Het grote winterbanden-topic: winter 2010-2012

Heb jij winterbanden?

• Totaal aantal stemmers
    85
  • Opiniepeiling gesloten .
Status
Niet open voor verdere reacties.
Aangezien we het toch over winterbanden hebben:

Wie weet welke bandenmaat er op de GL passen?

Ik heb ik de standaard Antares velgen, nu met 185/60 R15 84H banden van Conti. De bandenregeling bij mijn bedrijf is dat ze alleen de banden wisselen. Voordat ik een afspraak maak bij een bandenboer, wil ik natuurlijk weten wat het beste is.

Wat mij opviel is dat er in de maat 185/60 R15 "H" klasse weinig winterbanden te vinden zijn bij bv Profile tyrecenter, dit zijn allemaal "T" versies, behave de Toyo. Maar die zal waarschijnlijk niet gemonteerd mogen worden (Conti, Bridgestone en Michelin zijn standaard banden volgens de leasemaatschappij)

Volgens de Accessoire lijst van Skoda is deze Antares velg gemaakt voor 195/55 R15 banden. De "H" snelheidsindex is in die categorie ruim vertegenwoordigd.

Van de ene kant denk ik, hoe hard gaat die GL nu eigenlijk (weet dat 150 geen enkel probleem is) maar ik zal regelmatig in Duitsland op de Autobahn rijden. Ik weet ook hoe dunner de band, hoe meer grip. Dus het is de keuze tussen een 185/60 "T" band, of een 195/55 "H" band. Van mijn motorfiets weet ik dat je geen lagere klasse banden zou moeten monteren (ookal zou hij bv de bijbehorende snelheid niet eens halen!). Dus wat is wijsheid?

FredV

Banned
Volgens mij gaat het op 'n ski beter in de sneeuw dan op 'n schaats!
Als dat zo zou zijn, zouden alle ralleywagens op slicks rijden.

kijk wat er bij de F1 gebeurt als t regent....vlaktedruk is nihil, maar oke, als jij op t boerenland wilt rijden, moet je breed loopvlak nemen.
En bij droog weer ook. Niet bij regen. maar ja...

Winterbanden hoeven bij mijn weten niet de orginele breedte te hebben, een tikkeltje smaller mag/ is wel handig. Stepbandjes zijn natuurlijk niet de bedoeling. In de praktijk dus max 10 mm smaller dan je normale banden...
Veel belangrijker is dat je winterbanden HEBT! Kan trouwens niet begrijpen dat mensen er zo tegen zijn alsof ze alleen bij sneeuw nuttig zijn....

wat mij opvalt is dat volgens instructieboekje rond de 185/60/r15 er geen sneeuwketting mag. Zie p 188. Daar staat vermeld dat alleen sneeuwkettingen rond een 165/70/r14, 185/60/r14 en 185/55/r15 gemonteerd mag worden.
Volgens de eerder geplaatste link (p 22, verwijzing naar duits onderzoek) mag het wel weer.
Hoe zit dit nu?
Ik ga het morgen ook navragen bij de dealer.

corsaar

Senior Member
Ik voel er weinig voor on 5 maanden per jaar met andere wielen rond te rijden.
Een complete set vind ik te duur. Er zit nu 17 inch 225 mm onder.
Het nut zie ik er zeker wel van ik ben overtuigd.

andrehj

Forumguru
6,5 J Lm velg (merk: enzo) met "uniroyal ms plus 66" in de normale maat 185/60-r15
Ziet er mooi uit, maareh, is die velg niet wat breed voor een 185 band? Hoort die niet op 6J of zelfs 5.5J? Want nu komt de velg volgens mij buiten de band, waardoor je bij contact met een stoeprand gelijk schade hebt. Of zit ik er naast?

hemi24

Forumguru
6½Jx16 is eerder geschikt voor een 205 breedte dan voor een 185-er.

Zal wel mooi "vierkant" staan zo'n breed velgbed.

Rosinfield

† In Memoriam
Zo denk ik er ook over. Plus dat ik het een beetje overdreven vind om een groot deel van het jaar rond te rijden met andere banden, terwijl de omstandigheden daar hooguit een fractie van die periode naar zijn. Is dus geen kwestie van "tegen", doch van afweging.

EdK

Forumguru
Kan inderdaad allebei, maar bij de keus tussen de 215/60R16 of de 205/55R16 zou ik voor de grotere gaan, domweg omdat een grotere band mooier oogt én makkelijker rolt...

...je gaat je Yeti toch niet op de kleine O2 wieltjes zetten...?!? ;)

Zet er van de winter gewoon sliks onder, heb je hetzelfde effect als 225 winterbanden !
Maw wat is belangrijker, veiligheid of er mooi uit zien ?

namleop

Actief lid
Wat mij opviel is dat er in de maat 185/60 R15 "H" klasse weinig winterbanden te vinden zijn bij bv Profile tyrecenter, dit zijn allemaal "T" versies, behave de Toyo.

Waarom geen T-band? Die zijn nauwelijks duurder dan een H-band. Zeker niet als je tegen een aanbieding aanloopt. Ik heb zelf Bridgestone Blizzak in 185/60R15 84T, dat is de originele maat.

Overigens kan je, als je maxidot hebt, een waarschuwing instellen die afgaat bij een lagere snelheid, om zo de max. snelheid van je winterbanden niet te overschrijden.

Nou, er zit nu een "H" band onder, dus ik dacht, je zult dan wel een "H" winterband nodig hebben. "H" is een hogere rating dan "T", vandaar. Volgens de documentatie is een T genoeg dus ik ga morgen maar eens bellen... Ik heb trouwens gewoon de minidot.

Ziet er mooi uit, maareh, is die velg niet wat breed voor een 185 band? Hoort die niet op 6J of zelfs 5.5J? Want nu komt de velg volgens mij buiten de band, waardoor je bij contact met een stoeprand gelijk schade hebt. Of zit ik er naast?

De Antares velg die erop zat is 6J en daar zitten ook 185er banden op en die steken een stuk uit. Bij mijn winterwielen met de 6,5 j velgen steken de banden nog steeds licht uit. Lichtjes langs het stoepje kunnen ze wel hebben maar ik moet inderdaad een beetje voorzichtig zijn dat ik niet te fel de stoep raak.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan