Nieuwe Superb-3 ( 2015) topic

CDO

Forumguru
Niet.

Maar wie wil er uberhaupt 16 of 17 inch onder een dergelijk slagschip?


Nou ik bijvoorbeeld! Ja, ja ze zijn er nog.

Ik vermaak me prima in mijn standaard uiterlijk S2C met 16" en mijn 1.8TSI.
Uiterlijk van een muesli cruiser en de snelheid van een (bijna) GTI en het comfort van een ouwe lullen bak. Ideaal.... voor mij!

Ik zou een nieuwe dan ook weer zo bestellen alleen een motor met nog meer vermogen en eventueel een automaat overwegen.
 

micky

Forumguru
Als je van hoekig houdt zal hij je inderdaad bekoren!;)

Helemaal mee eens hoor, maar laat dat nu net wel 1 van de redenen zijn dat Skoda nu echt aan het knallen is en daardoor zijn trouwe aanhangers nog meer kan bieden, dat er afvallers zijn moge duidelijk zijn, die zijn er altijd, maar de auto industrie is harder dan ooit en elk merk moet alles doen om te overwinnen. velen (waaronder ikzelf) keken 5 jaar geleden niet eens naar Skoda, sterker nog ik lachte erom als Audi rijder, nu wel en zo ken ik velen in mijn prive omgeving en in mijn zakelijke omgeving..
Met een dergelijk ontwerp gaat de Superb knallen, net als de O3, maar ook de andere modellen doen het heel goed, de trend is gezet en de tijd zal het leren;)
 

tha a

Senior Member
even ordinair copy paste voor de belangrijkste info:



ŠKODA presenteert vandaag in Praag het topmodel: de nieuwe Superb. Naast een scherp en helder design biedt hij nog meer ruimte en comfort dan voorheen. De nieuwe ŠKODA Superb is compleet nieuw, maar wel met behoud van de traditionele ŠKODA pluspunten, zoals een riant ruimteaanbod, volop gebruiksgemak, maar bovenal comfort, veiligheid en betrouwbaarheid van topklasse.

Scherp en helder design
De nieuwe Superb is vormgegeven volgens de nieuwe designlijn van ŠKODA. Hij is 28 mm langer en 47 mm breder dan zijn voorganger. Het ontwerp van deze vaandeldrager is extra elegant door de aflopende daklijn en scherpe lijnvoering, maar ook details als de brede grille, de karakteristieke koplampen en de smalle dak-/deurstijlen dragen daar aan bij. De brede en vlakke achterlichten die gebruik maken van LED-technologie onderstrepen de perfecte twee-eenheid van vorm en functie.

Ruimte in overvloed
Het ruimteaanbod waar ŠKODA garant voor staat komt ook in de Superb in overvloed terug. Voorin is zowel de hoofd- als de armruimte voor bestuurder en passagier toegenomen en passagiers achterin hebben bijna twee keer zo veel beenruimte als directe concurrenten. De bagageruimte van de Superb heeft een inhoud van 625 liter, nog eens 30 liter meer dan zijn voorganger. Met neergeklapte achterbank is een bagageruimte met een inhoud van maar liefst 1.760 liter beschikbaar.

Comfort van topklasse
De toepassing van slimme technologie levert een grote bijdrage aan het hoge comfortniveau. Zo is hij de eerste ŠKODA die leverbaar is met Dynamic Chassis Control (DCC). Hiermee krijgt de bestuurder de mogelijkheid een eigen ‘set-up’ te kiezen: van comfortabel tot sportief. Nieuw voor de Superb is een volautomatische airconditioning met drie klimaatzones, met voor de koude periodes in het jaar extra verwarming, verwarmde stoelen (voor en achter), verwarmbare ruitensproeiers en een verwarmbare voorruit. Maar er zijn nog meer attente details. Zo zijn in beide voorportieren paraplu’s geïntegreerd en de achterklep opent elektrisch na een voetbeweging onder de achterbumper. Daarnaast is de Superb ook leverbaar met een automatische inparkeerfunctie, waarbij een achteruitrijcamera eveneens leverbaar is.

Altijd goed verbonden
In de nieuwe Superb zijn vier infotainmentsystemen leverbaar, welke allemaal zijn voorzien van een hoge-resolutie touchscreen. Deze bieden vele (nieuwe) functies, de bediening is eenvoudig en de werking is zeer snel. SmartLink maakt het mogelijk om je smartphone (iOS en Android) aan de Superb te koppelen. Via MirrorLink wordt het display van de telefoon weergegeven op het touchscreen. Apple Carplay en Android Auto zijn ook inbegrepen en dat geldt tevens voor SmartGate, een interface die de mogelijkheid biedt bepaalde voertuigdata op een smartphone te tonen. De ŠKODA Media Command app zorgt ervoor dat functies van het infotainment via een app vanaf de zitplaatsen achterin bediend kunnen worden. En om van de Superb een rijdende concertzaal te maken, is er het Canton sound system met 12 speakers en een vermogen van 610 Watt.

