Aansluiting trekhaak TSC | Error parkeersensoren | caravanspiegels

Ik heb mijn afneembare trekhaak af fabriek besteld, of door de dealer geplaatst kan ook, weet ik niet. Hij zat er in ieder geval onder toen hij werd afgeleverd. Ik moest driemaal terug om TSA te laten activeren, steeds kreeg te horen "het is goed zo", caravan er achter en weer ESP en ABS gelijktijdig uit. Na de derde keer was het goed met als mededeling "het was wel zoeken maar het is gelukt, nu we dit weten kunnen we meer klanten gelukkig maken".
Nu het volgende project een kantelende rechterbuitenspiegel die niet terugkomt in zijn oude stand, wordt ook de derde keer, wie weet is alles bij deze dealer wel "drie maal is scheepsrecht".
 

andrehj

Forumguru
@Srettul : Af-fabriek trekhaken worden in NL niet geleverd. Dus de afleverende dealer zal de trekhaak hebben geplaatst. Als je een af-fabriek trekhaak wilt, moet je je Skoda in het buitenland bestellen (wat overigens geen probleem is).
 
Vorige week mijn nieuwe O3 opgehaald met vaste trekhaak. Deze is gemonteerd door de garage met een 13 polige multicom. Voor de aflevering al aangegeven of alles goed aangemeld/gecodeerd was etc. Alles zou in orde moeten zijn. Met fietsendrager (7 polig) wordt de parkeersensor achter uitgeschakeld en knippert er een extra verklikkerlampje op het dashboard. Echter......ESC en ABS lampje gaan gelijktijdig uit. Kan ik nu concluderen dat de TSA bij mij ook niet juist is aangemeld?
Ik heb er inmiddels zo veel verhalen op het forum over gelezen, dat ik het niet meer weet ;)
Mocht het zo zijn dat het inderdaad niet werkt, was is dan de juiste instelling? Dan kan ik dat als tip aan de dealer meegeven......
 

Antera

Donateur
TSA staat inderdaad niet juist aangemeld dan. TSA aanzetten in de module van de ABS ( Adaptiewaarde ) . Mooier kan ik het niet maken en of de dealer het dan lukt tja........
 
TSA staat inderdaad niet juist aangemeld dan. TSA aanzetten in de module van de ABS ( Adaptiewaarde ) . Mooier kan ik het niet maken en of de dealer het dan lukt tja........
Dank je voor de snelle reactie Antera!
Binnenkort neem ik even contact op met de dealer voordat de sleurhut erachter komt. Ik zal jullie op de hoogte houden.
 

Antera

Donateur
Laat ze ook indien nodig de parkeersensoren omcoderen. Ook hier heb ik al 2 autos van gehad waarbij de bestuurder gek werd zodra hij iets erachter had hangen en de auto in zijn achteruit zette
 

Kiekerjan

Forumguru
Laat ze ook indien nodig de parkeersensoren omcoderen. Ook hier heb ik al 2 autos van gehad waarbij de bestuurder gek werd zodra hij iets erachter had hangen en de auto in zijn achteruit zette

Dat heb ik ook nog steeds trouwens. Dealer verwijst me terug naar de trekhakenboer. #nietblijmee
 

Gieltje

Actief lid
@Antera. Ik sta aangemeld voor wat aanpassing in september maar wil toch graag TSA voor de vakantie met sleurhut geregeld hebben. Kan ik een afspraak op zat. 28 juni maken voor wat aanpassingen te laten doen?
 

Geert Oost

Nieuw lid
Afgelopen week trekhaak gemonteerd op Octavia met voorbereiding. Gecodeerd zoals het hoort. Daarna gezocht in de testkast na de functie aanhangwagenstabilisatie. Dit stond onder AANPASSING. Was niet ingeschakeld. Kon het inschakelen. Daarna knipperen ABS en ESP lampje. Contact uit en weer aan, niet meer. Wel storing opgeslagen die na wissen en auto opnieuw starten niet terug kwam.
Nu is nog de vraag of dit de manier is om TSC in te schakelen. Ik heb het weer terug gezet zoals het stond. Omdat ik niet weet of het verder gevolgen heeft. Misschien iemand die het wil proberen en de functie bij de dealer inschakelen.
Na coderen was het dus NIET ingeschakeld op de manier zoals ik net beschreef.

@Monteurtje, zie het filmpje dat ik gemaakt heb tijdens het activeren van TSC in de ABS module :
Op het moment dat de verandering gedaan wordt (adaptation) dan gaan inderdaad ABS en ESP knipperen,
maar na contact weer uit (en aanhanger gekoppeld) gaat het ESP 2 seconden later uit dan ABS. Volgens mij zouden de dealers het zo moeten coderen :)
 
Dank je voor de snelle reactie Antera!
Binnenkort neem ik even contact op met de dealer voordat de sleurhut erachter komt. Ik zal jullie op de hoogte houden.
Net even bij de dealer geweest. Naar hun idee is het goed aangesloten. TSC zal niet gaan werken omdat mijn auto niet was voorbereid op een trekhaak?! Hij zat er toch echt onder toen ik hem op ging halen! Uitgelegd wat ik hier op het forum zoal aan info voorbij heb zien komen. VCDS, aanmelden in ABS module etc. VCDS is blijkbaar illegale software werd aangegeven. Dat zal best, maar als het met illegale software lukt, moet een dealer het toch ook kunnen regelen? Ook gezegd dat de fa. Kreijne er een artikel op de website over heeft geplaatst. Er wordt nu contact opgenomen met Kreijne. Kortom, voor niets naar de dealer gereden en nog niets wijzer......
Klopt het dat bij een niet op trekhaak voorbereide auto de TSC niet zal werken????
 

andrehj

Forumguru
Nee. Wat wel zou kunnen is dat een niet-originele trekhaakelektromodule een probleem geeft. Helaas ben ik er nog steeds niet achter hoe je dit met VCDS kunt verifiëren.
Voorlopig is de enige manier om zeker te weten welke module er in je auto zit, deze fysiek te gaan bekijken achter de bekleding links achterin je kofferbak.
Tevens hebben de dealers inderdaad het probleem dat ze officieel geen VCDS mogen gebruiken en vast zitten aan VAS, waarmee het aanzetten van TSC wat lastiger (en blijkbaar beroerd gedocumenteerd) is.

De oplossing: Even langs een forumlid met VCDS rijden die al dan niet tegen betaling het een en ander in orde kunnen maken.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK
Net even gekeken om de bekleding links achterin los te halen. Dat gaat niet meevallen denk ik. Of zie ik dat verkeerd? Het is een bedrijfsauto die nog in de garantie zit. De wagenparkbeheerder staat erop dat we alleen onderhoud hebben bij officiële dealers. Daarom ben ik wat voorzichtig om er iemand met VCDS naar te laten kijken. Ik wacht eerst nog even op de reactie van de dealer. Deze zou met Krijne contact opnemen. Die meldt op zijn website een update te hebben (staat ook ergens op het forum).
 
Net even bij de dealer geweest. Naar hun idee is het goed aangesloten. TSC zal niet gaan werken omdat mijn auto niet was voorbereid op een trekhaak?! Hij zat er toch echt onder toen ik hem op ging halen! Uitgelegd wat ik hier op het forum zoal aan info voorbij heb zien komen. VCDS, aanmelden in ABS module etc. VCDS is blijkbaar illegale software werd aangegeven. Dat zal best, maar als het met illegale software lukt, moet een dealer het toch ook kunnen regelen? Ook gezegd dat de fa. Kreijne er een artikel op de website over heeft geplaatst. Er wordt nu contact opgenomen met Kreijne. Kortom, voor niets naar de dealer gereden en nog niets wijzer......
Klopt het dat bij een niet op trekhaak voorbereide auto de TSC niet zal werken????
Ik werd vanmiddag door de dealer gebeld naar aanleiding van bovenstaand bericht. Ze hadden contact met Kreijne opgenomen en wisten nu hoe het ingesteld moest worden. Tsja, ik had zo mijn bedenkingen..... Toch maar even naar de dealer gereden uit mijn werk. Ze zijn 10 minuutjes bezig geweest.......en het werkt! Lampje blijft nu inderdaad langer branden. Dealer houdt er nu rekening mee bij het aansluiten van nieuwe trekhaken. Ze waren niet op de hoogte van het vinkje bij de adaptiewaarde in de ABS module (als ik het zo goed omschrijf?) Moet toch een kleine moeite zijn voor Pon om dit aan de dealers door te geven? Ik vind het op een nette manier opgelost door de dealer en ben een tevreden mens ;)
 
Bovenaan Onderaan