Gebruiks ervaring Octavia 3

Hans_RS

Forumguru
Hoe onduidelijk is dat trouwens niet in het menu... ipv daar te zetten "automatische achterruitwisser". Nu zijn het 2 dezelfde opties boven elkaar voor mij.

Over de regensensor had ik niet te klagen, tot de hagelstorm mijn voorruit vernielde. Sindsdien werkt dat toch niet echt meer zoals het moet hoor. Lichten die soms de hele rit blijven branden ook al schijnt de zon volop, etc.
 
Ondertussen 6 maand later en al bijna 30 000 km op de teller met de 1.4 tsi manueel,net voor het eerste onderhoud. Klachten tot nu toe zijn: zeker al 3L motorolie moeten bijvullen, de koplampsproeiers blijven uitsteken en keren niet terug, met winterbanden (Nokian W+) op natte/vochtige wegen in bochten vanaf 50 km/u heel weinig grip (echt gevaarlijk). Verbuik zit ik op 7-9 l/100 km, rijbereik is ongeveer 450-600 km per tankbeurt.
Heel tevreden over de motor, ruimte, mooie wagen, comfort,...
 
Heb je wel het idee @A3MAJ dat het olieverbruik vermindert nu de km's vorderen?

Nee, totaal niet. Ik weet niet of dit aan mijn 'sportief' rijgedrag ligt, maar ik ga dit zeker melden bij mijn volgend onderhoud binnenkort. Uiteindelijk stoort het mij niet, maar ik vind dit eigenaardig. bij mijn vorige skoda 1.9 tdi (chiptuned) was dit ook het geval, maar wel normaal...
 

AndreM

Forumguru
Best veel 3 liter olie op 30.000km.
Ik heb 0 liter erbij moeten gooien op 30.000km met mijn dieselmotor. ;)
 

CDK

Forumguru
@A3MAJ, olieverbruik hoeft niet samen te gaan met sportief rijgedrag, echter als je met koude motor direct sportief rijgedrag hebt wél....
 

Jstruijk

Senior Member
Sportief rijgedrag en olieverbruik; als dat zo was dan zou ik meer olie dan diesel verbruiken ;)

Ons is door de dealer bij afleveren verteld niet de instructies in het boekje te volgen betreffende inrijden (zover deze er in staan overigens). Wat wel te doen; de motor netjes rustig warm rijden (+/- 85 a 90 graden olie temp) om vervolgens de motor flink te gebruiken door het gehele toerengebied, waarbij veel koppel vragen onder de 1500 a 2000 rpm niet aan te raden is (nooit eigenlijk). Deze manier van rijden hebben wij dus vanaf 0 KM gevolgd en nu bijna 30000KM verder is er nog nooit bijgevuld en is het al tijden netjes stabiel halverwege tussen min/max.

En van rustig rijden is bij ons geen sprake, niet door mij maar ook niet door mijn vrouw :tongue:
 

peterrapid

Forumguru
Zelf met de 2.0tdi nu 24K en eenmaal op 15K een klein kwartje bijgevuld maar stond net boven minimum. Net nog eens gepeild en nog geen spat meer olie verbruikt ... En ik heb WEL de instructies van skoda gevolgd en ben een sportieve rijder.
 

Gieliovd

Forumguru
Ondertussen 6 maand later en al bijna 30 000 km op de teller met de 1.4 tsi manueel,net voor het eerste onderhoud. Klachten tot nu toe zijn: zeker al 3L motorolie moeten bijvullen, de koplampsproeiers blijven uitsteken en keren niet terug, met winterbanden (Nokian W+) op natte/vochtige wegen in bochten vanaf 50 km/u heel weinig grip (echt gevaarlijk). Verbuik zit ik op 7-9 l/100 km, rijbereik is ongeveer 450-600 km per tankbeurt.
Heel tevreden over de motor, ruimte, mooie wagen, comfort,...
30k was voor mij 6 liter olie.

450 km per tank dan moet je wel flink trappen!

En dat gladde herken ik op mijn Kleber Krisalp hp2......
 

rouwehand

Senior Member
Ik rij nu ruim 5 maanden in mijn OIII en 16.500 km verder, maar nog geen olie bij moeten vullen.

Tot nu toe alleen maar positieve ervaringen;
Voor mij de eerste keer met een automaat en met deze DSG zou ik niet meer anders willen.
Zowel korte als lange ritten rijdt de auto perfect en zitten de (sport)stoelen prima.
Het panodak is zeker nu de temperaturen wat hoger worden heerlijk!
De 1.4 motor heeft voldoende power om lekker vlot door te rijden.
Het CANTON geluidssysteem geeft voldoende luisterplezier en heeft voor de standaard speakers een aardig geluid.
Subwoofer valt wat tegen, maar is een leuke aanvulling.
Navigatiesysteem werkt snel en nauwkeurig, niets op aan te merken. Lekker groot scherm en een DVD afspelen is geen probleem.
Eibach verlaging heb ik direct vanaf aflevering eronder zitten, dus zonder heb ik geen ervaring. Wel in vergelijking met mijn vorige OII combi.
Maar naar mijn idee, een goede aanvulling voor een beter weggedrag. Minder "zwabberen" bij zijwind en gaat lekker door de snelwegbochten heen! Stijle heuvels/hobbels rustig stapvoets en desnoods schuin nemen. Maar hier wen je snel aan (zeker als je een keer de onderkant raakt).
De elektrische achterklep is een leuke uitkomst, niet alleen praktisch maar ook de vele verbaasde gezichten van omstanders die dit niet bij een Skoda verwachten?!
Verder heb ik nog de nodige VAG-COM aanpassingen laten uitvoeren. Met dank aan @Antera

In juni/juli ben ik nog wel benieuwd hoe mijn ervaringen zullen zijn, om met mijn caravan te rijden.
Bij mijn vorige Skoda (1.4 TSI combi OII) was dit prima in orde, zal nu waarschijnlijk alleen maar beter zijn....
Al met al, iedere dag heb ik nog geen seconde spijt van mijn keuze :yeah:
 
Bij aflevering werd er mij wel verteld dat ik olie zal moeten bijvullen bij deze nieuwe benzinemotor. Op zich vind ik dat geen probleem, maar ik vraag het zeker na bij het onderhoud en zal proberen rekening te houden met jullie tips omtrent de olietemperatuur. Qua rijbereik van 450 km is dit op uitzonderlijke dagen ;) en constant +160 km/u. Topsnelheid met de 1.4 tsi manueel ligt rond de 215-220 km/u (wel met de wind in de rug).
Enige spijt is gebrek aan DSG bak, komt zeker bij de volgende :)
 

Testedoene

Forumguru
Ook ik ben heel blij met de Octavia 3. De 1.2 TSI rijdt vlotter en zuiniger dan verwacht. Momenteel zit ik aan een tankgemiddelde van 6,4 liter per 100 km of 1 op 15,6 wat me nu al heel gelukkig stemt!
Enige minpunten aan de wagen:
-stuur sleept een beetje (wordt opgelost door garage)
-water in de achterportieren die eruit loopt bij het openen (zal ook opgelost worden)
-geluidsinstallatie van mindere kwaliteit. Klinkt scheller dan bij mijn vorige installaties
-op de Amundsen zijn er geen flitspaal-POI's toe te voegen zoals op de RNS510 (dit mis ik enorm!!! Tips zijn welkom)
-kofferklep gaat te hoog open in de ondergrondse parking (een tussenstop zoals bij de Passat zou welkom zijn)
-geen onderhoudsboekje meer meegeleverd??
-geen dodehoekspiegel op de buitenspiegels????
-spiegelverwarming zou een aparte knop moeten zijn met verlichting. Nu vergeet je deze telkens terug af te zetten.
-Opgelet als u GEEN reservewiel neemt. Mijn plan was om een reservewiel dat bij mij thuis ligt mee te nemen maar de opbergruimte onderin de koffer is onderverdeeld in vakken... daar gaat mijn plan!

