Aansluiting trekhaak TSC | Error parkeersensoren | caravanspiegels

Monteurtje

Forumguru
Sinds de Octavia III zijn er 2 kabelsets voor de trekhaak leverbaar. Je kan namelijk een Octavia hebben met trekhaak voorbereiding en zonder voorbereiding.

Met trekhaak voorbereiding Dan ligt er een kabel vanaf de zekeringkast en BCM naar achteren (LA de bekleding) En zijn de kabels vooraan al aangesloten en zekeringen zitten er ook al in. Alleen geen geschakelde plus. Die moet dan apart erin gelegd worden. Er zit al een gat onderin de bumper voor de trekhaak.
En een regelapparaat die in de kabelset zit is een met een origineel Skoda nummer.
PR nummer: 1D2 of 1D7 Staat op sticker in kofferbak of boekje

Zonder trekhaak voorbereiding. Dan zit er helemaal niks in. Er moet een complete kabelset gemonteerd worden Voor voor tot achter en moet ook voor bij de zekeringkast en BCM aangesloten worden.
Daar zit standaard wel een geschakelde plus in. En is een eenvoudig regelapparaat.
Leverancier: ECS Electronics. Is in zelfde kabelset als Octavia II en Superb II. Regelapparaat is volgens mij ook zelfde.
PR nummer 1D0

Beide varianten moeten ingeleerd worden via een online verbinding met de fabriek. Er worden dan een stuk of 5-7 regelapparaten aangepast. Maar beide varianten hebben een eigen code om systeem in te leren.

Als TSA/TSC geactiveerd wordt acht is de kans het grootst bij een auto met trekhaak voorbereiding en waarbij er een kabelset voor auto's met trekhaak voorbereiding gemonteerd wordt. Omdat daar 'origineel' regelapparaat aangesloten is.
Ik weet ook niet hoe ik het kan zien of het wel of niet geactiveerd is. Dan moet ik daar ook induiken.
 

Artbij

Senior Member
Omdat die de trekhaak niet heeft geleverd zal hij dit vast niet doen. Een monteur is daar toch zomaar een half uurtje mee bezig.
Ook uren waarbij een monteur niet met de steeksleutel in zijn hand aan het werk is moeten betaald worden.

Zijn er genoeg die het wel doen, noemen ze service.....
 

micky

Forumguru
Omdat die de trekhaak niet heeft geleverd zal hij dit vast niet doen. Een monteur is daar toch zomaar een half uurtje mee bezig.
Ook uren waarbij een monteur niet met de steeksleutel in zijn hand aan het werk is moeten betaald worden.

ik heb in Januari zelf een trekhaak onder mijn V50 gezet, voor de laatste maanden, moest ook nog ingeleerd worden, ben naar de dealer gereden en moest 6 tientjes betalen.
 

CDK

Forumguru
@Corné de Kluijver

Maar wat ik daarnet zag in mijn Amundsen:

Als ik hem in de achteruitversnelling zet, kan ik rechtsboven in het scherm op een kruisje drukken. Dan denk ik dat de sensoren worden uitgeschakeld.
helaas, dat gaat niet werken, alleen het beeldscherm gaat terug naar de modus waar hij in stond voordat je de achteruit versnelling inschakelde.
 

fiestaman

Forumguru
Ik wou ook een trekhaak zetten, ben er alleen nog niet uit vast of afneembaar.
Via dealer kost een afneembare, geplaatst 997€
Een vaste plaatsen ze niet vanwege parkeersensoren. Is dit normaal?

Bij een dealer van trekhaken, aanhangwagens, fietsrekken kwam ik uit op 557€ geplaatst voor afneembaar en 437€ voor een vaste. Daar gaat dit blijkbaar wel.

Ik lees hier nu vanalles van errors enz...
 

Gieltje

Actief lid
Ik heb een vaste trekhaak van de dealer. Geen problemen met de sensoren. Verhaal lijkt dus niet te kloppen.
 

ertromp

Forumguru
Inderdaad is ook de vaste trekhaak te combineren met parkeersensoren. Kwestie van de juiste coderingen maken voor de dealer in VAS/Odis of laten doen in VCDS. :D
 

fiestaman

Forumguru
Had al zo een vermoeden.
Ik heb wel een sc2 maar dit blijft hetzelfde als andere Skoda modellen.

Dan zal het niet via de dealer gaan denk ik. Zeker niet als de prijs ongeveer de helft scheelt.
 

Artbij

Senior Member
Ga denk ik ook maar voor een aftermarket. Een afneembare is daar blijkbaar goedkoper dan een vaste bij de dealer...
 
Laatst bewerkt:

Kiekerjan

Forumguru
Ga denk ik ook maar voor een aftermarket. Een afneembare is daar blijkbaar goedkoper dan een vaste bij de dealer...

Klopt. Alleen het inleren / afstemmen van de trekhaak ( eigenlijk de kabelboom ) in de auto-computer is iets wat after market nog wel eens een uitdaging kan zijn...

Volgende week ga ik langs de dealer om te kijken of het zo geregeld kan worden :D.
 

andrehj

Forumguru
Ik zou in alle gevallen kiezen voor de af-fabriek elektronica. Dat geeft toch de minste problemen en verreweg de beste integratie in de systemen van de auto. De trekhaak zelf kan elke merk zijn, uiteindelijk is dat alleen maar ijzer.
Voor de O2 zou je bijvoorbeeld deze set kunnen bestellen voor 287 euro. Helemaal compleet, incl. de originele Prof Svar afneembare trekhaak.
Of alleen de elektroset voor 100 euro.

Als je zelf een beetje handig bent sleutel je em er zelf onder, anders kun je vast wel een lokale garage vinden om dat voor je te doen.
 

fiestaman

Forumguru
Hier zou het om een een trekhaak van Thule gaan. Gekend merk denk ik dus normaal zou dit geen problemen mogen geven. Waarschijnelijk toch voor de afneembare gaan, voor die 100€ duurder...
 

Kiekerjan

Forumguru
@fiestaman het geeft ook geen problemen , in zoverre dat Skoda zijn software afschermt voor derden.

Het zou ze sieren om dit vrij te geven, omdat niet iedere klant zich verplicht wil voelen om bij hen een trekhaak te moeten kopen die elders 150 euro goedkoper is. Men kiest vaak voor Skoda omwille van budget (ik ook maar vanwege de looks) en daar horen dit soort zaken ook bij.

Afspraak met dealer staat voor dinsdagochtend. Je hoort ervan.
 

fiestaman

Forumguru
Ik heb de wagen gekozen voor de looks + ruimte. Een A6 had ook gekund maar zoals jezelf aangeeft heb je meer voor minder bij Skoda.(zit eigenlijk in verkeerde topic want rij met sc2)
Aangezien ik een directiewagen heb gekocht bij de dealer kon ik niet kiezen qua trekhaak of niet.

Maar tussen 1000€ of 600€ is er veel te veel verschil.
Zeker om deze misschien maar max 2x per jaar te gebruiken.
 

adjego

Actief lid
Dit benoemen ze bij de site van ross-tech (vag-com).
  • Update the Brake Electronics (J104 / #03) Configuration.
    • Check which ABS or ABS/ESP System is installed. If a MK60EC1 is installed an Activation is not necessary (proceed to the next Step), this Step is only valid for MK60 (from June 6th 2005 / MY 2006+) and MK60-AT. MK70 and MK70M as well as MK60 (before June 6th 2005 / through MY 2005) do not support the Trailer Stabilization Function.
      • Enable the Adaptation Function by performing a Security Access. Additional Information will be shown by VCDS once you access the Security Access Function.
      • Via Adaptation select Channel 056 and activate the Trailer Stabilization. Additional Information will be shown by VCDS once you access the Adaptation Channel.
      • The Activation of the Trailer Stabilization can be tested using a Trailer Test Tool (e.g. VAG 1537/A) by performing an Output Test.

Over het algemeen hebben de nieuwe auto's MK60EC1. Hierdoor is het dus automatisch actief.

bron: http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/Trailer_Hitch_Retrofitting_(1K)
 

Monteurtje

Forumguru
Afgelopen week trekhaak gemonteerd op Octavia met voorbereiding. Gecodeerd zoals het hoort. Daarna gezocht in de testkast na de functie aanhangwagenstabilisatie. Dit stond onder AANPASSING. Was niet ingeschakeld. Kon het inschakelen. Daarna knipperen ABS en ESP lampje. Contact uit en weer aan, niet meer. Wel storing opgeslagen die na wissen en auto opnieuw starten niet terug kwam.
Nu is nog de vraag of dit de manier is om TSC in te schakelen. Ik heb het weer terug gezet zoals het stond. Omdat ik niet weet of het verder gevolgen heeft. Misschien iemand die het wil proberen en de functie bij de dealer inschakelen.
Na coderen was het dus NIET ingeschakeld op de manier zoals ik net beschreef.
 

Kiekerjan

Forumguru
Langs Skoda dealer in Spijk city geweest. Trekhaak is nu wel goed aangemeld in de canbus.

Compliment voor deze dealer, aangezien hij dit voor mij gratis heeft verzorgd.

Moest wel toezeggen om vanaf nu het onderhoud ook bij hem onder te brengen...


Dus resumé: trekhaak after market monteren kan prima, maar zorg dat deze wel goed wordt aangemeld/gecodeerd.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

louigi58

Senior Member
Blijft toch altijd een probleem bij de dealers het fatsoenlijk coderen van je trekhaak. Vorige week originele Westfalia afneembare trekhaak laaten monteren met originele kabelset. Dealer kreeg het niet voor mekaar om alles correct te coderen. Moest ook nog mijn omgebouwde Columbus coderen voor correcte stuurbediening, resultaat, geen geluid meer.
Contact opgenomen met Electronic4cars in Beek en Donk. Deze vertelde mij dat het een bekend probleem was, dat zij eenvoudig konden aanpassen. Na een half uurtje werk, werkte alles als een zonnetje.
Ook TSA nu goed gecodeerd, lukte ook niet bij de dealer.
Je kunt beter bij een gespecialiseerd bedrijf je aanpassing laten doen, bij Electronic4Cars weten ze in elk geval wel hoe het moet en laten je ook zien dat het werkt.
 
Bovenaan Onderaan