Koppelings en versnellingsbak probelemen 1.2 TDI

PeterL

Nieuw lid
Ik heb later met de dealer gesproken, volgens hem was een veertje afgebroken die tussen de platen gekomen was. Deze is naar onderen gevallen. Dit was vorig jaar januari gebeurd. Geen last meer van gehad.
 

JayDie

Lid
Vooral het schakelen naar de 1e en 2e versnelling gaat stroef/zwaar.

Het schakelen naar de achteruit hoor ik een geknars en een "klap" alsof hij er goed in moet komen.

Wanneer het contact van de motor uit is, gaat alles soepel.

Ik heb al geprobeerd voor het schakelen naar de 1 of 2 eerst in de vrij te pompen met de koppeling, maar dit scheelt niet echt iets.

Iemand enig idee? Alvast dank!
 

JayDie

Lid
Update: De koppeling bleek versleten. Er is een nieuwe koppelingsset + mech. lager ingezet. Een van die veren was een stukje afgebroken waardoor hij kon blijven hangen.
koppeling_fabiaII.jpg

Het koppelingspedaal gaat nu ook enorm soepel en licht naar beneden. Moet er even aan wennen.
 

laagvlieger

Forumguru
Bij welke kilometerstand?
Trouwens, dat verhaal van het gebroken veertje. Ik denk dat iedereen met een 1.2 TDI dit al heeft meegemaakt? De ene merkt er niets van. De andere merkt een tijd lang slecht tot zeer stroef schakelen op, maar na een paar keer flink ontkoppelen is het weg. En bij de 'pechvogels' mag het hele zaakje vervangen worden. Het is net een loterij.
 

JayDie

Lid
293.000 maar waarschijnlijk net voordat ik hem kocht de koppeling al vervangen.

De dag dat ik hem naar de garage bracht had ik ook nergens last van... Kun je op de foto niet goed zien maar er was ook een stukje uit de rand om de veer. En de overgestelde zijde begon ook al.

Volgens de garage en gevoelig deel bij de Fabia...
 

catch me

Forumguru
QUOTE
Ook gehad met mn Ibiza 1.2 TDI, veer in kopplelingsplaat dwars waardoor de drukgroep niet meer vrijkwam, km stand 380000 km....
 
Laatst bewerkt door een moderator:

greenlinediesel

Senior Member
Zelf gehad bij ~200K km in de Fabia. Ik kon soms niet meer ontkoppelen, auto ging dus vanzelf rijden. Erg leuk bij stoplichten :deuk:
 

erik5308

Nieuw lid
mijn Skoda fabia greenline uit 2011, km stand 257K, heeft vanmiddag een raar probleem gehad.
Bij het terugschakelen van 5 naar 4 kraakte alle tandwielen. toen mijn snelheid 80km was probeerde ik van 5 naar 3 te schakelen: met geen mogelijkheid in de 3 te krijgen. 5 weken geleden koppelingsplaten laten vervangen en vorige week de kabel die de bak bedient.
Na de laatste reparatie hoorde ik een hoge fluittoon die, volgens mij, op een defect lager kon duiden.
nu moet ik waarschijnlijk een revisiebak laten monteren.
Dit geintje heeft mij al ruim €1000 gekost. Wat kan ik nog verder verwachten mbt versnellingsbak of zal de gereviseerde bak het voorlopig wel weer een 257000 uithouden?
 

erik5308

Nieuw lid
bedankt voor je snelle reactie
klopt. met de koppeling gaat alles, voor zover ik dat kan bepalen, goed. tijdens de vernieuwing vd koppelingplaten schijnt ook nog iets met de drukgroep gedaan te zijn.
het probleem deed zich niet zozeer in de koppeling voor, maar eerder het bedienen vd schakelpook.
toen hij op de brug stond en er onder de auto gekeken kon worden, viel mij op dat aan de onderkant vd beschermingplaat olie te zien was, althans voorzover ik dat kon bepalen.
zou er, bv door drukte, geen tijd zijn geweest of is men het vergeten, om iets van een olieplug vast te draaien of zou, waardoor een lager het begeven zou kunnen hebben>
 

Ronnie

Forumguru
Met een tien jaar oude diesel zou ik me geen zorgen maken over een paar druppels olie op de afdekplaat......
Ik denk eerder dat het in de afstelling van de schakel kabels zit.
 

erik5308

Nieuw lid
Beste Ronnie,
Geweldig dat je zo meedenkt.
Wist niet, en mss m'n monteur ook niet, dat deze kabel instelbaar is.
Als dat zo is is dat een besparing

Overigens, verklaart dat ook het lawaai uit de bak?

Thanks
 
Bovenaan Onderaan