Verder ben ik heel blij met de zetelverwarming, achteruitrijcamera, Maxi-dot, algemene kwaliteitsindruk en de werklust van het kleine motorblokje!
De wagen rijdt heel aangenaam en ik ben alvast heel tevreden over de wagen.
Momenteel heb ik 800 km op de teller. De eerste 300 km heb ik heel rustig gereden en vanaf dan trek ik hem geleidelijk door het toerentalgebied bij een warme motor. De auto is een pak lichter dan oudere wagens van dit formaat waardoor hij veel vinniger reageert dan hetgene je er van zou verwachten. Al bij al een aangename verrassing!

Enkel die POI's hé...

Nog een kleine opmerking: er zit olie van het type 507 00 op de motor terwijl in het instructieboekje sprake is van 504 00!
 

Joske

Forumguru
Opgelet als u GEEN reservewiel neemt. Mijn plan was om een reservewiel dat bij mij thuis ligt mee te nemen maar de opbergruimte onderin de koffer is onderverdeeld in vakken... daar gaat mijn plan!

dat gaat wel... ik heb het ook gedaan, gewoon die schuimrubber er uit halen en je kan het reservewiel er zo in plaatsen.

FOTO:


Nog een kleine opmerking: er zit olie van het type 507 00 op de motor terwijl in het instructieboekje sprake is van 504 00!

was bij mij gewoon een verkeerde sticker, ik ben langs de garage geweest voor dit. Diesel is sowieso longlife olie en in mijn geval ook, vandaar.. De garage gebruikt 1 soort olie die goed is voor beide motoren. Zoals reeds gezegd, specs zijn hetzelfde :)
 
Laatst bewerkt:

Wijnie

Actief lid
Heb bij mij ook het bijgekochte reservewiel er weer uitgehaald was nog erger als een thuisbrengertje (125-60-15):mad:. Heb inderdaad het schuimrubber eruit gehaald en nu ligt er mijn wintervelg (225-45-17) in en dat past zonder problemen.
 

wietze

Lid
Ik rij nu met veel genoegen bijna 4 weken in mn nieuwe O3 Combi EBL 1.6 TDI DSG rond. Bijna 4000 km op de klok. Heerlijke auto. Ben vooral blij met de Drive mode, die staat in Individual met alleen de zwaardere besturing ingesteld. Dat geeft net wat meer gevoel. de 18' wielen met Alaris doen het prima, ze laten wel goed merken wat er op de weg gebeurt, maar ik heb bewust gekozen voor Pirelli's Centurato. Een iets zachtere band met heerlijk weggedrag. Een fijne combinatie. Het panodak heb ik veelvuldig gebruikt, zeker ook de kantelstand. kan op die manier vaak rijden zonder airco. Scheelt weer brandstof.
Een heerlijk ruime auto. Het dynamic pakket met afgeplat stuur is heerlijk. Goede grip op het stuur, lekkere stoelen. Klein nadeeltje: op de stoel met geintegreerde hoofdsteun past geen hanger voor mn colbert. Er zit wel een lullig haakje aan de b-stijl, maar daarvan gaat mn jasje nogal uit het model. iemand een creatief idee??
Heb wel besloten om em te laten tunen i.c.m. de DSG.
Ik heb de auto privé gekocht en ben daarmee ws een van de weinigen. Maar goed, het is wel value for money.
De kleurcombinatie vind ik nog steeds goed: metal grey, met 18' lichtmetaal en grijs/zwarte binnenbekleding. Mijn vorige auto was een Audi A6 met blauw/vanille binnenkant. Schitterend ook na 11 jaar en 350000 km. Ik was dus wat bang om de binnenkant te donker te maken. Blijkt geen probleem, zeker i.c.m.het pano-dak. Zie uit naar de zomervakantie...flinke kilometers maken naar/door Scandinavië...:thumbsup:
 
Bovenaan Onderaan