Koppelings en versnellingsbak probelemen 1.2 TDI

henridelange

Nieuw lid
Beste,

Mijn auto doet lastig met schakelen het shakelen naar de 1e versn. gaat zwaar/stug.
Wil je dan in de R dan knarst/ratel van tandwiel geluid hij en je moet hem er echt indrukken.
Dan terug naar de 1 weer moeilijk maar geen knarsend geluid. Kan verder gewoon rijden de rest van de versn. geen probleem soms wel wat stug
maar niet zo moeilijk als 1e en R (achteruit).

** Koppel zit wel hoop op pendaal
** als ik in zijn 5 rij 80km en vol gas geef gaat snelheid en toerental gelijk op
** als ik stil sta rem ingedrukt laat koppel opkomen trilt schokt en slaat dan af blijft niet slippen.


Iemand een idee wat dit zou kunnen zijn ? vliegwiel / koppelingsplaten of hopelijk wat goed kopers???

Betreft Skoda Fabia 1.2 TDI 3 cilinder greenline uit 2010 en met 167.000 KM op de teller

Mvgr,

Henri
 

Monteurtje

Forumguru
Heb je deze auto al vanaf het begin? En is er ooit een nieuwe koppelingsplaat in gekomen?
Grote kans dat er een klein stukje metaal is afgebroken van de koppelingsplaat. Dat stukje zit dan tussen de plaat en drukgroep of vliegwiel. En dat zorgt er dan voor dat de koppeling niet goed vrij komt
Als dit het probleem is, dan kan het maar zo zijn dat je morgen geen last meer hebt. Dan is het stukje er tussen uit gevallen en ligt dan onderin het huis van de versnellingsbak. En anders toch naar de garage en zal er een nieuwe koppelingsplaat in moeten. Die verbetert is, waardoor er niet meer een klein stukje metaal afbreekt.
 

henridelange

Nieuw lid
Ik heb de auto nu een 6 maanden gekocht bij 162.000km nu 5.000 mee gereden zucht
Er is denk ik nog nooit een nieuwe plaat ingekomen....

Hoop dat het niet de versnellingsbak is

en dank u voor de reactie monteurtje
 

Ronnie

Forumguru
Je hebt een hydraulische koppeling, ook goed mogelijk dat de gever- of nemer cilinder lekkage heeft of dat er lucht in is gekomen.
 

Canon-Eye

Forumguru
Dat "stukje afbreken" van de koppeling heb ik met mijn Greenline ook ervaren - alleen was er toen feitelijk helemaal niet meer mee te schakelen. Het was gelukkig net voor het aflopen van de garantietermijn dus kostte de vervanging geen geld, alleen wat ongemak.
als ik in zijn 5 rij 80km en vol gas geef gaat snelheid en toerental gelijk op
Even los van het koppelingprobleem: als je vanaf 80 een beetje vlot wil optrekken, schakel dan vooral terug naar 4.
Dat is stukken beter voor je motor... :jaja:
 

laagvlieger

Forumguru
Heb dit ook gehad, net op vakantie dus ver van huis. Er was zeer moeilijk mee te schakelen, met wat ongezond geweld ging het wel. Maar dit wil je dus niet op dag 1 van de vakantie! Na een paar kilometer prutsen en vloeken ben ik gestopt, in een bui van 'colère' meermaals flink de koppeling ingeduwd, motor stilgelegd, opnieuw gestart en geen centje pijn meer! Schakelde weer als voorheen ... Dealer heeft er geen verklaring voor (zoals altijd).
 

turboturbo

Forumguru
Verklaring was misschien die monteurtje hierboven gaf? Dat een stukje afgebroken plaat eerst ertussen zat en in je 'colére bui' naar beneden is gevallen in het carter dankzij je interventie? :)
 

henridelange

Nieuw lid
Ok en de uitslag van het euvel is....: vervanging van de koppeling dus een nieuwe set er in.

Schade 550,- incl. bij een garage

De skoda dealer zelf zei dat het een 850 a 900 bij hun ging kosten. (bizar)
 

JayDie

Lid
Ik heb nu een soortgelijk probleem met m'n Skoda Fabia Combi 1.2 TDI Greenline (ca. 145.000).

Ik krijg hem soms niet ín de vijfde versnelling. Lijkt of er geen 'gat' zit. In het begin duwde ik hem er dan in, heel stroef, ging er dan ook stroef uit. Later leek het te helpen om in de vrij de koppeling een paar keer in te trappen en even te schakelen (met koppeling ingetrapt) naar 3, 4, etc. en dan naar de 5.

Gisteren lukte dat ook niet. Toen leek er echt geen gat te zitten. Ik heb hem toen aan de kant gezet en in de vrij proberen te schakelen. Hielp niet. Motor van contact en weer starten toen ging het perfect!

Vanmorgen eerste halfuur geen probleem, snelweg, etc. Daarna na stukje met stoplichten weer naar snelweg en lukte het weer niet. In de file middels start/stop gestart en even erna lukte het weer.

Vrijdag gaat hij naar de dealer.

Ik lees dat dit al sinds 2012 een bekend probleem is?
 

Chatslet

Forumguru
Dit heb ik ook gehad rond de 25 dkm op de teller. Is uiteindelijk vanzelf verdwenen. Nu bijna 50dkm op de teller en nooit meer last van gehad.
 

JayDie

Lid
Oh, bijzonder, Chatslet! Bij is het een tijdje terug begonnen en komt een paar keer in de week voor. Vanmorgen ook weer, alleen toen hielpen de noodoplossingen van het pompend koppelen / schakelen in de vrij / stop- en starten van de motor niet. Een nieuwe noodoplossing: bij bv. 80km/u rijdend in de vierde versnelling de koppeling in en sneller dan normaal op laten komen (klein schokje): daarna is de vijf weer te gebruiken (en smooth!)
 

Chatslet

Forumguru
Ik denk dat op een gegeven moment al die losse stukjes er tussen uit gevallen zijn. Ik heb er toch een aardige tijd last van gehad. Soms wel, soms niet maar altijd precies niet als de auto bij de dealer stond.
 

JayDie

Lid
Bericht van de dealer: de "selector handle" was stuk, er waren tandjes afgebroken. Deze gaan ze vervangen. Hopen dat dat het enige is...

Ik merkte dat ook het uit de achteruit-versnelling krijgen soms een probleem was. Feit dat het dan om de 5e versnelling (uiterst rechts) en de achteruit versnelling (uiterst links) gaat klopt met het selector handle verhaal (buitenste versnellingen).

To be continued, later een update.
 

PeterL

Nieuw lid
Zelfde probleem gehad. Niet in de versnelling te krijgen, alleen met veel geweld. In de achteruit niet te krijgen. Uiteindelijk naar de garage gereden. Daar was het probleem niet meer te achterhalen. Uiteindelijk is door de garage de olie vervangen van de hydraulische koppeling. Mogelijk was volgens de monteur lucht in de cilinder gekomen.
Hierna nog geen probleem meer gehad.
 

Canon-Eye

Forumguru
Zelfde probleem gehad. Niet in de versnelling te krijgen, alleen met veel geweld. In de achteruit niet te krijgen.
Ik had bijna 2 jaar geleden iets vergelijkbaars - kijk maar hier. Naar de garage rijden was er niet bij - de Skoda Mobiliteitsservice stuurde een Wegenwachter en deze constateerde dat er niet mee te rijden viel, dus heeft hij transport naar de dealer in Assen geregeld.
En die hebben het probleem onder garantie verholpen, onderwijl een leen-Golf ter beschikking stellend (top service trouwens, maar dit terzijde). Er bleek inderdaad iets te zijn afgebroken en dat stukkie is ergens klem geraakt.
Of het ook iets van de selectiehandle betrof is mij niet bekend, maar dat zou natuurlijk goed kunnen.
 

JayDie

Lid
Afgelopen vrijdag gerepareerd. Kapotte onderdeel ("selector handle") meegekregen, zal er fotootje van maken. Was een stukje afgebroken, dat stukje hebben ze ook terug gevonden.

Factuur nog niet gekregen, maar reparatie was ca. 350 euro.
 

JayDie

Lid
xlarge_SelectorHandle.jpg.pagespeed.ic.V_1bxF7rQA.webp
 

Niels83

Forumguru
Hallo.
Vogens mij hebben wij daar nu last van gehad.

Bij mij kwam ik van de snelweg af. In zijn 1 wilde hij niet echt. Beetje doordrukken ging het wel goed. Vervolgens in zij achteruit ging het met wat geschraap. Hierna niks meer aan de hand.
Denk dus dat het stukje was tussen de platen en drukgroep die nu weer weg is. Was de 2de keer in 2 weken dat dit gebeurde. Nu die weer goed schakelt moeten de platen nu vervangen worden? Of is dat nu verder okee? De platen zitten er nu ws 220.000km in, ik lees hier steeds dat het steeds na ca 50-60.000km gebeurd. Is dit niet een beetje laat? Kun je de vernieuwde platen alleen bij de dealer krijgen? Of zijn dit gewoon Bosch platen?

Dan heb ik ook nog een koppelingspedaal dat soms blijft hangen 3x in 2 maanden. Het pedaal komt dan ca de helft terug omhoog. De auto trekt wel gewoon op, maar als je opnieuw in trapt is die weg korter. Door even met je voet er onder iets omhoog te duwen komt die met een klik los. Kan dit met de koppeling te maken? Of is dit iets in het pedaal?
 
Bovenaan Onderaan