Aangezien we het toch over winterbanden hebben:
Wie weet welke bandenmaat er op de GL passen?
Ik heb ik de standaard Antares velgen, nu met 185/60 R15 84H banden van Conti. De bandenregeling bij mijn bedrijf is dat ze alleen de banden wisselen. Voordat ik een afspraak maak bij een bandenboer, wil ik natuurlijk weten wat het beste is.
Wat mij opviel is dat er in de maat 185/60 R15 "H" klasse weinig winterbanden te vinden zijn bij bv Profile tyrecenter, dit zijn allemaal "T" versies, behave de Toyo. Maar die zal waarschijnlijk niet gemonteerd mogen worden (Conti, Bridgestone en Michelin zijn standaard banden volgens de leasemaatschappij)
Volgens de
Accessoire lijst van Skoda is deze Antares velg gemaakt voor 195/55 R15 banden. De "H" snelheidsindex is in
die categorie ruim vertegenwoordigd.
Van de ene kant denk ik, hoe hard gaat die GL nu eigenlijk (weet dat 150 geen enkel probleem is) maar ik zal regelmatig in Duitsland op de Autobahn rijden. Ik weet ook hoe dunner de band, hoe meer grip. Dus het is de keuze tussen een 185/60 "T" band, of een 195/55 "H" band. Van mijn motorfiets weet ik dat je geen lagere klasse banden zou moeten monteren (ookal zou hij bv de bijbehorende snelheid niet eens halen!). Dus wat is wijsheid?