Roetfilter Skoda Fabia Combi Greenline 1.2 TDI

Monteurtje

Forumguru
Dan zou ik dat eerst afwachten voordat er allerlei conclusie's worden getrokken dat het roetfilter verstopt zit.
Als een een EGR klep defect is en open blijft staan, slaat de motor ook niet meer aan. En zo kan er nog van alles zijn.
 

Kogamyata

Senior Member
SGL149 Ik ben blij met je opheldering van starten na 2a3 seconden. Ik vond het al gek dat ie soms niet meteen startte en net voordat ik de sleutel terugdraaide sloeg ie aan. Dat mag dan voorgloeien heten maar dat doet ie maar af en toe.Dan denk ik:"De machine speelt mij de baas". Zoiets maak je ook mee met start stop. Staat hij wa langer stil bv met lichten aan of flinke verwarming, slaat ie soms plotseling aan en dat zonder waarschuwing. Ook heb ik 'n geel lichtje dat bij sterke regen e/o hagelbuien aanspringt en niet meer uitgaat of je moet opnieuw starten. Maarrr nu komt het...volgens het boekje is er dan 'n lampje stuk. Maar er was helemaal geen lampje stuk!! Hebben jullie ook zo'n ervaring. Lampjes, lampjes, lampjes, jonge,jong,jonge. Wizkids? MammaMia!
Groeten van,
Helmond42, Joop.
 

Canon-Eye

Forumguru
Ook heb ik 'n geel lichtje dat bij sterke regen e/o hagelbuien aanspringt en niet meer uitgaat of je moet opnieuw starten.
Is een bij veel Greenlines voorgekomen verschijnsel - betekent vermoedelijk dat er een nieuwe boordcomputermodule (BCM) in moet.
Het is destijds bij mij onder garantie gebeurd, nadat ik een paar maal in de z**kregen op een parkeerplaats scheldend om m'n auto heen had gelopen en géén kapot lampje kon vinden.
 

Kogamyata

Senior Member
Canon Eye bedankt. Weet je ook wat 't kost en is het makkelijk te vervangen? Anders rijd ik er wel mee door. Maar misschien zijn er nog meerdere reacties. Ik wacht even af.
Groeten van Helmond42, Joop.
 

Monteurtje

Forumguru
Dat is wel een duur geintje. Regelapparaat moet vervangen worden, gecodeerd, afstandsbedieningen opnieuw inleren.
Heb er tientallen vervangen. Echt heel veel. Voor deze klacht. Later is er zelfs een recall van geweest. Dat er een zekering verplaats moet worden in de zekering kast. Door een spanningspiek gaat de BCM defect.
De actie was dacht ik de 97W9 of iets wat daarop lijkt.
 

Kogamyata

Senior Member
Monteurtje, kun je daar ook gewoon mee doorrijden? Zijn er voordelige alternatieven? Wat betekent 97W9? Betreft dat de 1,2 diesel Greenline van 2010? De mijne is van 11-2010. Ik heb de mijne gebruikt gekocht in 02-2014 dus zal ik daar geen recht op hebben. Maar misschien is ie bij de vorige eigenaar al terug geweest.
Ben benieuwd naar je (jullie) antwoord(en). Bedankt groeten van Helmond42,Joop.
 

Monteurtje

Forumguru
@Helmond42 Je kan er mee doorrijden. Want de remlichten functioneren gewoon. Het lampje gaat namelijk branden als je de ruitenwissers aan hebt en de rem intrapt.
97W9 is de code van de actie. Elke actie heeft een code. Bijvoorbeeld 20V7, brandstoffilter van de 1.2 tdi vervangen.
Stel dat je het regelapparaat wel laat vervangen en de actie is nog niet uitgevoerd, dan moet je dat wel laten doen. Want anders gaat het regelapparaat weer kapot. Bij het reservewiel of achterin het serviceboekje kun je zien, als ze het genoteerd hebben, of de actie ooit is uitgevoerd.
Of je moet een berichtje sturen naar mij met je kenteken of chassisnummer, dan kan ik het zo zien of er nog wat open staat.
 

Kogamyata

Senior Member
Monteurtje hallo,
Fijn dat je dat wilt doen. Mijn kenteken is ******. Identificatienr. **************. Ik ben benieuwd. Bijgaand de gegevens.
B.v.d.
Helmond42, Joop.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Ridley

Forumguru
Ben jij zeker nog nooit in Helmond geweest Corné? Ik weet niet wie er dan een onaangename verrassing te wachten staat
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Kogamyata

Senior Member
aan Kansberg,

Bedankt voor je reactie. Inmiddels de site Buchli bezocht en filmpje gezien. Maar weet nog niets over de kosten en de tijd die er voor nodig is etc. Maar dat komt nog wel denk ik.

groeten van Helmond42,
Joop.
 

Canon-Eye

Forumguru
Weet je ook wat 't kost en is het makkelijk te vervangen?
Kosten weet ik niet, want het is onder garantie gedaan. Maar het was voor zover ik weet een eenvoudige operatie.

:ot: maar wel nuttig:
ik zag deze vraag van jou pas nu net - zo'n 42 uur nadat je die had gepost.

Als je een medeforumlid aanspreekt, gebruik dan de @ met de forumnaam (er verschijnt een popup-lijst waarin je de juiste kunt aanklikken).
De betrokkene ziet dan rechtsboven bij de meldingen een rode aanduiding dat hij/zij is aangesproken (of geciteerd). Laat je cursor maar even over "Meldingen" gaan, dan komen je nog niet gelezen meldingen tevoorschijn.
Op deze manier komen de reacties vermoedelijk sneller dan nu.
 
Het zou overigens niet het roetfilter zijn maar meet de EGR klep, of die letters in een andere volgorde. Dus heeft wel met dat systeem te maken maar niet zozeer het roetfilter zelf.

Overigens heb ik dat nog niet exact van de garage gehoord maar dit zou het wel kunnen zijn. Had even Kreijne gebeld in amersfoort wat zoiets normaliter zou moeten kosten. En daar kon het tussen de 700 ne 800 euro kosten. Dus als die garage met 1200 aan komt zetten voor alleen die klep dan weet ik wel hoe en wat.

Maar wat me vooral verbaasd, tuurlijk zaken kunnen kapot, maar dat op dit soort spul dan totaal geen garantie zit buiten de 2 jaar die je krijgt vind ik echt schandalig. Ik gaf aan dat bij een Kia er 7 jaar gegeven wordt, maar die man zei ja, dat is dan alleen motorisch, ja das dus precies wat dit is dus dan zou in dat geval er dus geen kosten aan verbonden zijn of stuk minder. Zou het kunnen dat zo'n klep stukgaat als je in de 3e versnelling optrekt? Moet toch niet veel uitmaken zou je zeggen?

Ja, een coulance zou dan misschien kunnen, dat een deel vergoed wordt maar dat kon dan alleen als je dealer onderhouden was. De laatste onderhoudsbeurt is dan gedaan door de garage waar hij nu staat vanwege verhuizing en tijdsgebrek richting de nieuwe APK. Maar het is allemaal wel lekker makkelijk hoor in die auto branche. Ja, dat heeft dan met ondersteuning van het merk te maken dat je daar je onderhoud laat doen bla bla. Nee het getuigt in mijn ogen juist van respect voor je koper door die coulance, ondanks dat er 1 (EEN) beurtje niet gedaan is bij de dealer om het dan alsnog WEL te doen.

Maargoed. Bij een eventuele volgende auto maar eens goed kijken hoe en wat. Ik koop eigenlijk altijd dingen met extra garantie om dat soort geneuzel te voorkomen met je eigen recht halen etc. Dit is weer zo'n moment waarbij ik het gevoel heb: zie je wel!

Hoe dan ook moet het nu gerepareerd worden. Maar zodra het kan gaat die auto er zo snel mogelijk uit en komt er een andere voor in de plaats.

Hopelijk hoor ik vanmiddag verder hoe en wat.
 

Monteurtje

Forumguru
@Helmond42 Heb voor je gekeken. Actie 97W9 is uitgevoerd. Als je de BCM ooit laat vervangen komt dat probleem niet weer. Verder moet bij je auto nog het brandstoffilter vervangen worden. Is ook een recall.
 

Kogamyata

Senior Member
@orange.x
Hartelijk bedankt voor je uiteenzetting. Misschien weet er iemand van de techneuten en alternatieven, raad. Of verzoek Skoda iets te regelen. Immers ik ben met mijn binnenventilator ook enorm goed geholpen. Lees dat onderwerp maar eens. Laat weten hoe het verder uitpakt? We zitten hier om elkaar te helpen nietwaar? Het moet goed komen.
Groeten en succes van Helmond42, Joop.
 
De auto vanochtend op kunnen halen. Ze hebben hem aan de slag kunnen krijgen. Er is een flesje spul toegevoegd aan de tank en dat zou de komende tankbeurten het beste nog gedaan kunnen worden.

Aangeraden werd om de auto de komende tijd even wat sportiever te gebruiken. Dus niet te snel schakelen, even die turbo een beetje gebruiken. En wat sneller op de snelweg rijden. Je bent gewend om 95 in zijn 5 te kachelen want dat is zo lekker zuinig.

Mensen nog tips om het de motor wat zwaar te maken? Ik denk dan al snel aan in zijn 4 een stuk 100+ te gaan rijden. Maar misschien is dat qua motor nog niet eens zo heel zwaar? Met veel mensen rijden zal sowieso wel wat zwaarder zijn voor de motor. Maar tips zijn welkom!

Kan iemand aangeven wat er nog meer voor zaken zouden kunnen spelen bij deze auto / dit soort auto's? De Polo Blue Motion, 1e versie, is natuurlijk vergelijkbaar met de motor in de Skoda. Als het zeg maar deze klep is, binnenkort zullen de remmen er ook een keer aan moeten geloven en rond de 180k km zal de distributieriem vervangen moeten gaan worden. Daar zit ik voorlopig nog niet qua km's maar dit zijn zaken die wel meetellen in de overweging.

Verder zal ik mij komende weken eens storten op verschillende opties. Van verkoop tot houden, of misschien iets met private lease, of toch kopen van andere auto die iets groter is etc. Je moet natuurlijk ook niet bij iedere tegenslag gelijk vluchten. In principe heb ik al die tijd nog maar 1x alle banden hoeven vervangen en wat onderhoud. De grotere kosten, zelfs remmen dus nog niet, zijn nog niet geweest. Genoeg stof om nog over na te denken dus.
 

Canon-Eye

Forumguru
Als je in het algemeen ervoor blijft zorgen dat bij het opschakelen je toerental niet (te vaak en teveel) beneden de 1800 rpm terugvalt, doe je al veel goed om vervuiling te voorkomen. Vanaf ca. 1800 heb je nl. zo'n 80% of meer van het maximum koppel ter beschikking, zodat hij soepel kan oppakken zonder overbelast te raken. Dus niet te veel op die schakelindicator letten, want juist dát - opschakelen bij te lage toeren en dan veel gas geven in een vergeefse poging om toch met het verkeer mee te komen - draagt bij aan het dichtslibben van de EGR-klep.

N.B.: doortrekken naar wat hogere toeren betekent overigens helemaal niet dat dit steeds met vol gas moet! Integendeel - een wat rustiger rechtervoet kost nauwelijks extra tijd maar scheelt wel flink in het verbruik. Immers, met volgas jaag je er in vrijwel dezelfde tijd meer brandstof doorheen, en da's dus ook meer koolstof (C) die ofwel wordt omgezet in power, óf in roet en andere onvolledige verbrandingsproducten die toch ook ergens moeten blijven.
In je EGR-klep of zo... :pardon:
 
Bovenaan Onderaan