Koppelings en versnellingsbak probelemen 1.2 TDI

Cordoba

Forumguru
Dat is overigens vaak met garanties ook de truc: staat er gratis nieuwe onderdelen, maar dat de kosten voor 80% arbeidsloon zijn, zetten ze er nooit bij. Je kunt natuurlijk altijd vragen hoe ze er aan komen, dat zet ze ook weer even aan het denken.
 

My1stIbi

Actief lid
Jep, ik heb me tijdens 't gesprek 'verlekkerd' op de 85% op de onderdelen. Niet goed gerealiseerd dat de uren ook niet mals zijn en dat dat conform 't burgelijkwetboek ook grotendeels (groter dan 30% in dit geval) vergoed moet worden. Leer momentje...
 

namleop

Actief lid
Bij mij hetzelfde verhaal, rond de 45.000 km schakelde hij heel moeilijk, alleen met veel kracht kon ik nog schakelen. Met zo min mogelijk schakelen heb ik nog 30km naar de dealer kunnen rijden, daar is het volledig onder garantie opgelost. Keurig gedaan (Holsch Lelystad) Dat was zo'n jaar geleden, mijn auto is van september 2010.
Sindsdiens geen problemen meer.
 
Onze GL uit juli 2010 met 55000km op de klok had begin augustus hetzelfde euvel. Bovenstaand verhaal gaf me het gevoel dat de reparatie geen kosten voor ons zou hebben. Hoewel buiten de fabrieksgarantie ruim binnen de Skoda Zekerheidspolis (werd ons verkocht als 'het uitbreiden van de garantie met 2 jaar).
Zuur was het bericht van de dealer dat de kosten niet onder de standaard garantie vielen, noch onder de zekerheidspolis noch onder de coulance regeling! De reparatie uit laten voeren onder protest en de rekening a 650€ (alleen de koppelingsplaten, complete drukgroep zou 935€ kosten) zelf betaald. Wel een brief gestuurd naar de importeur met verzoek tot coulance. Slechte zaak dit.
 

Canon-Eye

Forumguru
Een koppeling hoort langer mee te gaan dan 3 jaar of 55000 km
In beginsel heb je gelijk, maar het is natuurlijk ook wel zo dat de levensduur van de koppeling nogal kan worden beïnvloed door de manier waarop ermee wordt omgegaan. Daarom kan ik me goed voorstellen dat eventuele coulance (deels) mede afhankelijk is van wát nou precies het euvel blijkt te zijn.

Als er inwendig iets is afgebroken wat helemaal niet hóórt af te breken (zoals in mijn geval) dan heb je als klant een sterker verhaal dan wanneer er (ik noem maar wat als voorbeeld) sprake is van overmatige slijtage van de platen. Dus ik zou het van dealer en importeur al een stuk realistischer insteek vinden als men na de garantie eerst precies bekijkt wat er aan de hand is en pas dan een goed onderbouwd oordeel geeft over gehele of gedeeltelijke tegemoetkoming in de kosten.
 

Gazole

Lid
Helemaal mee eens Canon-Eye, maar mijn stelling klopt zeker wel omdat Ikbenwisse zijn verhaal begint met: "Onze GL uit juli 2010 met 55000km op de klok had begin augustus hetzelfde euvel".
Ik ga er dus van uit dat er geen sprake was van overmatige slijtage.
 

Canon-Eye

Forumguru
Dat "dus" gaat me nou net even te snel, aangezien het m.i. lastig te determineren is wat hier nou precies met "hetzelfde euvel" wordt bedoeld.
Laat staan dat ik me op afstand en zonder verdere gegevens een oordeel over de oorzaak daarvan zou kunnen vormen - dat is nou juist aan de monteurs om vast te stellen als ze 'm open hebben...
 
Het wel bekende liedje weer.... VAG auto's zijn leuke auto's, totdat je er wat mee hebt en dan ben je de pineut ! Toch ben ik er ook weer ingetrapt. Even afkloppen, maar tot zover nog geen problemen hier
 

mois

Nieuw lid
Duitse grondigheid is steeds verder te zoeken dat blijkt wel uit de moderne auto's van Duitse makelarij
 

Canon-Eye

Forumguru
Daarom juist de Tsjechische variant gekozen...
Ik denk alleen niet dat het veel verschil maakt uit welk land je auto komt. Er kan altijd wel iets mis gaan.
Zelfs Toyota heeft af en toe z'n problemen, getuige de terugroepacties die ook zij hebben gehad.
 

Cordoba

Forumguru
Land van herkomst heeft vooral veel met het imago te maken, en soms met de menselijke afmetingen waar rekening mee is gehouden bij het ontwerp.

Toyota is een mooi voorbeeld: jarenlang als meest betrouwbare merk gezien, maar door de vele terugroepacties, ondertussen toch wel een probleemmerk geworden. Ook de terugroepacties, hebben wel echt met veiligheid te maken, en zijn dus voor het merendeel geen onbenullige zaken zoals de levensduur van de bekleding of een haperend raammechanisme. Naar mijn mening zijn zowel goede als slechte imago's (reputaties) vaak zwaar overdreven, en is het allemaal niet zo zwart-wit.
 
Dit zelfde euvel heb ik met een Polo bluemotion gehad, was dan wel is waar een leasebak, maar tocht de ellende die er omheen hebt. De auto was ook van 2010 en had als ik me goed herinner rond de 90.000 gelopen, toen ineens op de snelweg rijdend in de file hij niet meer op wilde schakelen, met veel moeite en geweld heb ik in zijn 5 weten te krijgen om zo naar de dicht bijzijnde dealer in de buurt van huis te rijden. In de stad hetzelfde verhaal, verkeerslichten waren regelrechte nachtmerries geworden, door hobbelen in zijn 3 ging die wel, maar het schakelen... Hier is een hele nieuwe koppelingsset in gegaan en daarna geen problemen meer gehad, voor mijn gevoel reed de auto beter dan ooit en schakelde weer heerlijk soepel zoals het hoort. Je zou haast denken dat het een algemeen probleem is bij een bepaald bouwjaar binnen de VAG groep. Een polo bluemotion is qua techniek niet veel anders dan de greenline van Skoda of de ecomotive van Seat.
 

frieda m

Nieuw lid
Zal even heel snel duidelijkheid geven. Want anders gaan er weer twee dingen door elkaar lopen.
DE DISTRIBUTIERIEM HEEFT HIER NIKS MEE TE MAKEN EN HOEFT OOK NIET LOS. DAT HELE VERHAAL VERGETEN.

Probleem is inderdaad de koppelingsplaat. Het probleem is al sinds vorig jaar maart-april bekend. Dus daar heeft de dealer geen gelijk in. Sindsdien ook al een gemodificeerde koppelingsplaat. Er breekt een heel klein stukje metaal af. Deze houdt de tangetiaalveren op de plek. Als zo'n stukje afbreekt komt die tussen de koppelingsplaat en drukgroep en vandaar dat de auto niet vrij krijgt. Als dat stuk ertussen weg valt heb je er geen last meer van en kun je zonder problemen doorrijden. In dit geval is het 2 keer gebeurt. Lijkt me logisch dat de plaat vervangen wordt.
In principe wordt alleen de koppelingsplaat vervangen/vergoed. Maar is er een beschadiging ontstaan aan de drukgroep of vliegwiel dan moet dat aan de hand van foto's bewezen worden en wordt dat ook vergoed.
Druklager kan dan ook eenvoudig vervangen worden maar is niet noodzakelijk en is afhankelijk van de garage of ze dat wel of niet doen. Maar weet niet of die ook vergoed wordt.
 

frieda m

Nieuw lid
Ik ben hier nieuw op dit forum, en nu lees ik dat er problemen zijn met de drukgroep, ook ik heb dit in april 2013 gehad mn Fabia combi greenline had net 24000 km gelopen en is van juli 2010, broekhuis emmen wilde mij in eerste instantie 561 euro laten betalen, na veel telefonisch contact met skoda nederland en broekhuis emmen moest ik nog 200 euro betalen, en ik heb alleen maar ellende met deze auto in september 2012 een doorgebrande zekering nu is dit opgelost door er bij broekhuis emmen een nieuwe zekering in te plaatsen, en nu in december 2013 weer de zekering doorgebrand nu was dit per toeval bij een andere auto garage voor de deur dus ik daar naar toe om een zekering te vragen maar die meneer van de garage ging mij wel even helpen alleen hij pakte geen nieuwe zekering meer nu blijkt dat er een kabel gesmolten is van de zekering kast naar de computer wederom een factuur van 800 euro skoda nederland wil niets doen en broekhuis emmen geeft geen enkele reactie dus nadat mijn auto een week bij de garage heeft gestaan heb ik opdracht gegeven om m te maken de auto heeft net 36000km gelopen ik ben er wel beroerd van hoe als dit gaat en opgelost wordt het vertrouwen is uit mn auto hebben meer mensen zoveel gedonder met de greenline ??
 
Ik moet het heel hard afkloppen, maar mijne komt ook uit 2010, okt en heeft nu bijna 100.000 gelopen, maar tot nu toe nog geen enkel probleempje gehad. Dus nogmaals "klop" "klop"

Het is gewoon jammer dat Skoda (Pon) zo'n korte garantie termijn hanteert. Daardoor ben je behoorlijk zuur als zulke reparaties zo snel bij een dure aankoop zich voordoen.
 

w.r.

Lid
Ik mis in het verhaal of het wel of niet de juiste zekering was

Ik denk dat er mogelijkheden tot verhaal moeten zijn indien het amperage van de zekering de juiste was, een en ander gecombineerd dat je de garage meerdere keren in de gelegenheid hebt gesteld tot een herstel te komen

Je mag zelfs uitgaan van een deugdelijke reparatie en aangezien het probleem bleef kunnen daar vraagtekens bij gesteld worden Je kunt het zelfs gaan zoeken in de hoek van gevolgsschade
 

frieda m

Nieuw lid
Het is wel dezelfde zekering als in 2012 het geval was, maar Broekhuis Emmen geeft geen enkele reactie, deze vind dat het niet met elkaar in verbinding kan worden gebracht omdat er tussen de eerste en tweede keer een jaar tussen zat.:(
 
Ik heb al sinds het begin het gevoel dat er ergens in de aandrijf lijn iets niet goed zit. Het zal dit wel zijn. 7 maanden geleden hetzelfde euvel gehad, en tijdens mijn rit naar de garage was het opgelost. Op een of andere manier. Daarna is het geluid bij nullast in de versnelling sterk vermeerderd en ook hoorbaar voor mensen die dit eerst niet waarnamen. Toch maar even een afspraak maken dan.
 
Bovenaan Onderaan