bi xenon achteraf inbouwen werkt dat?

BertjeB

Senior Member
Er lopen al wat draadjes over xenon inbouwen alleen wil ik graag BI-xenon in mijn wagen hebben, nou kan ik een setje komplete lampen overnemen(koplampunit's, ballasten, xenonpitten) en nu is de vraag, gaat dit werken?
Gaat het grootlicht branden als ik e.e.a. ingebouwd heb en aan het handeltje trek....
Ik weet dat bi-xenon over het algemeen met een bewegende bron werkt en dus de brandpuntsafstand tov de spiegel verandert waardoor het lichtbeeld verandert. dit betekend dus dat de "normale" grootlichtlamp niet meer gebruikt wordt.

-er zal wat in de computer ingeleerd moeten worden, is dit op alle modellen mogelijk?
-koplampsproeiers ga ik niet inbouwen, het is niet meer nodig en ik heb er op andere wagens eigenlijk alleen maar ellende mee gehad en gezien.
-automatische hoogteregeling, zou ik graag werkend hebben maar als het echt te gek wordt..........
-cornering functie geld hetzelfde als voor de automatische hoogteregeling.........

volgens mij zijn er weinig mensen die echt ervaring hebben met het inbouwen van een setje oem bi-xenon's voor zover ik heb kunnen teruglezen, maar er is hier wel erg veel kennis dus...... wie wat weet mag het zeggen!!
 

Antera

Donateur
Ik neem aan dat je originele Xenon koplampunits bedoeld?

Deze kan je plaatsen maar de vraag is of je boardnet die ondersteund of niet. Volgens mij zou jouw auto als deze degene is op het plaatje xenon ondersteunen. je hebt namelijk mistlampen maar om het zeker te weten zal deze aan vcds gehangen moeten worden om te kijken of deze inderdaad xenon ondersteund. Zo niet zal er een andere Hi BCM geplaatst moeten worden, maar volgens mij hoeft dit niet op jouw auto en is de koplamp plug and play

Kufatec heeft wel een complete set om ook de hoogteregeling werkend te maken en dat is dan plug and play

linkje

Dit kan ik allemaal inbouwen indien gewenst en coderen.



Bedoel je gewoon xenon lampjes dan zal je deze in je koplampen moeten monteren en een apart setje voor grootlicht zodat je bi-xenon hebt . Je hebt er eigenlijk alleen wat aan als je echt in donkere plekken rijd voor even heeft het geen zin omdat de xenon eerst warm moet worden om goed licht op te brengen
 

BertjeB

Senior Member
Ja het zijn originele Skoda bi-xenon koplampunit's, en ja dat is mijn auto op de foto.
Dus eerst kijken middels VCDS actie om te kijken of boardnet xenon ondersteund.
(even voor de volledigheid, wat is een HI BCM?)

Als dit zo is kan de hoogte regeling alleen werkend gemaakt worden door het Kufatec setje?(wel een dure optie.....)

Ik zou graag bi-xenon hebben omdat ik door mijn diensten vaak s'nachts door de onverlichte flevopolder rijdt en al een paar maal reeën en hazen voor mijn auto heb gehad.......
Alleen de lampjes vervangen is ook mogelijk maar dat vind ik het nou weer net niet!

Thanks Antera,
 

Michelv.

Forumguru
Hi betekend een Highline boordnetmodule(met de meeste opties)
het kufatec setje is idd duur, ik heb laatst wel goedkopere gezien ergens, moet ik even zoeken.
 

BertjeB

Senior Member
Dan nog kleine vraag..... corneringfunctie(meedraaiende koplampen) hoe wordt dat gestuurd?
Ik heb het wel dat mijn mistlichten aangaan als ik mijn knipperlicht aanzet of een bepaalde hoek stuur, heeft dat ermee te maken?
 

BertjeB

Senior Member
Kijk dat scheelt alweer €100!
Ik ga eens buurten of die set voor de o2 te gebruiken is.
Is die corneringfunctiemodule los of zit dat op de HI BCM of haal ik nu dingen door elkaar??
 

MacManiac78

Forumguru
Grote kans dat auto leveling al op je auto aanwezig is. Zo te zien heb je projectorlampen, die zijn veelal al uitgevoerd met auto leveling.

Cornerfunctie van de mistlampen zit op de standaard BCM.
 

BertjeB

Senior Member
Ok, dat is makkelijk te zien dan moeten er opnemers op de voor en achteras zitten, ga ik morgen even bekijken.
Maar volgens mij zit er niet zomaar auto-leveling op elke O2, maar elke O2 heeft tegenwoordig wel projectorlampen.
handmatige leveling zit er daarentegen wel op elke O2.

En de mistlampen die corneringfuntie hebben worden dus door de standaardboordcomputer gestuurd.

we worden steeds wat wijzer!! thanks!
 

MacManiac78

Forumguru
Ze kunnen ook in de wielkuipen zitten. Mijn Faab heeft zowel handmatige, als autoleveling. Je kan het makkelijk zelf testen. Zet je lampen aan, laat iemand in de achterbak gaan zitten en luister bij de koplampen of je een motertje hoort draaien.

Cornerfunctie zit op de standaard BCM, maar de draden zijn veelal niet aanwezig. Of.... middels VCDS moet je de cornerfunctie aan zetten. Resulteert dit direct in een lampstoring, dan moeten de draden vanaf de BCM naar de mistlampen getrokken worden.

Hier vind je hoe het moet: Middels software (VCDS): http://www.skodaforum.eu/topic/443-corner-lights-activeren/page__hl__corner
Middels HARDWARE: http://www.skodaforum.eu/topic/1983...discussie/page__st__40__hl__corner#entry38435
 

BertjeB

Senior Member
Dankje, maar ik heb cornering middels mijn mistlampen al geactiveerd, ging gewoon via de dealer, net als needle sweep, ramen dicht bij regen, achterwissen bij inschakelen achteruit tijdens regen en DRL.
Maar de koplampen(xenon) kunnen ook meedraaien en dat zou ik als ik de oem koplampen monteer ook graag gebruiken(why not?)
wat is de officiele benaming hiervoor? (als corneringlights de benaming voor de mistlampen is)
 

BertjeB

Senior Member
kom deze module veel tegen, is dit de bewuste module die het meedraaien van de koplampen(dus niet de mistlampen!) regelt? $(KGrHqZ,!qQE+nLDu6lqBQNm2o7gJg~~60_3.jpg
 

Noord26

Forumguru
AFS zoals op het kastje staat is inderdaad het systeem wat de lampen regelt voor meesturen en aanpassing aan rijsnelheid, alsmede omstandigheden.
 

MacManiac78

Forumguru
Volgens mij heet het meedraaien van de koplampen Active cornering, maar dat weet ik niet zeker. Als de lampen het kunnen, [als het al voorbereid is] (wat ik niet uitsluit) dan is het slechts activeren via VCDS.

Deze module is voor het automatisch aanpassen van de lichtbundelhoogte.
Even googlen: http://forums.vwvortex.com/showthre...ntrol(Steuergerät)-module-and-Leveling-sensor

Hier staat beschreven wat je op de Octo zowel kunt activeren als kunt deactiveren: http://www.stemei.de/pages/coding/skoda-octavia-ii-1z.php
 

Antera

Donateur
Dat heet inderdaad Active cornering en de module die je laat zien is inderdaad voor het op hoogte houden van de koplampen. let wel op dat de bekabeling daarvoor standaard niet aanwezig is. Deze module zit bij de golf 6 aan de zijkant van het dashboard achter een kapje.


Daarom zal je een complete set moeten kopen als je dit werkend wilt hebben.

De regeling voor de actieve bochtverlichting zit in of achterop de koplampen en worden door de canbus aangestuurd. Deze zouden normaal gezien mee gaan werken bij plaatsen van de andere koplampen en het activeren via vagcom.
 

BertjeB

Senior Member
Kijk het wordt allemaal een stuk duidelijker.
dus:
-active cornering wordt bij plaatsen van andere koplampen en activatie middels vag-com actief.
-automatische hoogteregeling, een setje zoals dat van kufatec is nodig, activeren middels vag-com.
-grootlicht over Bi-Xenon gaat automatisch goed wanneer andere koplampen gemonteerd worden en middels vag-com geactiveerd zijn.
-voorwaarde is wel dat er een HI BCM aanwezig is.

klinkt als een haalbaar project.
 

hemi24

Forumguru
Grote kans dat auto leveling al op je auto aanwezig is. Zo te zien heb je projectorlampen, die zijn veelal al uitgevoerd met auto leveling.

Cornerfunctie van de mistlampen zit op de standaard BCM.

Alle O2 na de facelift hebben projectorlampen..! Maar de hoogteregeling mist toch echt bij de versies zonder xenon, dus de hardware aan de wielophanging is niet aanwezig...
 

motomarz

Senior Member
Ja het zijn originele Skoda bi-xenon koplampunit's, en ja dat is mijn auto op de foto.
...
Ik zou graag bi-xenon hebben omdat ik door mijn diensten vaak s'nachts door de onverlichte flevopolder rijdt en al een paar maal reeën en hazen voor mijn auto heb gehad.......
Alleen de lampjes vervangen is ook mogelijk maar dat vind ik het nou weer net niet!

Thanks Antera,


Je hebt projectorlampen, dat is het dimlicht.
Daar de lampen van vervangen door bi-xenon lampen heeft geen zin,
het lichtbeeld zal niet veel verschillen.
Naast de dimlichten zitten de grootlicht-pitten.

Je kunt met je huidige lampunits alle 4 de lampen vervangen door xenon,
Dan heb je een flinke bak licht als je groot licht aan zet.
Je zegt dat je dat niet wat vind, maar waarom dan niet?
Voor het dimlicht maakt het met de projectors niet uit (behalve dat je er een stuk meer
licht voor krijgt), en grootlicht zal echt een zee van licht geven.

Wat ik me afvraag is wat er anders is aan de koplampunits die je kunt overnemen.
Want als daar bi-xenonlampen in moeten, dan zou daar standaard een H4 in passen.
Passen die units dan überhaupt wel in jouw wagen?
 

Noord26

Forumguru
Je mag niet een Xenon als grootlicht (losse lamp gebruiken), dat is een APK afkeurpunt. Bi-Xenon heeft een klepje in de lamp waardoor seinen wel mogelijk is met een reeds opgewarmde xenon-pit. Normaal Xenon heeft een halogeen als grootlicht naast de Xenon pit zitten om te kunnen seinen. Als je voor zowel dim- als grootlicht Xenon gebruikt met losse lampen kun je niet meer seinen. Xenon heeft een opstarttijd nodig.
 

MacManiac78

Forumguru
Bi-xenon is even wat anders dan 2x xenon in 1 lamphuis monteren. Bi-Xenon lampen geven bij groot licht (en bij seinen) DIRECT een plas licht. De 2x xenon optie doet dat NIET. Xenon heeft een opstarttijd nodig. Ga je met die lampen seinen, dan heb je in ieder geval een levensduur van je lampen van lik m'n reet.... en je neemt het risico dat je lampen tijdelijk niet meer starten omdat sommige ballasten zijn uitgevoerd met een temperatuursensor en ze dus eerst moeten afkoelen, voor ze weer op kunnen starten. De 2x xenon optie wil ik je dus met klem afraden. Maar volgens mij ging het je toch alleen om dimlicht? PS.... ook met xenon licht zorg je er niet voor dat je het wild afschrikt hoor. Sterker nog.... Wild heeft juist de neiging stil te blijven staan als je een lamp op ze richt. (Stropers zetten juist extra lampen op hun auto aan, om ervoor te zorgen dat hun prooi een makkelijker doelwit is.) Eveneens is het zo dat als je van dim naar groot licht gaat het VERPLICHT is dat je dimlicht blijft staan bij deze conversie. Normaal valt dit weg. Doe je dit niet, dan heb je de kans dat je enige tijd in het donker rijdt, omdat de lampen nog niet zijn opgestart. Double NO-NO!
 
Bovenaan Onderaan