Roetfilter Skoda Fabia Combi Greenline 1.2 TDI

Kogamyata

Senior Member
@Monteurtje Hallo,
Ik denk dat ik die recall niet goed begrepen heb. Betekent dit, dat er voor mijn auto 'n terugroepactie is geweest ook voor de brandstoffilter? Zoja wat moet ik dan doen? Ik ben nooit bij de dealer geweest omdat (zie topic binnenventilator)ik geen garantie meer heb en 1 beurt door alternatieve garage is uitgevoerd. Bovendien heb ik hem gebruikt gekocht met 127000 km op teller. Heb ik dan toch nog rechten?
Groeten,
Joop.
 

Monteurtje

Forumguru
Je moet even afspraak maken bij dealer voor vervangen van brandstoffilter. Je krijgt daar ook nog een brief over thuis. En het kost je niks.
De BCM is een boornet-comfort-module. Een soort centraal regelapparaat. Die een aantal zaken in de auto regelt. Om het maar simpel te zeggen.
 

turboturbo

Forumguru
@Helmond42 terugroep acties zijn altijd kosteloos en staan los van garantie!
De fabrikant erkent zelf een fabricage fout en wil (moet misschien ten gevolge van wetgeving) zelf dat een bepaalde reparatie uitgevoerd wordt. En roept dus alle betrokken wagens terug via dealer of rdw.
 

Kogamyata

Senior Member
Hallo Lui,

Inmiddels is bij gelijk gebruik, het verbruik teruggelopen van 1:27,5 naar 1:24,5. Is dat 'n teken aan de wand v.w.b. dichtslibben EGR/Roetfilter? Ga nu stukken 120/uur rijden. Kijken of er dan iets schoonbrandt. Helaas werkt dat dan de zuinigheid niet in de hand. Ben benieuwd.

Groeten uit (nog) zonnig Helmond,
Joop.
 

Kogamyata

Senior Member
@Joske Hallo,
Ben blij dat jij er zo over denkt. Ik heb zojuist 172 km gereden waarvan ca 50 km 120/uur, 70 km 100 p/uur en de rest 85/u over 80 km wegen en ik moet zeggen de 1,2TDGL accelereert naar behoren. We wachten af hoe 't met deze tank diesel verloopt.
Groeten,
Joop.
 

Canon-Eye

Forumguru
Aan de verschillen per tank zou ik niet al te veel waarde hechten omdat er vaak sprake is van verschillen tussen "vol" en "vol", bv door een iets ander afschot van de vloer bij de pomp. Voor een betrouwbaar verbruikscijfer heb je het gemiddelde over meerdere tankbeurten nodig: totaal getankte liters en de daarmee in totaal gereden kms.
Als je dat in verschillende seizoenen doet dan zul je inderdaad merken dat het winterverbruik iets hoger is dan 's zomers.
 

Kogamyata

Senior Member
Bedankt Canoneye,

Bedoel je daarmee dat je de ene keer bij vol meer liters tankt dan de andere keer bij vol? Het zou idd zo maar kunnen. Zelfs heb ik ergens gelezen dat je soms meer dan de totale tankinhoud van 45 liter zou kunnen tanken. Er schijnt iets te zitten dat je terug kunt drukken. Maar ik heb die ervaring niet. Als de pomp afslaat tank ik meestal nog bbij tot vol € bedrag.

groeten uit besneeuwd Helmond, Joop.
 

