bi xenon achteraf inbouwen werkt dat?

BertjeB

Senior Member
voor een uitleg van bixenon:

http://www.carlight.nl/en/antwoord.php?vraag=3

En het gaat me erom, motomarz, dat ik graag de boel zo origineel mogelijk wil hebben, tja elke gek zijn gebrek!!:grin:
Daarbij zijn de xenonlamphuizen gewoon voor xenon ontworpen en de ballasten zitten er mooi op geschroefd.
En Madmaniac78 ik wil ze iig zien, afschrikken is niet direct de bedoeling of noodzakelijk als ik ze maar zie en erop kan reageren.
 

Antera

Donateur
Wat BerteB vermeld is niet helemaal juist en waar. Namelijk de Audi A1,A4 Golf 5,6 en Octavia 2 en nog wat type's hebben origineel Bi-xenon aanboard. Dit word bewerkstelligd door het wegklappen van het plaatje wat zorgt dat alleen het lichtbeeld word door gelaten. Of word de lamp gekantelt door midden van een motortje.

Daarom moeten bij sommige ombouw projecten ook 2 extra stuurdraden gelegd worden om die aan te sturen vanuit de BCM en moet het geactiveerd worden in de BCm zodat deze weet dat hij een draad moet aansturen voor de klapfunctie ipv een apart grootlicht lampje

Het is en blijft dezelfde D2s(r) lamp

1. Je zegt dat je dat niet wat vind, maar waarom dan niet?
Voor het dimlicht maakt het met de projectors niet uit (behalve dat je er een stuk meer
licht voor krijgt), en grootlicht zal echt een zee van licht geven.

2. Wat ik me afvraag is wat er anders is aan de koplampunits die je kunt overnemen.
Want als daar bi-xenonlampen in moeten, dan zou daar standaard een H4 in passen.
Passen die units dan überhaupt wel in jouw wagen?

even antwoord op bovenstaande.

1. Als je een extra grootlicht lampje hebt en dus GEEN Bi-xenon dan heb je daarvan niet zo heel veel profijt. Het feit is dat de lampen altijd moeten opwarmen voordat ze volledig licht geven en vaak is het dan rijden op donkere wegen en dus met grootlicht alleen interresant als je ook daadwerking Bi-xenon hebt zodat als je een tegen ligger krijgt en daarna weer met grootlicht gaat rijden de lamp niet weer op moet warmen en daarnaast zal de lamp cq ballast het niet leuk vinden dat elke aan/uit aan/uit en slijt het dan heel snel

2. Bixenon koplampen in H4 bestaan niet origineel is altijd met D2s(r). Koplampen passen altijd alleen de eventuele bekabeling is de vraag of deze aangepast moet worden met adapters of niet en of je eventueel de hoogteregeling erbij wilt of niet. Dit laatste zal je dan erbij moeten kopen en compleet in moeten bouwen.
 

motomarz

Senior Member
Je mag niet een Xenon als grootlicht (losse lamp gebruiken), dat is een APK afkeurpunt. Bi-Xenon heeft een klepje in de lamp waardoor seinen wel mogelijk is met een reeds opgewarmde xenon-pit. Normaal Xenon heeft een halogeen als grootlicht naast de Xenon pit zitten om te kunnen seinen. Als je voor zowel dim- als grootlicht Xenon gebruikt met losse lampen kun je niet meer seinen. Xenon heeft een opstarttijd nodig.

Dat laatste wist ik, maar zou ik niet echt missen.
Dat Xenon grootlicht APK-afkeur is wist ik niet.
Waarom is dat? Tis niet dat je structureel mensen gaat verblinden,
omdat je grootlicht toch niet mag voeren met tegenliggers.

Wat dat seinen betreft, volgens mij gaat dat in een projectorlamp (auto van TS) niet veel zoden aan de dijk zetten.
En daarbij, de bedrading is er op ingericht om de aparte grootlicht-lampen aan te sturen, dus dan moet je als nog met de bedrading bezig.


Edit: nu helemaal bijgelezen, dank voor de uitleg allemaal.
Ik ben nog steeds benieuwd wat voor lampunits TS nu eigenlijk wil gaan gebruiken.
 

Antera

Donateur
Grootlicht mag zeker wel met de APK. Er staan namelijk niks geen specifieke keuring regels voor. Als het maar werkt. Bij vrachtwagens enz mogen er ook genoeg lampen op zitten en dat is geen APK afkeurpunt mits ze werken en dat er zichtbaar is in de cockpit dat deze aan staan

deze lampen:

5365469-2-2-2.jpg
 

BertjeB

Senior Member
@Antera, sorry voor de verwarring! Mijn verhaal omtrent de bi-xenon is gebaseerd op wat ik van verkopers gehoord heb(ja, weet het niet precies maar dat lampje beweegt op en neer, zoiets is het wel), en daar heb ik een plaatje bijgezocht, ik heb in werkelijkheid nog geen skoda bi-xenon in handen gehad, alleen volvo, mercedes en aftermarket.....

@motomarz, de koplampunits zijn gewone af-fabriek geleverde bi-xenon units wat(en of er überhaupt) verschil tussen deze en gewone xenon units zit weet ik niet. leek mij iig handiger om als uitgangspunt voor dit project te beginnen met een juiste basis, en origineel bi-xenon geeft mij iig de zekerheid dat het werkt, of het in mijn auto werkt(gaat werken) is de volgende vraag/uitdaging:ahum:

@antera, wat zijn dat voor mooie DRL /mistlicht units op die wagen? is dat origineel? of is dat RS style?
 

Rallye

Forumguru
@Bertjeb: de foto is een RS, dus de voorbumper is anders. DRL in LED, mist- cq. bochtverlichting niet, hoewel naar verluidt de LED-mistlichten van de Fabia wel passen.

Grappig . Ik heb mijn RS nu al bijna een jaar, maar had me niet gerealiseerd dat ik geen H7 grootlicht meer heb, zoals bij mijn vorige niet bixenon RS. Wel had ik gemerkt dat de bundel niet meer geel wordt als je groot licht aanzet.
 

BertjeB

Senior Member
Ziet er goed uit, maar moet zeggen dat ik de mistlicht/DRL units zoals standaard aanwezig erg mooi vind staan.

Ik zoek nog even een moment om mijn BCM aan de computer te hangen om te kijken of (bi)xenon geaccepteerd gaat worden, dan gaan we verdere plannen maken......
 

crsd

Nieuw lid
Hallo BertjeB,

Hoe zit het met je project?

Ik denk namelijk net hetzelfde te doen... lukt dit uberhaupt?

dank je

crsd
 

crsd

Nieuw lid
De stukken op zich zijn altijd te vinden, als men de prijs geeft...

Vraag is .... is het nadien mogelijk in te bouwen...

Enja, dan bedoel ik zonder een halve octi te moeten kopen in vervangstukken...

prijzen bij vagtechniek :
5M0907357C Steuergerat fur kurvenlicht 166,40 euro
1K0941274C Niveausensor 116,80 euro
1K0941273N Niveausensor voorwielaandr 116,80 euro

zonder verzend en incl btw

Mijn vraag is dan.... behoudens deze drie, de xenonadapters en de kabelboom.... moet er aan nog iets gedacht worden? En is het dan mogelijk... of is er nog iets dat ik over het hoofd zie voor de aLWR?

Mvg

Ps SRA heb ik al ingebouwd met originele aftermarket stukken...
 

BertjeB

Senior Member
De stukken op zich zijn altijd te vinden, als men de prijs geeft...

Vraag is .... is het nadien mogelijk in te bouwen...

Enja, dan bedoel ik zonder een halve octi te moeten kopen in vervangstukken...

prijzen bij vagtechniek :
5M0907357C Steuergerat fur kurvenlicht 166,40 euro
1K0941274C Niveausensor 116,80 euro
1K0941273N Niveausensor voorwielaandr 116,80 euro

zonder verzend en incl btw

Mijn vraag is dan.... behoudens deze drie, de xenonadapters en de kabelboom.... moet er aan nog iets gedacht worden? En is het dan mogelijk... of is er nog iets dat ik over het hoofd zie voor de aLWR?

Mvg

Ps SRA heb ik al ingebouwd met originele aftermarket stukken...

Wellicht handig als je de 3 pagina's voorafgaande aan je eigen antwoord even doorleest, zijn al heel wat van je vragen beantwoord.....:koffie:

Project door omstandigheden even in de ijskast, waar ik wel tegenaan gelopen ben is dat wanneer de niveausensoren nog niet geplaatst zijn er ook geen hoogteregeling mogelijk is, dit is, wanneer er een hoogteregelingsknopje op het dashboard zit, een apk afkeur. dat wordt dan totdat de sensoren gemonteerd zijn een blindkapje monteren.(hoewel apk nog 3 jaar weg is.....)

Ik heb contact gehad met VAS technics, dit zit voor mij wat dichterbij, en zij zeggen dat e.e.a. prima te regelen is qua programmeren in de bcm.

vraagje: wat is SRA en aLWR?

grtzzzz, Bert.
 

adjego

Actief lid
Waar je wel eventueel rekening mee moet houden is als je BCM niet geschikt is voor Xenon, deze ook vervangen moet worden.
 

BertjeB

Senior Member
Ik neem aan dat je originele Xenon koplampunits bedoeld?

Deze kan je plaatsen maar de vraag is of je boardnet die ondersteund of niet. Volgens mij zou jouw auto als deze degene is op het plaatje xenon ondersteunen. je hebt namelijk mistlampen maar om het zeker te weten zal deze aan vcds gehangen moeten worden om te kijken of deze inderdaad xenon ondersteund. Zo niet zal er een andere Hi BCM geplaatst moeten worden, maar volgens mij hoeft dit niet op jouw auto en is de koplamp plug and play

@ adjego, Yup was bekend.
 

MacManiac78

Forumguru
@BertjeB: Ikzelf heb op een niet xenon uitvoering VW Bora, achteraf origineel Xenon gemonteerd, middels een adapterset kan je de koplampbedrading heel goed ombouwen. Als je dan de draden voor de hoogteregeling meeprikt in de adapter set, dan kan je zowel handmatig als automatisch de koplamphoogte regelen. Volgens de VW dealer was het onmogelijk aangezien het met elkaar zou conflicteren, maar daar is niets van waar. Je moet alleen goed kijken welke draad sturend is. Op alle draden is namelijk spanning te meten. 2x 6v en 1x 12v. Pas bij herhaald wisselen van de hoogte weet je welke draad het motortje naar boven/beneden stuurt. Mocht ik weer terugwillen naar de halogeen units, dan hoef ik slechts de lampen en de adapter te verwijderen en is alles weer origineel halogeen.
 

BertjeB

Senior Member
@BertjeB: Ikzelf heb op een niet xenon uitvoering VW Bora, achteraf origineel Xenon gemonteerd, middels een adapterset kan je de koplampbedrading heel goed ombouwen. Als je dan de draden voor de hoogteregeling meeprikt in de adapter set, dan kan je zowel handmatig als automatisch de koplamphoogte regelen. Volgens de VW dealer was het onmogelijk aangezien het met elkaar zou conflicteren, maar daar is niets van waar. Je moet alleen goed kijken welke draad sturend is. Op alle draden is namelijk spanning te meten. 2x 6v en 1x 12v. Pas bij herhaald wisselen van de hoogte weet je welke draad het motortje naar boven/beneden stuurt. Mocht ik weer terugwillen naar de halogeen units, dan hoef ik slechts de lampen en de adapter te verwijderen en is alles weer origineel halogeen.

Ok,klinkt goed.
Heb het project even geparkeerd maar staat nog steeds op de lijst met to-do's.
Door het gebruik van de adapterset hoef je dus in de BCM niets te veranderen ofwel? je hoeft dan dus niet aan te geven dat er xenon in zit.
Zit alleen met de grootlicht functie, had jij ook bi-xenon?
 

MacManiac78

Forumguru
Bij de VW Bora hoefte het niet. (Geen volledig canbus) Bij je Octo zal het wel moeten. Hiervoor kan je onder andere bij mij terecht. Middels VCDS (vag-com) is het de opties aanvinken en klaar.

VW Bora had slechts xenon dimlicht. Bij Bi-Xenon is het slechts een klepje die wegspringt zodat meer licht naar buiten stralen kan. (Dus slecht het doortrekken van 2 draden.) Waarschijnlijk al voorbereid in de koplamp.
 
Bovenaan Onderaan