Gebruiks ervaring Octavia 3

MaRco2

Forumguru
In de Columbus onder ruitenwissers e.d. staan twee bijna gelijke regeltjes onder elkaar over automatische ruitenwissers bij regen. De bovenste is om de regensensor aan/uit de zetten, de onderste om de achterwisserkoppeling uit te schakelen (of in te schakelen). Vinkjes.
 

cali05

Forumguru
inmiddels 22000 km. op de teller. Auto gekochte met 8500 km. Ik ben erg tevreden. De vorige auto was een Fabia combi en dat is een totaal andere klasse. Met name de stoelen van Octavia zijn vele malen beter dan die van de Fabia. Verder is de O3 ruim, goed voorzien van allerlei extra's en zeker een diesel gecombineerd met DSG een prima reisauto die niet teveel verbruikt.
Voorruitverwarming en stoelverwarming in combinatie met de lerenbekleding zijn in de herfst- en winterseizoen prettige extra's.
Met Caravan heeft de O3 meer dan genoeg over en is deze zeer stabiel.
Twee minpunten, vrij stugge ophanging achter waardoor de auto op dwarsrichels in de weg vrij heftig reageert. Het tweede minpunt is de navigatie Amundsen: slecht verstaanbaar en weinig voorkeursinstellingen. Ook is de gekozen route niet altijd logisch, er is mee te leven.
Fantastische auto verder die de komende jaren veel rijplezier gaat geven.
 
Laatst bewerkt:

TCNH

Senior Member
Met nu zo'n 5000km op de teller over het geheel zeer tevreden over de auto. Eerste schade al gehad helaas, een opstaande klinker haakte een hoek van de bodemplaat los. :cry: Keurig opgelost bij de dealer.

Enige minpunt vind ik persoonlijk de climate control.. met een klein beetje regen redt de automatische stand (hoog) het niet om de ramen schoon te houden. Gevolg is dat ik de hele tijd rijd met een kleine laag condens en de blower steeds op hoog (defrost) moet zetten en terug op auto. In mijn vorige auto's nooit zo ervaren. Ik ga er wellicht even mee naar de dealer. Zijn er meer mensen die dit ervaren bij regen?
 
Ik zou even langs de dealer gaan. Ik heb daar geen last van. Klopt het dat de climate Control niet automatisch de blowersnelheid aanpast? Volgens mij blaast'ie altijd even hard....
 

roeldewinter

Actief lid
Onder in het navigatiescherm, naast de menu-toets vind je je de weergave-toets. Daar heb je alleen de keuze tussen dag en nacht.
 

paulus474

Senior Member
Met nu zo'n 5000km op de teller over het geheel zeer tevreden over de auto. Eerste schade al gehad helaas, een opstaande klinker haakte een hoek van de bodemplaat los. :cry: Keurig opgelost bij de dealer.

Enige minpunt vind ik persoonlijk de climate control.. met een klein beetje regen redt de automatische stand (hoog) het niet om de ramen schoon te houden. Gevolg is dat ik de hele tijd rijd met een kleine laag condens en de blower steeds op hoog (defrost) moet zetten en terug op auto. In mijn vorige auto's nooit zo ervaren. Ik ga er wellicht even mee naar de dealer. Zijn er meer mensen die dit ervaren bij regen?
Heb ook snel last van beslagen ramen bij regen.
Maar goed, heb ze ook nog niet schoongemaakt na aflevering.
Wellicht dat dit helpt...
 
In het menu van de navi kun je de dag en nachtstand aanpassen. De navi springt dan op de nachtstand zodra de verlichting aangaat. Even via de navistand in het menu gaan en het vinkje van dag/nacht naar automatisch zetten!
 

roeldewinter

Actief lid
Dat heb ik gedaan, maar als je via weergave zelf een keer wisselt is de basisinstelling 'automatisch' uitgeschakeld en moet je deze handmatig, vis het menu weer op automatisch zetten.
 

Canon-Eye

Forumguru
Maar goed, heb [de ruiten] ook nog niet schoongemaakt na aflevering.
Wellicht dat dit helpt...
Vooral bij een nieuwe auto is de verdamping van de weekmakers uit de nog verse kunststoffen (niet alleen het dashboard, ook de ventilatiekanalen zelf) vrij sterk. Dat geeft een blauwige waas (vooral waar de blower tegen de ruiten blaast) die op zichzelf weer als een dankbaar uitgangspunt voor beginnende condensvorming dient. Dus hoe meer de blower zijn best moet doen, hoe sneller je er (weer) last van krijgt. (Ook hier is te veel blowen dus niet goed...)
Regelmatig de ruiten goed reinigen aan de binnenzijde (scheutje ammonia in koud! water) is daarom sterk aan te bevelen! :jaja:
 

TCNH

Senior Member
Wie kan er wat gebruiks ervaring vertellen van het navigatie Systeem Columbus.

Alvast bedankt
Wat wil je weten? Kaartmateriaal is in mijn ogen vrij goed en actueel. Ik heb wel het idee dat de cpu in de columbus de navi maar net aan trekt. Zoomen en pannen op de kaart gaat ok, maar voelt niet erg soepel. Ik heb de Columbus i.c.m. maxidot en gebruik eigenlijk de kaartweergave niet tijdens het rijden; de pijl in de maxidot is voldoende (als je doorhebt hoe je de resterende afstand afleest aan de pijl :D. Stembegeleiding heb ik uitstaan, behale voor herberekening/file, want zelfs op de 'laagste' stand blijft die miep maar ratelen. Voice control voor instellen adres werkt 9 van de 10 keer uitstekend.

Vooral bij een nieuwe auto is de verdamping van de weekmakers uit de nog verse kunststoffen (niet alleen het dashboard, ook de ventilatiekanalen zelf) vrij sterk. Dat geeft een blauwige waas (vooral waar de blower tegen de ruiten blaast) die op zichzelf weer als een dankbaar uitgangspunt voor beginnende condensvorming dient. Dus hoe meer de blower zijn best moet doen, hoe sneller je er (weer) last van krijgt. (Ook hier is te veel blowen dus niet goed...)
Regelmatig de ruiten goed reinigen aan de binnenzijde (scheutje ammonia in koud! water) is daarom sterk aan te bevelen! :jaja:
Kijk, dit zijn de tips waar we wat aan hebben; heb pas 1x de ruiten van binnen gereinigd. De blauwe waas is herkenbaar, poetsen dus! :jaja:
 

CoesDoes

Forumguru
Wie kan er wat gebruiks ervaring vertellen van het navigatie Systeem Columbus.
Tot nu toe vooral positief! Het starten van het systeem en het laden van de adressen uit de tel. kan soms even duren, dus als je op onbekend terrein weg rijdt is het misschien handig daar even op te wachten.
Voicecontrol werkt inderdaad erg goed!

Afgelopen weekend ook nog ontdekt dat je een mooie popup krijgt met de geldende max snelheden als je de grens overgaat (iets verouderd aangezien hij aangeeft dat het in NL op snelweg 120 is..) daarnaast ook mogen ervaren dat er een popup komt bij belangrijke verkeersmeldingen (in ieder geval in DE), blijkbaar was er een spookrijder in de buurt, dat werd netjes getoond!
Was trouwens wel een bijzondere spookrijder, hij reed in beide richtingen... :sterretjes:
 

Marcod

Lid
Ik zie dat veel mensen hun auto gekregen of krijgen . Ik hoop dat de liefhebbers van de auto blijfen op het forum en hun ervaring delen met andere bereiders .

Vergeet ons niet O 3 rijders .
 

Fean

Forumguru
zodra je de auto in de achteruitversnelling zet ging in mijn vorige auto automatisch de achterwisser 1x af. Bij mijn huidige O3 werkt het in ieder geval niet, weet iemand of je dit kunt instellen?
 

Herman Janssens

Senior Member
Zou ik absoluut niet willen, Fean. Dan gaat die ruitenwisser vaak ongevraagd over een droge ruit schuren , misschien zelfs een bestofte ruit, met alle gevolgen voor ruitenwisser en ruit vandien. Als mijn achterruitruitenwisser moet werken, zal ik die wel zelf inschakelen.
 
Bovenaan Onderaan