Aansluiting trekhaak TSC | Error parkeersensoren | caravanspiegels

derf

Senior Member
het probleem met TSA is nog lang niet opgelost. Dealers weten het niet en pon waarschijnlijk ook niet. Wij zijn er inmiddels al zo'n 5 maanden mee bezig. Dat de dealers zeggen dat het werkt ook als het lampje geen 2 sec langer brand is alleen om van het probleem af te zijn. (denk ik)
Overigens leg je voor een afneembare trekhaak wel een kleine € 1000 neer en dan mag je toch verwachten dat zo'n belangrijk veiligheids- onderdeel wel werkt. Laten ze anders maar de helft van de aanschafprijs oid teruggeven. Overigens is over dit item al een stuk geschreven
 

erikkie

Senior Member
Is het probleem met de TSC inmiddels opgelost?

ik heb nog een keer naar skoda gemaild op aanraden van een ander forumlid.
Onderstaand antwoord ontvangen:

Thank you for your email and wish. It should work as
Owner's manual describe. It means after turning on the ignition, the ESC warning light in the instrument cluster should light up
for about 2 seconds longer than the ABS warning light. But Trailer Stability Assist (TSA) function is conditioned (see Owner's
manual):
* The trailer was shipped from the factory or purchased from the ŠKODA Genuine Accessories.
* The ESC system is active.
* The trailer is electrically connected to the towing vehicle by means of the trailer socket.
* The speed is higher than approx. 60 km/h.
* The trailer has a rigid drawbar.

When it does not work as Owner's manual described and all requirements are met, the reason should be that the installed tow bar
is not ŠKODA Genuine Accessories. If you have any doubt about the function of the TSA, please make a contact with your
authorized ŠKODA dealer and ask him for check.

Daarna nog gebeld door PON, die hadden hetzelfde probleem met het niet blijven branden van het lampje met auto in showroom. Probleem is bekend en zij hebben mij ook weer bevestigd dat ondanks dat lampjes verhaal die tsc wel is geactiveerd....

Als iemand nog andere ervaringen heeft, dan lees ik het graag....
 

derf

Senior Member
ja,ja, laten ze het maar eens bewijzen met een praktijktest. Dan geloof ik het ook.
 

andrehj

Forumguru
Volgens mij is en blijft het probleem dat Pon zijn trekhaakelektronica van een andere partij dan VAG betrekt. Dit kunnen we hier eenvoudig plat slaan als twee mensen hier even hun VCDS log van de aanhanger module posten:
1. Iemand met een O3 waarbij het ESP lampje idd 2s later uit gaat dan het ABS lampje.
2. En iemand met een O3 waarbij dat niet zo is.

Ik denk dat je bij nummer 2 zal zien dat er een andere elektromodule voor de trekhaak is gebruikt dan bij nummer 1.

Als ik mijn laptop heb gerepareerd tegen de tijd dat de volgende forummeeting is, zal ik mijn VCDS wel meenemen en wil ik wel wat O3's uitlezen. Als iemand anders dan een verlichtingsbalk wil meenemen (anders loop ik op die meeting zo te sjouwen met mijn Twinny Load. :nono:)
 

erikkie

Senior Member
volgens mij wordt het moeilijk deze te vinden:

1. Iemand met een O3 waarbij het ESP lampje idd 2s later uit gaat dan het ABS lampje.

:pieker:

ik wil wel mijn auto als type 2. beschikbaar stellen mits ik tijd heb en meeting niet aan andere kant van het land is
 

andrehj

Forumguru
Volgens mij meen ik uit de trekhaak-draad begrepen te hebben dat er in het begin problemen zijn geweest met de trekhaakelectro en dat die personen toen de af-fabriek module hebben gekregen. Bij deze personen zou TSA moeten werken. (Maar dat wil ik dus graag aantonen) De vraag is alleen of deze mensen ook op de meeting aanwezig zijn.
 

Kiekerjan

Forumguru
Ik heb sinds deze week een after-market trekhaak van Thule laten monteren. Een vaste variant.

Alles werkt perfect, behalve als ik hem in z'n achteruit zet met aanhanger. Dan krijg ik een "flatline" te horen!

Heb nog even zitten zoeken in de handleiding, maar ik kan de parkeersensoren niet handmatig uitschakelen in mijn Amundsen.

Iemand enig idee hoe dat zit met een Greenline Businessline?
 

andrehj

Forumguru
Alles werkt perfect, behalve als ik hem in z'n achteruit zet met aanhanger. Dan krijg ik een "flatline" te horen!
Heb nog even zitten zoeken in de handleiding, maar ik kan de parkeersensoren niet handmatig uitschakelen in mijn Amundsen.
In mijn S2 heb ik (net als in een O2) een knopje naast de versnellingspook waarmee ik de sensoren handmatig aan en uit kan schakelen. Kan dat in een O3 niet meer?
Maar uiteindelijk moet dat natuurlijk helemaal niet nodig zijn, die sensoren horen automatisch uit te gaan.
Dus terug naar degene die em heeft geïnstalleerd en diegene zijn werk af laten maken.
Wie heeft dit halve werk trouwens geleverd?
 

CDK

Forumguru
Even door de installateur laten aanmelden in het systeem, als die het niet kan (dan is het geen goede installateur) kan je de dealer overwegen (die weet ook niet altijd hoe het moet) of anders een forumlid met VCDS het voor je laten fixen (die kunnen het namelijk wél!) ;)
 

Kiekerjan

Forumguru
Dat was een trekhakenboer hier in de buurt.
Wat betaal je voor zo'n thule als ik vragen mag?

Via internet geregeld bij www.trekhaken.nu . € 469,-. Kun je zelf je inbouwstation in de buurt kiezen. Is allemaal goed geregeld hoor, behalve het aanmelden op de canbus blijkbaar. Ik vraag me trouwens af of zij dit uberhaupt wel kunnen....

Ik zal mijn Skoda dealer eens bellen of hij dit voor mij kan programmeren voor nop :). Stukje service misschien?
 

CDK

Forumguru
De dealer gaat daar toch wel een redelijk bedrag voor rekenen vrees ik, iemand met VCDS in jouw buurt misschien? Voor een fooi is er altijd wel iemand te vinden ;)
 

Kiekerjan

Forumguru
@Corné de Kluijver toch ga ik het ff vragen aan de dealert. Wellicht heb ik nog een beetje krediet omdat er geen sportonderstel onder mijn greenline zit ;).

Maar wat ik daarnet zag in mijn Amundsen:

Als ik hem in de achteruitversnelling zet, kan ik rechtsboven in het scherm op een kruisje drukken. Dan denk ik dat de sensoren worden uitgeschakeld. Ik heb dat nog niet getest met aanhanger, maar dat ga ik wel snel doen.

Keep you posted!
 

andrehj

Forumguru
Ik zal mijn Skoda dealer eens bellen of hij dit voor mij kan programmeren voor nop :). Stukje service misschien?
Omdat die de trekhaak niet heeft geleverd zal hij dit vast niet doen. Een monteur is daar toch zomaar een half uurtje mee bezig.
Ook uren waarbij een monteur niet met de steeksleutel in zijn hand aan het werk is moeten betaald worden.
 
Bovenaan Onderaan