Chiptuning O3 1.6 TDI

andrehj

Forumguru
Ik heb af fabriek 350nm vanaf 1250 toeren continu tot 4000, dit icm stille benzinemotor die met gemak 1 op 18 doet heeft mij als TDI stages tuning freak al enige tijd het zwijgen opgelegd.
Huh? Welke benzinemotor van Skoda presteert dit? Misschien dat je de nieuwste 1.8 TSI naar 350 Nm krijgt, maar of die met gemakt 1 op 18 rijdt?:pieker:
 

andrehj

Forumguru
Ooh, dit gaat over een BMW? Maar welke dan. Even snel gekeken bij de 1-serie (die zal wel het zuinigst zijn toch?): De 118i levert maar 250 Nm (en een verbruik van 1:17.5), en de 125i levert 310 Nm (dus ook geen 350) bij een gemiddeld folderverbruik van 1:15. Dus welke levert er dan 350 Nm bij 1:18?

Edit: Waarschijnlijk wordt de 328i bedoeld. Deze heeft 350 Nm vanaf 1250 toeren, maar een folderverbruik van 1:15.6 (en een folderverbruik verlagend start-stop systeem). Kun je daar in de praktijk 1:18 mee rijden? Dat zou wel heel erg netjes zijn.

Overigens zou ik dit blok graag (dwars voorin) in mijn Superb willen hebben en dan i.c.m. de nieuwste 9-traps automaat van ZF....:geek:

Edit 2: Toch maar even op Spritmonitor gekeken:
De recordhouder met deze motor verbruikt 7 liter / 100km (oftwel 1:14.3). Dat is nog wel een eind verwijderd van 1:18...
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: CDK

VEEJAY

Forumguru
Ik doe 1:18 naar kantoor (soms meer indien geen file) 120km van utrecht naar den haag vv, hele rit 100km per uur.

Ik hou me dan aan de snelheidsregels en rij dan in de eco-pro stand. Dat efficiënt dynamics gebeuren heeft blijkbaar wat nut. Het is geen vermoeidende rit, gewoon tussen de eco sloepen rijden. De linkerbaan wordt ik zo moe van die stresskippen met remmen en optrekken, daar wil ik niet (meer) bijhoren.

Gemiddeld zal ik niet 1:18 scoren want ik hou van stoplichtsprintjes In het weekend.

Om toch maar ontopic te blijven, ik heb mijn Skoda met een korte (max 210) en lange eco bak (max 240) gehad, waarbij de lange bak de motor en het fijne rijden helemaal om zeep hielp. Hierdoor was DSG tuning onmiddelijk nodig.

Geheimpje: De 328i is tegenwoordig maar een 4 cilinder,.. Alleen op feestjes bij de borrelpraat heeft de mijne uiteraard 6 cilinders.
 
Laatst bewerkt:

andrehj

Forumguru
OK, duidelijk verhaal. Maar wat haal je dan als langjarig gemiddelde? Dus incl koude starts, korte ritten en ritten in de winter?
Als ik met mijn S2 op de rechterbaan rustig met de vrachtwagens mee rijdt, haal ik in de zomer ook wel 1:18, maar het gemiddelde komt toch een stuk lager uit.
 

CDK

Forumguru
@andrehj ff een vraagje uit belangstelling...., waarom heb jij destijds voor een 1.8 TSI gekozen? Als je zo'n super(B) rustige rijder bent? Het gaat jou volgens meer om zuinig rijden als om de power, of vergis ik mij?
 

Remakil

Forumguru
@Remakil : Als je constant boven de 2000tr/min zit is er inderdaad geen probleem.:D
Precies, daar is ie voor... ;)

Tuurlijk, op een vlakke 80 km weg waar ik doorgaans 90 rij zet ik hem ook in zijn 6... maar bij optrekken en doortrekken is het gewoon laten werken dat ding. Straks wordt ie lui... :D
 

ALIS

Lid
Ben toch wel blij met mijn DSG7 zodat ik me hierover niet druk hoef te maken :jaja:. Rij al jaren automaat en ga ook nooit meer terug naar een roerbak.
 

dirkie996

Forumguru
Wie wil er nu met 1500 toeren de berg op? Dan kan je net zo goed gaan fietsen...
Ik heb het verleden jaar zelf meegemaakt in de bergen( Andorra) met 4 personen en hun bagage aan boord was het soms moeilijk om uit bepaalde haarspeldbochten bergop te accelereren. de snelheid ligt soms te hoog voor de 1ste versnelling en te laag voor de 2de versnelling.De oorzaak is inderdaad het gebrek aan koppel beneden 1500t/min en de ellenlange 5 versnellingsbak. Een zesbak met kleinere stappen zou hier wel soelaas kunnen bieden, zoals in de Octi III Greenline. M'n vorige auto ( Audi A4 tdi 1.9) met slechts 90 pk, was een betere berggeit. Ook ik dacht om dit na de garantieperiode op te vangen middels tuning, maar ik heb nu toch twijfels omdat die tuning blijkbaar enkel werkt in de hogere toerentallen en ik de 1.6 crtdi in die zones dan weer wel goed vind.
 

Stewie

Senior Member
Tuning brengt voldoende op icm een turbo. En onder 1500 rpm doet die quasi niets.
Echter in het bereik 1750-3000prm (waar de gemiddelde mens in blijft bij acceleren) zal je dat wel duidelijk merken.

Uit mijn half jaar ervaring met de 1.6TDI weet ik dat hij 'gewillig' in de toeren gaat en dan is hij ook vlot genoeg om met het verkeer mee te kunnen. Ik vind dat echter vermoeiend en te lawaaierig.
 

Import Yeti

Forumguru
Gisteren bij Fontanella de Faschinapas in Oostenrijk gereden. De Yeti pakt de haarspeltbochten in de 3e versnelling vanaf zo,n 1400 tpm toch wel goed op na tuning. Heb er toch lekker schakellui mee gereden en er waren toch weinig uitzonderingen dat ik terug moet in de 2e versnelling. Ik moet zeggen, ben er nog steeds heel erg tevreden mee.
 

Race Eend

Forumguru
Om even ontopic te blijven.

Hier ook nog even onze stage 1 curves:
ORG vs OBD tuning
10003860_738665012846783_4379601704869573141_o.jpg


10506832_738665176180100_7637412110886262780_o.jpg


GTD"s doen het ook erg goed:
https://www.facebook.com/JDEngineering.nl/posts/731939136852704
https://www.facebook.com/JDEngineering.nl/posts/735167539863197
 

Race Eend

Forumguru
Zelfde als de box, € 699 incl btw.
Moet wel enige korrel zout, er zijn nl enkele 1.6 TDI modellen die niet uit te lezen zijn. Kan pas gezien worden als we hem uitlezen.
 

micky

Forumguru
dat mogen jullie bij mijne dan sowieso proberen, of ik de box neem of niet, dan heb je wellicht weer een indicatie, alhoewel het hier nog wel even duurt voordat hij er is..
 
Bovenaan Onderaan