TSI ratel

newwolf84

Forumguru
Das dan weer jammer... wordt dus een visuele inspectie neem ik aan.

Geachte heer Spijkers,

De nokkenasversteller wordt standaard meevervangen, deze zit dan ook in de vervangingsset.

Gezien uw klacht en vrees, adviseer ik de auto aan te bieden voor inspectie door de werkplaats, om onder andere de lengte van de ketting te laten checken.


Met vriendelijke groet,

Stéphan de Greeff


Service Adviseur
Muntstad Nieuwegein


Ben nu even de draad kwijt, wie wil even mee helpen zoeken...
De kettingspanner en de nokkenasversteller zijn toch dezelfde dingen ?

Zoja weet iemand toevallig dan ook het onderdeel nummer van de verbeterde versie ? ( mits die er op gekomen is, cq beschikbaar is voor de 1.2 TSI )
Misschien @Joske ?
 
Laatst bewerkt:

ertromp

Forumguru
Das dan weer jammer... wordt dus een visuele inspectie neem ik aan.

Geachte heer Spijkers,

De nokkenasversteller wordt standaard meevervangen, deze zit dan ook in de vervangingsset.

Gezien uw klacht en vrees, adviseer ik de auto aan te bieden voor inspectie door de werkplaats, om onder andere de lengte van de ketting te laten checken.


Met vriendelijke groet,

Stéphan de Greeff


Service Adviseur
Muntstad Nieuwegein


Ben nu even de draad kwijt, wie wil even mee helpen zoeken...
De kettingspanner en de nokkenasversteller zijn toch dezelfde dingen ?

Zoja weet iemand toevallig dan ook het onderdeel nummer van de verbeterde versie ? ( mits die er op gekomen is, cq beschikbaar is voor de 1.2 TSI )
Misschien @Joske ?


Wat een service adviseur zeg!!! Een nokkenasversteller op een 1.2TSI :pieker::banghead:
Dat is dus niet een bedrijf waar ik met een gerust hart mijn 1.2 TSI zou achterlaten.

De 1.2 TSI heeft geen eens een nokkenasversteller. Dat is weer iets wat op de 1.4TSI CAXA zit.

Ik ga me afvragen of het ze wel gaat lukken om de lengte van de ketting te checken.

Een nokkenasversteller en een kettingspanner zijn toch echt andere onderdelen
 

newwolf84

Forumguru
Nou de auto gisteren ingeleverd, leenauto mee gekregen, tis dan wel een Duits product maar ik verlang toch wel weer naar mijn ouwe, trouwe Skoda....

2drurn7.jpg


Tis wel een mooie auto van buiten maar van binnen is het toch niet mijn ding. Heb er geen klik mee, kijken wat ze kunnen vinden, zal het morgenavond wel horen.
 

newwolf84

Forumguru
Vanmiddag gebeld door het bedrijf wat de reparatie gaat doen. 1e diagnose was dat ze idd een ratel hoorden en het vermoeden van hen was dat dit aan de kettingspanner zou liggen. Maar helaas aangezien ze geen VAG bedrijf maar een Opel garage zijn hadden ze niet het gereedschap om de timing allemaal te bekijken of dat klopte... :pieker: morgen kreeg hij dat binnen en dan gaan ze verder kijken.

Komt bij mij gelijk de vraag omhoog, van oke, stel idd dat het de kettingspanner is die op zijn max zit dan houdt dit toch automatisch in dat de ketting uitgerekt is ? Of kan deze stuk, ander mankement hebben wat géén gevolg voor de ketting heeft ?
Ik heb nu al zoiets van ja, als je morgen toch de boel los hebt liggen is het dan niet handiger om dan naast de kettingspanner gelijk er maar een nieuwe ketting op te leggen ? Bedoel de ketting zal dan niet meer de hoofdpost zijn qua kosten...

keep u posted...

Heeft @Monteurtje hier nog op/aanmerkingen over ?
 
Laatst bewerkt:

newwolf84

Forumguru
Nou vanmiddag de auto weer opgehaald, rond 16.00 uur werd ik gebeld. Direct maar langs gereden en de monteur had de kettingspanner vervangen, de spanner die er uit was gekomen ging zeer stroef in vergelijking met de nieuwe ( heb zelf ook even de oude in de handen gehad en het leek idd bij het indrukken dat hij eerst haperde en dan wel goed functioneerde ) Net of er een braampje opzat

Hij had de timing ook nog gecontroleerd en deze stond nog goed, dus in principe zou het probleem wat ratelen betreft nu tot het verleden moeten behoren, ( zijn woorden ) Uiteraard blijf ik hier wel zeer alert op aangezien er nu nog garantie op zit. Als de pruttel kapot gaat dan nu maar, dan kost het mij in elk geen geld. Behalve natuurlijk weer een andere auto regelen.

Morgen dus fijn weer in mijn trouwe Skoda ! :cheer:
 

Rob

Forumguru
Ik ben de afgelopen dagen onaangenaam verrast, ondanks dat alles bij mijn O2 preventief is vervangen rond de 70.000km. Staat nu op 108.850. Heb ik "De Ratel"??

 

ertromp

Forumguru
Zo op het eerste gehoor ben je helaas weer aan de beurt @Rob. Je garage heeft wellicht niet de verbeterde versie gemonteerd bij de 1e keer vervangen helaas
 

Rob

Forumguru
Waarschijnlijk dan niet de verbeterde ketting gebruikt @ertromp
Ik heb de klachten nog nooit gehad, de eerste keer was preventief.

De dealer heb ik het filmpje ook gemaild. Ik ga er maandag verder werk van maken.
 

Rob

Forumguru
Trouwens, het doet zich bij koude én warme start voor. Dus ook na een korte stop zoals tanken.. Ik lees meestal alleen over de ratel bij koude start
 

ertromp

Forumguru
Dan lijkt het me dat de ketting al ver heen is. Een ratel zul je ook bij warme motor hebben. De ketting is nu eenmaal opgerekt
 

CDK

Forumguru
@Rob, als je preventief hebt laten vervangen toen de verbeterde versie al beschikbaar was zou ik de kosten zeker verhalen op de dealer. Check nog even de plaatjes die @ertromp laatst gepost heeft, zo kan je de beide kettingen goed onderscheiden van elkaar en kan je zelf de diagnose stellen als je bij de demontage aanwezig bent uiteraard.
 
  • Leuk
Waarderingen: Rob

Rob

Forumguru
Ik heb gisteren het verhaal aan de dealer gemaild, inclusief de plaatjes van @ertromp met codes erbij. Weten ze in ieder geval dat ze me niks kunnen wijsmaken.
De vervanging was gedaan in september 2013. Nieuwe ketting was toen al beschikbaar lijkt me
 

Rob

Forumguru
Update: Dealer heeft bevestigd dat de verbeterde ketting is gebruikt. Vandaag of morgen zet ik de auto daar neer voor verdere diagnose.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Rob

Forumguru
Ben toch wel heel erg benieuwd wat het kan zijn. Misschien wel hetzelfde probleem als @newwolf84 had met de kettingspanner.. Post #47
 

Rob

Forumguru
Yep heb ik. Ze gaan het zelf willen horen en diagnosticeren en dan zullen we zien. Wat kan het gevolg zijn van te lang doorrijden?
 
Bovenaan Onderaan