Chiptuning 1.2 TDI

Iemand die dit echt van plan is, dus nog meer downsizen via tuning, die is natuurlijk niet achterlijk!
Die zorgt er echt wel voor, dat hij aantoonbaar kan maken dat de auto getuned is om de CO2 te verlagen.
Dus uitdraai van de gegevens op rollen- of testbank...

NielsW

Lid
Ik heb alleen interesse als het verbruik ermee om laag gaat. Snelheid etc. zal me een worst wezen als ik er niet teveel op achteruit ga.

vinshi

Lid
heeft iemand al eens gedacht aan 1 powerbox. Ik lees overal dat hiermee het vermogen wordt vergroot en het verbruik wordt verlaagd.

peperskoda

Forumguru
@SGL49: Al heb je die papieren bij de hand en al zouden ze je gelijk kunnen aantonen, je voertuig voldoet niet meer aan de typegoedkeuring en daarmee dus niet aan de voorwaarden om voor de voordelen in aanmerking te komen. Wanneer je dit soort dingen wilt gaan doen moet je feitelijk een nieuwe typegoedkeuring gaan aanvragen en dat kost een boel geld(weet ik uit ervaring)

@Vinshi: Een powerbox werkt goed behalve wanneer je problemen krijgt met je motor. Alle afwijkingen van de prestaties van de motor buiten de fabriekstoleranties zijn door deskundigen terug te halen en daarmee kan worden aangetoond dat je "met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid" geknoeid hebt met het motormanagement van je voertuig. Ik wacht wel tot er van ABT(de huistuner van VW-group) een tuningset beschikbaar komt en wanneer dat niet het geval is dan tune ik maar niet.

hemi24

Forumguru
auto met powerbox is als het instellen van de thermostaat in de woonkamer met een skiuitrusting aan... ;)

Noord26

Forumguru
heeft iemand al eens gedacht aan 1 powerbox. Ik lees overal dat hiermee het vermogen wordt vergroot en het verbruik wordt verlaagd.

Een powerbox manipuleert de waardes die het originele systeem meet en past daarmee de waardes aan voor de overige onderdelen, je houd je volledige auto voor de gek. Een chip, op maat gemaakt, blijft ruim, binnen toleraties en dat doet een powerbox lang niet altijd. Daarom zie je pas op langere duur wat een powerbox met je auto doet. Een chip gaat samen met je originele auto en daarmee ook met alle originele begrenzingen die daarmee in de auto ingebouwd zitten. Met een powerbox kan hier heel makkelijk overheen gegaan worden, want immers krijgt de auto andere (lagere) waardes te zien dan dat er in werkelijk zijn. Zeer riskant op langere duur.

FabiaGL

Actief lid
Er is eindelijk een officiele vermogenstestbankuitdraai van Ventura Tuning.
Bij 1500 toeren: gelijke prestaties
Bij 2000 toeren: 190 Nm koppel i.p.v. 130.

clip_image002_003.jpg

Ik heb problemen met het laden van de afbeelding, de grafiek sttat op de site van Ventura.

EdK

Forumguru
alle opgegeven waarden op deze pagina zijn ter indicatie, verschillen per voertuig kunnen andere resultaten laten zien, wij wijzen u hier vooraf op
afwijkende waarden zijn geen argument om de tuning ongedaan te maken of om restitutie van het aankoopbedrag te kunnen eisen.

De laatste 2 regels op de site zeggen me genoeg
Werkt het niet of voldoet het niet dat is het jammer en is het slikken en stikken !

VEEJAY

Forumguru
Vind het maar een rare uitdraai qua vermogensverloop van de voor en na tuning. Maar goed het is natuurlijk wel een joekelunit die ze plaatsen..

Dat wordt om de 15.000 kilometer nieuwe (eco) voorbanden met dat vermogen. Hopelijk kan de remmerij het allemaal aan.

Noord26

Forumguru
Als ik de grafiek bekijk totaal geen behoefte meer aan een Ventura-box. Het gaat mij met name vanaf 1500tpm. Vanaf 2000tpm trekt een GL er toch al lekker aan. Er is vrijwel geen verschil vanaf 1500 toeren in de grafiek, laat staan dat je dat in de praktijk merkt.

Alle waardes zijn op dezelfde punten iets hoger. Maar een echte tuner past juist een gelijkmatige toename toe in zowel koppel als vermogen. Dat rijdt veel gemakkelijker en rustiger. Ik zie hier teveel dipjes, op exact dezelfde plaatsen als het origineel. Duidelijk een voorbeeld van alleen verhoogde turbodruk, moment van inspuiting en hoeveelheid brandstofinspuiting.

FredV

Banned
Vanaf 2000tpm trekt een GL er toch al lekker aan. Er is vrijwel geen verschil vanaf 1500 toeren in de grafiek, laat staan dat je dat in de praktijk merkt.
Ben blij dat je dit zegt, is ook mijn ervaring, vanaf 1700 gaat het al prima.
En dan te bedenken dat Ventura zegt dat je tot 3700 toeren moet doortrekken en dat je dan na tuning al bij 2500 kan schakelen en aldus 25% bespaart.
Ja, zonder tuning al meer:)

Ja, Ik heb ook een post van iemand gelezen op autoweek, die vertelde dat als je niet op de schakel-indicator let en wat meer doortrekt in de versnellingen, dat het een heerlijke auto is die goed kan meekomen. Je gemiddelde verbruik zal dan rond de 1:20 liggen!
Prima dat ik dit lees, want zo ga ik de Fab gebruiken!

Hetzer

Forumguru
Jippie geluk!!!!!!

Ik heb vandaag het vermogen van mijn auto kunnen testen bij een (tank-)werkplaats, tijdens een cursus op het werk,

Mijn auto gaf uiteindelijk 79 pk als vermogen, en geen 75 , het koppel was ook iets hoger dan standaard aangegeven.

Bovenaan Onderaan