Nieuwe Superb-3 ( 2015) topic

Stian

Actief lid
Ik twijfel heel erg tussen 1.6TDI DSG en 2.0TDI. 2.0TDI DSG is qua bijtelling boven budget. Rij nu een O2 2.0TDI waarvan ik de kracht erg waardeer. Echter veel A2 kilometers dus een DSG is ook wel erg lekker. Comfort vs kracht dus. Ik zie alleen dealer demo's met 2.0TDI voorbij komen. Heeft iemand een idee of de 1.6TDI voldoet in dagelijks leven, en volledig volgeladen met dakkoffer richting zuid frankrijk?
Thanks. Hoewel ik niet post, ben ik wel een actieve volger van de zeer informatieve discussies.

Octavia32

Forumguru
Nou met een 1.6 tdi kom je er ook wel hoor. Tenzij je niet regelmatig even het gaspedaal intrapt of lekker de Autobahn opgaat, zou ik zeker voor 1.6 dsg gaan en kiezen voor comfort. Want zo'n dsg is toch wel ontzettend heerlijk.

Tuulster

Forumguru
Eens!

Ik rij nu zelf al bijna 3 jaar Sub II met 105pk. Geen strepen trekker, maar hij voldoet prima. Ik rij 65.000 km per jaar......
Ook met volle kampeer bepakking naar Oostenrijk met gezin van vier is prima te doen.

Enige is, is dat ik niet kan inschatten wat je rijstijl is..... Je moet niet denken er even een razendsnelle inhaal manoeuvre uit te kunnen gooien en stoplichtsprinten is er ook niet echt bij. ;)

Ik zou gaan voor 1.6Dsg, maar wie ben ik.

Stian

Actief lid
Thanks.
Het is altijd leuk om af en toe het gaspedaal in te trappen. Ik hoop dat de 120pk en 7 versnellingen een inhaalactie makkelijker maken dan de 105pk, maar dat zal wel een illusie zijn. Daarnaast is het misschien ook wel verstandiger om wat relaxter te gaan rijden :) Het feit dat een 1.6DSG duurder is dan een 2.0 is (zoals eerder hier besproken) beperkt de mogelijkheid qua opties ook een beetje. amb. bus. + verwarmde ruit/stoelen + adaptive cruise control + zonnenschermen + DSG stuur + metallic lijkt me wel voldoende.

Matthijsss

Nieuw lid
Dan ook maar mijn bescheiden mening. Ik zou voor de 2.0 TDI gaan. Ik stond voor precies hetzelfde dilemma. Of een volledig aangeklede 1.6 dsg of een 'kalere' 2.0. Ik denk echter dat ie minimaal een 2.0 nodig heeft gezien de grootte/zwaarte. Ik heb, ook na het lezen van diverse reviews en berichten van mensen op dit forum die een proefrit hebben gemaakt, geen spijt van mijn keuze.

Stian

Actief lid
Haha, dat maakt het niet makkelijker. Weet iemand een dealer (liefst in zuiden van het land) die een 1.6 als demo heeft?

Tuulster

Forumguru
Zoveel mensen zoveel wensen.....;)

Kijk eens naar de opties die mensen bestellen , geen auto is hetzelfde...... Gewoon je eigen gevoel volgen is het beste volgens mij:D

Succes met dit luxe probleem:cheer:

tritus

Senior Member
Ik heb nog een mooi stukje gelezen over de nieuwe Passat met een 1.6 TDI in autoweek. Daar gaven ze ook aan dat het in Nederland nog redelijk te doen is met die motor maar in bergachtige gebieden is het een heel ander verhaal en kom je snel te kort. Het is dus maar net wat je wil.

Odin

Senior Member
Ach, in het verleden was een 82 pk sterke 300D , sterk genoeg om een tandemasser Tabbert over de Alpen te sleuren.
Toch wat anders rijden lijkt me, een oude diesel puur op koppel of een nieuwe undersized astmatische tdi ;)

Ik ben wellicht wat verwend, maar ik mis een V6 optie. Ik zou voor zo'n auto, gezien het gewicht en het formaat, kiezen voor de sterkste motor binnen je budget. Ik zit zelf aan een automaat vast vanwege wat fysieke hinder.
Aandrijving is de basis, heb je altijd profijt van, iedere kilometer. Zeker als je langere afstanden rijd, buiten Nederland komt, de bergen in trekt of volgeladen al dan niet met sleurhut op vakantie gaat.
Ik ben al helemaal niet van de zogenaamde veiligheids opties, die zou ik er niet eens op willen hebben. Ik rij liever zelf. Alle andere toeters en bellen, hoe vaak gebruik je dat? Hoe lang blijft dat interessant?
Blok+automaat+onderstel+velgen&banden en comfortabele stoelen zijn voor mij absoluut prioriteit nummer 1. Daar heb je iedere kilometer lol van. Muziekje aan en klaar. Ja climate control is lekker hier in Spanje.
Al die andere poespas...

Maargoed, zo heeft iedereen zijn eigen voorkeuren.

Stian

Actief lid
Bedankt. Ieder zijn eigen voorkeur uiteraard, maar advies helpt zeker. Ga vandaag even rondbellen voor een proefrit in een passat 1.6TDI (had ik nog niet aan gedacht).

peterrapid

Forumguru
En anderzijds kan je ook nog een OBD tuning erop laten zetten geeft direct al wat extra koppel en paardjes toch makkelijk een 150pk zou moeten haalbaar zijn. Maar ikzelf ook laat liever wat opties voor een krachtiger blok.

Bakkertje

Forumguru
Ik weet niet of onderstaande al voorbij is gekomen, maar anders bij deze.
De botsproeven van de nieuwe Superb.
Waarschuwing, deze beelden kunnen schokkend zijn voor mensen met voorkeur voor een Skoda Superb..

Bovenaan Onderaan