergelijkbaar type gereden en geeft aan dat het in de constructie zit. Die auto maakte hetzelfde bijgeluid. Skoda geeft daarom aan dat het bij de auto hoort.

Overigens gaat het om een 1,2 TSI 66 kW
 

Noord26

Forumguru
Ik probeer het geluid mij voor te stellen, maar dat lukt niet omdat er tegenstrijdige informatie beschikbaar wordt gesteld. 100Hz is enorm laag. En fluiten is juist een hoge toon.
 

Ridley

Forumguru
Ik herken geen fluittoon. En na 10.000 km was ik daar op zeker mee teruggegaan naar de dealer. Dit hoort niet bij dit 'type' auto hoor.
 
@noord 26 Het is een toon die lijkt op de toon die vroeger bij het testbeeld van de t.v. zat. Maar dan iets hoger.
Het is zeker niet de aircopomp. Ook zonder de airco aan maakt de auto deze bijgeluiden.

@Racebleutje Nee het is niet de software daar zijn ze erg handig in bij VW:maakmegek:
 

servies

Forumguru
Nu even serieus...
Als ik op een provinvialeweg rijd met de cruise control aan en het verbruik van de Fabia is tussen de 1:20 en de 1:27 dan hoor ik een irritante fluittoon van 100 Hz onder het dashboard vandaan komen.
Net luid genoeg om de radio te overstemmen.

Gisteren bij Martin Schilder geweest en die wist mij te vertellen dat dat een bijgeluid is dat hoort bij dit type Skoda.
Lekkere dealer...en wat een pertinente onzin...
opmerkelijk want het geluid is best irritant. Zij vertelde mij dat het probleem wel gemeld is bij de importeur maar dat ik de eerste was die er mee kwam.
??? Door wie is het dan gemeld...
Zijn er anderen die dit geluid ook waarnemen? Maar nog belangrijker, zijn er forumleden die het herkennen en waar de dealer al voor een oplossing heeft gezorgd?
Hmmm, ik heb soms het idee ook een fluittoon te horen bij het gebruik van de cruise control in m'n Rapid...
 

Kogamyata

Senior Member
Nou moet ik zeggen dat ik dit ook gehad heb, althans mijn vrouw en dochter hoorden het, ik niet. Ik hoor hoge tonen bijna niet meer ivm leeftijd.
Na geruime tijd, enkele duizenden km's, immers ik had er geen last van, resulteerde dit in 'n knipperend spiraallampje. Mijn vrouw hoorde toen het geluid niet meer en zei:"Het is weg"! Maar ja dat lampje bleef en erger nog, de binnenventilator deed het niet meer. Of dat bij jouw auto ook is weet ik niet, maar het zou kunnen. Ik heb 'n 1,2 TD Green Line Fabia van 2010. Het deed zich voor ergens tussen de 140.000 en 150.000 km. Maar hopelijk voor jou is het iets eenvoudigers. Dit is mijn bijdrage. Zie ook topic binnenventilator.
succes,
Joop.
 

FII TDI

Nieuw lid
Dit geluid komt bekend voor (constante snelheid, lage motorbelasting). In eerste instantie werd dit door mijn dealer afgedaan als een typisch TSI geluid. Het zou bij de auto horen. Dit was echter niet wat ik me van mijn nieuwe auto voorgesteld had.

Afgelopen week wederom melding gemaakt van dit geluid. Vanuit Skoda is een instructie naar de dealers gestuurd dat het koolfilter in het brandstof systeem deze geluiden kan veroorzaken. De auto is terug geweest naar de werkplaats en het probleem is naar tevredenheid verholpen.

Succes.
 

henks1

Lid
Is voor mij ook erg herkenbaar, heb het zelfde probleem. Bij een lagere snelheid met cruise contol ook een fluittoon.
Bij hoge snelheid is het geluid verdwenen
 

FII TDI

Nieuw lid
:thumbsup:Ik heb nog niet veel kilometers gemaakt sinds de ingreep maar bij mij lukt het nu niet om het fluitje op te roepen.
 
Bovenaan Onderaan