Eibach verlagingsveren Octavia (Combi) ?

paulus474

Senior Member
Beste mensen,

De nieuwe Skoda Octavia (Combi) is een prachtige auto (imho), alleen lijkt (!) deze een beetje hoog op de poten te staan.
Een mogelijkheid om het uiterlijk wat meer richting de brochure-foto's te krijgen is om een set verlagingsveren te plaatsen. De accessoirelijst geeft verlagingsveren van Eibach of MAD als mogelijkheid aan.

Mij persoonlijk lijken de Eibach verlagingsveren een goede keus: zij geven een verlaging van 30 mm, en ze zijn progressief (correct me of I'm wrong?), wat wil zeggen dat bij een volle (vakantie-)bepakking de achterkant van de auto niet over de straat heenschuurt en ook drempels nog goed te nemen zijn, zonder dat het rijgedrag spijkerhard wordt (althans, dat hoop ik! ;) ).

Nu is de vraag: zou een verlaging van 30 mm daadwerkelijk in de buurt van de brochure-foto's komen, of zal hij nog steeds wat te hoog staan?

De prijslijst geeft een bedrag van v.a. 685,- euro weer. Vind ik persoonlijk wat prijzig, aangezien de veren alleen iets van 200 euro (zullen) kosten.
Als je zelf handig bent (en dat ben ik dus NIET :-) ) en de benodigde materialen ter beschikking hebt, zou je ze volgens mij zelf eronder kunnen monteren.

@Antera is zo vriendelijk geweest om in het Superb topic aan te geven dat hij bij Eibach aan het informeren is geweest over de beschikbaarheid van de (nieuwe) verlagingsveren, en om deze eventueel te monteren.

Nog maar eens even afwachten hoe de auto er bij aflevering echt uitziet met de 18" Alaris velgen (eind juni als het goed is), en dan maar eens daadwerkelijk beslissen of de Eibach veren eronder moeten komen ja of nee ;).

Overweegt iemand anders ook nog een verlaging van zijn/haar nieuwe Octavia (Combi)?
 

Gunner

Forumguru
Ik overweeg het een heel klein beetje, maar zeer sterk afhankelijk hoe de standaardlevering van de auto er in de praktijk uitziet en of er geen comfort verloren gaat.
 

CoesDoes

Forumguru
Ik ben ook wel benieuwd naar wat dit zou kosten als ze naderhand geleverd worden en vooral ook wat het verschil is in looks, comfort en praktische bruikbaarheid, 3cm is toch best een behoorlijk stuk lijkt me.
Ik hoop dat het niet nodig zal zijn, alle extra's lopen toch behoorlijk op (Octavia vanaf €18.990, die van mij wordt iets duurder..)
 
Standaard staat ie inderdaad absurd hoog. Prijs is redelijk in vergelijk met andere merken. Als er een octy komt hier lat ik hem 100% zeker verleagen.
 

CDK

Forumguru
met alleen veren valt die prijs wel mee, zeker als je het bij Antera laat doen, heb je na aanschaf van je Octavia III nog geld over en wil je laag én comfort behouden dan is een KW streetcomfort schroefset een aanrader :)
 
als ik ooit een nieuwe zou aanschaffen zou ik het zeker mee bestellen. heb nu een wat ouder type
met standaard sportonderstel wat ik heel confortabel vind en toch heel sportief. super wegligging.
die 3 cm is zat hoor , met volle wintersport lading zakt ie amper en ligt nog als een dijk op de weg.
succes
 
Tja ik kan natuurlijk niet inschatten hoe de veren van de O3 zich verhouden tot die van de O2 maar ik heb binnen de maand na levering (ondertussen al drie maand dus) mijn O2 combi laten voorzien van eibachs en ben daar dik tevreden over, hij ligt iets harder maar het comfort is absoluut nog voldoende hoor, ik heb deze gewoon laten steken bij een bandencentrale die daar veel ervaring mee heeft.
 

Bijlagen

  • verkleind verlaagd.jpg
    verkleind verlaagd.jpg
    202,6 KB · Weergaven: 752

paulus474

Senior Member
Tja ik kan natuurlijk niet inschatten hoe de veren van de O3 zich verhouden tot die van de O2 maar ik heb binnen de maand na levering (ondertussen al drie maand dus) mijn O2 combi laten voorzien van eibachs en ben daar dik tevreden over, hij ligt iets harder maar het comfort is absoluut nog voldoende hoor, ik heb deze gewoon laten steken bij een bandencentrale die daar veel ervaring mee heeft.
Mooi inderdaad!
Dit is dus een 3 cm verlaging?
Bedankt!
 
Ja, dit is inderdaad 3cm, als ik het me nog herinner is het verschil met een standaard sportonderstel (O2 natuurlijk !!!) dat deze zowel voor als achter 3cm zakt daar waar het bij een origineel 1,5cm is.
Ik moet er wel bij zeggen dat je de drempels echt wel iets trager moet nemen dan zonder verlaging hoor, maar zeker niet stapvoets of zo, gewoon tegen een normale snelheid zoals men verwacht dat je een drempel neemt :wink:
 

Fean

Forumguru
Interessant ik sta voor hetzelfde. Ik heb het sportonderstel besteld dat waarschijnlijk niet leverbaar is. Met de dealer afgesproken dat hij dit voor mij doet.. indien ik de auto te hoog vind. Wel tegen de prijs van Eibach.

Sportonderstel was 200 euro en eibach 685, voor 485 zou de auto dan 3cm worden verlaagd.
 
die prijs lijkt me niet verkeerd als het bij de dealer is, ik geloof dat ik 400 euro betaald heb in de bandencentrale...
 

Orange860

Senior Member
Denk je wel om de drempeltjes? Drie cm lijkt dan niet veel, maar met een volle tank en trekhaak moest ik over sommige verhoging werkelijk kruipen. Anders boem! Je schrikt je rot. Meestal de trekhaak, een enkele keer de onderste lip van de voorbumper.
 

Darkside

Forumguru
Dat is waar ik ook een beetje bang voor ben. Vind de O3 ook hoog op de poten staan. Mijn inziens kan dat best lager. Maar de O2 als ik met trekhaak rij en ben een beetje beladen kan deze ook al de grond raken bij drempels.
Ik heb geen zin in een auto die er straks mooi uit ziet maar waar ik goed moet opletten bij drempels etc.
 

CDK

Forumguru
@Darkside, hebben we het nu over beladen met of zonder verlaging de grond aantikken? een beladen auto zonder verlaging veert harder / makkelijker in en raakt sneller de grond als een op de juiste manier verlaagde auto (met progressieve veren) 3cm is niet zo heel veel overigens, hieronder ter illustratie een foto van mijn verlaagde S2, heb er nog nooit een drempel mee aangetikt, niet aan de voorzijde en niet van onder.
nava7use.jpg

voorkant is 4 en achterkant is 3cm verlaagd.

greetz Corné
 

Darkside

Forumguru
Ik had het over beladen zonder verlagingsset (dus met de af fabriek geleverde veren).
Als ik voor een setje eibach zou gaan met 3cm verlaging wil ik niet dat ik nog sneller problemen heb met drempels.
Zonder belading geloof ik wel. Maar de auto is ook regelmatig (goed) beladen voor vakantie en weekendjes weg.
Maar als je geen problemen hebt met je Superb. Dan zal het ook wel gaan met de eibach set.
 
Bovenaan Onderaan