Het grote winterbanden-topic: winter 2010-2012

Heb jij winterbanden?

• Totaal aantal stemmers
    85
  • Opiniepeiling gesloten .
Status
Niet open voor verdere reacties.

MarcoO2

Forumguru
Nee, dat hoeft nou juist niet, omdat je niet weet welke invloeden er nog meer zijn en hoe die elkaar opheffen of versterken. Iets wat een rechtssreeks gevolg van iets lijkt te zijn, kan ook een toevallige bijkomstigheid zijn.

Ik ben met je eens dat die verkeerspsycholoog ook niet bepaald betrouwbaar overkomt. Hij heeft zijn stellingen voor zover ik ze meekrijg in ieder geval nog nooit fatsoenlijk onderbouwd. En die ADAC-testen, ja, die zeggen mij inderdaad heel wat meer dan de verzekeringsstatistieken. Als je banden onder gelijke omstandigheden met elkaar vergelijkt, dán heb je iets om over te schrijven en om conclusies aan te verbinden.

Constant

Erelid
Naarmate het percentage winterbandrijders groter wordt (60%?, grotere acceptatie onder brede laag van de bevolking), neemt de kans af dat er onderbelichte invloeden zijn. Verder beschikken verzekeraars over goed opgeleide statistici, het analyseren van schadestatistieken is hun core business, zonder goede risico inschatting maakt een verzekeraar verlies. Ik ben nogal verbaasd hoe lichtvaardig zo'n onderzoek wordt gewantrouwd. Geen enkel wetenschappelijk onderzoek biedt de gewenste 100% zekerheid, want niemand kan weten wat hij nog niet weet.

MarcoO2

Forumguru
Uiteraard hebben verzekeraars goede statistici in dienst. Maar dat wil niet zeggen dat voor iedere publicatie diepgaand en uitputtend onderzoek wordt gedaan. Ik doe als gerechtsdeurwaarder ook wel eens een uitspraak over een juridisch vraagstuk zonder me daar uitputtend in te verdiepen. Het is dan nog steeds een uitspraak van een gerechtsdeurwaarder, maar de waarde ervan is redelijk klein omdat het puur een uitspraak gebaseerd om mijn persoonlijke opvatting is. Niet de spreker bepaald de waarde van de boodschap, maar de onderbouwing ervan.

Zoals je weet is er contact geweest met de statistici die dat onderzoek gedaan hebben om na te vragen welke factoren wel en niet in hun rapportage opgenomen waren. Dat bleek dus niets meer te zijn dan het feit of men wel of niet op winterbanden reed. Dat is niet wantrouwend, dat is puur uitzoeken welke waarde een dergelijke statistiek heeft. Een goede statisticus zal dergelijke vragen eerder waarderen dan erdoor afgeschrikt raken, want een goede statisticus is zelf ook altijd op zoek naar gegevens om de betrouwbaarheid en reikwijdte van informatie te achterhalen.

Constant

Erelid
Degene die de navraag deden, behoorden tot de sceptici. Niets mis met sceptici, die moeten er ook zijn, maar wees altijd sceptisch over sceptische mensen :smiley29: Ik heb statistiek gehad op een redelijk hoog niveau en er zijn altijd truken om een goed statistisch onderzoek in twijfel te trekken.

Vaak wordt gesproken over correlatie, de mate waarin een factor invloed heeft. Een uitsplitsing naar andere factoren doet men alleen bij sterke correlatie. Dat andere factoren niet worden benoemd zoals leeftijd, mag ook niet als er niet genoeg correlatie is. Vandaar dat een statisticus geen uitspraak mag doen over andere factoren als de correlatie niet blijkt uit de gegevens, dat is iets anders dan er niet naar gekeken hebben. Verder kun je niet verwachten dat er een lange opsomming komt van alle factoren, maar dat er een focus is op bewezen sterke correlatie.

En de kans op andere invloeden neemt af (conform de statistische wetenschap) naarmate de populatie groter en/of homogener wordt. Nu er veel mensen met winterbanden rijden en algemener geaccepteerd, neemt de kans op andere invloeden af omdat de populatie een betere afspiegeling lijkt te vormen van de autorijders.

rweersch

Actief lid
De discussie of winterbanden al dan niet zinnig zijn, is volgens mij voldoende gevoerd; er zullen altijd voor- en tegenstanders zijn en elke keer weer worden dezelfde argumenten door beide partijen opgevoerd. Eerlijk gezegd vind ik die discussie niet meer interessant. Ik zou veel liever zien dat dit topic weer wordt, wat het tijdens het starten was: informatie over winterbanden, velgen, bedrijven, aanbiedingen e.d. Daar de meeste winterbanden-voorstander méér baat bij hebben ;)

MarcoO2

Forumguru
Ik houd van sceptische mensen, die vragen door waar anderen klakkeloos accepteren! :winkie:

Ik wil best de discussie over statistiek verder met je voeren, maar ik ben bang dat degenen die in dit topic over winterbanden gaan zoeken de weg dan een beetje kwijtraken... oftewel, we gaan wel erg offtopic.

edit: rweersch bevestigde ondertussen mijn vermoeden ;)

deusjevo

Forumguru
Ik zou veel liever zien dat dit topic weer wordt, wat het tijdens het starten was: informatie over winterbanden, velgen, bedrijven, aanbiedingen e.d. Daar de meeste winterbanden-voorstander méér baat bij hebben ;)

Juistum :722:
Laat de tegenstanders dan maar een anti-winterbanden draadje starten, kunnen ze daar hun hart luchten en verzand dit topic niet in een oeverloos wellus-nietus geneuzel. :529:

MarcoO2

Forumguru
en om terug te komen ontopic: de 14e krijg ik mijn winterbanden weer, veel later dan normaal. Meestal wissel ik eind oktober, begin november. Maar omdat ik half november een nieuwe auto zou krijgen heb ik geen afspraak gemaakt. Maar toen bleek dat mijn nieuwe auto pas in januari kwam, heb ik alsnog een afspraak gemaakt. Achteraf gezien is dat uitstel niet zo erg geweest, want tot nu toe heb ik nog geen winterbanden nodig gehad!

MarcoO2

Forumguru
Zie je de berichten van de verzekeraars al voor je? "Veel meer ongelukken dankzij winterbanden en het uitblijven van sneeuw" ;)

turboturbo

Forumguru
Vorig jaar omstreeks deze tijd, ploegde ik al door de sneeuw, vandaag liep ik nog lekker zonder jas in de zon te struinen, dat bedoel ik maar..... :smirk:

Fabia

† In Memoriam
Het kan verkeren. Vorig jaar door de sneeuw naar Hilversum voor een tafeltennistoernooi en nu het zelfde toernooi met lekker weer in Almere.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan