Wie heeft ervaring met hulpveren?

ergees

Lid
goedenmorgen allemaal,
Sinds kort heb ik een Skoda Octavia 1.9 TDI uit 2009.
Een werkelijk hele fijne auto, met alleen een groot minpuntje wat de meeste skodarijders wel bekend is denk ik.
Omdat ik regelmatig met een volgeladen auto en volle 1350 kg aanhanger rijdt,hangt de auto erg ver door in de achterveren .Ik ken dat probleem van mijn vorige auto een ford focus combi, maar daar raakte ik maar zelden een verkeersdrempel mee, hoewel het achteroverhangen ook duidelijk zichtbaar was.
Mijn plan is om hulpveren te plaatsen omdat dat relatief makkelijk en goedkoop is.
Ik heb de keuze uit:
Mad veren geven 35% extra steun
Carsupport standaard veren,geven 30 % extra steun
Carsupport HD veren, geven 50 % extra steun.

Wie heeft hier ervaring mee, in de soortgelijke situatie en omstandigheden waarmee ik rij?
Auto met ongeveer 400 kg beladen en kogeldruk rond 70 kg.
Ik stel jullie reaktie erg op prijs
Vast bedankt
Ruud
 

dirkkroneman

Forumguru
Ik zou voor verlagingsveren gaan. Klinkt misschien gek maar deze zijn progressief en als je onbeladen rijdt heb je ook een super wegligging. Wat met hulpveren volgens mij niet het geval is.
 

Connexie

Forumguru
Hallo ergees,

Heb zelf onder mijn SC2 ook hulpveren, maar geen trekhaak. Ook op eerdere auto's gebruikte ik hulpveren, waarbij belading alleen in de vakanties een issue is geweest. De hulpveren zijn mij altijd goed bevallen, hoewel ik nooit naar merk of percentage steun heb gekeken.
Algemene beleving mijnerzijds is dat VAG normaliter wat comfortabeler afveert (zeker in de voortrein) en als allemansvriend afgeleverd wordt. Ga je regelmatig richting de maximale belading, krijg je jouw wens gepresenteerd.
Als je regelmatig volbeladen en met 70 kg kogeldruk rijdt, zou helpveren een "no brainer" moeten zijn. Of je daarmee echter alle aanlopers voorkomt is afhankelijk van zowel de techniek als de rijstijl.
Als je zeker wilt zijn dat je wat kunt corrigeren, zou ik balgen overwegen i.p.v. veren. Zijn uiteraard wat prijziger als een set hulpveren, maar geven je meer keuze cq vrijheid.

WP_20140226_11_17_32_Pro.jpg

Mijn hulpveren bevallen en ze waren mooi blauw...:thumbsup:
 

Connexie

Forumguru
Ik zou voor verlagingsveren gaan. Klinkt misschien gek maar deze zijn progressief en als je onbeladen rijdt heb je ook een super wegligging. Wat met hulpveren volgens mij niet het geval is.

Verlagingveren hebben inderdaad een dergelijke karakteristiek, maar of de trekhaak dan hoger boven een verkeersdrempel blijft zweven is de vraag.
Begrijp tevens dat "goedkoop" ook meespeelt. Dan zijn 4 veren kostbaarder dan 2 en is plaatsing van 2 hulpveren veel simpeler dan het plaatsen van 4 verlagingsveren.
 

Antera

Donateur
Het hebben van Hulpveren zorgt er wel voor zonder belading dat de auto stuiteriger worde aan de achterzijde. Daarnaast heeft tot op heden de verlagingsveer zich diverse malen bewezen door te laten zien dat een auto met standaard veren en volle belading net zo hoog staat als een Eibach verenset met volle belading. Dit zegt al wel wat erover. Daarnaast is de wegligging nog steeds lekker zonder belading. Maar dit is natuurlijk ieder zijn keus.

Maar dit is puur klanten ervaring en gezien bij een auto die we met belading getest hebben. ( dit betrof een O3 en heb het getest bij een S2)
 

vRS

Actief lid
Heb zelf de MAD veren onder m'n O2 met 35% versteviging, rijd met volgeladen wagen en aanhanger van max. 750 kg., kogeldruk iets van 40kg.
De auto blijft redelijk recht, in jouw geval zou ik kiezen voor de 50% veren.
 

andrehj

Forumguru
Het hebben van Hulpveren zorgt er wel voor zonder belading dat de auto stuiteriger worde aan de achterzijde.
Mijn enige ervaring met gewone hulpveren was in mijn vorige auto, een 1999 Renault Laguna. Die kwam achter weliswaar iets (ca 1 cm) hoger te staan (ongeveer weer op de standaard-hoogte van toen de auto nieuw was, want de torsieveer was in de loop der jaren aardig ingezakt) maar dat vond ik dus geen probleem.
Het veercomfort nam echter door deze hulpveren alleen maar toe. Deze auto werd zeker niet stuiterig.
 

Antera

Donateur
Sterkere veren en comfortabeler worden? Doe mij even een set veren:jaja:

Nee geintje maar een Renault torsieas is niet te vergelijken met de as zoals de O2/O3 enz hebben
 

Octa Collection

Forumguru
Ik heb ook hulpveren (maar O1) ivm met de caravan en later ingebouwde lpg installatie.
Bevalt mij goed, voorheen regelmatig een kloink van de trekhaak bij een drempel vooral als er mensen achterin zitten, met de hulpveren gebeurt dat zelden.
Van stuiterig weggedrag heb ik ook geen last.

Ik denk dat beide oplossingen goed zijn, hulpveren of verlagingsset.
Blijft over de prijs, die is in het voordeel van de hulpveer.
Verlagingsset is duurder maar staat wel mooier en geeft een beter weggedrag (geen ervaring mee, maar die kan je hier op het forum volop vinden)
Succes met de keuze!
 

Zwapp

Forumguru
Ik denk dat ik het even niet snap... hulpveren zorgen er toch voor dat de auto niet zover kan uit en in veren?
Waarom zou je dan een verlagingset monteren? Dat zorgt er toch alleen maar voor dat de auto nog dichter op het asfalt of drempel komt??

Ben hier ook voor aan het rond kijken want miss krijgt het niet voor elkaar om normaal een drempel te nemen...
Als ik dan bij Eibach op de site kijk dan zal mijn auto 3cm lager komen te liggen, is dit dan wel handig?
 
Ik heb standaard hulpveren gekocht nadat ik met trekhaak met weinig belading de straat raakte bij drempel. Ik reed niet hard van de drempel af maar dat wilde ik niet meer meemaken. Zeker niet vol beladen en vouwwagen erachter.
Heb ze bij de hulpverenshop.nl gekocht en zelf geplaatst.
Nadien grond niet meer geraakt.
Merk niet veel van mindere wegligging.
Auto staat wel iets hoger.
Met belading en vouwwagen stond deze best mooi.
 

jalex_h

Forumguru
Daarnaast heeft tot op heden de verlagingsveer zich diverse malen bewezen door te laten zien dat een auto met standaard veren en volle belading net zo hoog staat als een Eibach verenset met volle belading.
Euhhhh, maar dat was nou toch net het probleem? Volbeladen vindt de TS zijn auto te veel door hangen, dus zou verlaging voor hem geen optie zijn.

Overigens, ik heb na zo'n 10.000 km hulpverlener (MAD) onder mijn S2 laten zetten en heb nou niet bepaalt de ervaring dat de auto daardoor is gaan stuiteren. Wel dat de achterkant omhoog gekomen is en dat vind ik dan wel weer minder.
 

CDK

Forumguru
@jalex_h, met Eibach veren gaat hij niet doorhangen...... Het veergedrag verandert door de progressieve veren waardoor het deinen verleden tijd is en je ook niet meer met de trekhaak op de straat klapt (bij normaal rijgedrag)
 

Zwapp

Forumguru
Dus samenvattend, het heeft dus bij zowel hulpveren als bij verlagingsveren hetzelfde resultaat, namelijk geen klappen meer op drempels, enkel dat bij hulpveren de auto iets omhoog komt en bij verlagingsveren de auto wat lager staat?
Heb ik dat goed?
Dan gaat mijn voorkeur uit naar verlagen namelijk...
 

RogerS

Forumguru
Overigens, ik heb na zo'n 10.000 km hulpverlener (MAD) onder mijn S2 laten zetten en heb nou niet bepaalt de ervaring dat de auto daardoor is gaan stuiteren. Wel dat de achterkant omhoog gekomen is en dat vind ik dan wel weer minder.

Ik heb ook hulpveren onder mijn Superb laten plaatsen en hij is toch iets harder qua vering geworden. Maar de wegligging met caravan is beduidend stabieler geworden.
 
Bovenaan Onderaan