Specificaties Octavia 3 14% ?

Oogje

Senior Member
Wat is een grapje? De V40 is niet meer wat hij ooit was. Nu is het verworden tot een klein karretje waar inderdaad je boodschappen niet meer goed in passen. En ook die auto is verziekt door de gigantische hoeveelheid bereiders die een D2 motortje erin hebben gelegd en vervolgens een R-design pakket erop doen. Alsof het daarmee een sportieve auto wordt.... Dat wordt primair door de motor bepaald!
 
  • Leuk
Waarderingen: svdm

serum

Senior Member
@henriz Dat was sarcasme..

@Oogje; 150pk en 18" hoepels maken met je eigen argument ook nog sportieve auto :), terwijl sunset, 18" etc. dat wel impliceert in de ogen van velen.. (of mis ik nou ook weer een dosis sarcasme)?
 

Oogje

Senior Member
@henriz Dat was sarcasme..

@Oogje; 150pk en 18" hoepels maken met je eigen argument ook nog sportieve auto :)
Ik heb absoluut geen sportieve auto besteld. Ik heb een comfortabele auto waarin ik veel kilometers ga maken besteld. 2.0 TDI rijdt simpelweg lekkerder dan 1.6 en de 18" velgen smoelen beter omdat de auto van zichzelf vrij hoog staat. Als je een sportieve Octavia wil hebben, dan is daar de RS.
 

serum

Senior Member
Amen! De buitenstaander zal, los van je argumentatie, beide auto's voor sportief aanzien. Niet dat je ook maar iets van de buitenwereld aan moet trekken, daar ben je als het goed is een jaar of 10-20 geleden mee opgehouden, toch?
 

Oogje

Senior Member
Niet dat je ook maar iets van de buitenwereld aan moet trekken, daar ben je als het goed is een jaar of 10-20 geleden mee opgehouden, toch?
Mwah, 20 jaar terug was ik nog volop puber, hoor. Maar binnen jouw marge heb je helemaal gelijk. (ben nu 34).
 

Pollewop

Forumguru
De greenline is gewoon een voordelig alternatief voor mensen die voor weinig geld een Octavia willen rijden. Om dat mogelijk te maken hebben ze elke gram uitstoot moeten elimineren en daar horen nu eenmaal beperkingen bij en vallen opties af. Daardoor veranderd de auto dusdanig dat ie niet meer in aanmerking komt voor de felbegeerde 14% bijtellingsklasse. Als je die beperkingen te veel vind, dan zul je uit moeten wijken naar alternatieven. Als je de prijslijst van bijvoorbeeld de Leon ST bekijkt zul je zien dat daar dezelfde beperkingen gelden.
Het tweede alternatief, de Golf is er wel in high line..

Klopt, maar is denk ik ook nog wat anders aan de hand. Heeft wellicht te maken met marketing...

De "felbegeerde 14% bijtellingsklasse", is voor PON natuurlijk belangrijk, want het trekt een koperspubliek aan dat weinig bijtelling wenst te betalen. Het moet echter niet TE aantrekkelijk worden om zo'n auto te kiezen, want anders wil iedereen zo'n "goedkope" versie, en zullen de verkoopaantallen van de duurdere versies er onder leiden.
Daarom wordt er, IMHO, expres enkele optie's niet leverbaar gemaakt. B.v. chroom strips, op afstand bedienbare achterklep, Canton-audiosysteem en Panorama-dak om een beetje "afstand" te creëren t.o.v. de duurdere modellen...
Naar mijn mening kun je echt niet, met droge ogen, hard maken dat een chroom strip van een paar ons het verschil maakt tussen 14% en 20% bijtelling... Bij een panorama-dak kan ik me dat nog voorstellen, maar bij die chroom strip lijkt het me meer op plagerij... Ook de tekst "greenline" op de pookknop staat er niet toevallig...
 
Laatst bewerkt:

Remakil

Forumguru
Klopt, maar is denk ik ook nog wat anders aan de hand. Heeft wellicht te maken met marketing...

De "felbegeerde 14% bijtellingsklasse", is voor PON natuurlijk belangrijk, want het trekt een koperspubliek aan dat weinig bijtelling wenst te betalen. Het moet echter niet TE aantrekkelijk worden om zo'n auto te kiezen, want anders wil iedereen zo'n "goedkope" versie, en zullen de verkoopaantallen van de duurdere versies er onder leiden.
Daarom wordt er, IMHO, expres enkele optie's niet leverbaar gemaakt. B.v. chroom strips, op afstand bedienbare achterklep, Canton-audiosysteem en Panorama-dak om een beetje "afstand" te creëren t.o.v. de duurdere modellen...
Naar mijn mening kun je echt niet, met droge ogen, hard maken dat een chroom strip van een paar ons. Het verschil maakt tussen 14% en 20% bijtelling... Bij een panorama-dak kan ik me dat nog voorstellen, maar bij die chroom strip lijkt me het me meer op plagerij... Ook de tekst "greenline" op de pookknop staat er niet toevallig...
Die chroomstrip maakt niets uit inderdaad en ik betwijfel of het pano-dak verschil geeft...

E.e.a. zal een economische reden hebben, wellicht productietechnisch, maar heeft ook te maken met de fabrikant. Want als je jezelf bedenkt dat Pon bij de fabrikant die 14% auto's moet zien los te peuteren, omdat die echt niet voor ons landje bij bakken gemaakt worden. Met bestelt 1000 stuks en die moeten speciaal voor ons aangepast worden. Daarom is er nu ook geen combi te krijgen in 14%, dan raken ze die HB's niet kwijt...

Als je kijkt naar bijvoorbeeld de Rapid... waarom is die niet in 14% te krijgen? Heel gek zou je zeggen, maar men wil niet met de Fabia's blijven zitten en ze zouden wellicht een goedkope concurrent maken voor de Octavia... allemaal marketing inderdaad... ;)
 

Bakkertje

Forumguru
Naar mijn mening kun je echt niet, met droge ogen, hard maken dat een chroom strip van een paar ons. Het verschil maakt tussen 14% en 20% bijtelling... Bij een panorama-dak kan ik me dat nog voorstellen, maar bij die chroom strip lijkt me het me meer op plagerij... Ook de tekst "greenline" op de pookknop staat er niet toevallig...

Voor een chroomstrip niet uiteraard, maar dat is weer te verklaren doordat men uitgaat van een basis uitvoering. Waarom dat dan niet bestelbaar is, is dezelfde vraag als waarom in buurlanden er andere pakketten uitrustingsniveaus zijn dan in NL. Wat ik meer wilde zeggen is dat we er hier een heel lang verhaal van kunnen maken, dat gaat de prijslijst van Pon helaas niet veranderen. En ja ik denk dat je wat dat betreft gelijk hebt voor wat betreft de "exclusiviteit" van bepaalde uitvoeringen en merken (bij Audi en VW kan het blijkbaar wel bijvoorbeeld).

We zullen het ermee moeten doen en ons druk maken gaat niet helpen. Komend jaar kom ik zelf in de tweestrijd tussen de 14% en 20% bijtelling modellen. Voor mij geldt dat ik eigenlijk met mijn eigen auto een caravan van max 1500 kg moet kunnen (en mogen) trekken. Een auto huren voor een vakantie kost me evenveel als het hele jaar de additionele bijtelling tussen de 14 en 20%. Nou ja er is in ieder geval een 14% Octavia Combi volgend jaar, anders hadden we in een Ford Focus of Renault Megane moeten gaan rijden..
 

Spiegeltje

Senior Member
De greenline is gewoon een voordelig alternatief voor mensen die voor weinig geld een Octavia willen rijden. Om dat mogelijk te maken hebben ze elke gram uitstoot moeten elimineren en daar horen nu eenmaal beperkingen bij en vallen opties af. Daardoor veranderd de auto dusdanig dat ie niet meer in aanmerking komt voor de felbegeerde 14% bijtellingsklasse.

“Mijn” Greenline komt op ruim 32K (voor de goede orde en beeldvorming dat is ruim 13K meer dan de “Octavia vanaf prijs”, voor sommigen een compleet gezinsinkomen en tevens ruim 70.000,-- ouderwetse Guldens.....). Volgens mijn bescheiden mening valt dat niet onder de noemer “weinig” of “voordelig”…..

In mijn optiek is een Octavia Greenline ook geen alternatief/alternatieve auto. Uitwijken naar een z.g. alternatief is natuurlijk een mogelijkheid maar een alternatief moet strikt genomen wel vergelijkbaar (minstens even goed of beter) zijn aan het origineel. Waarom zou men anders gaan voor het alternatief? Dus uitwijken naar een 20% of 25% auto valt mi niet onder de categorie alternatief en is dus geen optie.

@Bakkertje : Dat een groot/zwaar Pano dak “niet mogelijk” is kan ik op zich nog wel begrijpen maar leg mij eens uit wat chromen raamlijsten (ipv zwarte), een schakelpookplaatje zonder de tekst Greenline en andere zaken zoals bijvoorbeeld geheugenfunctie voor de bestuurderstoel, Hill Hold, sportstoelen, sierlijsten en lakkleur voor invloed hebben op de uitstoot/bijtellingsklasse?

@Remakil : Ik heb naar de V40 gekeken maar die is in mijn beleving een meter korter dan de vroegere V40 en ook kleiner dan de Octavia. Verder is bijna alles optie (het stuur valt net onder de standaard uitrusting maar als het optie had kunnen zijn had men het gedaan…..). Oja en ik lust toch geen bier ;)

Tenslotte kan het ook zo zijn dat men best wel 20% of 25% zou willen aftikken maar het MVO beleid van de werkgever dat soort auto’s gewoon niet toestaat. Dus die willen niet 14% rijden maar moeten dat….
 

henriz

Forumguru
Ook de tekst "greenline" op de pookknop staat er niet toevallig...
Die tekst staat op de pook om mij eraan te herinneren dat ik minder bijtelling betaal dan de Octavia die voor me rijdt. :D

Het effect werkt helaas alleen wanneer de Octavia voor me geen panoramisch dak heeft :(. In dat geval werkt de tekst als troost. :troost:
 

Bakkertje

Forumguru
@Spiegeltje Met voordelig doel ik op de maandelijkse kosten en niet zozeer de aanschaf. Want als de aanschafkosten voor jou bepalend zijn had je een Elegance business besteld die als HB voor 29690 in de prijslijst staat, toch? Het is daarmee wel degelijk een alternatief, alleen kost ie je per maand veel euro's meer omdat je meer bijtelling aan de fiscus betaald.

Waarom jouw auto dan in verhouding zo duur is? Dat lijkt me vrij eenvoudig te verklaren doordat Pon heel goed weet dat de auto toch wel verkocht (geleased) wordt en er dus meer marge op maakt. Daarom zijn er ook separate prijslijsten voor de 14% Octavia en Leon.

En waarom je gebonden bent aan bepaalde opties, daarvoor mag je je beklag doen bij Pon, die stemmen de opties en prijzen af met de fabriek. Ik kon destijds op mijn Superb bijvoorbeeld geen soundsystem bestellen terwijl ik dat wel heel graag had gewild en het daarvoor nog standaard op de betreffende uitvoering zat. Wat ik wil zeggen is, we zullen het ermee moeten doen en op een forum als dit je daarover uitlaten verlicht wellicht een beetje, maar het gaat helaas niets veranderen aan de prijslijsten.

(Je hebt zelfs nog kans dat er bij tegenvallende verkoop volgend jaar alsnog een model komt op basis van het Elegance uitrustingsniveau. Het is allemaal aan Pon om te bepalen..)
 

Canon-Eye

Forumguru
Die tekst staat op de pook om mij eraan te herinneren dat ik minder bijtelling betaal dan de Octavia die voor me rijdt.
Euhh... behalve als die alle type-aanduidingen verwijderd heeft - kan het ook best een GL zijn, maar je wéét 't niet... :D
(moet je d'r eerst voorbij zien te komen om naar de grille te kijken...)
 

sluwesjors

Actief lid
Wat een gejank zeg over een versnellingspook en een embleempje in de grill.
Je kan jezelf maar ergens druk over maken...
 

Remakil

Forumguru
Ho wacht, denk aan de vooroordelen hoe de buurt denkt over een 14% gebakkie...

Dat je bij twijfel zo elders online kan zien welke uitvoering een auto is, vergeten we ff...

Ik snap zelf totaal niet waarom je het hele GL gedoe zou moeten wegwerken en waarom het zo erg is dat het op je koekblik staat. Maar wie ben ik...

Alsof je minder bent of zo op de weg? Of mis ik gewoon het punt?

Ach, ik heb ooit een Croma gehad... stoorde me ook niet... ;)
 

serum

Senior Member
Een Croma is geen Multipla.


Het zal mij worst wezen wat er in mijn gril hangt. Zolang er maar ruimte overblijft voor het hoefijzer en het anwb lidmaatscapsplaquet. En als het maar geen ford-logo is..





(En over 3 jaar rijd ik Ford, omdat ze de mondeo dan in de 14 procent bijtelling hebben weten te persen)
 
  • Leuk
Waarderingen: svdm

Remakil

Forumguru
Een Multipla is lelijk ja, de Octavia niet...

Logo's enz enz maken me echt niets uit. Wil alleen geen dealerstickers op de lak... ;)
 
Bovenaan Onderaan