Canon-Eye

Forumguru
De juiste tankinhoud vind je wel ergens in het instructieboekje. Bij de Fabia1 (heb ik van begin 2002 tot oktober 2007 mee gereden) zat er in de vulhals inderdaad een ontluchtingsnok, als je die opzij drukte kon je 'm verder vullen dan de bedoeling was. Dat heb ik ook een tijdje gedaan maar dat pakte duur uit, want daarmee bleek een actiefkoolfilter te worden vervuild met brandstof. Kostte destijds €225...
Sindsdien laat ik het vulpistool eenmaal afslaan en vul dan bij tot de eerstvolgende hele liter - en niet verder. Dat kan al een kleine liter verschil maken tussen 2 'volle' tanks.
Verschillende stand van de auto op zichzelf zal niet veel meer dan een half litertje de ene of de andere kant op uitmaken. Maar je zult de tank misschien niet elke keer bijna leegrijden, dus een totaal verschil van een liter op 25 getankte liters geeft óók al een ander resultaat.

En al die verschillen kunnen elkaar de ene keer versterken, de andere keer tegenwerken. Met verschillend 'verbruik' als gevolg. Door cumulatief over (veel) meer tankbeurten te meten worden die verschillen uiteindelijk weg-genivelleerd.
 
Even een update:

De auto werd aan de praat gebracht en heeft een aantal ritjes eigenlijk probleemloos gewerkt totdat afgelopen zaterdag hij tijdens het rijden toch ineens weer uitviel. Motor weg maar gelukkig nog wel stuur- en rembekrachtiging tot de beschikking. De auto op een enigzins veilige plek neer kunnen zetten en was gelukkig nog niet ver van huis maar de garage snel gebeld en hebben me gelukkig nog kunnen wegslepen, waren al aan het sluiten.

Vandaag gebeld met Skoda Nederland en het probleem uitgelegd. Moest even een mail sturen met kopie van onderhoudsboekje en laatste rekening van de universele garage voor het aan de praat krijgen.

Ben zeer benieuwd wat ze eventueel gaan doen. Ik hoop dat ze uberhaupt IETS gaan doen, maar ik hou maar gewoon rekening met niets eigenlijk.

Had even via een website van in dit geval Renault gekeken wat die berekentool nog "over had" voor de auto op basis van wat simpele gegevens en dat was nog geen 5000 euro. In mijn ogen belachelijk weinig voor een auto van net 4jr oud en 140k km op de teller. Dat is een afschrijving van 13k in 4 jaar wat ik eigenlijk wel behoorlijk fors vind.

Het zal straks na reparatie gewoon een rekensommetje gaan worden:
- Hoeveel km denken we te gaan rijden de komende zeg 5jr, wat kost dat aan wegenbelasting / onderhoud en brandstof.
- Wat levert hij nu op, en wat moet er bijbetaald worden voor een andere auto en wat zouden daar mogelijk dezelfde kosten van zijn voor onderhoud etc.

Dan wordt het of oprijden of verkopen denk ik.
 

Monteurtje

Forumguru
@orange.x . De EGR klep gaf storing als ik het goed heb gelezen. Maar de klep is niet vervangen??
Dan is 'schoonmaken' met een toevoeging ook maar een voorlopig middel, denk ik. En zal de klep toch vervangen moeten worden wil je het weer goed hebben.
De coulance regels zijn extra aangescherpt sinds begin dit jaar. Ze letten nu heel erg op de onderhoudshistorie.
Distributieriem moet bij 210.000 km vervangen worden.
 

Kogamyata

Senior Member
Hallo Goeroe's,

EGR

Ik heb wat zitten goochelen en ben op www.coolisbetter.nl terecht gekomen in Wezep. Die beweren met water en ethanol een oplossing te hebben voor het EGR probleem. Iemand van gehoord e/o ervaring mee? Ben benieuwd.
Groeten, Joop.
 