29 keer Simply Clever
ŠKODA zou ŠKODA niet zijn zonder de Simply Clever-details. De nieuwe Superb heeft er maar liefst 29, waarvan er tien compleet nieuw zijn. Zo is hij leverbaar met een houder voor tablets achterin een opbergruimte voor tablets in de Jumbo Box voorin. Ook heel handig zijn de USB-poort en 230V-aansluiting achterin, de voorziening waarmee een fles met één hand geopend kan worden, de flessenhouders met plaats voor anderhalve-liter-flessen en de opvallend ruime opbergvakken in alle vier portieren. De leuningen van de zitplaatsen achterin zijn nu ook vanuit de bagageruimte neerklapbaar en speciale bevestigingspunten houden bagage op de plaats. In de brandstofklep zit een ijskrabber, in de bagageruimte een krachtige zaklamp en in de zijkanten van de leuningen van de voorstoelen zijn opbergnetjes voor bijvoorbeeld telefoons geïntegreerd. Bovendien voorkomt het speciale ontwerp van de vulopening het tanken van de verkeerde brandstof.

Motoren
De nieuwe Superb is zo’n 75 kilo lichter dan zijn voorganger. Dat in combinatie met de goede stroomlijn en nieuwe motoren leidt dat tot verbruiksdalingen tot wel 30% vergeleken met zijn voorganger. Zo is de Superb Greenline goed voor een officieel vastgesteld gemiddelde van 3,7 l/100 km. De daarmee corresponderende CO2-uitstoot van 95g/km leidt tot inschaling in de 20%-categorie van de fiscale bijtelling. Verder is er in de 20% bijtellingscategorie de keuze uit de 1.6 TDI 88kW/120 pk (handgeschakeld of DSG-7 en als Greenline leverbaar), de 2.0 TDI 100 kW/150 pk en ook de 2.0 TDI 140k/125 pk. In totaal zijn er vijf TSI benzinemotoren beschikbaar, waarvan de vermogens ervan variëren van 92 kW/125 pk tot 206 kW/290 pk. Daarnaast zijn er drie TDI dieselmodellen met vermogens van 88 kW/120 pk tot 140 kW/190 pk. Alle Superbs zijn uitgevoerd met een start-stop systeem en hergebruik van remenergie. Alle motoren voldoen aan de Euro-6 emissienorm. Met uitzondering van de uitvoering met basis-benzinemotor zijn alle modellen leverbaar met een automatische transmissie met dubbele koppeling. Diverse uitvoeringen zijn er ook met vierwielaandrijving.

Veilig en vertrouwd
Op het gebied van veiligheid maakt de Superb zijn status als topmodel waar. Elke Superb heeft bijvoorbeeld standaard ESP met Multi Collision Brake, dat voorkomt dat de auto ‘doorschiet’ na een aanrijding. Ook standaard zijn Front Assist met City Emergency Brake, een bandenspannings-controlesysteem, zeven airbags en XDS+, het elektronische sperdifferentieel. Vanaf de Ambition-modellen is een snelheidsbegrenzer eveneens inbegrepen. Optioneel zijn slimme assistentiesystemen leverbaar, zoals de Adaptive Cruise Control. Deze zorgt ervoor dat er altijd een veilige afstand tot de voorligger is. Crew Protect Assist zorgt ervoor dat inzittenden in een optimale positie worden gebracht als aanrijding onvermijdelijk is. Lane Assist voorkomt het onbedoeld overschrijden van wegmarkeringen en de Fileassistent maakt filerijden minder belastend. De Emergency assist grijpt in als het geen activiteit van de bestuurder waarneemt, waarna de auto automatisch tot stilstand wordt gebracht. Blind Spot Detect met Rear Traffic Alert maakt rijbaanwisselingen veiliger doordat het voertuigen in de dode hoek opmerkt. Drive Alert herkent vermoeidheid bij de bestuurder en raadt dan aan pauze te nemen. Travel Assist ‘herkent’ verkeersborden waaronder aanduidingen van de toegestane snelheid en informeert de bestuurder daarover.
 

andrehj

Forumguru
De nieuwe Superb is zo’n 75 kilo lichter dan zijn voorganger.
Iets dergelijks stond er ook in de marketing bla-bla over de Fabia 3, en wat was de werkelijkheid:
Fabia 2 HB 1.2 TSI 105 pk (zonder/met DSG): 1.030 / 1.064 kg
Fabia 3 HB 1.2 TSI 110 pk (zonder/met DSG): 1.029 / 1.054 kg, een besparing van slechts 1 (!?) kg voor de handgeschakelde versie en 10 kg voor de DSG. :mad:
Oftewel: eerst zien en dan geloven!
 
Bovenaan Onderaan