Gebruiks ervaring Octavia 3

jelleg

Lid
Bij mij werken de flac bestanden via USB niet, maar via de HDD wel. Dat zou je ook eens kunnen proberen. Alleen op de HDD mis ik een fatsoenlijke mappenstructuur. Zie ook het Columbus topic. Overigens vind ik het kwaliteitsverschil niet echt hoorbaar. Ik denk dat ik het daarom maar houd op goede mp3's (320 kbs).
 

CoesDoes

Forumguru
Een ander deel is m4a (FLAC bestanden omgezet via iTunes) en ondanks dat m4a volgens instructieboek een ondersteund formaat is krijg ik bij al die bestanden de melding bestandfout, en ze worden dus niet afgespeeld. Zou er een mogelijkheid zijn om dit aan de praat te krijgen?
Ik heb een aantal CD's op deze manier omgezet en deze m4a bestanden worden door mijn systeem gewoon afgespeeld.
 

TedVlemmings

Forumguru
Iemand hier trouwens enig idee wat voor zwarte unit er onder de bestuurdersstoel zit? Valt me op dat het onder de passagiersstoel niet zit. Lijkt iets van airco of verwarming te zijn, maar het is voor mij nog een vraagteken. Er komen ook "uitlaatjes" uit aan de achterkant, bij de voetruimte van iemand die links op de achterbank zit.
 

Herman Janssens

Senior Member
Iemand hier trouwens enig idee wat voor zwarte unit er onder de bestuurdersstoel zit? Valt me op dat het onder de passagiersstoel niet zit. Lijkt iets van airco of verwarming te zijn, maar het is voor mij nog een vraagteken. Er komen ook "uitlaatjes" uit aan de achterkant, bij de voetruimte van iemand die links op de achterbank zit.
Is dat niet een opbergvakje voor je hesje bijvoorbeeld?
 

bonyuri

Actief lid
Iemand hier trouwens enig idee wat voor zwarte unit er onder de bestuurdersstoel zit? Valt me op dat het onder de passagiersstoel niet zit. Lijkt iets van airco of verwarming te zijn, maar het is voor mij nog een vraagteken. Er komen ook "uitlaatjes" uit aan de achterkant, bij de voetruimte van iemand die links op de achterbank zit.
In mijn Seat is dit de unit voor start/stop volgens mij.
Kan het zoiets zijn?
 

bonyuri

Actief lid
Het is niet het vakje voor het hesje, dat zit daar nog boven (vast aan de stoel zelf). Kan goed zijn dat het voor stop-start is, geen idee. Zou daar zo'n forse unit voor nodig zijn?
Dat was volgens mij bij Seat de reden dat de passagiersstoel niet omlaag kon :s
Ik zal er eens een foto van maken :)
 

harry123

Actief lid
Ik heb in mijn Octavia III de nieuwe Amundsen en daar kun je de geluidsonderdrukking op 4 niveaus instellen. Werkt erg goed. Kies op je systeem:

Klankinstellingen -> Volume -> Audiovolume lager(naar beneden scrollen) -> Opties: Uit, Laag, Middel, Hoog.

Jammer genoeg heeft de begeleidingsstem wel last van een flink spraakgebrek, dat zou tegenwoordig toch wel iets beter moeten kunnen.
Ah, dat ga ik eens proberen! Van veel opties vind ik wel dat ze lastig in te stellen zijn, of dat je via een onlogisch pad werkt. Aan de andere kant maakt het het geheel ook wel weer heel specifiek instelbaar, dus het is misschien kiezen of delen.

Over de navigatiestem ben ik eigenlijk wel enthousiast. Ik vind de synthese vrij goed, en bij bijvoorbeeld tomtom is er stilte als er net een wegnummer niet ingesproken is, of bepaalde afslag, en nu komt vrijwel alles door. Ik vind dat eigenlijk, ondanks dat een natuurlijke stem beter klinkt, wel een goeie keuze van Skoda.
 

Fean

Forumguru
ik heb een electrische achterklep.

Deze is van binnen met een knop te openen. Is er een ook mogelijkheid dat ik deze van binnenuit weer sluit?

Momenteel kan ik deze alleen aan de binnenzijde van de achterklep met een knop sluiten.. VAGCOM misschien?
 

TedVlemmings

Forumguru
Ik heb twee vraagjes. Kan het niet vinden in de instructieboekjes dus wie weet kan het forum me snel aan het antwoord helpen:

Hoe stel ik in dat audio tijdens navigatiemeldingen door blijft spelen en niet voor 100% gemute wordt?
Kan ik, en zoja hoe, ipv het volume balkje bij wijzigen volume ook een ouderwets cijfertje krijgen van hoe hard de audio staat?

Beide vragen zijn van toepassing op het Columbus systeen! Alvast bedankt.
 

CoesDoes

Forumguru
even wat oude post quoten:
Inderdaad, maar via Weergave in het scherm alleen maar Dag/Nacht. De instelling die je via het menu hebt gedaan is dan ook op Dag cq Nacht gezet.
Dat heb ik gedaan, maar als je via weergave zelf een keer wisselt is de basisinstelling 'automatisch' uitgeschakeld en moet je deze handmatig, vis het menu weer op automatisch zetten.
Ik kwam vandaag toevallig tot de ontdekking dat de "automatische dag-/nacht weergave" ook te selecteren is door dit gewoon tegen het systeem te zeggen (na het activeren van voice control uiteraard ;) ), scheelt weer zoeken naar waar die optie ook al weer in het menu verstopt zit
 

Barrokok

Actief lid
Dat klopt, dat is in een ander topic (ik kan zo snel,even niet terug vinden welke) al vastgesteld als verschil tussen de OII en de OIII.
 

wvn

Nieuw lid
Hallo allemaal,
Sinds 1-10 ben ik ook een trotse bezitter van de Octavia III. Mijn ervaringen met de Octavia zijn als volgt:


Rijervaring
Heerlijke stuureigenschappen. Wel even wennen wanneer de stuurbekrachtiging zich automatisch aanpast. Hiervoor een VW Polo gereden, dus de grote van de auto was in het begin wel even wennen. Ligt lekker in de bochten
Minpunt: de tank is na 750 km echt leeg
Columbus
Heerlijk groot afleesbaarscherm. Reactietijd van het systeem is ook goed. Knoppen zijn groot genoeg zodat je niet misdrukt (is me nog niet gebeurd trouwens). Radiozender logo’s verfraaien het beeld weer. Media vanaf SD kaart prima af te spelen, aanwezig is ook een mappenstructuur. Media vanaf HD, geen mappenstructuur! Zelfs met mp3-tag is het soms best nog lastig om de muziek te vinden die je wilt afspelen.
Stembediening reageert goed.


Navigatie werkt prima. Moet de kaartenupdate van november 2013 nog installeren. Minpunt, het kost een hoop tijd om alleen al het materiaal te downloaden.
Ik heb hier gelezen dat dag/nacht weergave alleen werkt bij het inschakelen van het licht. Bij automatische lichtstand werkt dat dus niet.
De begeleidersstem is hooguit irritant om het feit dat deze de muziek volledig onderdrukt. In het begin had ik de uitgebreide instructies aanstaan, later de verkorte instructies en nu alleen maar de stand storingen. Die laatste bevalt me uitstekend (en kan weer gewoon muziek blijven luisteren).


De aanwezige gegevens op het Maxi-dot scherm ook niks op aan te melden. Helder en duidelijk.
De USB aansluiting (net boven de phonebox) had wat aan de ene kant wel wat mooier weggewerkt kunnen worden maar aan de andere kant is het nu een prima oplaadpunt voor mijn telefoon.
Telefonie werkt prima. Is makkelijk te koppelen met bluetooth. Wel heb ik het idee dat ik soms moet schreeuwen, wil de andere kant mij horen. Maar zoveel ervaringen heb ik niet met carkits.


Geweldig is de muziekkwaliteit (Canton). Het is wel even spelen om de juiste instellingen te krijgen maar dit systeem is zijn geld waard. Subwoofer doet zijn werk ook uitstekend. Ik sta bijna met alle plezier in de file

In de file is het kijken van een filmpje ook best leuk. Geen superbeeldkwaliteit maar nog meer dan prima te volgen. Bijna jammer dat het beeld uitschakelt boven de 5 kmph.

Overig
Je hebt een Phonebox en mediahouder, waarom allebei? Ik gebruik vaker de mediahouder zodat ik af en toe stiekem toch even op mijn telefoon kan kijken…


Leuk is het koelende handschoenenkastje.
Stoelverwarming doet zijn werk ook uitstekend.
Hetgeen wat achterin opvalt is de ruimte, mijn medereizigers ‘klagen’ nog wel eens van teveel ruimte.


Het 230V oplaadpunt is ideaal! Naast je telefoon opladen is het ook nog mogelijk om je iPad of laptop op te laden. Helaas is het ook gebleken dat het makkelijk is om je haar te föhnen…

De achterbak is voor mij echt het grote pluspunt. Vooral omdat ik veel met voetbalteams onderweg ben is het ideaal om alle spullen makkelijk mee te nemen.

Over het algemeen ben ik echt blij met deze wagen. Alleen heb ik niet veel vergelijkingsmateriaal omdat dit niet veel andere auto’s heb gereden. Of er nog minpunten zijn? Het klepje van het opbergvak links naast het stuur voelt echt een beetje goedkoop aan…

Hoop dat jullie hier wat aan hebben!
 
Bovenaan Onderaan