Captain Hook
Forumguru
Wat had beter gekund?
Heb vijf jaar en ruim 180.000km in een O2 2.0TDI combi gereden. Lijkt me wel een geschikt moment om eens terug te kijken hoe e.e.a. bevallen is. C.q. of dingen beter zouden kunnen.
Tuurlijk kan altijd alles beter, maar door b.v. een simpele maatregel of iets andere constructie dat zaken beter bevallen (op de lange duur).
Interieur:
-Zitmeubilair is goed en stevig (sportstoelen in de Elegance uitvoering). Je zit alleen erg laag in de auto waardoor je snel je hoofd stoot bij het instappen. Verstelbaarheid is goed.
-Sommige plasticsoorten zijn gevoelig voor krassen. Hiervoor zou ander materiaal gebruikt kunnen worden (later is men ook van de softlack onderdelen afgestapt).
-Chroom details hoeven voor mij niet, kan alleen maar lelijk worden.
-De instapranden rond de portieren zijn gevoelig voor krassen en het contact met de deuren. Na zoveel jaren deuren open en dicht doen zie je dat de deur uiteindelijk een afdruk achterlaat in het 'kozijn'.
-Kofferbak is gigantisch! Je wilt nooit meer anders. Ze zouden alleen iets anders moeten verzinnen voor de intildrempel (ja, je kunt er zelf iets op plakken), die beschadigt snel.
-Vaak wordt geroepen over Skoda's dat ze saai zijn van binnen. Dat is ook wel zo, maar dat betekent dat het over de wat langere termijn ook niet snel veroudert, c.q. uit-de-mode raakt. (hetgeen je bij franse auto's snel opvalt hoe gedateerd een interieur is na x jaren)
-De kunststof delen aan de binnenzijde van de achterklep trekken enigszins krom na x jaar.
-Kitranden van de gelijmde voor- en achterruit verbleken na een aantal jaren.
Bediening:
-Hendeltjes van cc/maxidot bediening vertonen af en toe contactdender (m.a.w. reageren niet of teveel op een toetsdruk)
-Dakhemel onderdelen (brillenvak, lampjes) doen erg gammel aan omdat het allemaal heen en weer beweegt als je het aanraakt. Jammer, maar is een klein detail.
-De parkeersensoren zijn storingsgevoelig en op langere termijn is er altijd wel iets mee. Anders monteren? C.q. vervanging is duur omdat dat kleine onderdeeltje in kleur gespoten moet worden.
-Bij bepaald licht spiegelen chromen handgrepen in het dashboard c.q. in je ogen. Geen spiegelend materiaal gebruiken.
Motorisch:
-De 2.0 TDI is heerlijk soepel en explosief. Lawaai had wat minder gekund. Heb ook het idee dat in de loop der tijd de motor meer gaat nagelen.
Wel bijzonder zuinig.
-Hulpveren zijn/waren een must.
De auto als geheel voelde altijd heel degelijk en massief aan. Ook bij 200km/h op de Autobahn geen centje pijn.
Zaken als de bevestiging van deurpanelen (met popnagels ipv schroeven) werkt kostenverhogend als er iets gedaan moet worden op die plaatsen in de auto.
Al met al een goede, saaie auto waar je lang praktisch plezier van kunt hebben!
Heb vijf jaar en ruim 180.000km in een O2 2.0TDI combi gereden. Lijkt me wel een geschikt moment om eens terug te kijken hoe e.e.a. bevallen is. C.q. of dingen beter zouden kunnen.
Tuurlijk kan altijd alles beter, maar door b.v. een simpele maatregel of iets andere constructie dat zaken beter bevallen (op de lange duur).
Interieur:
-Zitmeubilair is goed en stevig (sportstoelen in de Elegance uitvoering). Je zit alleen erg laag in de auto waardoor je snel je hoofd stoot bij het instappen. Verstelbaarheid is goed.
-Sommige plasticsoorten zijn gevoelig voor krassen. Hiervoor zou ander materiaal gebruikt kunnen worden (later is men ook van de softlack onderdelen afgestapt).
-Chroom details hoeven voor mij niet, kan alleen maar lelijk worden.
-De instapranden rond de portieren zijn gevoelig voor krassen en het contact met de deuren. Na zoveel jaren deuren open en dicht doen zie je dat de deur uiteindelijk een afdruk achterlaat in het 'kozijn'.
-Kofferbak is gigantisch! Je wilt nooit meer anders. Ze zouden alleen iets anders moeten verzinnen voor de intildrempel (ja, je kunt er zelf iets op plakken), die beschadigt snel.
-Vaak wordt geroepen over Skoda's dat ze saai zijn van binnen. Dat is ook wel zo, maar dat betekent dat het over de wat langere termijn ook niet snel veroudert, c.q. uit-de-mode raakt. (hetgeen je bij franse auto's snel opvalt hoe gedateerd een interieur is na x jaren)
-De kunststof delen aan de binnenzijde van de achterklep trekken enigszins krom na x jaar.
-Kitranden van de gelijmde voor- en achterruit verbleken na een aantal jaren.
Bediening:
-Hendeltjes van cc/maxidot bediening vertonen af en toe contactdender (m.a.w. reageren niet of teveel op een toetsdruk)
-Dakhemel onderdelen (brillenvak, lampjes) doen erg gammel aan omdat het allemaal heen en weer beweegt als je het aanraakt. Jammer, maar is een klein detail.
-De parkeersensoren zijn storingsgevoelig en op langere termijn is er altijd wel iets mee. Anders monteren? C.q. vervanging is duur omdat dat kleine onderdeeltje in kleur gespoten moet worden.
-Bij bepaald licht spiegelen chromen handgrepen in het dashboard c.q. in je ogen. Geen spiegelend materiaal gebruiken.
Motorisch:
-De 2.0 TDI is heerlijk soepel en explosief. Lawaai had wat minder gekund. Heb ook het idee dat in de loop der tijd de motor meer gaat nagelen.
Wel bijzonder zuinig.
-Hulpveren zijn/waren een must.
De auto als geheel voelde altijd heel degelijk en massief aan. Ook bij 200km/h op de Autobahn geen centje pijn.
Zaken als de bevestiging van deurpanelen (met popnagels ipv schroeven) werkt kostenverhogend als er iets gedaan moet worden op die plaatsen in de auto.
Al met al een goede, saaie auto waar je lang praktisch plezier van kunt hebben!