Roetfilter Skoda Fabia Combi Greenline 1.2 TDI

Canon-Eye

Forumguru
Via een dealer verwacht ik eigenlijk niet eens 5000 te kunnen krijgen.
"Verwacht"...?
Je kan toch gewoon een bod vragen? Waarbij niet eens zozeer het geboden inruilbedrag van belang is, maar het bedrag dat je uiteindelijk bij moet betalen om met de nieuwe auto van jouw keuze weg te mogen rijden.

Ik zou ook een offerte vragen voor het geval je de auto niet inruilt maar "zelf houdt als tweede auto" of zoiets. Die vraag zou ik trouwens niet aan het begin van het gesprek stellen - laat de verkoper eerst maar uit de hoek komen met zijn inruil-offerte. Pas tegen het weggaan, in de Columbo-style ("Oh, just one more thing...") de tweede vraag droppen.
Zo krijg je het verschil helder, waarna je zelf moet beoordelen of je met particuliere verkoop uiteindelijk onderaan de streep een betere deal kunt bereiken.
 
"Verwacht"...?
Je kan toch gewoon een bod vragen? Waarbij niet eens zozeer het geboden inruilbedrag van belang is, maar het bedrag dat je uiteindelijk bij moet betalen om met de nieuwe auto van jouw keuze weg te mogen rijden.

Ik zou ook een offerte vragen voor het geval je de auto niet inruilt maar "zelf houdt als tweede auto" of zoiets. Die vraag zou ik trouwens niet aan het begin van het gesprek stellen - laat de verkoper eerst maar uit de hoek komen met zijn inruil-offerte. Pas tegen het weggaan, in de Columbo-style ("Oh, just one more thing...") de tweede vraag droppen.
Zo krijg je het verschil helder, waarna je zelf moet beoordelen of je met particuliere verkoop uiteindelijk onderaan de streep een betere deal kunt bereiken.
Zoiets ben ik inderdaad van plan. Maar hoe dan ook proberen zij voor hen de beste de deal te maken en niet voor mij. Dat gevoel willen ze wel geven maar als ik zie dat op Marktplaats de auto's die vergelijkbaar zijn ongeveer voor 7000-7800 gaan dan ga ik dat er natuurlijk zelf niet voor krijgen bij een dealer. Ook geen 6000. Daarom denk ik dat ik beter hem voor een relatief scherpe prijs particulier kan verkopen en dan alsnog een goede deal maken bij het kopen van een andere auto :) Maar bedankt voor de tip. We hebben een 2e auto nog, die zou uiteindelijk ook nog voor inruil gebruikt kunnen worden.
 
ik heb de greenline combi uit 2010 ingeruild bij de dealer. Niet over een nacht ijs gegaan en ook bij de concurrenten geweest namelijk kia, Hyundai ivm hun acties aan het einde van het jaar. Na onderhandelen en de aantrekkelijke first edition uitvoering uiteindelijk de beste deal bij de skoda dealer gekregen. Wel gemerkt dat er tussen de dealers onderling nog wel wat voordeel te behalen valt!
 
ik heb de greenline combi uit 2010 ingeruild bij de dealer. Niet over een nacht ijs gegaan en ook bij de concurrenten geweest namelijk kia, Hyundai ivm hun acties aan het einde van het jaar. Na onderhandelen en de aantrekkelijke first edition uitvoering uiteindelijk de beste deal bij de skoda dealer gekregen. Wel gemerkt dat er tussen de dealers onderling nog wel wat voordeel te behalen valt!
En mag ik zo vrij zijn om te vragen wat je er voor teruggekregen hebt? Hoeveel km had de auto?
 
Heb nog eens wat nagerekend en ik denk dat we de diesel nog maar even aanhouden. Ook gezien de reparatiekosten die we nu dan gehad hebben en het niet zo snel terugverdienen van deze kosten in de verkoop.

Waar ik op uitkwam bij vergelijking met een benzine auto die 1:15 rijd, waar de Skoda er makkelijk 1:25 doet, kom ik bij een km of 800 op een verschil van ±15 euro per maand uit (wegenbelasting + benzine / diesel) in het voordeel van een benzine auto. Bij 500km is dat verschil ±28 euro. Maar reken ik met een losse zomervakantie naar zuid frankrijk dan komt er al snel een voordeel van een goede 150 euro uit voor de diesel wat over een jaar gezien het verschil per maand behoorlijk drukt naar soms weinig verschil (800km/mnd) tot zeg 20 eu verschil (500km/mdn).

Al met al nog niet echt het grootste "voordeel" van benzine tov diesel wat "terugverdient" kan worden. Ja er zou dan een grotere auto komen maar als ik nu 4000 bij moet betalen dan duurt dat erg lang voordat die benzine auto voordeliger gaat worden dan de diesel. Dan zou het zelfs nog wel lonen om een trekhaak te laten monteren op de Skoda! Karretje erachter en dakkoffer opt dak en gaan met de banaan :) Vooralsnog kunnen de verkoop / aankoop plannen weer in de ijskast :)
 

Kogamyata

Senior Member
Ik denk dat trekhaak en karretje erachter, tenminste bij veel bagage de beste maar wel de duurste weg is. Of je moet de 2ehandsmarkt op. Maar ja, bij andere of nieuwe auto moeten er meestal ook weer duizendjes bij. En karretje is altijd handig, nietwaar? Succes!
 

Snaaijer

Nieuw lid
De berichten zijn wel geruststellend maar er wordt gesproken over het rijden van korte ritjes. Sinds 4 maanden zit er al een nieuwe efc klep in of zoiets wat 800 euro kostte. Nu krijg ik na een kleine beurt ineens melding dat het filter vol zou zitten terwijl ik 74km per dag rij waarvan 90% snelweg. Dat motortje verbrand als een trein dus snappen doe ik het niet. Gaat dit echt vanzelf over?
 

Canon-Eye

Forumguru
In principe merk je er normaal gesproken weinig of niets van. Ik in elk geval niet, met een mix van korte ritjes en regelmatig een flink eind snelweg, waarbij ik doorgaans wel stevig doorrij (Vmax + 5km/u volgens gps). Nu bijna 99k gereden, nog nooit meldingen van het dpf gehad.

Ik zou er een keer een flink snelle snelwegrit tegenaan gooien - en als het dan niet overgaat de boel laten controleren bij de dealer. Daar hebben ze ervoor doorgeleerd...
 
Laatst bewerkt:

Bee79

Nieuw lid
upload_2015-7-30_9-14-44.png
Dit lampje brand nu bij mij in de auto.
Volgens het instructieboekje is er iets met het uitlaatsysteem aan de hand en de dealer wil e.e.a. wel uitzoeken tegen een vorstelijk tarief. Hij geeft overigens wel aan dat deze melding ook uit zichzelf weer kan verdwijnen na een paar keer de auto stil te hebben gezet (regulier gebruik).

Wat kan dit zijn?

Ik ben de 2e eigenaar en heb al een hoop trammelant met deze auto (Greenline 1.2TDI) gehad (ondertussen 86000 km op de teller):
1) Bij eerste eigenaar is de EGR klep al vervangen
2) Bij mij de BMC (onder garantie ivm melding van verlichting op dashboard)
3) De complete koppeling is bij 45000 km vervangen (toen zelf 10000 km mee gereden)
4) Brandstofleidingen zijn vervangen door de dealer, omdat deze het brandstoffilter niet los kon krijgen vanwege slechte connectoren tussen brandstofleiding en filter

Dit is mijn eerste Skoda die ik zelf rijd (eerder zelfde model in Lease gehad met ook het probleem van de BMC).
Ik word hier wel een beetje moedeloos van, zeker als ik het vergelijk met mijn 16 jaar oude Honda Civic.

Wat kan ik nog verwachten aan nieuwe exotische storingen?
 

Joske

Forumguru
@Bee79

stel jij je ook even voor bij ons hier op het forum in de meet- en greet afdeling?

En ik wil je niet ontmoedigen.. maar er zijn 1.2TDI bezitters die reeds tweemaal met een EGR af te rekenen hebben gehad...
Wat voor een rijstijl hanteer jij en wat soort trajecten rij jij dagelijks/week/maand? Kort, lang?
 

Bee79

Nieuw lid
Sorry. Vergeten voor te stellen.
Jeroen uit Eibergen
Inmiddels 3 jaar Skodarijder waarvan 2 jaar privé.

Ik reed tot voor kort 650 km per week en nu plm 300 km per week. Ik ben van dagelijks 120 km (1 uur enkele reis) naar de heft gegaan.

He ligt vaak aan mijn stemming hoe ik rij (soms rustig volgens de indicator), maar in de regel rijd ik iets vlotter door. Wat niet wil zeggen dat ik de auto aftrap, want dan had ik wel wat anders gekocht ;).
 
Het motormanagement storingslampje heeft er alle schijn van dat er toch weer EGR problemen zijn.
Wat Joske al aangeeft,.... bij sommige is hij al voor de 2de dan wel 3de keer vervangen.

Het klinkt vervelend, maar je zou toch hem even moeten uitlezen en dan weet je welke foutcode hij aangeeft.
Dan weet je pas echt wat er aan de hand is. Mijn 1ste EGR is met coulance vorige week vervangen voor 550,- euro, ondanks ik niet echt zuinig rij. Verstopt of kapot gaan ze allemaal wel een keer.

Succes in ieder geval.

PS Nog een tip die mijn dealer gaf mbt tot schoonrijden EGR. Niet zozeer snelheid maken op de snelweg, maar juist snel optrekken en hoog in z'n toeren doortrekken hielp volgens hun beter. (of je moet op de duitse snelwegen rijden waar je hem helemaal tot de max kan doortrekken, maar dat is voor vele niet haalbaar in NL)
 

CDK

Forumguru
@Just-in-Time idd belasten van de motor helpt wel degelijk, probleem is alleen dat de gemiddelde greenline rijder dat niet doet omdat ze zuinig willen rijden, maar goedkoop is duurkoop bij auto's met EGR
 
Ik heb recent ook gehad dat het hierboven afgebeelde lampje ging branden, en dacht eerst dat het iets met mijn roetfilter was, aangezien ook dat lampje later ging branden. Echter die ging al snel weer uit na even wat langer in hogere toeren te rijden (er worden veel korte stukjes met de auto gereden, Fabia 1.2 TDI van 09/2011 met nu 52.000 op de teller).

Echter nadat ik de auto had uitgelezen bleek het de verschildruksensor van het roetfilter te zijn. Na wat googlen kwam ik erachter dat dit ook geregeld voorkomt. Sensortje (a ca. 80 euro) vervangen en het probleem is opgelost. Dit zou het dus ook kunnen zijn.
 

JayDie

Lid
De sensor is bij mij ook aangemerkt als stuk. Ze hebben een meting gedaan, die mag blijkbaar max 0.175 zijn, bij mij was hij ca. 0.354.

Als het sensor stuk is, zal er geen regeneratie plaatsvinden? Kan met het vervangen van het sensor het filter weer 'schoner' worden of eens verzadigd is het over?

Ik had wat offertes opgevraagd, één ervan gebruikt een 'gereviseerd roetfilter'. Schoongemaakt? Is dat verstandig? Ik ben nog van plan er zeker een ton bij te rijden, niet dat ik over een jaar weer een roetfilter moet vervangen?
 

Spierings

Forumguru
Als sensor vervangen is kan de motor weer regenereren, mits er geen storing van het filter in zit.

Zit er wel een storing in kunnen ze met de testkast een geforceerde nood regeneratie doen om dit te verhelpen.

Roetfilter kun je niet reviseren, echter wel reinigen met chemische middelen,.

Wat ik niet snap is dat jij offertes voor roetfilters aan het opvragen bent terwijl het probleem de sensor is.?
 

JayDie

Lid
Wat ik niet snap is dat jij offertes voor roetfilters aan het opvragen bent terwijl het probleem de sensor is.?
De dealer gaf aan:
* Roetfilter vervangen (vanwege meting?)
* Sensor vervangen
* Uitlijnen

Met deze wijsheid (ik weet zelf weinig van autotechniek, daarom ben ik hier) ben ik gaan rondvragen.

Als er geen storing van het filter is (misschien was deze er wel, dat kan ik navragen) en de sensor wordt vervangen en hij gaat weer regeneratie doen, wordt het filter dan weer schoner tot onder die max waarde van 0.175 (geen idee óf dat een max waarde is, heb het ook alleen maar zo te horen gekregen...)

Dank voor het verder helpen!
 
Als ik het zo lees gaat de waarde van 0.175 over de sensor, en niet over het filter. Echter het ene zal een gevolg zijn van het andere. Door een foutieve verschildrukwaarde wordt het roetfilter niet juist geregenereerd. Het kan heel goed dat als de sensor vervangen wordt, het filter weer goed geregenereerd wordt en nog lange tijd mee kan. Echter is het dan wel zaak om snel de volgende actie te ondernemen:

- Sensor vervangen (zo snel mogelijk, om schade aan het roetfilter te voorkomen)
- Na vervanging sensor, kijken of de storing verholpen is, en er geen roetfilter foutmeldingen komen.
- Indien er nog storingen/klachten zijn, noodregeneratie proberen.
- Indien er geen fouten op het roetfilter worden gegeven, hoeft hij ook niet vervangen te worden.
 

JayDie

Lid
Dank, Martin, voor het stappenplan. Die meting ging volgens mij over een roetmeting.

Is die sensor 'makkelijk' ver vervangen of dermate lastig dat de halve auto uit elkaar moet en loonkosten hoogste zijn? Maw, dat misschien daarom roetfilter meegenomen wordt?!
 

bobracing

Forumguru
die verschillen druk sensor zit vooraan bij je brandstoffilter geschroeft dacht ik zo uit me hoofd, kost je ongeveer 50,- van Bosch. Was bij mij ook defect bij de 214.000km.
 
Bovenaan Onderaan