Octavia III RS

Rallye

Forumguru
Misschien moeten we inderdaad stoppen met verdachtmakingen? Maakt het uit of het in een forum over droom of werkelijkheid gaat? Ik kijk naar een bericht en als het interessant is reageer ik. Ik ga daarbij me geen gedachten maken over de financiële situatie van anderen, en hoef daar eerlijk gezegd ook geen gedachten van weer anderen over te lezen. Terug naar de OIII RS?
 

s-line

Forumguru
Zo is het, voor de genen die er daadwerkelijk een gaan kopen ( misschien ik wel) het vast een fantastische machine.
Maar ik zie momenteel ook niet de meerwaarde ervan om mijn superb weg tedoen.
Een goed chip erin en je hebt ook een hele luxe kanon.
Waar ik meer benieuwd naar ben is de tecniek van de nieuwe octavia. Als ik de golf 7 vanonder bekijk is daar behoorlijk op bezuinigd zoals weer een vaste achteras en ophanging voor allemaal iets simpeler ook daar slaan de bezuigen toe.
 

sitechris

Donateur
Laat ik een zelfde vergelijking eens maken bij bijvoorbeeld BMW
BMW 335i met M-pakket vs een 528i High Executive. Zijn in mijn optiek ook twee verschillende auto's. Ik vind dat er wel degelijk verschil zit in een Octavia RS en in een Superb. De RS is toch wat sportiever, dynamischer en ziet er ook zo uit. De Superb is meer een comfortabele kilometervreter.
 

Rallye

Forumguru
Als ik de golf 7 vanonder bekijk is daar behoorlijk op bezuinigd zoals weer een vaste achteras en ophanging voor allemaal iets simpeler ook daar slaan de bezuigen toe.

De versies vanaf 120pk (bij de Golf) en 140pk (Leon en Octavia) hebben de oude (maar betere) achteras. Over de vooras had ik niets gelezen, hoe is die simpeler?
 

CDK

Forumguru
comfort zal er niet veel meer aanwezig zijn zoals het er nu uitziet maar 't oogt DIK :)
 

dirkie996

Forumguru
Je zin valt me nu pas op, ik snap nu wat je bedoeld, je zal verkeerd gelezen hebben l. Maar... hij is nog niet te koop. Dus dan kan ik hem ook nog niet gekocht hebben.

De titel v/h topic zegt genoeg, het is zoiets als: "al wat je ziet is van mij... ":biggthumpdown:
 

Canon-Eye

Forumguru
het is zoiets als: "al wat je ziet is van mij...
Dát zie ik er nu juist niet in, al was het maar op taalkundige gronden: het gebruik van "wordt" in de titel wijst uitdrukkelijk op de toekomst. Door dit te verdraaien naar "is" wordt de schrijver dus iets in de schoenen geschoven dat hij zo niet bedoeld zal hebben.

Dat houdt in dat je a.h.w. een zelf-gecreëerde tegenstander gaat bestrijden, hetgeen me geen eerlijke manier lijkt om je 'gelijk' te halen.
Maarrr... misschien bedoelde jij het ook wel niet zo?:grin:
 

Fean

Forumguru
De versies vanaf 120pk (bij de Golf) en 140pk (Leon en Octavia) hebben de oude (maar betere) achteras. Over de vooras had ik niets gelezen, hoe is die simpeler?

Oude as beter dan de nieuwe?

Alles onder de 140pk heeft een torsie-as, en de 1.8 heeft een multi-link. De multi-link wordt in de media bestempeld als de betere, of dit zo is weet ik niet. Uberhaupt vraag mij af of je dit verschil merkt, in een engels review vond men wel. Die preferen alleen de 1.8, omdat het naar hun zeggen een compleet andere auto is.
Maar goed die autotesters zijn die-hard mensen die vaak ook op een circuit rijden.. en dat is nu niet echt wat de gemiddelde mens voelt.

Ik vraag mij af wat het sportonderstel doet icm de 1.8. Heeft iemand hier ervaringen mee? Sportpakket is vanaf het tweede kwartaal bestelbaar.
 

dirkie996

Forumguru
Dát zie ik er nu juist niet in, al was het maar op taalkundige gronden: het gebruik van "wordt" in de titel wijst uitdrukkelijk op de toekomst. Door dit te verdraaien naar "is" wordt de schrijver dus iets in de schoenen geschoven dat hij zo niet bedoeld zal hebben.

Dat houdt in dat je a.h.w. een zelf-gecreëerde tegenstander gaat bestrijden, hetgeen me geen eerlijke manier lijkt om je 'gelijk' te halen.
Maarrr... misschien bedoelde jij het ook wel niet zo?:grin:
Uh... " Al wat je ziet wordt(misschien) van mij.." dan maar? Ik bedoelde zeker niks verkeerd hiermee :aangenaam:
 

Rallye

Forumguru
De multi-link wordt in de media bestempeld als de betere, of dit zo is weet ik niet. Uberhaupt vraag mij af of je dit verschil merkt, in een engels review vond men wel. Die preferen alleen de 1.8, omdat het naar hun zeggen een compleet andere auto is.
Maar goed die autotesters zijn die-hard mensen die vaak ook op een circuit rijden.. en dat is nu niet echt wat de gemiddelde mens voelt.

Ik heb ooit wel eens gelezen dat ook gemiddelde mensen (jouw term) "iets" merkten aan de eerste Ford Focus. Ze wisten niet wat, maar hij reed lekker, vlotjes en lekker in de bocht. Dat kwam dus door die mooie achteras......
 

Atria

Actief lid
Oude as beter dan de nieuwe? De multi-link wordt in de media bestempeld als de betere, of dit zo is weet ik niet

Had in de Autobild ook een vergelijk gelezen bij de golf waarbij de ene de simpelere torsie-as had en de ander de multi-link. Nu was die laatste ook uitgerust met een adaptief onderstel. Dat is natuurlijk geen eerlijk vergelijk en logisch dat dat laaste beter rijdt. Ik heb nu zelf een nieuwe Leon met sportonderstel en torsie-as en heb ook de vorige Leon met sportonderstel en muli-link as gehad. De nieuwe met simpele as rijdt beter. Ligt wat beter op de weg en veert iets soepeler.
 

Fean

Forumguru
Ik heb ooit wel eens gelezen dat ook gemiddelde mensen (jouw term) "iets" merkten aan de eerste Ford Focus. Ze wisten niet wat, maar hij reed lekker, vlotjes en lekker in de bocht. Dat kwam dus door die mooie achteras......

Je herhaalt wat ik net dus aanhaal en spoort naar mijn mening aan dat de één beter is dan de ander, terwijl niemand dit hier kan bevestigen. Die engelse review betreft de nieuwe Octavia 1.8 die hier in Nederland nog niet is getest, dat is enige bevestiging die ik nog heb gezien/gelezen.
http://www.evo.co.uk/carreviews/evocarreviews/287671/2013_skoda_octavia_18_tsi_review.html

Als je andere referenties hebt...be my guest. In Tjechie heeft men waarschijnlijk wel getest omdat daar de 1.8 al rond rijd, maar ik zelf versta de taal niet en kan het ook niet lezen.

Ik ben wel van de wegligging, momenteel heb ik een semi-sportonderstel onder m'n huidge A3sb 1.8t en waarschijnlijk multi-link as. Dit rijdt erg prettig zelfs m'ne missus hoeft niet constant naar het toilet. Met de test rit Octavia (1.4) vond ik de auto wat gesappig overkomen en daar de achterkant losjes en niet zo stabiel bij een flink bocht, het kan aan het gewicht van de auto liggen of juist het multi-link verhaal wat dan ook naar voren komt bij de engelse test.

Aangezien ik geen proefrit kan maken in de 1.8 of RS (beide rijden nog niet in NL, ook niet bij PON)...en ik binnen 2 weken "moet" bestellen. Rest mij de vraag.. jou RS ervaring.. jij hebt waarschijnlijk een sportonderstel of iig strakker, ik zou graag willen weten of dit nu echt spijkerhard ala s-line of juist semi?
Bij Audi heeft men dit verschil duidelijk...Ambition (niet te vergelijken met Ambition Skoda) heeft standaard een semi-sportonderstel en niet dat keiharde stuiter s-line. Heeft skoda ook een verschil in sportonderstellen? Normaal - Semi- en stuiterhard?
 

Fean

Forumguru
Had in de Autobild ook een vergelijk gelezen bij de golf waarbij de ene de simpelere torsie-as had en de ander de multi-link. Nu was die laatste ook uitgerust met een adaptief onderstel. Dat is natuurlijk geen eerlijk vergelijk en logisch dat dat laaste beter rijdt. Ik heb nu zelf een nieuwe Leon met sportonderstel en torsie-as en heb ook de vorige Leon met sportonderstel en muli-link as gehad. De nieuwe met simpele as rijdt beter. Ligt wat beter op de weg en veert iets soepeler.

Volgens mij lees ik in het engelse review ook iets over adaptief onderstel voor de 1.8, ik kan mij niet herinneren dat ik met de 1.4 iets met adaptief kon instellen? Tenminste ik zag geen knop of iets dergelijks.
High-end versions of all come with selectable Normal, Sport, Eco and Individual settings which tailor steering weight and accelerator response (but not dampers); the 1.8 is improved in Sport but the 1.4, especially, feels oddly artificial and unprogressive in that mode.

Lekker duidelijk weer. Is Adaptief mogelijk icm een sportonderstel?
 

Rallye

Forumguru
@Fean: ik had je opmerking ("Uberhaupt vraag mij af of je dit verschil merkt, in een engels review vond men wel. Die preferen alleen de 1.8, omdat het naar hun zeggen een compleet andere auto is. Maar goed die autotesters zijn die-hard mensen die vaak ook op een circuit rijden.. en dat is nu niet echt wat de gemiddelde mens voelt.") zo gelezen dat je aangaf dat gewone mensen geen verschil zouden voelen, alleen autotesters op circuits. Ik bedoel aan te geven dat ook gewone mensen "iets" voelen van een multilink-as, maar niet kunnen aangeven waar het "lekker rijden" van de Focus in zit.

Persoonlijk vind ik mijn RS niet hard. Ook mijn oude RS (op 17" ipv 18" zoals nu) was niet hard. Hij is stevig gedempt en geveerd, maar rolt bijvoorbeeld op korte oneffenheden soepeler af dan de Volvo's van mijn collega's die op zich soepeler geveerd zijn (de Volvo's, niet de collega's). De RS is zeker niet stuiterstuiter-HondaCRX. Bij de Octavia II had men maar één sportonderstel, dat standaard op de RS zat en tegen meerprijs op andere uitvoeringen geleverd kon worden.
 
Bovenaan Onderaan