bi xenon achteraf inbouwen werkt dat?

BertjeB

Senior Member
@BertjeB: Ikzelf heb op een niet xenon uitvoering VW Bora, achteraf origineel Xenon gemonteerd, middels een adapterset kan je de koplampbedrading heel goed ombouwen. Als je dan de draden voor de hoogteregeling meeprikt in de adapter set, dan kan je zowel handmatig als automatisch de koplamphoogte regelen. Volgens de VW dealer was het onmogelijk aangezien het met elkaar zou conflicteren, maar daar is niets van waar. Je moet alleen goed kijken welke draad sturend is. Op alle draden is namelijk spanning te meten. 2x 6v en 1x 12v. Pas bij herhaald wisselen van de hoogte weet je welke draad het motortje naar boven/beneden stuurt. Mocht ik weer terugwillen naar de halogeen units, dan hoef ik slechts de lampen en de adapter te verwijderen en is alles weer origineel halogeen.

Wat voor kabelsetje bedoel je eigenlijk, je hebt me weer even in mijn project getrokken ;)
Waar heb je hem gekocht?
 

BertjeB

Senior Member
@macmaniac78, heb 'm gelezen thanks!

Ik heb intussen prettig contact gehad met kufatec en het lijkt erop dat ze gaan proberen een adaptersetje te maken speciaal voor halogeen naar oem bi-xenon.(met volledige functionaliteit)

Hello Bert,


I need to confirm if we can get the parts you need. I have the product
numbers that you need, but they are not currently listed on our site at
www.kufatec.com. Let me confirm with my manager some details and I will get
back with you promptly. To note, did you also want to get the auto leveling
working as well as the cornering function? I appreciate your patience as I
look into this.

ben heel benieuwd wat hier uit gaat komen!
 

MacManiac78

Forumguru
Zelf die kabels bouwen is niet alleen leuker, geeft je meer vrijheid m.b.t. de kabellengte en... garantie dat je daadwerkelijk alle posities in gebruik hebt.
 

BertjeB

Senior Member
Ik had van Mercedes een programma waarin alle electrische schema's en mechanische onderdelen per model stonden, is er zoiets ook van Skoda? zoja dan ben ik erg geintresseerd in de koplamp schema's van de halogeen en Bi-xenon uitvoeringen van de 2012 skoda octavia combi.:worshippy:
 

MacManiac78

Forumguru
Bertje, die programma's zijn er wel degelijk. Ik haal ze steeds door elkaar. ElsaWin en Etka(Win) heetten ze. Welke je exact hebben moet, zal een ander lid je kunnen vertellen.
 

Michelv.

Forumguru
Etka voor de onderdelen en prijzen en Elsawin voor je electra schema's en Handleidingen.
Heb ze allebei, moet alleen ff tijd creeren om de schema's op te zoeken en bekijken.
 

BertjeB

Senior Member
Nou als het goed is is een standaard adapterkabel voldoende:

Hi,
I got the information that these extra wires are not included and that they are not required for the Octavia. All signals should already be at the old lights and are converted to the correct connector for your new lights.

Please contact us again if you have any more questions.


Mit freundlichen Grüßen / Best regards

Ben heel benieuwd, ga ze maar eens bestellen.
Gaat trouwens via een duits bedrijf: www.need4street.de dat is een duitse vertegenwoordiging van Kufatec(zij hebben mij doorverwezen) is nog goedkoper ook!!
 

MacManiac78

Forumguru
Bertje, het zou mooi zijn, maar ik ga je nu al vertellen dat je de aansturing voor de manuele hoogte aanpassing op de adapterset mist. Mocht ik het fout hebben (wat ik hoop in jouw geval) dan lees ik dat vanzelf wel.
 

BertjeB

Senior Member
Bertje, het zou mooi zijn, maar ik ga je nu al vertellen dat je de aansturing voor de manuele hoogte aanpassing op de adapterset mist. Mocht ik het fout hebben (wat ik hoop in jouw geval) dan lees ik dat vanzelf wel.

Thanks, maar daar heb ik al rekening mee gehouden, dat gaat fase 2 worden.
De sensoren op de voor en achteras en de kabelset met AFS unit zijn de volgende stap, en ik hoop tegen die tijd ook een schema te hebben om zo de juiste draden aan de adapter te kunnen toevoegen voor de manuele hoogteregeling.

Ga nu eerst voor Bi-Xenon met bochtenverlichting(kunnen die mistlampen weer uit!!) en tegen de tijd dat de APK om de hoek komt kijken heb ik die andere zaken ook netjes op orde.(hoop ik!!:crazy:)
 

BertjeB

Senior Member
Nou het heeft even geduurd, ze moesten ze speciaal voor de 1Z maken, maar ze zijn onderweg.

Hallo B,
Ihr Artikel "Xenon Adapter Octavia 1Z" befindet sich auf dem Weg zu Ihnen.

Wir bedanken uns für Ihr Vertrauen und würden uns freuen weiterhin mit Ihnen in Kontakt zu bleiben.

Schöne Grüße aus Zirndorf bei Nürnberg

Need4Street Automotive GmbH
www.need4street.de



Dus, volgende stap: afspraak maken met ofwel Antera of VAS-techniek en kijken of we het een en ander aan de gang kunnen krijgen!

Keep u posted!:woot:
 

Rallye

Forumguru
Omdat ik eerder in dit topic de conclusie had bereikt dat mijn RS standaard bixenon zou hebben zet ik dat hier even recht, zie bijgaande tabel uit het instructieboekje:
xenon.jpg
Af-fabriek dus geen bixenon op een Octi II.
 

BertjeB

Senior Member
Hmmm. lastig. Ik heb de lampen gekocht, heb ze niet getest. kan het zijn dat in het buitenland de BI-xenon wel geleverd is?
Heb ff geen zin de xenonpitten te demonteren om het te checken........
 

BertjeB

Senior Member
volgens dit plaatje bestaan er weldegelijk octavia's met bi-xenon en kurvenlicht..............:):):)

bi-xenon-octavia-mj-2940025103838440567.jpg
 

motomarz

Senior Member
Zo op het eerste gezicht ziet die unit er uit als een "normale" xenon met AFS.
En misschien is dat dan wel een bi-xenon, maar ik heb de term niet in de Nederlandse folder zien staan.

Er is natuurlijk wel het een en ander nodig om het lichtbeeld aan te passen en mee te laten draaien.
Het bi-xenon mechanisme kan daarbij zeker helpen.

Een soortgelijke afbeelding staat wél in de brochure (2011), maar dan met een andere tekst:
1. De grille met fraaie chroomomlijsting en
traditionele verticale spijlen is een van de
opvallendste exterieurelementen. De robuuste
uitstraling van de voorzijde wordt versterkt door
de compacte voorbumper die vloeiend overgaat
in de nieuw gevormde voorspatborden. De auto
oogt hierdoor breder.
2. De koplampen lopen elegant door tot in de
spatborden en verlenen de auto een volledig
unieke uitstraling. Als u met een scherpe
blik kijkt, ontdekt u een origineel detail in
de koplampunits: een Octavia-aanduiding.
In plaats van de projectorkoplampen zijn
ook xenon koplampen met dynamische
hoogteverstelling en AFS leverbaar. AFS staat
voor Adaptive Frontlight System, wat betekent
dat de lichtbundel zich aanpast aan de actuele
snelheid en rijsituatie. Koplampsproeiers zijn
in dat geval standaard. De xenon lampen
stralen een uitzonderlijk helder licht uit.
Twee elektrische motoren zorgen voor de
hoogteregeling en het meedraaien in bochten.
Hierdoor ziet u eerder mogelijke obstakels
en heeft u extra tijd om daarop te reageren.
De geïntegreerde koplampsproeiers zitten
verscholen achter discrete afdekkapjes onder
de koplampen.
3. De mistlampen zijn een ander
indrukwekkend en aantrekkelijk designkenmerk
aan de voorzijde. Hun vorm draagt namelijk bij
aan het dynamische gevoel dat deze auto geeft.

Op de pagina met de extra's van de L&K:
2. De xenon koplampen met dynamische hoogteverstelling en roterende
modules zorgen voor beter zicht in bochten, stralen een zeer helder licht uit.

Pagina over de RS:
4. De xenon koplampen met roterende
modules zijn standaard uitgerust met
koplampsproeiers. Deze lampen stralen een
zeer helder licht uit en zorgen voor beter zicht
in bochten. Dankzij de roterende modules
ziet de bestuurder eerder eventuele obstakels
op de weg, waardoor het mogelijk is om daar
adequaat op te reageren. De dagrijverlichting
met opvallende led-lampen garandeert dat de
auto goed zichtbaar is voor het andere verkeer.

Misschien dat het dus wel bi-xenon is, maar dat dat niet zo genoemd wordt in de NL-folder.
 

BertjeB

Senior Member
Ik vermoed steeds meer dat BI-xenon nooit op Nederlandse modellen is geleverd, wellicht een wettelijke beperking ofzo......
Dynamische hoogteverstelling is gewoon automatische hoogteregeling naar mijn mening.
AFS houd tevens in dat de koplampen een breder lichtbeeld geven bij hoger wordende snelheden maar heeft volgens mij niets te maken met BI-xenon.
Ik denk dat ik toch maar eens mijn xenonpitten ga demonteren een dezer dagen........:wink:
 

Rallye

Forumguru
In een andere thread heb ik dat plaatje eerder ook als bewijs aangevoerd. Verder kom je de opmerking bixenon bij Octavia's II alleen in wat advertenties voor tweedehands exemplaren tegen (geschreven door verkopers - die niet altijd even deskundig zijn, zo is mijn ervaring), en in discussies op Duitse fora over hoe het te activeren. Dit omdat een Golf wel bixenon (dus met een klepje dat wegklapt bij groot licht) heeft en het dus in het elektronische systeem van de Octavia wel zit. Technisch kan het echter niet met af-fabriek materiaal.

Mijn conclusie is dat bixenon nooit af-fabriek is geleverd, op welke Octavia II dan ook.

Edit: even twee foto's gemaakt. Conclusie: het werkt op mijn RS uit mei 2012 precies als in het instructieboekje staat. Er gaat geen klepje open, maar hij schakelt voor groot licht een H1-lamp bij. Af-fabriek xenon is dus bij een Octavia II FL geen bixenon.

Ik heb overigens de unit niet opengemaakt, dus kan niet zeggen of het klepje fysiek wel of niet aanwezig is.

Dimlicht, alleen xenon dus:
Dimlicht2.jpg

En vervolgens groot licht, nu komt de H1 erbij:
Groot licht2.jpg
 

BertjeB

Senior Member
Nou, heb zojuist mijn xenonlampen even gedemonteerd(nou ja eentje was genoeg) en.........
Nada Bi-Xenon! :mad:
Er zat een gewone xenonlamp(osram xenarc 66140) in en achter de lens(dus tussen de lamp en de lens) zat een plaatje welke het lichtbeeld bepaald en die zat muurvast en het leek er niet op dat deze zou kunnen bewegen.
Ik ga dus even contact opnemen hoe het kan dat deze als Bi-xenon geleverd zijn.......wellicht heeft hij nog een goede uitleg :blackeye:.

Het lijkt erop dat Rallye toch gelijk heeft!!

houd jullie op de hoogte!
 
Bovenaan Onderaan