TSI ratel

newwolf84

Forumguru
Goedenavond medeforummmers.

Er bekruipt mij een gevoel dat ik ( helaas ) last heb van een TSI ratel....

Het verhaal; ik meende begin vorige week al eens wat extra geluid onder de motorkap te horen en vandaag had ik de auto weer eens uitgelezen.

Ik kreeg een foutmelding bij 01 engine;


Address 01: Engine (J623-CBZB) Labels: 03F-906-070-CBZ.clb
Part No SW: 03F 906 070 F HW: 03F 906 070 F
Component: SIMOS10.10H03 9680
Revision: -------- Serial number:
Coding: 001900D6232400080000
Shop #: WSC 73430 031 00121
ASAM Dataset: EV_ECM12TFS02103F906070F 003010
ROD: EV_ECM12TFS02103F906070A.rod
VCID: 2541171F2414DD36C75-8070

1 Fault Found:
10976 - Camshaft Position Sensor (G40)
P0341 00 [032] - Implausible Signal
Intermittent - Not Confirmed - Tested Since Memory Clear
Freeze Frame:
Fault Status: 00000001
Fault Priority: 2
Fault Frequency: 2
Mileage: 153354 km

Even hiervoor had ik de accu losgekoppeld om met wat andere zaken bezig te zijn en nadat ik de accu weer had aangesloten hoorde ik na het starten een hard geluid, het klonk een beetje als de TSI ratel.
Helaas heb ik dus geen originele kabel maar een chinese en nu kan ik niet meer bij 01 engine komen.
Vraag blijft natuurlijk hoe betrouwbaar is deze melding ?

Ik wil mijn auto morgen bij de dealer eens laten uitlezen om te kijken of de foutmelding nog eens naar voren komt.

rond de 86.000 km is de ketting al eens vervangen geweest, probleem zou ( theoretisch ) gezien dus opgelost moeten zijn.

Is er iemand hier die na het vervangen ook weer eens een ratel gehoord heeft ?
Is de rek in de ketting op de een of andere manier te meten door de dealer ?
Ik wil dit natuurlijk zo snel mogelijk opgelost hebben aangezien de auto nog in de garantie periode zit.

Bijgevoegd een bestand met een videofragment:

 

Rob

Forumguru
Kan je niet echt helpen met het probleem maar hoop voor je dat het niks ernstigs is.

Ik kan je wel meegeven dat bij mijn 1.2tsi de ketting+aanverwanten preventief zijn vervangen bij 70.000km en niks aan de hand tot nu toe (106.000)
 

newwolf84

Forumguru
Ja die zou volgens de garage die ik gemaild had én de verkopende partij vervangen zijn om en nabij de 86.000 km.
Bedoel alles heeft een levensduur maar na grofweg 80.000 km opnieuw een ketting vervangen is m.i. aardig snel.
Heb trouwens wel met mijn domme kop via de chinese kabel de foutmeldingen laten wissen echter krijg ik nu met geen enkele mogelijkheid meer contact met 01 engine. Van de 10 keer zeg maar 9x niet en één keer wel.
Kan dus nu niet meer zien of de foutmelding inmiddels weer terug is of niet. Heb wel de log bewaard.
 

ertromp

Forumguru
Die start klinkt zo als een ketting inderdaad. Zou de ketting eerder door een Skoda dealer vervangen zijn :pieker:
Heb je daar inzage in gehad????

Zo snel mogelijk langs een Skoda dealer / je garantie verlenende bedrijf gaan!
 

newwolf84

Forumguru
@ertromp

Ik heb net het boekje er nog even op na geslagen maar zie nergens staan dat de ketting vervangen is. Wel werd door de chef werkplaats ( van Nieuwegein ) verteld dat rond de 86.000 deze preventief vervangen is. Volgens het boekje was deze rond die tijd door Skoda centrum Nieuwegein in onderhoud, daarna is hij afgestempeld door Skoda Muntstad.

Zucht...zou ik dan tóch de bekende kat in de zak gekocht hebben ?

Heb bij de koop wel 6 maand garantie op motor en versnellingsbak gekregen, ik mag toch aannemen, mits het dit probleem is, dat dit hieronder valt ?
 

deVerhuizers.nl

Actief lid
Wat zijn de manieren om te checken of de distributieriem niet goed is? Is dit alleen via het geluid?

Ik twijfel soms ook bij een koude start... Is dit nu het ratelende geluid waar iedereen voor gewaarschuwd heeft...
Ik heb mijn auto sinds 20 februari met 6 maanden garantie, dus wil dit toch wel in deze periode vastgesteld hebben.
 

newwolf84

Forumguru
@deVerhuizers.nl dat heb ik nu ook, heb me blauw gelezen over de TSI met alle problemen. Dus idd voor de koop gevraagd of de ketting vervangen was en dat zou die zijn. Ik was als de dood voor zo'n probleem geval. Nu hoorde ik het toevallig en na een check via mijn chinese kabel kwam ik achter die melding.

Begin me eigenlijk wel heel ongemakkelijk te voelen nu...

ik heb even een rekensommetje gemaakt, de auto is van 2011, heeft zeg maar 150.000 km gereden. Per jaar ongv. 37500 km. De ketting zou vervangen zijn bij 86.000 km. Dat zou dus betekenen in het jaar 2014. Ik mag er dan toch vanuit gaan dat er wel een nieuwe versie van de ketting zou zijn geïnstalleerd ? aangezien de problemen toen wel bekend waren.
 