Canon-Eye

Forumguru
Ook in de bergen heb ik dat ervaren.
Helemaal waar. Vorig jaar reden we heel Noorwegen door met veel van die kilometers lange tunnels tot 500 à 800 meter onder de zeespiegel, waar hij tijdens het afdalen zelfs in de derde versnelling dwars door de compressie (en dynamo, dus) heen telkens weer wilde versnellen naar toerentallen die mij bepaald niet gezond in de oren klonken. En er hing niet eens een caravan achter...
Tja, dan zit er weinig anders op dan af en toe - d.w.z. om de 10 à 15 seconden - heel even vrij stevig bij te remmen.
En dat terwijl hij vervolgens wel op z'n gemakje in de 4e versnelling met 80 tegen hetzelfde hellingspercentage naar boven knorde. Wát nou "afdalen en klimmen op dezelfde helling in dezelfde versnelling"?? Dat is iets van héél vroeger, met grotere motoren zonder turbo...

Nou doe maar niet, ik vind het zo al rap zat.
Hmmm. Ik denk dat je toch minder last van me hebt als ik iets later kan beginnen met gas los in de wetenschap dat ik bij het bord inderdaad redelijk in de buurt van het nieuwe maximum zal zitten.
Dat gezegd zijnde, geldt ook voor jouw vrachtwagen dat het verbruik tijdens gas los naar nul daalt, dus vooral als je veel op bekende routes rijdt kun je zelf ook tijdig anticiperen zodat je ook optimaal kunt uitrollen. Mocht ik toevallig achter jou zitten, dan vind ik het dus niet erg als je lekker vroeg van 't gas gaat in de wetenschap dat je de komende rotonde ook weer gewoon rechtop wilt verlaten. Daar herken ik de vakman aan...
En ná die rotonde zoek ik dan eventueel wel een geschikte gelegenheid om je voorbij te steken... :D

Daarnaast doe je de baas er ook nog een groot plezier mee, want de brandstofkosten vormen één van de twee grootste posten in de kostprijsberekening van een (flink formaat) vrachtauto.
 
Laatst bewerkt:

Kogamyata

Senior Member
@Monteurtje @Joske en verdere geïnteresseerden,

Op jullie advies heb ik vandaag (terugroepaktie) bij Skoda de brandstoffilter laten vervangen. Daarna ca 100 km gereden en het lijkt alsof hij stuk zuiniger is (en dat met die harde wind vandaag) en het lijkt of hij meer adem heeft (trekt beter) vind ik. Ik zal het verbruik in de gaten houden en jullie melden.
Hartelijk bedankt voor deze service. Waaauw!!!

Groeten van,
Joop.
 
Een updateje:

Skoda wilde ondanks mijn laatste non-dealer-onderhoudsbeurt toch nog 70% van het materiaal / de klep vergoeden. De rest blijft dan voor mijn rekening. Opzich een prima deal en heb dit maar geaccepteerd. Alternatief was een eind slepen en zwart laten doen maar voor de verkoop leek me dit een beter oplossing. Aanstaande maandag wordt de auto gerepareerd en de terugroepactie wordt ook gelijk uitgevoerd. Hopelijk dan voorlopig even geen problemen zodat hij binnenkort de verkoop in kan!

Zijn er hier ex Fabia Combi Greenline rijders die hem particulier of aan een dealer verkocht hebben? Ik ben van plan om hem particulier te gaan doen om de simpele reden dat je er dan meer voor zou kunnen vangen. De "dealer-dealtjes" stellen zover ik vaak kan beoordelen echt niet zo gek veel voor zeker niet bij een inruil. Dit omdat ze dan ook weer "opgescheept" worden met een auto die ze moeten stallen en moeten verkopen.

Ik vermoed dat ik er nog hopelijk zo rond de 7000 voor kan vangen. Via een dealer verwacht ik eigenlijk niet eens 5000 te kunnen krijgen. En dan zou ik nog 2000 moeten winnen op een eventuele occasion die ze daar zouden hebben. Nou, die kans lijkt me niet zo groot. Kan ik beter op voorhand 2000 meer opbrengst hebben en alsnog wat van de prijs proberen te lullen :) Gewoon aan het einde van de maand gaan, laat op de dag, lange gesprekken voeren, hoop twijfelen :) Kan maar zo lukken :D
 
Bovenaan Onderaan