Problemen O3 Greenline

Mijn start procedure:
De wekker gaat... Ik snooze altijd twee keer..... Dan sta ik op en strompel naar de douche... :deuk:

Ik start gewoon ouderwets met de sleutel. Eerst gewoon sleutel erin en draaien maar. Nu wacht ik even tot alle lampjes uit zijn. Het heeft overigens geen zin de sleutel gedraaid te houden totdat de motor loopt. De elektronica regelt het starten. Je hoeft de sleutel ook maar een tikje te geven om te starten. Hij slaat bij de eerste keer niet aan. Bij de tweede keer wel. Dit is alleen bij een echt koude start. Gedurende de dag heb ik er geen last van.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Joske

Forumguru
ok, helder..

dus de wagen start niet na het "tikje"? Maar blijft ook niet proberen van te starten? Lampjes gaan gewoon allemaal terug aan, geen foutmelding? en vervolgens start je opnieuw en heb je geen problemen?

naar mijn idee is de brandstoftoevoer niet helemaal optimaal, sta je soms op een helling?

oh en welke motorisatie is het eigenlijk @barrie spoorenberg ?
 
Het is een Greenline. Ik sta niet op een helling. Geen foutmeldingen. Wel vind ik het instrumentenpaneel wat flikkeren tijdens het starten. Ik ben bij Antera geweest voor Vagcom aanpassingen en af en toe doet de needle sweep het ook niet. Moet ik het hierin zoeken?
 

octaafje IV

Actief lid
Het is een Greenline. Ik sta niet op een helling. Geen foutmeldingen. Wel vind ik het instrumentenpaneel wat flikkeren tijdens het starten. Ik ben bij Antera geweest voor Vagcom aanpassingen en af en toe doet de needle sweep het ook niet. Moet ik het hierin zoeken?

Kan het er misschien aan liggen dat de motor niet voldoende voorgloeit ?
(of hoeft een moderne diesel dat heden ten dage niet meer?)
 

lada44

Lid
Onder alle combi's mj 2015 met diesel motor zitten dezelfde HE dempers achter. Serie ervoor (mj 2014) had vaak FQ Dempers (zowel Greenline als 2.0 tdi). Heb een donkerbruin vermoeden dat de laatste serie dempers "erg vergevingsgezind" zijn om bonken en ander bijgeluiden (lees: o.a. met gevolg druk op de oren) te voorkomen. Dit is wat mij betreft niet ten goede gekomen aan de rijeigenschappen. Achter écht een tikkie te deinerig geworden. Inmiddels 4.000 km verder en de auto is wel een stuk stiller geworden. Veel minder bonkend geluid. Dempers moeten ook ingereden worden. Het deinerige karakter is ook iets minder geworden, maar zou ook kunnen dat ik er aan gewend ben inmiddels...:pieker::). Afgezien van bovenstaande geen grote minpunten ondervonden en een fantastisch auto!

PS: en o ja... ook bij mij loopt er teveel regenwater langs de zijruiten. Is nie anders....
 

Remakil

Forumguru
Ik draai de sleutel om, laat hem los, draai me om, pak de gordel en terwijl ik die om doe start de auto, zonder dat ik de sleutel aanraak... het gaat gewoon vanzelf... :)
 

Gizzmo

Forumguru
Mijn nu nog huidige astra hoef ik niet voor te gloeien, zelfs niet met koud weer, schijnt zo snel te gaan dat het tijdens het starten al goed is.
 

Remakil

Forumguru
De O3 hoef je ook niet voor te gloeien. Sleutel omdraaien en de rest doet hij zelf.

Hij start dus niet altijd meteen, als je die sleutel omdraait. Maar je kan die sleutel wel loslaten, omdat de O3 zelf start. Dus de sleutel niet omgedraait vasthouden tot je wat hoort. Maar omdraaien, los laten en terwijl je bijv. je gordel pakt, start de motor zelfstandig...

Dus hoef je nooit voor te gloeien..
 

auriga

Forumguru
De O3 hoef je ook niet voor te gloeien. Sleutel omdraaien en de rest doet hij zelf.

Hij start dus niet altijd meteen, als je die sleutel omdraait. Maar je kan die sleutel wel loslaten, omdat de O3 zelf start. Dus de sleutel niet omgedraait vasthouden tot je wat hoort. Maar omdraaien, los laten en terwijl je bijv. je gordel pakt, start de motor zelfstandig...

Dus hoef je nooit voor te gloeien..

In het instructieboekje staat (op pag 130) dat je een diesel pas mag starten als het voorgloeilampje uit is gegaan. Als je dan de sleutel in '3' (doorstarten') doordraait, wordt de motor gestart. Je hoeft de sleutel niet vast te houden tot de motor loopt. Bij handbak moet de koppeling ingetrapt zijn, bij automaat rempedaal ingedrukt.

De theorie is dus net iets anders dan jouw verhaal @Remakil , over de praktijk kan ik helaas nog niet meepraten.:nailbiting:
 

Remakil

Forumguru
Tja, je draait toch echt meteen de sleutel om in de praktijk en als het koud is, dan start hij met vertraging en als het blok warm is, start hij meteen. Lijkt mij redelijk hufterproef... :D
 

CharlesTucker

Forumguru
Is het niet zo dat dat afhangt van de uitvoering van de auto? Auto's met start/stop systeem (en of kessy?) werken volgens mij toch echt zoals Remakil zegt. De mijne (O2 weliswaar) in ieder geval wel. Er zit zelfs geen voorgloeilampje in. En inderdaad, als het warm is start ie vrijwel direct, als het koud is duurt het even. Misschien moet je bij andere uitvoeringen wel zelf het voorgloeilampje in de gaten houden? Die instructieboekjes beschrijven in het algemeen alle uitvoeringen.
 

lada44

Lid
Diesels (in ieder geval VAG) gloeien al voor op het moment dat je de berijders portier open doet. Bij veel auto's hoor je direct het zoemen van de brandstofpomp. Scheelt 10 sec en dat is doorgaans genoeg om vlot te starten. Bij kessy merk je bij een koude nacht dat ie een fractie langer nodig heeft om te starten. Kessy is hufterproof. Je drukt, contact gaat aan en de elektronica bepaalt wanneer er gestart kan worden....
 

peterrapid

Forumguru
Ook bij de normale sleutel hoor is elektronica die bepaald wanneer er gestart wordt bij O3, en is goed merkbaar s'morgens duurt een seconde langer dan bij warme start.
 
Bovenaan Onderaan