TSI ratel

newwolf84

Forumguru
@Rob, helaas heb ik daar geen foto van gemaakt, het verschil wat ik merkte met de oude, is dat als je de achterkant indrukte er een kleine weerstand voelbaar was en als hij over dit punt heen was dan kon je hem gewoon indrukken zoals het hoort. Bij de nieuwe voelde je niks geen weerstand.

Hij ziet er in hele grote lijnen uit zoals onderstaande afbeelding ( voor wat je er aan hebt )

2rm9r12.jpg


En hier zie je de bovenkant in mijn auto:

s43yuf.jpg


24bkpdh.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Rob

ertromp

Forumguru
Als je blijft doorrijden terwijl de spanner niet werkt dan kan de ketting verspringen en staat de boel niet meer op tijd. Kleppen kunnen de zuigers raken
 

M@rco-t

Nieuw lid
Lijkt me verstandig dat je dus niet meer verder rijd indien dit mogelijk is tot een duidelijke diagnose is gemaakt.
Het lijkt me toch dat als dit een zwak punt is die kettingspanner dat er bij de eerste kettingwissel al een nieuwe in is geplaatst.

Als ik dat fototje zo zie lijkt het me geen schokkend kostbaar ding maar goed bij de vag kan je je daar aardig in vergissen.
Die eerste paar seconde dat het blok ratelt geeft dit al aan dat de spanner niet goed functioneert? Komt die op spanning door het rondpompen van de olie in het blok?

Met mijn zoektocht naar een O2 1.2 of 1.4 tsi (inmiddels drie proefritjes) is mij bij de koude start dit nog niet opgevallen wel dat typische 1.2tsi "loopje" wat je ook op het filmpje hoort.
 

Rob

Forumguru
Vanmiddag toch echt nog even een ritje van 40 kilometer om bij de dealer te komen. Dealer zit op de route naar huis op de laatste 6 kilometer. We gaan het zien
 

newwolf84

Forumguru
Onderdeel kost je idd de wereld niet, qua werkuren lijkt het me ook niet veel te kosten, bij mijn weten kun je deze dmv een ringsleutel er zo uitdraaien, of er nog voorbereidende werkzaamheden bij komen weet ik helaas niet.

Meende dat die jongen die de spanner had vervangen had gezegd dat deze rond de 80 euro kostte.
 
  • Leuk
Waarderingen: Rob

Rob

Forumguru
Update: De auto is sinds maandagmiddag 17u bij de dealer. Net bericht gekregen. De ketting is goed en ze hebben de ratel slechts 1x gehoord sinds dinsdagochtend :pieker:. De spanner is wel vervangen!

Morgenavond heb ik zelf pas tijd om de auto ophalen en dan gaan we het zien.. (of beter gezegd, horen!:D)
 

Rob

Forumguru
Blijf het wel bijzonder vinden dat zo'n onderdeel na 38.000km vervangen moet worden. En het lijkt vaker voor te komen.

Alsof "ze" bij de nieuwe ketting operatie in de vervangingsset bewust een kwalititatief mindere kettingsspanner hebben geleverd zodat de meeste TSI's toch nog een keer naar binnen moeten, maar dan betalend.... :pieker::shutup:
 

newwolf84

Forumguru
Hoor een déjà vu....

Ik heb er tot nu toe geen last meer van gehad. Wat me wel een beetje zorgen maakt is dat die onderdelen zo snel stuk gaan. Bedoel wie zegt dat deze met een jaar of 3/4 niet weer stuk gaan, als het alleen de spanner betreft zijn de kosten nog wel te overzien maar normaal lijkt me dat niet.
 
  • Leuk
Waarderingen: Rob

MarkvdD

Forumguru
Ik zou dan eerder gaan twijfelen of bij het vervangen van de ketting destijds de spanner wel vervangen is. Ik geloof nooit zo in zulke 'complotten' van opzettelijk mindere kwaliteit onderdelen monteren bij een actie als het vervangen van de ketting. VAG heeft er toch juist alle belang bij dat ze de problemen goed oplossen en van die 'slechte naam' afkomen als het om de ketting gaat.
 
  • Leuk
Waarderingen: Rob

newwolf84

Forumguru
Wat ik begrepen heb van waar de auto in onderhoud is geweest en waar ze de ketting preventief hebben vervangen is dat ze de spanner en de ketting samen vervangen omdat dit samen in de set zou zitten ?

Kan iemand dat bevestigen ? @Monteurtje misschien ?
 

Rob

Forumguru
Beetje :ot: maar wel even leuk... De afgelopen dagen hadden we voor woon-werk de VW Up! van m'n schoenmoeder mee.. Zonder enige moeite 4.1l/100km, oftewel 1 op 24,4. Met de O2 1.2tsi rijden we meestal 1 op 18. Op de afstand Den Haag (Kijkduin)-Rotterdam Zuid (Charlois) is dat 0,6 liter per rit, is 1,2 liter per werkdag besparing. Berekend over alle werkdagen in een heel jaar is dat 235 liter besparing t.o.v. de Octavia. Zulke besparingen zijn overigens ook haalbaar met eender welke auto, puur door rijstijl (zoals snelheidsbehoefte) aan te passen.. Bereik een besparing van 0,5l/100km per enkele reis en reken uit je winst..
 

peterrapid

Forumguru
@Rob je hebt gelijk maar waar is de fun dan, ok je hebt een mooi bedragje bespaard dat je dan aan je auto kan spenderen of aan andere leuke dingen maar wat ik haat is rijden met het goedkoopste verbruik in gedachten maar knap als je zoiets kan en kan volhouden levert wel euries op :jaja:
 

Rob

Forumguru
@Rob je hebt gelijk maar waar is de fun dan, ok je hebt een mooi bedragje bespaard dat je dan aan je auto kan spenderen of aan andere leuke dingen maar wat ik haat is rijden met het goedkoopste verbruik in gedachten maar knap als je zoiets kan en kan volhouden levert wel euries op :jaja:

Haha tja... De fun zit 'm bij mij allang niet meer in hard rijden of tijdsrecords pakken op lange ritten.
Laat de ander maar jakkeren. Ik geniet van de rust aan boord. No stress. En toch ben ik nog geen 64 maar bijna 32;)
 

Rob

Forumguru
@Rob Voor die 235 liter heb je dan wel een ruimere auto en naar ik verwacht ook meer rijplezier, helaas kost dat geld.:D

Wat ik bedoel, je kan die besparing ook met een Octavia halen, alleen dan zijn het andere getallen. Kwam tot 2 jaar geleden nooit onder 6.2l/100km. Tegenwoordig kom ik bijna nooit boven de 5.7 uit.
 

newwolf84

Forumguru
Welke peut geef jij je O2 te drinken Rob ? Heb nu 600 km geleden Shell V power getankt. Mag aan mij liggen maar had het idee dat hij iets wat mooier liep, voelde wat krachtiger aan en dat hij wat zuiniger loopt.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ik vrees dat het niet een beetje, maar geheel OT is ;). Maar om ook in dit zakje een duit te doen, ik ben wel 63 en hoewel ik het prima vind dat mijn FII behoorlijk zuinig is, houdt het me verder niet obsessief bezig. Net als met mijn vorige auto het geval was, weet ik nu wat hij verbruikt. Omdat mijn rittenpatroon en rijstijl nagenoeg constant zijn, zal de nu bereikte gemiddelde verbruikswaarde ongetwijfeld wel zo blijven. Ik houd overal de max snelheid aan. Alleen waar die 130 is, zet ik de CC vaak toch op 120. Zo nu en dan eens flink de sporen geven bij het invoegen of gewoon op een stil bochtig weggetje voor de fun.
 
  • Leuk
Waarderingen: Rob
Bovenaan Onderaan