Het grote winterbanden-topic: winter 2010-2012

Heb jij winterbanden?

• Totaal aantal stemmers
    85
  • Opiniepeiling gesloten .
Status
Niet open voor verdere reacties.

FredV

Banned
daarin staat idd dat het volgens mij wel kan (als ik juiste auto te pakken heb). Hieruit blijkt dat sneeuwketting wel mag om 185/60/15, maar vind het wel verwarrend in officiele documentatie staat dat het niet mag.

Waar staat dat dan in het instructieboekje? Want ik kan alleen dit vinden:

Bandenvuldruk - Bandenmaat 185/55 R15​
Voor banden met de bandenmaat 185/55 R15, die voor het gebruik van sneeuwketingenbestemd zijn, gelden dezelfde vuldrukwaarden als voor banden met bandnenmaat
195/55 R15, zie binnenkant van de tankklep.
Voor wagens Fabia Combi Scout gelden voor de banden met de bandenmaat
185/55 R15, de voor het gebruik van sneeuwkettingen bepaald zijn, de volgende​
vuldrukwaarden in kPa.

En dat gaat over de Scout met 195/55 die voor sneeuwkettingen 185/55 nodig heeft. Onder de GL zit 185/60

hemi24

Forumguru
@EdK: uit je reactie begrijp ik dat jij nog nooit het verschil tussen een zomerband en een winterband hebt mogen ervaren?!?

EdK

Forumguru
Nee inderdaad, heb de afgelopen drie jaar op fietsbanden gereden.
En moet je zeggen stond harstikke mooi onder de wagen.

Maar mijn reactie was deze omdat ik steeds meer de indruk kreeg dat het optische belangrijker werd dan het aspect veiligheid en gezond verstand

Als ik in de manual van de Yeti lees dar een 205 brede band wordt geadviseerd en er dan een kreet staat, maar ik vind een 225 mooier staan.
Dan krijg ik met al het respect het gevoel over me heen, wat is nu belangrijker?
Dat is hetzelfde wat ik lees hier op forum over luchtdruk in banden.
Er wordt ook daar totaal voorbij gegaan aan het aspect veiligheid, en daar doe je hetin eerste instantie toch allemaal om.

Maar goed ik zal weer zoveel mogelijk alleen lezen mbt winterbanden hier in forum en minimaal reageren.
Want zoals al gezegd door andere leden er is zat over geschreven hier op forum de afgelopen jaren en telkens komen de zelfde discussie's weer boven water.

Rosinfield

† In Memoriam
Ed, ik denk dat je de spijker precies in de band slaat! Het moge toch intussen wel duidelijk zijn dat het uiterlijk vertoon een heel belangrijke rol speelt! Zie alleen de onstuitbare eruptie over de korte/kleine antenne! Need I say more?

Captain Hook

Forumguru
Over uiterlijk gesproken, er zijn zelfs mensen die de grafische vormgeving van het profiel van een band belangrijk vinden! :shocked:
Lekker belangrijk, als je rijdt zie je dat toch niet. Het profiel moet gewoon goed z'n werk doen.

Enne, over die antenne, ik wil een korte antenne, zodat 'ie niet uitsteekt of ergens snel tegen aan gaat. Absoluut niet voor de strakkere looks, nee hoor, echt niet. :2133:

Tallguy

Forumguru
:ot: over de antenne is het ook voor mij niet het esthetische, maar het practische wat de doorslag gaf. Ik heb al tig keer meegemaakt met de orginele antenne dat deze tegen die rood-witte balken zwiepte bij parkeergarages. Ik wil geen gebroken antenne of schade aan mijn auto daardoor. Dat was voor mij de reden.

Tot zover offtopic.

Ontopic ben ik het met Ed eens: veiligheid is belangrijker dan looks. Kan mij het bommen dat de velgen met winterband misschien minder mooi is. Ik kom liever heelhuids thuis met een kreupel ogende veilige auto, dan met een blitse bak die niet veilig is (gechargeerd uiteraard).

Het staat op pagina 188 van instructieboekje. ( zie ook https://mediaportal.skoda-auto.com/...bia/06-2010/Manual/A05_Fabia_OwnersManual.pdf)
De montage van sneeuwkettingen is om technische redenen alleen bij de hiernavolgende velg-bandcombinaties toegestaan.

Velgmaat Inpersdiepte (ET) Bandenmaat
5J x 14 35 mm 165/70
6J x 14 37 mm 185/60
6J x 15 43 mm 185/55

Zoals ik al eerder schreef staat in ander onderzoek dat het wel kan. Maar volgens officiële instructieboekje mag het dus niet.

FredV

Banned
6J x 15 43 mm 185/55

Zoals ik al eerder schreef staat in ander onderzoek dat het wel kan. Maar volgens officiële instructieboekje mag het dus niet.
Oke, gevonden. Je hebt velgmaat 15, dus mogen alleen sneeuwkettingen op de 185/55. Waarschijnlijk omdat de GL een verlaagd onderstel heeft.

zal wel te maken hebben met de ruimte tussen het wiel en de wielkast. Ik heb nu 14/175/70 winterbanden klaarliggen. Zouden daar de sneeuwkettingen nog om passen? edit: dat scheelt 1,4 cm in hoogte met 14/165/70, dus 7mm aan elke kant van het wel. zou het zo nauw luisteren dat het nu niet past?

bobby45

Actief lid
tip pitstop.de

Net uit duitsland(leer) conti ts830 met stalen velgen 4 voor 399 euro:winkie:
Banden markt vraagt er 113 plus 10 per band en velg voor:koffie:

ze zijn ook nog wel goed koper maar dez conti komt goed uit de test:)

FredV

Banned
Net uit duitsland(leer) conti ts830 met stalen velgen 4 voor 399 euro
Banden markt vraagt er 113 plus 10 per band en velg voor

ze zijn ook nog wel goed koper maar dez conti komt goed uit de test
en of je naar groningen stad rijdt of naar duitsland, t is om t even:) ja dan zou ik ook zeker over de grens gaan:)

Jerrie

Lid
In Leer?

Dat is ook voor mij niet ver rijden.
Moet alleen nog uitzoeken welke maat velgen onder de Fabia 1 gaat

De wintervelgen van de Octavia, gaan er binnenkort weer onder.
De Snowtrack's bevallen prima, goede grip, en ''weinig geluid''

Noord26

Forumguru
Net uit duitsland(leer) conti ts830 met stalen velgen 4 voor 399 euro:winkie:
Banden markt vraagt er 113 plus 10 per band en velg voor:koffie:

ze zijn ook nog wel goed koper maar dez conti komt goed uit de test:)

En zijn die ook te vinden met een site?

GJS

Senior Member
Als je bovenaan zijn post kijkt staat er pitstop.de, dus ik neem aan dat dat de site is.

Sjokie01

Nieuw lid
GL op 165/70/R14

Beste Captain Hook,

Bedankt voor je overzicht. Helaas woon ik ver van de duitse grens en begrijp niet hoe ik het moet lezen. Wellicht kan je mij antwoorden of ik nog wat aan mijn winterbanden op velg maat 165/70/R14 heb voor onder een nieuwe Fabia Greenline. Volgens een verkoper past deze maat niet en moet ik 185/60/R15 eronder zetten

Sjokie

FredV

Banned
Beste Captain Hook,

Wellicht kan je mij antwoorden of ik nog wat aan mijn winterbanden op velg maat 165/70/R14 heb voor onder een nieuwe Fabia Greenline. Volgens een verkoper past deze maat niet en moet ik 185/60/R15 eronder zetten

Sjokie
Leuk, deze maat 165/70r14 werd door mijn Skodadealer juist geadviseerd!!

Sjokie01

Nieuw lid
Leuk, deze maat 165/70r14 werd door mijn Skodadealer juist geadviseerd!!

Juist ja, da's ook mooi vreemd dan. Hij was denk ik al met de bijverkoop begonnen en had wel een set op staal voor EUR 618,- in 185/60/R15 maar ik denk dat ik nu dan eerst voor een second (third) opinion ga.

Thanx

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan