Wat had beter gekund bij de O2?

hemi24

Forumguru
Net een nieuwe voorruit laten plaatsen in onze pas nieuwe octavia (04-2010) met wederom een mooie zwarte band net zoals de vorige ruit.

Yal, ik denk dat jij een ander bandje voor ogen hebt als degene die ik bedoel, die is namelijk vanaf wk22/2009 uit het pakket gehaald...
 

Captain Hook

Forumguru
Nog een ding wat me opviel na jaren rijden in een O2.
Als je redelijk groot/lang bent, dan wil je nog wel eens met je linkerelleboog steunen op die zachte rand, vlak onder het portierraam (tenminste ik wel). En niet op het platte vlak in het verlengde van de raambediening (want dat is vrij laag, als je lang bent).
Alleen zie je dan een deuk ontstaan (het schuimachtige materiaal onder de bekleding deukt dan in). Als je vervolgens een poosje niet meer steunt op die plek, ontstaat er een soort van bult (net alsof de O2 zich gestoten heeft) op die plek.
M.a.w. het vulmateriaal is niet vervormingsbestendig/komt niet terug in z'n oorspronkelijke vorm.

Ooit eens gevraagd bij de dealer of ze daar wat aan konden doen. Maar dat zou betekenen dat de hele deurbekleding vernieuwd zou moeten worden. :biggthumpdown:
 

Captain Hook

Forumguru
En dat eeuwig afbrekende parkeerkaarthouderclipje (wat een woord) linksvoor bij de voorruit.
Leuk idee, maar de praktische uitvoering... :(
 
Beide punten van Captain Hook kan ik me in vinden, in mijn vorige Octavia was de parkaarthouder bij de eerste ruitenreiniging al afgebroken en heb ik het kleine rest stukje maar achter de bekleding geduwt.

En ook ik had een deuk in mijn bekleding onder het raam, hoewel ik niet lang ben, maar heb de stoel redelijk hoog staan, de armleuning zit dan net te laag.

Verder vond ik na 160.000 Km dat de handgrepen waar je de deur mee dicht trekt erg lelijk geworden. De toplaag leek er wel af te bladderen.

Nog een verbeterpuntje:

De afdekpaneeltjes bij de wielkasten in de kofferruimte van de combi. De vallen ook om de haverklap open als er iets zwaarders achter ligt (Fles olie oid)
 

LenK

Forumguru
De afdekpaneeltjes bij de wielkasten in de kofferruimte van de combi. De vallen ook om de haverklap open als er iets zwaarders achter ligt (Fles olie oid)
Die klepjes zijn iets te klein. Links ging het wel maar rechts was het net niet goed.
Ik had er aan de onderkant iets onder gestopt zodat het klepje omhoog ging en zo de sluiting vast bleef zitten.
Als het klepje op de onderrand stond dan had de sluiting zin omdat die in dicht stand gewoon open ging.
 

stephen36

Nieuw lid
Over die opbergruimtes in de wielkasten. Deze zouden een betere indeling moeten krijgen. Als je er nu wat in kwijt wil, dan zakt dat altijd allemaal naar beneden. Gevolg is dat de klepjes inderdaad onder druk komen te staan.
Misschien ga ik een doosje o.i.d. maken dat er net in past...
 

flip

Lid
Die klepjes zijn IMHO gewoon van te zacht materiaal gemaakt. Dan buigen ze door, als iets zwaars in die uitsparing zit en hup, de klep valt open. Trouwens, ook de afdekklep van het reservewiel lijkt me maar goedkoopjes gemaakt. Hoe lang zal dat houden bij intens gebruik?
 
@ Captain Hook en Marsepein.

Ook bij mij zat er na verloop van tijd een deuk in de bekleding. Dit bij de dealer ter sprake gebracht. Deze dealer (Vruggink Halle) bevestigde dat dit wel vaker voorkwam en heeft de bekleding onder garantie vervangen.:laugh:
 

Captain Hook

Forumguru
ook de afdekklep van het reservewiel lijkt me maar goedkoopjes gemaakt. Hoe lang zal dat houden bij intens gebruik?
De afdekklep van het reservewiel? Dat begrijp ik niet zo goed... het reservewiel ligt toch onder de vloer van de kofferbak? Die is behoorlijk stevig hoor. En intensief gebruik van het reservewiel afdekklep; dan heb je een ander probleem... :winkie:
 

hemi24

Forumguru
Voorheen zaten er op de kofferbadbodem boven het reservewiel nog van die kunststof-/rubberstroken, maar sinds die zijn wegbezuinigd is het tapijt er niet steviger op geworden.
Aangezien er veel bruikbare ruimte zit in het opbervak, door afwezigheid van het reservewiel, wordt de bodem nog wel regelmatig opgetild, wat Flip waarschijnlijk ook bedoelt...

:ot: collega heeft net een nieuwe A3SB en ook daarbij straalt het kofferbakmatje weinig kwaliteit uit.
 

flip

Lid
@hemi;@captain hook: Ok, ik drukte me ongelukkig uit: ik heb het over de kofferbodem, die in mijn geval op het reservewiel ligt. Vind ik maar licht uitgevoerd, schuift ook gemakkelijk. Lijkt me niets, vooral niet in vergelijking met die van m'n vorige wagen (Passat): dat was nog een heerlijke metalen plaat, lekker stevig en kon tegen een klap.
 

LenK

Forumguru
Neerklapbare achterbankleuningen zonder dat je eerst de zittingen moet opklappen.
Bij diverse merken zie je dat er aan de kofferklep kant aan een handle of lus getrokken moet worden en dan kun je de rugleuningen naar voren duwen en meteen laden.
 

yup

Lid
ESP is wel extra in België (volledig onterecht, BTW): dit was de eerste optie die er bij mij zeker bij moest! Onbegrijpelijk dat dit nog niet veralgemeend is. Youtube is daar een overtuigend bewijs van.
@Lenk: die Mazda heeft echt ook wel nadelen tov de O2 (om je niet te lang te doen zweven...): wegligging, verbruik, enz.

Ik wil dit toch graag quoten, het is idd extreem frappant, dat een auto van dit soort caliber en luxe, niet eens ESP heeft...

Ik heb zelf een O2 2.0 TDi Elegance met DSG, van 2005, dus veel dingen zoals CC, autom. clima gescheiden, licht - regensensor, 4x electrische ramen met comfortfunctie (je kan ze sluiten met sleutel), maar ESP ontbreekt :ahum:

Mijn auto is wel een Nederlandse auto, dus hier is het ook niet standaard...

Waar ik mij ongelofelijk aan irriteer is dat de auto op hoge snelheden niet stabiel aanvoelt. Dat is bij een G5, Seat Leon of A3 duidelijk anders... De auto is veel en veelste zacht afgeveerd IMHO. En cuppen van de banden is zeer bekend, ik denk dat ze koste wat het kost de Octavia wat meer onderstuurt wilden hebben, en dus staan de achterbanden iets meer naar buiten. Vergeet niet dat de O2 op de Golf platform staat, en die auto is beduidend korter: minder gewicht op de achteras: minder kans op uitbreken achterkant bij hard genoemen bochten in bijv. regen.

Het is ook idd heel opvallend dat wanneer je bagage + 3 personen achterin hebt de auto gelijk begint te schrapen over drempels etc :s net een ouwe Kadett ofzo.
 

Aiii

Lid
Onstabiel op hoge snelheden? Welke bandenmaat heb je? Want ik tik op mijn 225'ers zonder moeite 200 aan op de autobahn.
 

yup

Lid
Onstabiel op hoge snelheden? Welke bandenmaat heb je? Want ik tik op mijn 225'ers zonder moeite 200 aan op de autobahn.

Standaard 15 inch ballonbanden 195/15/65. Helpt ook niet veel, i know. Maar goed het is ook meer de zijwindgevoeligheid zeg maar.

Op hoge snelheden heb ik niet echt het gevoel dat de auto "als een blok" op de weg ligt, zoals je bij een A3 wel hebt... Maar goed die hebben andere veren/demping (instelling).
 

Captain Hook

Forumguru
Mijn O2 ligt/lag uitstekend op de weg. Paar weken geleden nog met 200+ over de duitse Autobahn. Strak en stabiel. 180km/h op de cc met één vinger aan het stuur; geen enkel probleem (tuurlijk daarna het stuur wel weer gelijk correct vasthouden :koffie:)

Onder mijn (oude) O2 zaten 205/55/16H Goodyear Optigrip banden. Bandenspanning voor 2.3, achter 2.8 met drie personen en een kofferbak vol bagage.
 

flip

Lid
Bij de O2FL is die gelakte achterbumper zonder bescherming wel een uitnodiging voor de aftermarket - daar is ook niet goed over nagedacht!
 

sitechris

Donateur
de zijwindgevoeligheid ook niet. Mijn RS is stabiel tot de topsnelheid.
Je RS is verlaagd en heeft 18 inch wielen. Dat rijdt natuurlijk een stuk beter. Kan het overigens zijn dat de hatchback wat zijwindgevoeliger is, mede vanwege de relatief korte wielbasis en vrij lange kont die wellicht veel wind pakt?
Zijwindgevoeligheid speelt als het windkracht 4 of harder is echt een rol. Mijn vorige Octi had er ook last van, zeker toen wij een keer met een Leon en een Octi naar Praag reden. Verschil was opmerkelijk. Leon was veel stabieler.
 

Rallye

Forumguru
En dat eeuwig afbrekende parkeerkaarthouderclipje (wat een woord) linksvoor bij de voorruit.

Misschien lok ik nu iets uit, maar je moet toch wel je best doen om dat clipje te breken door er een parkeerkaartje onder te schuiven....

Bij de O2FL is die gelakte achterbumper zonder bescherming wel een uitnodiging voor de aftermarket - daar is ook niet goed over nagedacht!

Mij stoort vooral dat de bovenkant van de achterbumper niet van een beschermstrip voorzien is. Je schuift de eerste de beste Ikea-kast of boodschappentas over de lak de auto in (zonder er je best voor te doen). Waarom moet een after market-leverancier op het idee komen om daar iets voor te maken (zie bijlage).

.
 

Bijlagen

  • rearguards.co.uk.jpg
    rearguards.co.uk.jpg
    18,8 KB · Weergaven: 38

hemi24

Forumguru
Ben het met Ralley eens: je moet wel behoorlijk lomp doen wil je de parkeerkaarthouder afbreken..! (zul je zien dat ik 'm morgen ook in de handen heb... ;) )

Voor wat betreft de krasgevoelige bovenkant van de bumper, zijn er ook via Skoda beschermdelen te koop:

http://www.skoda.at/service/zubehoerkatalog/octavia/aussenausstattung/

1Z9071133 transperante UV-bestendige PU-beschermfolie;

KDX610001 uitvouwbare beschermfolie voor de hatchback;

KDX610002 uitvouwbare beschermfolie voor de combi;

Kan geen kwaad, zag ik laatst, nadat de vrouw de O2 had meegenomen voor een serieuze inkooppoging bij de supermarkt...
 
Bovenaan Onderaan