Chiptuning O3 1.6 TDI

Race Eend

Forumguru
Maar dit is precies m'n punt @Import Yeti. Een tuner zou toch moeten weten wat een blok aan moet kunnen? En dan dus daardoor ook een duurzaam product op de markt kunnen brengen? Ik vind het heel raar dat een tuner eigenlijk z'n handen van haar eigen product afhaalt terwijl ze zeggen dat het moet kunnen en binnen de grenzen blijft.

Als er 1 bedrijf is die heel goed weet waar de grenzen liggen, dan is het JDEngineering wel.
Welk bedrijf zie je al 20 jaar lang met allerlei EIGEN projecten de grenzen op zoeken?

Dat betekend ook dat we tijdens de ontwikkeling een motor of turbo slopen, puur omdat we kijken hoeveel krachten drijfstangen en zuigers kunnen hebben en hoeveel druk je met een turbo kunt gaan draaien. Dan weet je precies wat je met een klanten auto wel en niet kunt doen.

Een motor (bv een drijfstang krom trekken )slopen lukt je overigens nooit met een stage 1 tuning, dat gaat pas als je met fors grotere turbo's/injectoren etc gaat werken.

Denk aan de Golf 5 GTI dsg6 2.0 TFSI @ 555pk, Golf 5 2.0 TDI PD Cup @ 230pk - racewagen, Golf 6 2.0 TDI CR 140pk (@200pk en nu @ 275pk) racewagen. RS4 V8 (en later voor een vriend vd zaak RS4 V8 compressor), Touareg V10 TDI, Leon 20vt @ 380pk, A3 1.9 TDI 130pk, Ibiza Cup TDI racer, A3 2.0 TDI 16v BKD, ibiza 20vt, S4 3.0 TFSI 333pk @ 520pk en nu sinds een maand Audi S6 4.0 TFSI V8 (die RS6 uitgevoerd gaat worden).
Dit zijn allemaal voorbeelden van wagens die uiteraard gebruikt worden voor dagelijks gebruik, maar ALTIJD aangeschaft worden met een hoger doel, ontwikkelen van een tuning (+dsg tuning) en eventuele verder upgrade stages.

Aan de andere kant begrijp ik de tuners zelf niet. Ze geloven in hun product. Hebben verstand van motoren pretenderen ze. Dus weten waar de grenzen liggen. Waarom neemt en tuner de garantie dan niet gewoon over?

Dat lijkt me op zich vrij logisch, kijk bv naar de 1.2 TSI of 1.6 TDI. Alle wagens die vervolgens distributiekettingen of EGR problemen hebben, kan je als tuner dit allemaal gaan vergoeden. Kan wel, maar dan moet je per tuning 2500 euro gaan vragen.
Goed ander voorbeeld is de DSG7 bak trouwens, bijna alle 1.8 TFSI skoda superb modellen met een ton op de klok, hebben hun 2e koppeling bijna 'op', door verkeerde olie en verkeerde software in de dsg7 software (en tevens zijn de koppelingen verbeterd). Ook hier weer had je als tuner alles mogen vergoeden, pas na een jaar gaat de VAG groep nl eens toegeven dat er productiefouten gemaakt zijn (terugroep acties).

Zie het zo als je een K&N luchtfilter koopt, en die op je auto plaatst. Dan gaat K&N ook geen turbo vergoeden als deze stuk loopt. Dat heeft niets te maken met het feit dat K&N niet achter zijn product staat. Misschien juist wel, K&N weet zeker dat het probleem aan de turbo niet door het filter ontstaan is.
 

CDK

Forumguru
Explain nakoelen? Is dat voor de turbo
Na zware belasting van je motor even rustig rijden en stationair laten lopen voordat je de motor uit zet, behoud van je motor en turbo, omdat na het uitzetten de temperatuur nog kan oplopen.
 

Stewie

Senior Member
Na zware belasting van je motor even rustig rijden en stationair laten lopen voordat je de motor uit zet, behoud van je motor en turbo, omdat na het uitzetten de temperatuur nog kan oplopen.

Oh, dat doe ik wel.
Laatste kilometers zijn altijd rustig en nadraaien doe ik ook als ik bv stop aan een tankstation naast de autosnelweg.
Maar rij over het algemeen rustig, neem de 2.0TDI gewoon voor het koppel en de hernemingen. Niet om sprintjes te doen ofzo :).
 

ALIS

Lid
Na zware belasting van je motor even rustig rijden en stationair laten lopen voordat je de motor uit zet, behoud van je motor en turbo, omdat na het uitzetten de temperatuur nog kan oplopen.
Naast dat de temperatuur oploopt, wanneer de motor uit gaat stopt ook de olietoevoer naar de turbo omdat de oliepomp dan niet meer draait en de turbo-as geen smering meer krijgt. Een turbo van een turbomotor kan doorgaans wel 200.000 toeren per minuut draaien, dus het duurt soms even voordat deze is uitgeraast.
 

Stewie

Senior Member
met die 2.0TDI kan je nochtans gerust een stoplichtsprintje doen hoor :D

Doe het toch zelden hoor, enkel als er een puber met nen aftandse plastic uitgebouwde wagen langs mij staat met raampje open en muziek veel te hard, een pet scheef op zijn hoofd heeft staan en ik zeker ben dat ik rapper ben lol.

Neem hem echt omdat de 1.6TDI te sloom is en ik ivm lease niet kan chippen.
De 1.6TDI valt nog mee in de sprint vind ik, maar in de hernemingen en bij schakelen komt hij toch echt te kort om er vlot mee te rijden.
Bij een 1.6TDI heb ik altijd schrik om in te halen, bang dat ik er niet over geraak. Heb ik bij de 2.0TDI niet :D.
 

CDK

Forumguru
@ALIS, dat zijn keuzes die je maakt, wil je geen 25% bijtelling dan moet je concessies doen. Dan moet je een afweging maken of het hobby is zoals bij mij of gewoon een vervoersmiddel om van A naar B(eter) te rijden, in het laatste geval is het heel verstandig en aan te bevelen om een 1.6 TDI te nemen eventueel met een goede maat chip.
 

Mototommy

Actief lid
@Race Eend. Helder verhaal. En ik begrijp ook waarom nu waarom het garantie verhaal lastig is voor een tuning bedrijf. Overigens breng ik jullie kennis en expertise in het geheel niet ter sprake.

Toch blijf ik zitten met het punt dat er geen feiten worden gegeven. Ja jullie testen. En gaan tot extreme vermogens om die vervolgens te duur testen. Maar wat voor garantie geeft mij dat als simpele 1.6 TDI rijder die graag wat meer zou willen. Ja, koop dan een 2.0 maar de fiscus denkt daar anders over... :-). Op de site vind ik hier niks over en geen tuner die z'n best doet om op z'n borst te kloppen met zoiets als statistieken waaruit blijkt dat de tuning die gedaan is niet schadelijk is. Dat problemen die ontstaan door andere oorzaken worden veroorzaakt enz... Overal waar je over tuning leest wordt je gewaarschuwd. Niet doen want.... Ja het gaat normaal gesproken goed maar....

Dit alles geeft je als consument nou niet echt het vertrouwde gevoel wat je zou willen hebben als je iets aanschaft. En dat is nou juist wat ik, en ik denk heel veel mensen, graag wel zouden willen hebben.

Dat is mijn punt hier....
 

Noord26

Forumguru
Je punt raakt kant noch wal, met of zonder tuning kan je auto defect gaan. Dus dan zou je geen auto moeten gaan rijden als je daar niet tegen kan?

Je wilt wel zo veel mogelijk auto, zo min mogelijk bijtelling en dan ook niet zeuren over het vermogen toch als je min mogelijk bijtelling wilt?
 

Mototommy

Actief lid
@Noord26. Ben het helemaal niet met je eens. Als je 500pk wilt in je audi s4 dan zou je dus eigenlijk een Ferrari moeten kopen en niet zeuren over het feit dat je daar het geld niet voor hebt. Ja natuurlijk is het een financiële afweging. Waarom zou er dan zo iets als tuning überhaupt bestaan...

Dat je auto altijd stuk kan gaan weet je als je instapt in een auto. De ene is misschien beter dan de ander maar stuk gaan ze uiteindelijk... Waar het om gaat is dat er een naar mijn mening een nogal negatief imago bestaat omtrent tuning/chippen. En dat hoeft helemaal niet volgens mij als er door fabrikanten gewoon eens over feiten gesproken worden die worden doorvertaald naar klantvoordelen...
 

Noord26

Forumguru
Fabrikanten verkopen auto's over heel de wereld en motoren moeten ook tegen wat mindere kwaliteit brandstof kunnen. Ik zie het meer als optimaliseren op een bepaalde brandstof.

;)
 

Import Yeti

Forumguru
@Mototommy dit is trouwens de reden dat ik mijn 1.6tdi na de garantie periode heb laten tunen. Dit is trouwens door JD gedaan;).Neemt trouwens niet weg dat ik wel vertrouwen heb in de tuning van mijn 1.6TDI. En er ontzettend veel gemak en plezier aan heb. 2 dagen geleden nog even met veel gemak de Silvretta Hochalpenstrasse ermee gereden. De Yeti neemt nu met gemak 17% in de 3e versnelling. Heb niet het gevoel dat de tuning overdone is, maar precies goed zo. Ook heb ik heb gevoel dat het allemaal wel heel blijft. 140PK en 320Nm past veel beter bij de Yeti.
Ook ben ik het eens met @Corné de Kluijver, dat je hier natuurlijk ook zelf bij bent en je auto met respect behandeld. Ik denk dat dit belangrijker is dan een garantie bij een tuner.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan