Het grote winterbanden-topic: winter 2010-2012

Heb jij winterbanden?

• Totaal aantal stemmers
    85
  • Opiniepeiling gesloten .
Status
Niet open voor verdere reacties.

Constant

Erelid
Ik heb ook geen namen genoemd :icon_smile_dead:

Maar het zou mooi zijn als er meer nadruk zou komen op eigen rij-impressies (ook de teleurstellingen) van rijden met winterbanden. Dan zien we verschillen in bijv. merk, breedte, wegomstandigheden, noemhetmaarop, etc. Dat maakt een discussie interessanter.

EdK

Forumguru
En ik maar denken dat na die conclusie we er nu wel uit waren hier, maar we zijn al weer 40 berichten verder en we zijn de conclusies alweer vergeten !?
Jammer

FredV

Banned
De samenvatting van Bakkertje is heel correct en geeft alle aspecten m.i. goed weer.

Maar het is wel mijn voet die regelt of ik aan de grens rijd of me inhoud en tijdig gas terug neem.
En wanneer merk je of je de grens bereikt? Als je die grens overschreidt.
En die grens wens of hoop ik niet te overschreiden.
Dus mijn rij-ervaringen met mn winterbanden beperken zich tot dat ik tov zomerbanden meer grip ervaar.
Op ijzel/ijs heb ik geen ervaringen, dan blijf ik liever thuis.
Met andere woorden, ik rij niet als een bandentester.
Verder hangt het van het merk en type auto af hoe de rij-eigenschappen van een band zijn.
Het (VAG)blad Gute Fahrt test geregeld banden voor een VAG type en daaruit blijken o.a. die verschillen.

EdK

Forumguru
Dat met je voet is niet winterband gebonden, dat is in alle verkeers situatie's zo !
En dat elk merk en type auto en band een ander rijgedrag geeft is ook gemeengoed en kan elke simpele ziel zelf concluderen als hij een test van meerdere band maten leest en soms al met wel het zelfde merk en type band.
Dus hierin hoeft er ook niet meer geconcludeerd te worden.

FredV

Banned
Mee eens Edk
Een vergelijking van merk en typen enzovoort is m.i. ook niet relevant, want het heeft ook geen zin om daar een conclusie aan te verbinden.
Wat voor de ene situatie/band/merk/tpye geldt, geldt weer niet in een andere situatie.

Rosinfield

† In Memoriam
We waren er uit, maar door de reactie van Constant is de discussie weer opnieuw opgelaaid. De oplossing lijkt me simpel: Constant start een nieuw topic:
"ervaring met winterbanden", waaraan alleen leden kunnen meedoen die iets willen vertellen over hun ervaringen met winterbanden. Dan kan hij daar samen met andere ervaringsdeskundigen de loftrompet steken en hoeft hij zich hier niet meer te ergeren aan de "vervuilde" discussie. Everybody happy!

Bakkertje

Forumguru
Hey Wasman, ik heb ook 10 dienstjaren (en één bijna-doodservaring) als zomerbandzondaar :icon_smile_dead:

Wat ik bedoel is dat het topic ondersneeuwt met teveel interventies van mensen die geen winterbanden hebben en er waarschijnlijk nooit mee gereden hebben.

Ik als zondaar heb wel degelijk met winterbanden gereden. Mijn conclusie is dan ook dat ze wel degelijk werken (zie mijn conclusie tig posts geleden). Het is op de Nederlandse snel- en doorgaande wegen niet echt nodig. Gisteren ben ik met m'n hele gezin op zomerbanden van de regio Nijmegen naar Den Haag gereden. Ik heb alleen sneeuw gezien in de woonwijken voor de rest helemaal niets.

@Constant: Het zou je sieren om berichten van anderen eerst te begrijpen voordat je onnodig je winterbanden geloof predict als winterbandenheilige ;)

Een slotje op dit topic zou overigen ook niet misstaan. Volgens mij is iedereen het wel eens met de door mij getrokken conclusies. Wat nu gebeurd zijn enkel herhalingen en aantijgingen die verder nergens over gaan.

rweersch

Actief lid
Nonsens. Ook in de sneeuw krijg je winterbanden aan het glijden, bv bij bochten of als er een behoorlijk pak ligt. Hoef je helemaal niet zoveel moeite voor te doen, de grenzen van winterbanden zijn ook bij rijden in sneeuw begrensd. Hoef je helemaal geen noodstop voor te maken, en de auto ook niet haaks een bocht voor om te zetten. En ook dat is ervaring met inmiddels het derde setje Snowtracs.
Mee eens. Elke band gaat uiteindelijk glijden in sneeuw, ook de beste winterband. Echter, als dat gebeurt, dan ligt dat waarschijnlijk vooral aan de chauffeur (lees: te hard rijden) :D

Tallguy

Forumguru
[MODERATORBREAK]Ik sluit dit topic. Er is volgens mij ondertussen alles gezegd over het nut van winterbanden en hoe je er wel en niet mee om kan gaan. Ook is het nut van zomerbanden uitgebreid beschreven en is er volgens mij nu voldoende informatie in dit topic te vinden om mensen een antwoord te kunnen geven op vragen die ze eventueel hebben.

De andere reden van het sluiten is dat het topic de laatste paar dagen, naar mijn mening, niet echt meer inhoudelijk wordt voorzien van postings die écht wat toevoegen...er begint echter meer en meer irritatie te komen naar elkaar en dat is niet nodig, zeker niet tijdens deze dagen.

EDIT: Het winterbanden topic zullen we volgende week weer her-openen, maar het blijft nu even een week dicht zodat men even 'tot rust' kan komen en over andere zaken kan nadenken of over kan lezen.[/MODERATORBREAK]

Tallguy

Forumguru
[MODERATORBREAK]Het topic is bij deze weer open.

Het vriendelijke doch nadrukkelijke verzoek is om je aan de forumregels :regels: te houden. Blijf dus ontopic, respecteer elkaars mening, ga er geen welles-nietes verhaal van maken, want met al deze zaken schiet niemand wat op.
Wil je per se even offtopic, gebruik dan het :ot: icoon.

Wees concreet in je antwoorden, onderbouw ze als het kan ook met eigen ervaring. Dit topic kan nl een bron van informatie zijn voor mensen die twijfelen over het nut van winterbanden. Maak er daarom geen farce van.
Zijn er mensen die winterbanden nutteloos vinden? Prima, respecteer dat dan ook. Probeer niet koste wat het kost iemand te overtuigen dat het anders is. Andersom geldt dat uiteraard ook.

We zullen het topic blijven monitoren (dat is te verwachten) en we gaan uit van de zelfregulering die er (als het goed is) ondertussen moet zijn. Let wel dat als het weer ontaard in geflame en ellende, het topic alsnog dicht gaat en dan ook dicht blijft!

Veel plezier![/MODERATORBREAK]

wanderer

Senior Member
gelukkig we kunnen weer verder, de temp komt al weer in de buurt van de 7°C, wanneer is het een goed moment om de wintersloffen te vervangen door de zomersloffen?

Rosinfield

† In Memoriam
niets zo veranderlijk als het weer, zegt men wel eens. Dus je hebt kans dat je straks maandenlang met winterbanden hebt gereden terwijl (in Nederland) nog geen 10 dagen het weer daar naar was. Het kan natuurlijk ook dat er nog het nodige komt. Op je vraag is dus (per definitie) geen eenduidig antwoord te geven. Als je op safe wilt spelen, zou ik het half april doen.

icecube

Actief lid
Ik krijg over 2-3 weken een nieuwe auto en ik zet voor die paar weken er geen winterbanden meer onder. Ik weet dat ik een gok neem maar ik verwacht geen bergen sneeuw meer.

Constant

Erelid
gelukkig we kunnen weer verder, de temp komt al weer in de buurt van de 7°C, wanneer is het een goed moment om de wintersloffen te vervangen door de zomersloffen?
Vanaf medio maart als je in NL blijft en je zomersloffen het goed doen in de maartse buien. Ik heb hele zomerse sloffen die aquaplaning gevoelig zijn, mijn wintersloffen doen het beter in de regen. Daarom mede mijn voorkeur voor medio april.

Als je nog naar Frankrijk, Midden of Zuid Duitsland of bijvoorbeeld Zwitserland gaat, zou ik zeker wachten tot medio april. In Frankrijk heb ik 3 jaar geleden eind maart nog 500 km door een sneeuwstorm gereden (argh!).

PC-fre@k

Banned
Ik krijg over 2-3 weken een nieuwe auto en ik zet voor die paar weken er geen winterbanden meer onder. Ik weet dat ik een gok neem maar ik verwacht geen bergen sneeuw meer.

Same here, ik heb inmiddels veel gelezen over de maten e.d. Het nut was ik al van overtuigd in mn oude auto, zonder winterbanden waarschijnlijk al en keer of 8 in de prak gereden... (zelfs in de zomer was die auto niet te stoppen - spacewagon '96). Maar ik ga voor 2 sneeuwvlokjes en wat slush-puppy op de weg niet op snelle sprong velgen en banden opsnorren. Heb nu mooi een maand of 6 de tijd om rustig te kijken naar mooie velgjes (alu) en een goede band, kan ik waarschijnlijk meteen van vroegboekkorting gebruikmaken ook nog :)

rweersch

Actief lid
Als regel voor de wissel tussen zomer- en winterbanden, hanteren de meeste leasemaatschappijen ongeveer dezelfde regel als moeder vroeger met de vitaminenpot: als de "R" in de maand zit, gebruik je winterbanden. In mijn geval zomerbanden van half april t/m half oktober, de rest winterbanden. Grofstoffelijk rij ik 6 van de 12 maanden op winterbanden.

Rosinfield

† In Memoriam
Het heeft in elk geval meer zin dan die volstrekt zinloze extra vitaminen, maar dan rijd je dus wel een aanzienlijk deel van de tijd, ruimschoots meer dan de helft, met voor de omstandigheden ongeschikte/minder geschikte banden.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan