Wat had beter gekund bij de O2?

Captain Hook

Forumguru
Wat had beter gekund?

Heb vijf jaar en ruim 180.000km in een O2 2.0TDI combi gereden. Lijkt me wel een geschikt moment om eens terug te kijken hoe e.e.a. bevallen is. C.q. of dingen beter zouden kunnen.
Tuurlijk kan altijd alles beter, maar door b.v. een simpele maatregel of iets andere constructie dat zaken beter bevallen (op de lange duur).

Interieur:
-Zitmeubilair is goed en stevig (sportstoelen in de Elegance uitvoering). Je zit alleen erg laag in de auto waardoor je snel je hoofd stoot bij het instappen. Verstelbaarheid is goed.
-Sommige plasticsoorten zijn gevoelig voor krassen. Hiervoor zou ander materiaal gebruikt kunnen worden (later is men ook van de softlack onderdelen afgestapt).
-Chroom details hoeven voor mij niet, kan alleen maar lelijk worden.
-De instapranden rond de portieren zijn gevoelig voor krassen en het contact met de deuren. Na zoveel jaren deuren open en dicht doen zie je dat de deur uiteindelijk een afdruk achterlaat in het 'kozijn'.
-Kofferbak is gigantisch! Je wilt nooit meer anders. Ze zouden alleen iets anders moeten verzinnen voor de intildrempel (ja, je kunt er zelf iets op plakken), die beschadigt snel.
-Vaak wordt geroepen over Skoda's dat ze saai zijn van binnen. Dat is ook wel zo, maar dat betekent dat het over de wat langere termijn ook niet snel veroudert, c.q. uit-de-mode raakt. (hetgeen je bij franse auto's snel opvalt hoe gedateerd een interieur is na x jaren)
-De kunststof delen aan de binnenzijde van de achterklep trekken enigszins krom na x jaar.
-Kitranden van de gelijmde voor- en achterruit verbleken na een aantal jaren.


Bediening:
-Hendeltjes van cc/maxidot bediening vertonen af en toe contactdender (m.a.w. reageren niet of teveel op een toetsdruk)
-Dakhemel onderdelen (brillenvak, lampjes) doen erg gammel aan omdat het allemaal heen en weer beweegt als je het aanraakt. Jammer, maar is een klein detail.
-De parkeersensoren zijn storingsgevoelig en op langere termijn is er altijd wel iets mee. Anders monteren? C.q. vervanging is duur omdat dat kleine onderdeeltje in kleur gespoten moet worden.
-Bij bepaald licht spiegelen chromen handgrepen in het dashboard c.q. in je ogen. Geen spiegelend materiaal gebruiken.


Motorisch:
-De 2.0 TDI is heerlijk soepel en explosief. Lawaai had wat minder gekund. Heb ook het idee dat in de loop der tijd de motor meer gaat nagelen.
Wel bijzonder zuinig.
-Hulpveren zijn/waren een must.


De auto als geheel voelde altijd heel degelijk en massief aan. Ook bij 200km/h op de Autobahn geen centje pijn.
Zaken als de bevestiging van deurpanelen (met popnagels ipv schroeven) werkt kostenverhogend als er iets gedaan moet worden op die plaatsen in de auto.

Al met al een goede, saaie auto waar je lang praktisch plezier van kunt hebben!
 

Captain Hook

Forumguru
BTW: vraag me wel eens af of de heren autofabrikanten c.q. importeurs dit soort media als reflectiemateriaal gebruiken om de gebruikerservaringen met hun producten (= hun bread & butter) te evalueren?

Leest b.v. Pon alhier mee en/of doen ze wat met deze info?
 

hemi24

Forumguru
Nog wat puntjes:

- isolatie van de wielkasten had wel wat beter gemogen;
- achterasconstructie is i.c.m. bepaalde bandenmerken / -type wel heel erg gevoelig voor cuppen (ook bekend van Golf V, Altea/Leon en A3);
- 'vuil plastic': o.a. het bakje van de zonnebril is af-fabriek voorzien van zwarte aanslag. Kun je zelf snel wegpoetsen, maar het staat erg slordig bij een nieuwe wagen!
 

Ralph

Lid
Isolatie van de wielkasten is zelfs met de facelift een minpuntje. Als je over een grindweg rijdt heb je het gevoel of kiezels het interieur inschieten!
 

Neptukker

Forumguru
- Als je het munctifunctionele stuurwiel hebt (OII FL, ook op andere modellen) dan kun je bij het sturen soms per ongeluk de radio (flink) harder zetten.
- Bijrijdersstoel kan niet helemaal voorover, dit zou handig zijn bij het laden van lange objecten.
- Afrolgeluiden reduceren moet inderdaad een prioriteit worden.

Veel meer kan ik nu niet bedenken dus dit lijstje geeft aan dat het fijne praktische auto is.
 

LenK

Forumguru
Leest b.v. Pon alhier mee en/of doen ze wat met deze info?
pon zal ongetwijfeld meelezen, maar zolang de auto's verkocht worden, samen met de arrogante houding van pon (en vele andere autoimporteurs) zal er weinig veranderen.

Vwb vuil worden plastic, dat heeft niet alleen de O2 maar elke auto met licht plastic. Maak je voorruit van binnen maar eens schoon. Die viezigeheid slaat ook neer op het plastic. Ws alleen te voorkomen met een microfilter in de luchtinlaat.

Ik vond een nadeel dat na 4 jaar de tand des tijds al best wel zichtbaar was in de vorm van verwering en verkleuring van allerlei onderdelen en kitranden.
 

FredV

Banned
Leest b.v. Pon alhier mee en/of doen ze wat met deze info?
'Pon' wie is Pon?

Zie je het al voor je dat een dame of heer de hele dag alle forums die er zijn, lezen? dat is veel meer dan een dagtaak voor 1 persoon.

Nee, ik denk het niet. Ik heb tenminste nooit ergens een functiebestanddel gezien waarin als taak stond forums te lezen.

Bovendien, zou een fabriek luistern naar wat op- en aanmerkingen uit Nederland terwijl het marktaandeel hier vele malen kleiner is (in aantallen) dan bijvoorbeeld in Duitsland en zeker in Tsjechië waar je haast niets anders ziet rijden?

Nee, ik heb die illusie niet.
 

Captain Hook

Forumguru
@FredV:
Dat verhaal over dat meelezen is echt niet zo gek hoor.
Het zal weliswaar niet in iemands job description staan, maar ik weet (uit ervaring) dat b.v. bij een software leverancier of een camera merk wel degelijk de internationale fora in de gaten gehouden worden...
Kwestie van dat de marketing mensen op de hoogte zijn van wat er speelt en wat (potentiele) klanten dwars zit.

Dat vuil worden van dat witte kunststof zie je bij veel merken. Schijnt een combinatie van statische electriciteit, uitwaseming van weekmakers en de stofdeeltjes op de fabricage locatie c.q. de transportroute te zijn.
Overigens worden de donkere kunststoffen net zo vuil, alleen je ziet het niet. (waarom dacht je dat tegenwoordig toetsenborden van computers altijd zwart zijn, vroeger waren die ook licht-beige) :ahum:

ps: ik nam aan dat iedereen wel wist dat Pon in Leusden de importeur is van VAG auto's.
 

Wasmachineman

Forumguru
Ik ken zelfs een forumlid die werkzaam is bij Pon en die hier wel veel leest maar weinig post. En dan zullen er vast nog wel meer zijn.
 

Sand3r

Senior Member
Weinig, want Pon is maar een leverancier.
Geen bedenker/ontwerper.
Daarvoor moet je toch echt bij VAG gmbh zelf zijn.
 

Wasmachineman

Forumguru
Nou weinig? Pon stelt wel de auto's samen voor NL, ze bepalen de pakketten ook, de prijzen, de verkoopacties die daaraan vast zitten en dan vergeet ik vast nog wel wat.
 

Wasmachineman

Forumguru
Ik bedoel dat Pon veel invloed heeft op onze auto's. Garantie hoort daar ook bij alleen zal dat nooit naar onze tevredenheid uitgeoefend worden. Maar dat is met allerlei andere apparatuur ook.
 

Captain Hook

Forumguru
Garantie hoort daar ook bij alleen zal dat nooit naar onze tevredenheid uitgeoefend worden.
Maar die tevredenheid zou wel omhoog kunnen door minder arrogante opstelling van de importeur c.q. meer coulance.

Je praat notabene over een product van tig duizend euro!
Vaak krijg je bij de Aldi nog een betere service op een defect MP3 spelertje van 2 tientjes. :1884:

Vaak alleen al de manier waarop e.e.a. aangepakt wordt/afgehandeld zou de klantentevredenheid kunnen opschroeven.

voorbeeld van vandaag:
Ik had een vraag gesteld via de website van autoinbedrijf.nl. Krijg je antwoord terug waar je niks mee kunt: "vraag het maar aan de Skoda dealer" Ja, maar die weet het niet en/of kan geen eenduidig antwoord geven. Daarom vraag ik het nou juist bij Pon. Maar ook daar krijg je geen antwoord... :mad:
 

Falcon

Donateur
De relatie tussen PON en het Skodaforum zou steeds beter benut kunnen worden, maar heeft zeker de afgelopen 1,5 jaar toch wel meer interactie met elkaar gehad.

Daarnaast lezen de dealers in iedergeval heel duidelijk wel mee, maar ondervinden ook wel problemen met alle info op het forum. Zoals wat je allemaal kan laten instellen in VAG-COM, vaak komen klanten met hele waslijsten aanzetten. Het kost de dealer heelveel tijd en zien er maar weinig van de kosten terug komen.

Maar goed laten wij dat even ontopic blijven:

- Hulpveren verplicht
- (Sportstoelen) geven te weinig steun in de onderrug. (oplossing als je leer besteld is om even wat meer opvulling te laten doen. Stoelen zijn trouwens verder heel erg goed.
- Parkeersensoren perikelen
- De zachte metallic-lak
- Geluids-isolatie
- Rubber droogt snel uit en kraakt daardoor (snel op te lossen bij de dealer)
- Plastic is op sommige punten niet helemaal netjes geplaatst.
- Trilling boxen voorin (vrijsimpel op te lossen door de dealer)
- Te weinig VAG-COM instellingen mogelijk via de maxi-dot. Zou volgens mij beter zijn om dit zoveel mogelijk vrij te geven.

Het lijkt een waslijst, is het ook wel... maar niet overkomelijk. Bij de volgende auto ga ik wel op deze zaken letten en zeker voor zijn :)
 

FredV

Banned
Ik had een vraag gesteld via de website van autoinbedrijf.nl. Krijg je antwoord terug waar je niks mee kunt: "vraag het maar aan de Skoda dealer" Ja, maar die weet het niet en/of kan geen eenduidig antwoord geven. Daarom vraag ik het nou juist bij Pon. Maar ook daar krijg je geen antwoord... :mad:
Dan bof je nog DAT je antwoord krijgt.
Ik heb al een paar keer gemaild en opnieuw verstuurd.
Geen enkele reactie.
Ja, één keer toen ikzelf maar heb gebeld om hun reactie te vernemen omdat ik niets hoorde.
Het antwoord was: 'oh, wilde u dan een antwoord terug?'
 

flip

Lid
Vandaag gaf ik de Mazda 2 - bouwjaar 2005 - van m'n ma een grondige beurt. Als ik het interieur vergelijk met mijn O2FL van net geen jaar oud: minder krasgevoelige kunststof en sterkere textiel binnenin bij die Mazda. Mijn 17 jaar oude Passat was op dat vlak zelfs een voorbeeld: na al die jaren en intensief gebruik was hij weer als nieuw na een grondige poetsbeurt. Mijn O2 haalt duidelijk die kwaliteit niet.
Voor de rest wel een héél fijne auto, die Skoda!
 

Captain Hook

Forumguru
Daarnaast lezen de dealers in iedergeval heel duidelijk wel mee, maar ondervinden ook wel problemen met alle info op het forum. Zoals wat je allemaal kan laten instellen in VAG-COM, vaak komen klanten met hele waslijsten aanzetten. Het kost de dealer heelveel tijd en zien er maar weinig van de kosten terug komen.
Het blijkt ook keer op keer dat via het forum er meer kennis aanwezig is dan bij de dealers die gauw roepen "dat kan niet"
Terwijl blijkt dat het wel kan. Waarom koop/onderhoud je je auto bij een officiële Skoda dealer? Nou omdat, als het goed is, die verstand heeft van alle ins en outs van je auto en het specifieke merk!

Je kunt het ook omdraaien; omdat klanten blijven komen met allerlei dingen, komen ze ook voor andere zaken (zoals onderhoud/nieuwkoop, etc) weer terug. Als policy van de fabrikant/importeur is om b.v. bepaalde zaken NIET via Maxidot instelbaar te maken moeten ze dat duidelijk aangeven en als extra dienst voor b.v. een vast bedragje via de dealers laten doen (= weer een extra kans op klantencontact). Willen ze dat niet, maar wel tevreden klanten houden, zullen ze het configureerbaar moeten maken voor de klant.

Maar de tijd dat de klant lekker dom en simpel gehouden moest worden omdat 'ie het toch allemaal niet begrijpt, die is echt voorbij! Handel dan daarnaar!
 

LenK

Forumguru
Vandaag gaf ik de Mazda 2 - bouwjaar 2005 - van m'n ma een grondige beurt. Als ik het interieur vergelijk met mijn O2FL van net geen jaar oud: minder krasgevoelige kunststof en sterkere textiel binnenin bij die Mazda.
Ik laat me deze keer niet tot opmerkingen verleiden...
 
Bovenaan Onderaan