Roetfilter Skoda Fabia Combi Greenline 1.2 TDI

Topic in 'Fabia II' gestart door RonGL, 13-01-2011.

  1. Spierings

    Spierings Forumguru

    Sensor is zit er zo in, moet wel even het ingeleverd worden.

    Roetfilter is meestal wel veel werk ...daarvoor zal hij bij de dealer ook uitgelijnd moeten worden (ivm subframe los)

    Daarnaast heb je diverse chemische middelen voor het reinigen van een roetfilter. Je hebt ze voor het ontstoppen als deze verstopt zit en middelen om hem verder te reinigen. Met het laatste wordt er iets nodig in de tank gegooid en hierdoor wordt de uitlaatgas temperatuur verhoogt waardoor deze schoon brand. Zou dit eerst doen ipv vervangen roetfilter
     

  2. JayDie

    JayDie Nieuw lid

    Ik heb van de dealer gehoord dat die sensor stuk blijkt te zijn. Ik begin me nu af te vragen hoe ze dat contstateren? Is dat uit te lezen (€€€)? Ik heb daarover geen melding in de "Vehicle status" in de boord computer.

    Indien dat uit te lezen is, kan ik dat zelf ook middels apps als Torque?
     
  3. Spierings

    Spierings Forumguru

    Sensor slaat eigenlijk altijd een storing op, lampje gaat dan ook branden.

    Is alleen met een testkast uit te lezen. Niet met apps.....
     
  4. JayDie

    JayDie Nieuw lid

    Ik heb geen brandende lampjes meer. Soms gaat "Uitlaatgascontrole"-lampje aan. Na hogere toeren rijden gaat deze tot nu toe na paar dagen weer uit.
     
  5. Spierings

    Spierings Forumguru

    Als het lampje gaat branden, zit er een storing in.
     
  6. MartinH

    MartinH Lid

    Bij mij ging het lampje ook soms weer uit, echter als er eenmaal geconstateerd is dat de sensor stuk is zou ik hem zo snel mogelijk vervangen.

    De sensor geeft een "onwaarschijnlijk signaal" dus misschien dat hij af en toe toch een goed signaal geeft waardoor het lampje uit gaat, maar de fout is er wel degelijk.

    Vervangen is heel gemakkelijk, en toen ik hem wilde inleren bleken de waardes goed te staan, dus hoefde ik niets te doen (dit heb ik wel vaker gehoord).
     
  7. bobracing

    bobracing Forumguru

    Klopt bij mij was het inleren ook niet nodig en stond deze al goed :)
    Een sensor is vaak goedkoper om te vervangen en om te proberen dan de EGR of Roetfilter zelf.. Dus wil je ook zekerzijn vervang gewoon de sensor uit voorzorg voor die paar tientjes, komt de melding terug en blijkt het dat andere te zijn dan kan je dat altijd nog vervangen en weet je hierna dat beide delen perfect zijn.
     
  8. foteet

    foteet Nieuw lid

    Lampje partikel filter is aan gegaan. Na een paar dagen was hij bij het starten zomaar weer uit. Maand later weer aan gegaan en na een paar dagen na een keer stevig optrekken ging hij tijdens het rijden weer uit. enkele weken later ging hij weer aan en blijft nu wel erg lang branden. Ook na stevig optrekken en wat langer in een hoger toerental rijden helpt niet.
    Vernam dat het verhelpen van dit "euvel" tuusen de 1100 en 2000 zuurverdiende euro kost?
    Kan het kwaad om hier wat langer mee door te rijden? Er staat een beurt op de rol over vier weken. Ik rij ongeveer 450km per week.
    De auto heeft nu bijna 150.000 gereden.
     
  9. Spierings

    Spierings Forumguru

    Laat hem gewoon even uitlezen, een defect sensortje wat het meestal is kost niet eens zo heel erg veel..

    Niet mee door blijven rijden.. in het ergste geval raakt het roetfilter verstopt en val je stil. Met een dure rekening als resultaat..
     
  10. foteet

    foteet Nieuw lid

    Hartelijk dank voor deze informatie. Ik zal op korte termijn naar de dealer gaan.
    Enig idee wat het kost om uit te lezen en eventueel nieuwe sensor te plaatsen?
     
  11. Spierings

    Spierings Forumguru

    Dat zal er aan liggen wat er kapot is en wat er gedaan moet worden ..

    Vaak gaat de verschil druk sensor kapot, deze kost meen ik rond de €45.. dan is het de vraag of er een noodregeneratie uitgevoerd moet worden..
     
  12. tjeng

    tjeng Lid

    Beste Forumleden,


    Tips gevraagd!

    Ook bij mijn Skoda Fabia Greenline (150.000KM) gaat steeds vaker het controle lampje van het roetfilter branden. (soms in combinatie met het lampje van het controlesysteem voor uitlaatgassen).

    Regenereren dmv met hoog toerental en wat langere afstanden rijden wil wel helpen (evt. met toevoeging van DPF-regenerator middel aan de brandstoftank), maar het lampje gaat steeds frequenter weer aan. Ook ik rijd relatief korte afstanden en met lage toerental.

    Actief regenereren door de garage (gewone garage, geen dealer) heeft ook niet het gewenst effect gehad. Het uitlezen van de computer geeft overigens de ene keer aan dat het roetfilter de boosdoener is en dan weer het drukverschilsensor. Er is tot nu toe nog niets vervangen omdat de storingen ook weer verdwijnen!

    Gezien bovenstaande heb ik het gevoel dat het roetfilter zichzelf niet meer goed reinigt en vervuild raakt. Ik overweeg een reiniging van het roetfilter door een gespecialiseerd bedrijf te laten doen.

    Vraag: heeft iemand dezelfde ervaring en wat zijn de ervaringen met bedrijven die dit roetfilter kunnen reinigen. Ps. Doet een SKODA-dealer dit ook , of vervangen die alleen maar?


    TIPS zijn welkom
     
  13. Spierings

    Spierings Forumguru

    Verschildruksensor gaat regelmatig kapot, deze zou ik zoizo vervangen en opnieuw in laten leren... Vaak is in de meetwaarden bij niet lopende motor al een afwijkende waarde te zien..

    Daarnaast heb je brandstoftoevoegingen welke het roetfilter reinigen door de ontbtandingstemperatuur te verhogen.
    Deze zou ik gebruiken om vervolgens de tank in een keer leeg te rijden en lekker de wagen schoon te rijden door eens wat meer gas te geven..

    Zou zelf even naar een vag specialist gaan want je universele garage heeft hier schijnbaar weinig ervaring mee.. Dan weet je ook zeker dat de sensor goed is ingeleerd...
     
  14. tjeng

    tjeng Lid

    Beste Spierings,

    Wat bedoelde je met "Verschuldigde sorry gaat regelmatig kapot" ?
     
  15. Peter-036

    Peter-036 Forumguru Moderator

    Waarschijnlijk bedoel je met dat eerste woord: "verschildruksensor", en maakt woordvoorspelling er "verschuldigde sorry" van.
    Overigens kan dat ding best zo heten, maar ik vind drukverschilsensor een betere benaming, want dat doet 'ie: voelen of, en hoeveel, verschil er zit in de druk voor en na het (roet)filter.;)
     
  16. Spierings

    Spierings Forumguru

    Heb hem al verbetert, het automatisch woordenboek was er niet mee eens...
     
    silasje1 en Peter-036 vinden dit leuk.
  17. tjeng

    tjeng Lid

    Helder ! :-)

    En het reinigen van het roetfilter. Daar nog ervaring mee?
     
  18. Spierings

    Spierings Forumguru

    Wij deden hem eigenlijk alleen reinigen als deze verstopt zat, anders alleen een noodgeneratie met testkast en eventueel een brandstoftoevoegingen...

    Eerst maar de sensor maar eens vervangen en inleren...
     
  19. JayDie

    JayDie Nieuw lid

    Ik heb er denk ik te lang mee doorgereden (zelfde als jij, lampje aan, uit, vermogen weg, weer terug, hoge toeren rijden, even weer goed, dan lampje weer aan). Ze hebben hem er toen onderuit gehaald en opgestuurd. Kreeg hem echter terug met de mededeling: het roetfilter is te verstopt, reinigen heeft geen zin. Zaten wat foto's bij (heb ze geloof ik niet meer). Heb er toen toch maar een nieuwe onder laten zetten.

    Over ca. 100.000 km mag ik weer... :-S
     
  20. octavia99

    octavia99 Senior Member

Deel deze pagina