Laatst bewerkt:

GJ M

Forumguru
Als de ketting rond 86.000 km preventief vervangen is moet het toch zeker bekend zijn? En vervangen door beter exemplaar? :pieker:
 

newwolf84

Forumguru
Zoals ik al aangaf, het is wel door bevestigd door Skoda Muntstad echter dit staat nergens genoteerd, niet in het boekje en ook niet in de kofferbak, wel de werkplaats sticker betreffende de turbo aanpassing. Kan me nog iets heugen dat de problemen met de ketting meestal met de beurt vervangen werden en dat hier over weinig ruchtbaarheid werd gegeven. Dit i.v.m. claims/officiële terugroep acties.
 

Monteurtje

Forumguru
Zulke reparatie worden ook niet in het serviceboekje genoteerd. Tenzij het echt de actie betreft dan zou er een sticker moeten zitten en notitie in het boekje. Maar kan natuurlijk vergeten zijn.
Kettingrek kan opgemeten worden door de dealer. Dat moet met speciaal gereedschap. Dan kun je meten of de ketting opgerekt is of niet.
Als je wil weten of de actie van het vervangen van de ketting op jouw auto van toepassing is, dan moet je een PM sturen met kenteken. Dan wil ik dat wel even nakijken in de loop van de week.
 

newwolf84

Forumguru
Gisteren nog een mail verstuurd naar Muntstad en heb idd vandaag bevestigd gekregen dat in juli 2013 bij een km stand van 86.124 km de ketting is vervangen. Op mijn vraag of dan ook de nokkenasversteller wordt vervangen was ook het antwoord ja.

Er van uitgaande dat dit uitgevoerd is, dan is het m.i. erg snel dat hij weer begint met een ratel ( als het dat is )
De auto is krap aan 70.000 km verder
 

newwolf84

Forumguru
@ertromp, ik verbeeld met me toch niet ? In het laatste filmpje van vanmorgen is toch in het begin een duidelijke ratel te horen ? Dit verdwijnt na een 3 tal seconden.

Ben trouwens net langs de verkopende partij langs geweest. Deze hebben gelijk gebeld met de garage waar zij zaken mee doen. Ik moet zaterdag de auto daar laten staan, krijg ik een leenauto mee en dan gaan ze maandag kijken betreffende mijn klacht.
 

ertromp

Forumguru
Nee gelijk na die start hoor je een razend geluid wat zo van de film beoordelend op het Ketting probleem lijkt.

Belangrijk is dat destijds Muntstad de verbeterde ketting heeft gemonteerd. Als er een 1 op 1 vervanging destijds is gebeurd kun je nu zo maar weer problemen hebben.
De verbeterde ketting heeft een ander nummer en ziet er ook anders uit (bovenste is nieuwe type):

Probleme-mit-TSI-Motoren-Neuer-Kettentyp-beim-1-2-TSI-729x486-f574eacfb97a0968.jpg

geaenderte-kette-1803935563297828155.jpg

kette-2-7102521141721712941.jpg
 

Rob

Forumguru
Balen! Hopelijk wordt het netjes opgelost.

Teleurstellend praktijkvoorbeeld:
Schoonvader is een maand geleden aan z'n derde ketting begonnen. Golf 5 uit 2009 (herstel: van 01-2008) , 1.4tsi 122pk.
Nu 120.000km. Nieuw gekocht.
Bij de vorige reparatie is zeer waarschijnlijk geen verbeterde ketting gebruikt.
Desondanks geen coulance of tegemoetkoming van de VW dealer.
 
Laatst bewerkt:

newwolf84

Forumguru
He he daar zijn de foto's die ik zo gauw niet weer kon vinden. Dank je !

Ja hier baal ik ook wel van, zachtjes uitgedrukt. Hier geef ik geen smak geld aan uit om teleurgesteld te gaan worden.
Nu hoop ik maar dat de betreffende garage mijn mening deelt en dat de boel vervangen wordt.

Pfff @Rob dat is wel heel erg zuur. Hoop toch werkelijk niet dat dit ook mijn lot wordt... als het idd de ketting is dan ben ik blij dat dit nu nog onder de garantie gaat vallen.
 

SUBR

Lid
Dit is nu precies de reden waarom ik tot voor kort VAG produkten, met een benzine motor (1.2 TSi en 1.4 TSi) met die onzalige ketting (nokkenas)aandrijving, niet heb overwogen, ter vervanging van mijn A3 diesel. De ervaring leert dat na herstel (vaak grotendeels voor rekening eigenaar) het probleem zich na verloop van tijd herhaalt. Overigens dacht ik dat de 1.8. en de 2.0 motor probleemloos waren; nu lees ik verhalen (o.a. Autobild) over serieus olie verbuik (1 liter op 500 kilometer!) bij die blokken. Het doet je wel afvragen; kunnen die gasten nog betrouwbare motoren bouwen?

@newwolf84 Ik ben bang dat je voor wat betreft een dealer je helemaal nergens vanuit kunt gaan. Overigens, indien er iets op basis van garantie, dan wel coulance, is gedaan, dan zou dat geregistreerd moeten zijn door de importeur.

Heb je een rechtsbijstand verzekering dan zou ik die altijd raadplegen t.a.v. juridische stappen i.v.m. de, meestal aanzienlijke, reparatiekosten.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan