Het grote winterbanden-topic: winter 2010-2012

Heb jij winterbanden?

• Totaal aantal stemmers
    85
  • Opiniepeiling gesloten .
Status
Niet open voor verdere reacties.

FredV

Banned
[MODERATORBREAK]
Sorry ,maar nu wederom graag on-topic ! Als je het niet eens met een genomen beslissing of een werkwijze door een moderator, meldt ons dit dan a.u.b via email of PM. Doe dit nooit openlijk via het forum!, buiten dat dit off/topic is, en storend voor derden is het natuurlijk ook in strijd met de huisregels. Alvast bedankt voor het begrip.

mvg Hetzer
[/MODERATORBREAK]

Hallo,

Kan van mijn oom een set winterbanden krijgen deze hebben de volgende maat:

195x65x15 47ET

De vegen zijn van een golf5 geweest, mijn vraag is nu passen deze op de Fabia Combi Greenline

alvast bedank voor jullie reactie..

van_der_P

Senior Member
Wel op een O2 maar niet op een F2. De steek van de velg zal hoogswaarschijnlijk 112 X 5 zijn. en op de F2 is dat 100 X 5. (de afstand tussen de boutgaten in mm)

rweersch

Actief lid
En soms zijn zelfs winterbanden niet genoeg... Gisteren, bij de schoonouders, had ik de auto geparkeerd op platgereden sneeuw/ijs (en alles wat ertussen zit, vooral door mensen die met wild slippende wielen wegrijden en zo een ijsbaan maken), tegen een beetje helling op. Vooruit wegrijden ging zelfs met de winterbanden niet, gewoon té glad. Heb de auto dus achteruit de straat op laten rollen, totdat de banden weer grip hadden in de lossere sneeuw.

RogerS

Forumguru
Vrijdagmiddag moest ik nog even naar Maastricht, terwijl het in het zuiden zo aan het sneeuwen was, en op de het laatst stuk vanaf vliegveld Beek tot aan Maastricht reden, ongeveer 5 auto's voor mij, de sneeuwschuivers met een snelheid van zo'n 40 KM per uur. Achter mij, ik reed op de linkerbaan, zat een oud Golfje, verlaagd en iemand met een petje op achter het stuur, die zo'n 3 meter afstand hield. Ook toen wij de Kruisberg afreden! Op een gegeven moment ging het voor mij wat langzamer waardoor ik moest afremmen. Ik heb toen eventjes iets harder geremd dan noodzakelijk en het Golfje begon direct te glibberen en het petje schrok duidelijk. Daarna hield hij iets meer afstand...

Constant

Erelid
Heb de auto dus achteruit de straat op laten rollen
Doen ze in de Alpenlanden wel vaker, achteruitrollend krijgen de voorbanden dankzij de helling net iets meer gewicht (zwaartepunt van de motor), dus net iets meer grip dan vooruit de helling af. Ik heb die tip één keer nodig gehad, maar toen kende ik de truuk nog niet.

Vorig jaar bij mij in straat ook zo'n glad gereden traject met ijs (en beetje helling) gehad, zomerbandrijderts waren er zonder meer reddeloos verloren (ook met anticiperend rijden :icon_smile_dead: ) en met winters ging het ook maar net goed in combinatie met stapvoets rijden.

het petje schrok duidelijk
Het petje schrok zich een hoedje :shocked:

Ook hier in Amsterdam het petjesgedrag, het schijnt dat zo'n petje alle ongemakken van glad-gedrifte zomerbanden kan compenseren. Trouwens die petjes zijn hier ook als voetganger waar te nemen. Gisteren nog een petje gehad die de gladde straat ging oversteken toen ik al vlak bij 'm was en vervolgens op straat bleef lopen (of eigenlijk glibberen). Leek net alsof hij er gewoon om vroeg om overreden te worden. En volgens mij had hij zomersloffen :grin:

FredV

Banned
Gisteren nog een petje gehad die de gladde straat ging oversteken toen ik al vlak bij 'm was en vervolgens op straat bleef lopen (of eigenlijk glibberen). Leek net alsof hij er gewoon om vroeg om overreden te worden. En volgens mij had hij zomersloffen :grin:
En dan waarschijnlijk nog de andere kant opkijken, zodat hij je zogenaamd niet ziet en jij dus wel moet remmen...
Off topic, zie nu genoeg 'zomersloffen' met sneeuwkettingen ondergebonden:) )

Wijnand850

Forumguru
Winterrubber krijg je alleen glijdend op glad ijs (ja, dat is een aantal leden overkomen bij een noodstop) of met (te) hoge snelheid haaks een besneeuwde kruising neemt

Nonsens. Ook in de sneeuw krijg je winterbanden aan het glijden, bv bij bochten of als er een behoorlijk pak ligt. Hoef je helemaal niet zoveel moeite voor te doen, de grenzen van winterbanden zijn ook bij rijden in sneeuw begrensd. Hoef je helemaal geen noodstop voor te maken, en de auto ook niet haaks een bocht voor om te zetten. En ook dat is ervaring met inmiddels het derde setje Snowtracs.

Groet,
Wijnand.

14 inch kan prima onder de Gl. Het gaat om de omtrek van de band en dat scheelt 1,2%.
je zal geen verschil voelen met 15 inch. En aangezien er weinig andere opties zijn op dit moment zou ik niet te lang twijfelen.

Constant

Erelid
Nonsens. Ook in de sneeuw krijg je winterbanden aan het glijden, bv bij bochten of als er een behoorlijk pak ligt. Hoef je helemaal niet zoveel moeite voor te doen, de grenzen van winterbanden zijn ook bij rijden in sneeuw begrensd. Hoef je helemaal geen noodstop voor te maken, en de auto ook niet haaks een bocht voor om te zetten. En ook dat is ervaring met inmiddels het derde setje Snowtracs.

Groet,
Wijnand.
Dat geldt dan misschien voor jouw winterbanden, niet voor de mijne.

Multi1100

Actief lid
Nu vond ik dat Bakkertje zo'n mooi wrap up gemaakt had..maar 1 pagina verder vliegt de 1e stelling ons alweer om de oren..jammer.

Ik heb bewust gekozen voor geen winterbanden, voor mijn situatie...dat anderen dat wel doen, als bewuste keus, prima...

Constant

Erelid
Misschien is het een goed idee als dit topic zich beperkt tot de ervaringsdeskundigen, dus mensen die ooit een auto bestuurd hebben met winterbanden.

FredV

Banned
Ervaringsdeskundige wil niet zeggen dat die waarheid de enige waarheid is, toch?
Ik heb als ervaringsdeskundige dezelfde ervarigen als Wijnand, ook met winterbanden kun je glijden.

Constant

Erelid
Hey Wasman, ik heb ook 10 dienstjaren (en één bijna-doodservaring) als zomerbandzondaar :icon_smile_dead:

Wat ik bedoel is dat het topic ondersneeuwt met teveel interventies van mensen die geen winterbanden hebben en er waarschijnlijk nooit mee gereden hebben.

Multi1100

Actief lid
Vind het knap om via een beeldscherm te kunnen bepalen dat ik kennelijk nooit met winterbanden gereden heb...en nog onjuist ook

gezien de latere edit van vorige post zal ik ook maar even editten;

Dit is geen topic waar je alleen aan mee mag doen als je winterbanden hebt, het gaat om de keus, waarom of waarom niet...
het zijn dus geen interventies, alleen een andere mening en ik heb begrepen dat dat nog steeds mag..

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan