Koppelings en versnellingsbak probelemen 1.2 TDI

Eind november 2012 schakelde mijn Fabia niet meer goed.
De pook ging erg zwaar in de versnelling. Als deze er eenmaal in zat ging het verder wel goed.
Na een paar minuten gestopt en de motor uitgeschakeld. Na weer starten was het probleem verdwenen.

Een week later was er onderhoud gepland en hierbij is toen melding gemaakt van het probleem. Helaas kon de monteur toen de klacht niet meer vaststellen. Advies was het in de gaten te houden en bij problemen naar de garage te komen. Helemaal blij was ik er natuurlijk niet mee.

Vandaag onderweg naar het werk dook het probleem ineens weer op. Helaas in de file was dus niet echt fijn rijden. Omdat de Skoda dealer bij mijn werk is wilde ik wel graag proberen door te rijden zonder de auto te herstarten. Tijdens stilstaan in de file wel gemerkt dat de koppeling de versnelling niet helemaal in zijn vrij kreeg, omdat ondanks de volledig ingetrapte koppeling de auto langzaam begon te rijden.

Bij de Garage aangekomen de auto laten lopen en gevraagd of er iemand mee wilde kijken. Deze persoon merkte duidelijk dat het schakelen niet goed ging.
Probleem was sinds korte tijd bekend en blijkt veroorzaakt te worden door metaal deeltjes welke van de drukgroep afkomen en tussen de koppelingsplaten gaan zitten. Gevolg hiervan is dat bij koppelen de koppelingsplaten niet meer volledig los komen van elkaar. Dit met alle gevolgen van dien.

De oplossing bestaat uit het vervangen van de koppeling. Gelukkig zit de auto nog tot half maart in de garantie.

Kan iemand mij vertellen wat er nu allemaal vervangen moet worden?
Op zijn minst verwacht ik dat de koppelingsplaten en de drukgroep vervangen worden.
Maar van iemand anders hoorde ik dat ook het druklager dan beter gelijk mee vervangen kan worden en dat mogelijk ook de distributieriem los zou moeten en dat deze dan samen met de waterpomp ook beter vervangen kan worden.

Weet iemand of dat klopt?
 

Max5

Senior Member
Hoe oud is je Fabia en hoeveel km is er nu mee gereden?
En niet te vergeten, welk motortje zit erin?
Geeft de deskundologen een beetje achtergrond...

Edit: Oh wacht, greenline in de titel. Deze heeft een ketting die 200dkm mee zou moeten kunnen.
 

wanderer

Senior Member
als de distributieriem los moet, dan moet deze samen met de spanrol vervangen worden...
enne....een ketting bij de Greenline 1.2TDI..? volgens mij is dit een klokje, klepeltje verhaal..
 

Noord26

Forumguru
In het boekje staat duidelijk riem vervangen elke 180Dkm? Beetje vroeg om dat al dan bij 50Dkm preventief te laten doen?
 

Monteurtje

Forumguru
Zal even heel snel duidelijkheid geven. Want anders gaan er weer twee dingen door elkaar lopen.
DE DISTRIBUTIERIEM HEEFT HIER NIKS MEE TE MAKEN EN HOEFT OOK NIET LOS. DAT HELE VERHAAL VERGETEN.

Probleem is inderdaad de koppelingsplaat. Het probleem is al sinds vorig jaar maart-april bekend. Dus daar heeft de dealer geen gelijk in. Sindsdien ook al een gemodificeerde koppelingsplaat. Er breekt een heel klein stukje metaal af. Deze houdt de tangetiaalveren op de plek. Als zo'n stukje afbreekt komt die tussen de koppelingsplaat en drukgroep en vandaar dat de auto niet vrij krijgt. Als dat stuk ertussen weg valt heb je er geen last meer van en kun je zonder problemen doorrijden. In dit geval is het 2 keer gebeurt. Lijkt me logisch dat de plaat vervangen wordt.
In principe wordt alleen de koppelingsplaat vervangen/vergoed. Maar is er een beschadiging ontstaan aan de drukgroep of vliegwiel dan moet dat aan de hand van foto's bewezen worden en wordt dat ook vergoed.
Druklager kan dan ook eenvoudig vervangen worden maar is niet noodzakelijk en is afhankelijk van de garage of ze dat wel of niet doen. Maar weet niet of die ook vergoed wordt.
 
Bedankt voor dit duidelijke antwoord.:xyxthumbs:
Krijg er dan wel een beetje vreemde na smaak van als er in november gezegd wordt dat ze het niet weten terwijl het dan al ruim een halfjaar bekend is.
Ik ga er bij de dealer zeker om vragen zowel de drukgroep als het druklager ook te vervangen.
Eventueel betaal ik dan het lager en de groep zelf wel. Vergeleken met het arbeidsloon zal dat een fractie van de prijs zijn denk ik.

Weet iemand wat een drukgroep en lager kost voor een Fabia Greenline?
 

Max5

Senior Member
als de distributieriem los moet, dan moet deze samen met de spanrol vervangen worden...
enne....een ketting bij de Greenline 1.2TDI..? volgens mij is dit een klokje, klepeltje verhaal..

Je hebt volkomen gelijk! Zal wel op het verkeerde idee zijn gekomen door het gekletter bij de start... :eek:
 
Volgens de dealer worden de platen en de drukgroep standaard vervangen.
Het lager wordt niet standaard vervangen. Voor de prijs van het onderdeel kan het wel worden mee vervangen. Kosten bedragen 70 euro. Dat is het me wel waard dus laat ik het mee vervangen
 
De nieuwe koppeling is gemonteerd schakelen gaat nu weer uitstekend.
Er bleek inderdaad een stuk van de drukgroep afgebroken te zijn.
 

Canon-Eye

Forumguru
Vanmiddag gebeurde - gelukkig hier thuis op de oprit - iets vergelijkbaars: mijn vrouw komt thuis, zet de auto achterwaarts ongeveer waar hij staan moet maar wil nog even ietsje terug naar voren. De pook is met geen geweld meer uit de achteruitversnelling te krijgen.

Je weet hoe dat dan gaat... "Laat mij maar even", zei ik nog. Motor uit, ik achter het stuur en gestart - geen schijn van kans. Bleef in de achteruit (wel goed ingeschakeld overigens: alle 3 achteruitrijlampen brandden en hij wilde inderdaad wel achteruit rijden. Geen stank van slippende platen of zo.
Skoda alarmservice stuurde een monteur die ook argwaan koesterde jegens de koppeling. Met een beetje heen en weer wrikken kreeg hij 'm wel uit de versnelling en ook wel met moeite weer in z'n 1, maar van harte ging het niet. Dus morgenochtend om 08:00 staat de berger voor de deur om 'm naar de dealer te brengen.

Fabia Greenline 1.2 TDI - 52410 km en nog ruim twee weken binnen de garantie.

Het leerzame van dit draadje is, dat het niet de eerste zou zijn met een drukgroepprobleem rond de 50000 km. Maar morgen weten we meer.
Saillant detail: de einde-garantie-check was al gepland voor morgenmiddag bij dezelfde dealer... :xyxthumbs:
Dus kost het me hooguit wat tijd, nl. alstie weer klaar is een keertje extra naar de dealer om het vervangend vervoer weer om te ruilen.
 

CDK

Forumguru
@CanonEye, gelukkig nog binnen de garantie zég! Geluk bij een ongeluk dus!

greetz Corné
 

Gerke

Forumguru
Waar ik dan benieuwd naar ben is het bouwjaar van deze Greenline's met problemen, als ik het zo lees gaat dit om MY 2011?
De mijne heeft nu ruim een ton gereden en ik herken het probleem gelukkig niet. Heb wel de garantie verlengd tot 4 jaar, of in mijn geval is er waarschijnlijk eerst de 150.000 km.
 

Noord26

Forumguru
de einde-garantie-check was al gepland voor morgenmiddag bij dezelfde dealer... :xyxthumbs:

Aan een koppeling valt weinig te controleren als hij goed functioneert Enig is dat hij wat later op pakt als de platen hun beste tijd hebben gehad.
 

Canon-Eye

Forumguru
Update: er was een stukje metaal afgebroken bij de koppeling - dat is ergens tussen gaan zitten en versjteerde de boel.
Met een beetje geluk kan ik 'm zaterdagochtend ophalen (vrijdag heb ik geen gelegenheid).
Tot die tijd red ik me wel met deze 1,2 BlueMotion:
20130507_vervang-Golf-0114.jpg
't kon erger...
 

My1stIbi

Actief lid
Vorige week vrijdag met m'n Ibi (van aug 2010, 51411km op de teller) 't zelfde probleem. Donderdag schakelde ie nog goed, vrijdagmorgen ging 't van kwaad tot erger en kreeg ik 'm op een gegeven moment niet meer in z'n 1. Ik was bijna op m'n werk, toch maar omgekeerd en met pijn en moeite naar de dealer gereden (bij stoplichten optrekken in z'n 2...). Die heeft dezelfde dag nog de koppeling en drukgroep vervangen :thumbsup: en deze aangemeld voor een coulance regeling. Nog geen bericht over de kosten (ongeveer €750,- zonder coulance).
En omdat de auto er toch stond meteen de Fabia-wisser-mod (als zodanig bekend bij Seat rijders) uit laten voeren. Heb nu een facelift achter ruitenwisser (die 't zelfde is als welke de Fabia standaard heeft) :)
 

My1stIbi

Actief lid
Vorige week werd ik gebeld door de dealer, 85% coulance op de onderdelen, 30% op de loonkosten. Ik heb me toen niet goed genoeg gerealiseerd dat de loonkosten ook vrij hoog zijn en ben akkoord gegaan. Kosten koppeling, drukgroep + uren: €407.58.
 
Bovenaan Onderaan