Box onder voorstoel Fabia GL (handleiding)

Newbee

Actief lid
Medeforummers,
Vandaag heb ik mijn volgende project aan de Fabia GL afgerond: een opbergvak (box) onder de beide voorstoelen aanbrengen. Eerlijk gezegd dacht ik voor aanvang dat het een hele "operatie" zou worden maar tijdens het werk bleek dit heel erg mee te vallen.
Hoewel de boxjes qua berginhoud erg beperkt zijn, zijn ze handig voor de kleine spulletjes (parkeerschijf, ijskrapper, enz). Mocht je iets dergelijks ook willen, dan hoop ik dat onderstaande handleiding je motiveert om ze ook te plaatsen.

Wat heb je nodig?
2x Box (linker en rechter) à €14,85 per stuk (incl BTW) *
type nr's: type 6Y0881577A 47H en 6Y0881578A 47H
1x Torx T15
1x Dop (1/2" of 3/8") Meervoudig getande Torx 10mm **
1x ratel met verlengstuk (ca 100mm of langer)***
(1x telefoontang als hulpje)

* Deze boxen bestaan uit een geheel. Er zit geen extra materiaal (zoals losse schroeven, clips, enz) bij. De bij de demontage vrijkomende schroeven worden opnieuw gebruikt.
** Deze dop is geen Torx dop maar een soort meervoudig getande Torx dop. Ik heb in een speciaal zaak een Gedore INX 19, 10mm kunnen kopen voor (schrik niet) €18,55 !
*** Ik heb met een momentsleutel gewerkt (bij gebruik aan een 1/2" doppenset. Natuurlijk kun je ook met ander (accu)gereedschap werken. Vanwege de nauwe werkruimte om de bouten van de stoel los (en weer vast) te draaien, is een verlengstuk van 10cm zeker aan te bevelen.

Hoeveel tijd kost het?
Omdat ik de Meervoudig getande Torxdop nog moest kopen, was ik incl. foto's nemen en uitzoeken zo'n 2 uur bezig. Maar ik merkte dat ik na de 1e stoel en de voorbereiding de 2e stoel binnen 15 minuten klaar had. Volgens de dealer staat er zo'n 3 kwartier arbeid voor (dus ik heb zo'n €80 - €90 bespaard :grin: )

OK, aan de slag.

Stoel demonteren: schuif de stoel in zijn voorste zitpositie. Nu kun je met de ratel en de torxdop via de achterportier bij de 2 bouten in de slede van de voorstoel. Deze bouten zitten geborgd met een beetje lijm maar gaan heel gemakkelijk los (ik schat in met aanhaalmoment van 30Nm, da's heel weinig). Haal de bouten uit de slede. Schuif nu de voorstoel in de achterste zitpositie zodat je bij de 2 voorste bouten kunt komen. Draai ook deze er volledig uit. Zie foto 2.
Kantel de gehele stoel nu achterover...
Let op: er zit een kabel onder de zitting voor de gordelsensor! Trek deze niet kapot! (foto 2 gele pijl).
Volgens de dealer kun je deze stekker gewoon losmaken zolang je maar geen contact maakt met de contactsleutel (anders gaat het CANbus systeem in storing!). Ikzelf heb het ondersteuningsplugje van de kabel (aan de onderzijde van de zitting) voorzichtig losgewrikt waardoor je 10cm meer kabellengte krijgt. Zie foto 3.
Kantel de stoel nu verder achterover tot je goed bij de onderzijde kunt.
Tip: mocht je stoel niet blijven liggen, kun je hem altijd met de gordel van de achterbank (om de hoofdsteun heen) even vastmaken.

Frontje voorzijde verwijderen: het frontje zit vast met 2 Torx schroeven tegen de onderzijde van de zitting. Zie foto 4. Draai beide schroeven los. Niet kwijt raken want je hebt ze weer nodig.
Trek nu het frontje voorzichtig (beheerste kracht) recht van de stoel. De zijde waar de stoelverstelhendel zit, laat makkelijk los. De andere zijde zit met 4 klemmen vast aan het zijpaneel. Voorzichtig lostrekken. Zie foto 5.

Nadat het frontje verwijderd is, wordt een 3e schroef zichtbaar. Draai ook deze los. Zie foto 6.

Box plaatsen: Plaats nu de box in het vrijgekomen gat en zorg ervoor dat de gaten waar de frontschroef gezeten heeft, op elkaar uitkomt. Zet de frontschroef even losjes vast. Zie foto 7.
Klik de andere zijde van de box op de plaats van de 4 klemmen (groene lijn op foto 7). Als deze zijde naar tevredenheid aansluit, draai je de frontschoef vast. Het is plastic dus handvast is voldoende.

Aan de achterzijde van de box zitten nu 2 schroefgaten, en aan de zijkant (zijde van de 4 klemmen) zit er ook eentje. Omdat je maar 2 schroeven over hebt, heb ik ervoor gekozen 1 schroef aan de zijkant te zetten, en de andere schroef in het gat recht achter de frontschroef. Reden: hierdoor kreeg ik beide plastic panelen mooier tegen elkaar. Zie foto 8 welk schroefgat ik niet gebruikt heb (rode kruis). Draai beide schroeven op de aangegeven plekken (vergt wel enig geduld vanwege de nauwe ruimte. Ik had een telefoontangetje nodig om de schroef even juist te plaatsen). De box zit nu vast.

Stoel monteren: Nu de box op zijn plek zit kan de voorstoel weer geplaatst worden. Haal evt de gordel van de hoofdsteun af (als je die gebruikt hebt) en kantel de stoel voorwaarts. Vergeet niet het ondersteiningsplugje van de kabel weer terug op zijn plaats te drukken als je deze hebt losgehaald! Zet de stoel op zijn bedoelde schroefgaten en schroef de beide bouten in de slede aan de voorzijde handvast. Nog niet vastzetten want mogelijk passen dan de achterste bouten niet. Schuif de stoel waar in zijn voorste zitpositie en zet de achterste bouten nu wel vast. Let op, niet teveel kracht met de ratel gebruiken. Nogmaals ik heb ze op 30Nm gezet. Nu nog even de voorste bouten vastzetten en de eerste lade is een feit! Zie foto 9. :489:

Herhaal deze sessie voor de andere voorstoel wanneer je een 2e box wil monteren.

Mochten er vragen zijn, hoor ik het graag. Suc6.
 

Bijlagen

  • 1-laden.jpg
    1-laden.jpg
    19 KB · Weergaven: 631
  • 2-kantel stoel+letop kabel.jpg
    2-kantel stoel+letop kabel.jpg
    15,3 KB · Weergaven: 600
  • FGL 3-Signaalkabel lossen.jpg
    FGL 3-Signaalkabel lossen.jpg
    17,5 KB · Weergaven: 568
  • FGL 4-frontpaneel+2 schroeven los.jpg
    FGL 4-frontpaneel+2 schroeven los.jpg
    17,9 KB · Weergaven: 565
  • FGL 5-front eraf.jpg
    FGL 5-front eraf.jpg
    14 KB · Weergaven: 535

Newbee

Actief lid
..en de rest van de bijbehorende foto's ....
 

Bijlagen

  • FGL 6-frontschroef los.jpg
    FGL 6-frontschroef los.jpg
    15,9 KB · Weergaven: 441
  • FGL 7-plaats lade+frontschroef+klik vast.jpg
    FGL 7-plaats lade+frontschroef+klik vast.jpg
    15,3 KB · Weergaven: 448
  • FGL 8-plaats lade+2 schroeven vast.jpg
    FGL 8-plaats lade+2 schroeven vast.jpg
    15,5 KB · Weergaven: 437
  • FGL 9-stoel vastzetten+eindresult.jpg
    FGL 9-stoel vastzetten+eindresult.jpg
    15,6 KB · Weergaven: 461

RogerS

Forumguru
Wauw wat een duidelijke handleiding!

Een kleine opmerking: Je besparing 80 - 90 Euro is in principe natuurlijk minder omdat je nog speciaal gereedschap heb moeten kopen....
 
Ik vind dat de dealer deze boxjes maar netjes moet inbouwen uit coulance dat ik 7 maanden op de auto moet wachten! De boxjes betaal ik dan wel... ;)
 

wanderer

Senior Member
@Newbee
Let op: er zit een kabel onder de zitting voor de gordelsensor!

Heb jij een gordelsensor aan de passagiersstoel zitten?
Bij mij ontbreekt die....
 

NielsW

Lid
Mooie handleiding.

Mijn dealer doet het voor 30,- per box/stoel. Een besparing van max 30 euro dus en daarvoor is het iets teveel werk.

Mvg,
Niels
 
@Newbee
Bedankt. Zeer duidelijke uitleg, een echte bijdrage aan dit forum.

Je hebt me helemaal gemotiveerd dit ook te gaan doen. Vindt het toch wel handig als de kleine boekjes etc in de laden opgebergd kunnen worden.
Een kleine € 30,- vindt ik dit zeker wel waard.
 
bij mij zei de dealer dat ik moest rekenen op 3/4u arbeidsloon en dat zou incl het vakje neer komen op €80,- incl inbouw. Ze waren echter sneller en heb uiteindelijk €58 betaald. Bergruimte valt me overigens iets tegen.

Edit: wel prima handleiding natuurlijk :xyxthumbs:
 

Newbee

Actief lid
wanderer;205009Heb jij een gordelsensor aan de passagiersstoel zitten? Bij mij ontbreekt die....[/quote zei:
Tja, daar zeg je wat. Onder de bestuurderstoel zitten idd 2 sensorblokjes (geel en groen) terwijl onder de passagierstoel alleen een gele sensor zit. Ik heb direct aangenomen dat dit de gordelsensor was..... (weet iemand waarvoor ze dan dienen? airbag misschien?).
 

peter-fabia

Nieuw lid
ik heb net een opbergvak voor onder de stoel gemonteerd.
ik heb geen speciale dop gekocht maar een torx-50 . deze zat standaard in mijn doppenset. heeft minder tandjes maar pas goed zonder de bout te beschadigen .
 

Newbee

Actief lid
Goede tip: heb ik verzuimd te proberen (ook omdat ik geen T50 heb liggen). :xyxthumbs:
En, vielen de werkzaamheden mee?
 
Newbee, super zit er perfect uit. alles heel duidelijk verklaard, dus ik zal eens ff snel langs onze dealer gaan om 2 opberglades te bestellen. tnx
 

FabiaGL

Actief lid
@Newbee, hartelijk bedankt voor zo'n mooi en detailleerd verslag, dit motiveert om het zelf te gaan doen. Ik zelf ga dit zeker doen maar heb nog een vraag:
- heb je naast goed gereedschap nog extra schroeven nodig? zo ja, welke lengte en diameter?
 

Newbee

Actief lid
Nee hoor, ik heb dezelfde schroeven opnieuw gebruikt en dan zit de box stevig genoeg. Er blijft dus 1 schroefgat aan de achterzijde ongebruikt (zie foto 8 waarbij het rode kruis de positie aangeeft die ik niet gebruikt heb).
Suc6 met deze leuke klus.
 

FabiaGL

Actief lid
@Newbee, bedankt voor je reactie. Ik ga deze week 2 boxen bestellen en waarschijnlijk volgend weekend inbouwen.
 
TOnder de bestuurderstoel zitten idd 2 sensorblokjes (geel en groen) terwijl onder de passagierstoel alleen een gele sensor zit. Ik heb direct aangenomen dat dit de gordelsensor was..... (weet iemand waarvoor ze dan dienen? airbag misschien?).
Ik vermoed dat onder de bestuurderstoel een gordelsensor zit, en een airbag sensor.
En onder de passagierstoel zal een airbag sensor zitten i.v.m. wel of niet ploffen...
 
Bovenaan Onderaan