Octavia II OBD / Vag Com- vragen

hemi24

Forumguru
Klopt daar hebben we het hier in een ander draadje over gehad, was bij mij ook onbekent, maar het schijnt als volgt te werken:

Bij het maken van een noodstop gaan de remlichten knipperen; beneden 10km/h of stilstand gaan vervolgens de alarmlichten aan.

Volgens het boekje:

Bij een noodremming vanuit snelheden van meer dan 60 km/h resp. bij een ABS-activering die langer duurt dan 1,5 seconden, knippert het remlicht automatisch. Nadat de snelheid tot onder 10 km/h gereduceerd is of de auto gestopt is, knippert het remlicht niet meer en de alarmlichten worden ingeschakeld. Na het accelereren of weer wegrijden, worden de alarmlichten automatisch uitgeschakeld.

Bart_G

Lid
Op een boel Mercedessen is dit standaard. De remlichten gaan dan bij een noodstop snel knipperen (niet zo traag als je richtingaanwijzers). Als het illegaal was zat het er vast niet op. Volgens mij is het in een boel gevallen trouwens ook alleen het 3e remlicht dat knippert en branden de anderen constant.

LenK

Forumguru
Je hebt helemaal gelijk Bart.
Op Autoblog stond al in 2005:

Groen licht voor knipperende remlichten
Gepost op 01-03-2005 om 16:30 door Dennis in Mercedes | 2 Reacties »

De EU heeft volgens DaimlerChrysler groen licht gegeven voor de montage van knipperende remlichten. Hierdoor is de weg vrij om dit veiligheidsfeature te monteren op nieuwe auto’s.

Voor Mercedes betekent dit dat de nieuwe technologie, zoals bij vele nieuwe technieken het geval was, voor het eerst bij de S-klasse in première zal gaan.

Uit recente onderzoeken van Mercedes-ingenieurs blijkt dat de remreactie van automobilisten met 0,2 seconde verbetert als tijdens een noodstop in plaats van het traditionele remlicht een knipperend rood waarschuwingssignaal oplicht. De remweg is daardoor bij 80 km/u ongeveer 4,4 meter korter en bij 100 km/u zelfs 5,5 meter. Deze relatief eenvoudig te implementeren techniek kan dus bijdragen om het aantal kop-staartbotsingen te verminderen (via autotools.nl).

Toch weinig van gemerkt. Ik heb nog nooit een auto hiermee gezien.

Bart_G

Lid
ik heb ze ook slechts sporadisch gezien, maar aangezien dat alleen bij noodstops is, is dat misschien maar goed ook ;)

O2_1.2TSI

Actief lid
Nu zijn de auto’s van tegenwoordig overladen met software maar volgens de dealer zijn onderstaande aanpassingen niet mogelijk.
Zijn er mensen die hier hun ervaring/licht eens over kunnen laten schijnen?
(!)Er zijn geen defecten in onderstaande systemen aanwezig.
1) Heb de regensensor vrijwel altijd op de gevoeligste stand. Volgens de dealer is de gevoeligheid van mijn sensor (O2 Combi 1.2TSI 2010) niet te veranderen.
2) Heb de climate control vrijwel altijd op 18 graden en het wordt (voor mijn gevoel) nog net iets te warm in de auto. Volgens de dealer zijn hier ook geen veranderingen in te maken (zoals bijvoorbeeld setpoint = setpoint – 1 graad)

Volgens de dealer kunnen zij deze systemen alleen opnieuw inleren/basis afstelling opnieuw maken verder niks.

Hoor het graag.

Octavia_II

Actief lid
Voor zover ik weet is de gevoeligheid van de regensensor (nog steeds) niet te veranderen... :biggthumpdown:

Jouw climate control probleem is inderdaad niet op te lossen via software (setpoints wijzigen e.d.).
Het enige wat je kunt doen is de waarde die de temperatuursensor afgeeft te veranderen (door bv. een weerstand parallel over de temp. sensor te solderen).

Ps. er zijn meer mensen met jouw "18 graden is nog te warm" probleem, gebruik de zoekfunctie van dit forum maar eens :winkie:

Groet,

Charlie

O2_1.2TSI

Actief lid
Dat er meer mensen zijn met “18 graden nog te warm” was ik al tegengekomen. Had gehoopt dat de experts bij de dealer er wat aan konden doen.

Hhhmm toch een vreemde manier van denken bij de VAG groep… Wel allerlei toeters en bellen kunnen instellen zoals cornerlights, coming home, needle sweep e.d. maar de dingen die er echt toe doen –kwaliteitsverbetering– schenken ze blijkbaar geen aandacht aan…:mad:

Volgens mij kan het wel. Toen ik de sensor op de yeti inschakelde had ik op een gegeven moment wel een keuze.
Bij adress 09 centrale electronica moet je eerst de sensor inschakelen en daarna moet je de sensor zelf kiezen (subonderdeel adres 9: 5L1 955 119 bij de Yeti). Daar moet de sensor van de inactieve stand worden gehaald. In dat onderdeel kun je ook de gevoeligheid voor de ruit instellen. Standaard stond die eerst op iets van 240 % of zoiets en dat werkte op zich goed. Toch nog even de "officiële" stand van Yeti genomen, die was ruim onder de 100%. Toen ik die inschakelde deed die het maar heel beperkt op de hoogste gevoeligheid. Dus snel weer op de niet-yeti stand gezet en zie daar, hij doet het perfect! Misschien heeft je garage de ruit gewoon op een te heldere stand/ lage gevoeligheid staan. Uit mijn hoofd (de bolide wordt net de hele dag gemarteld door moeders) waren er 4 standen/ gevoeligheden in te stellen voor de ruiten, die 238% of zo was de meest gevoelige (voor de getinte ramen).

heavy

Actief lid
Even inhaken op de regensensor, bij mijn huidige Altea Xl heb ik rain close aan laten zetten.

Je parkeerd de auto met ( gedeeltelijke ) open ramen, bij regen gaan alle E ramen omhoog.
Ik neem aan dat deze functie ook in de Skoda software zit, zal natuurlijk wel afhankelijk zijn van de comfort module.

De Stip

Forumguru
Ik vind die 18 graden ook te warm. In mijn Seat Altea stond hij eigenlijk altijd op 16 graden. Veel fijner! En het is pas echt koud, als de ijsberen met en winterjas onder de dekens liggen ;)

O2_1.2TSI

Actief lid
Volgens mij kan het wel. Toen ik de sensor op de yeti inschakelde had ik op een gegeven moment wel een keuze.
Bij adress 09 centrale electronica moet je eerst de sensor inschakelen en daarna moet je de sensor zelf kiezen (subonderdeel adres 9: 5L1 955 119 bij de Yeti). Daar moet de sensor van de inactieve stand worden gehaald. In dat onderdeel kun je ook de gevoeligheid voor de ruit instellen. Standaard stond die eerst op iets van 240 % of zoiets en dat werkte op zich goed. Toch nog even de "officiële" stand van Yeti genomen, die was ruim onder de 100%. Toen ik die inschakelde deed die het maar heel beperkt op de hoogste gevoeligheid. Dus snel weer op de niet-yeti stand gezet en zie daar, hij doet het perfect! Misschien heeft je garage de ruit gewoon op een te heldere stand/ lage gevoeligheid staan. Uit mijn hoofd (de bolide wordt net de hele dag gemarteld door moeders) waren er 4 standen/ gevoeligheden in te stellen voor de ruiten, die 238% of zo was de meest gevoelige (voor de getinte ramen).
Kan iemand bevestigen/ontkennen of bovenstaande ook voor een Octavia(MY2010) geldt?

@heavy: Leuk dat inhaken maar daarmee verhoog je de kans dat dit draadje overslaat in discussies welke opties er allemaal zijn en of ze wel of niet inschakelbaar zijn. Graag on-topic blijven a.u.b.

@supersjors: Het is bekend dat er meer mensen zijn die 18 graden te warm vinden. Het draadje is ook niet bedoeld als oproep om aan te geven wie dit wel of niet een probleem vindt.

adjego

Actief lid
Dit is op een O2 ook aan te passen. Die instelling is officieel bedoeld voor verschillend getinte voorruiten, maar kan ook gebruikt worden, voor het gevoeliger maken van de regensensor.

O2_1.2TSI

Actief lid
@adjego: Hey dat is interessant! Weet je toevallig of het ook hetzelfde adres en subonderdeel is wat "Sodela" hierboven beschrijft?

O2_1.2TSI

Actief lid
@Sodela @adjego: Hebben jullie misschien ook iets dergelijks gevonden voor de temperatuurinstelling van de climate control? (voor meer info zie mijn probleembeschrijving eerder in dit draadje)

Bovenaan Onderaan