Chiptuning 1.2 TDI

Max5

Senior Member
Je mag het in Nederland beter weten, dat heet dan burgelijke ongehoorzaamheid :super:
Mogelijk dat je met een administratie ala SM kunt aantonen dat je niet meer bent gaan verbruiken na tunen, als de inspecteur daar ooit naar zou vragen.
(Leaserijders kunnen immers ook onder hun bijtelling uitkomen met een km administratie.)

Ik denk overigens dat het wel los zal lopen met de controles, ze zijn iig. nog niet van de grond gekomen. Rode diesel is een grotere fraudepost en makkelijker te controleren dan één of andere tuning van een Greenline. En zeg nu zelf, hoe vaak ben je op rode diesel gecontroleerd...

FabiaGL

Actief lid
(Leaserijders kunnen immers ook onder hun bijtelling uitkomen met een km administratie.)
Je mag dan prive maar 500 kilometer op jaarbasis rijden, anders moet je alsnog bijtelling betalen.
Voorbeeld: je rijd vanaf 1 januari tot en met 31 augustus 340 kilometer prive.
Per 1 september heb je door omstandigheden niet meer de beschikking over je leaseauto, je krijgt dan alsnog een aanslag van de belasting voor je bijtelling van 12 maanden(het hele kalenderjaar)!
Je dient dus met deze constructie erg voorzichtig om te gaan wil je niet voor verrassingen komen te staan.

erik2907

Actief lid
@FabiaGL

Een reactie op bericht 399. Je haalt de CO2 waarden erbij van spritmonitor. Zoals de 89gr Co2 vastgesteld is middels de EG norm (hierover is al genoeg geschreven) is onduidelijk wie dat geweldige programma van spritmonitor in elkaar heeft geschroefd. Elke hobbyist kan dat doen met een beetje verstand van Excel en Access. Het kent geen enkele wettelijke basis en daarom neem ik de CO2 waardes van spritmonitor met een hele grote klomp zout.

Natuurlijk is de normering van de EG ook maar een gegeven maar feit is wel dat hier volgens Europese richtlijnen vastgelegd is hoe er gemeten dient te worden, ongeacht het merk.

hemi24

Forumguru
Het is heel simpel: verbranding van 1 liter diesel geeft ca. 2,6 kg CO2.

Dus een uitstoot van 89 gram CO2 per km komt overeen met een verbruik van 3,4 l/100km of ca 29,4 km/l. Precies zoals je terug kunt vinden in de folder... ;)

Ergo: CO2 waardes van www.spritmonitor.de kun je net zo serieus nemen als de verbruiksgegevens...

erik2907

Actief lid
@FabiaGL

Ga eens naar dit bericht en lees eens heel erg goed! Het bericht komt van de site van de belastingdienst. En daar staat toch duidelijk dat als er een hogere CO2 waarde na tuning wordt geconstateerd dan dient er een naheffing betaalt te worden. Even het muntje omdraaien: als na tuning aangetoond kan worden door middel van een toets bij de RDW met dezelfde criteria waarmee alle auto's binnen de EG getoetst worden, dat de uitstoot lager is dan kan men een verzoek richten aan de inspecteur om vermindering van BPM e.d. Maar ja, welke 'zuinige Hollander' laat dat doen? Deze kosten zullen zeker niet opwegen tegen het voordeel.

Kortom, er is een wet (< 95 gr voor diesel is BPM vrij, mits vastgesteld door een EG richtlijn) en iedere Nederlander dient zich hieraan te houden. Zo is er ook een wet die iedere Nederlander het recht geeft om de wet te toetsen, hetgeen nog wel eens gebeurd zoals het rookverbod. En dan wordt zo'n wet recht gebreid daar waar die krom is.

Dus FabiaGL, ik daag je uit om de uitdaging aan te gaan met de rechterlijke macht om een proefproces te starten en de EG richtlijnen en BPM wetgeving te laten toetsen!

FabiaGL

Actief lid
@erik2907, waarom zou ik een proefproces starten als er nog nooit een Greenline bezitter aan de hand van deze wet is veroordeeld?
Dat ik geen wegenbelasting voor mijn type auto hoeft te betalen ga ik toch niet aanvechten?

erik2907

Actief lid
@FabiaGL

Waarom zou een Greenliner veroordeeld moeten worden? De wetgever (EG richtlijn) heeft hem vrijgesteld van deze BPM en houderschapsbelasting. Daarom begrijp ik ook niet waarom je zo'n "verhitte discussie" voert. Immers, diegene die door chippen een mindere CO2 uitstoot denkt te hebben, staat het vrij om zijn auto ter keuring aan te bieden conform de EG norm en bij mindere CO2 een vrijstellingsverzoek in te dienen bij de inspecteur.
In mijn optiek is de wet zeer duidelijk. Immers, er moet een basis zijn om te toetsen, dat de praktijk anders is,.........tja, ik vraag mij ook wel eens of waarom de ene moordenaar 2 jaar krijgt en de ander 18 jaar.

BTW, hoe kun je nu veroordeeld worden als Greenliner als de CO2 uitstoot inderdaad 89 gram is bij een gemiddelde van 1:29,4 en de wetgever dat goedkeurt? Soms rij ik op N wegen zelfs 1:33, maar ja, die verkeerslichten in de stad en drempels, die halen het weer omlaag en ja, die obstakels heb je niet in een laboratorium waar de waarde wordt vastgesteld.

Rosinfield

† In Memoriam
Tja, dan wordt er toch duidelijk iets niet goed begrepen wat betreft die CO2 waarden. Heeft ook niets te maken met SM of wie dan ook die dat berekent, want het is dus gewoon een rekenkundige formule, net als 2x2, enz. Daar hoeft toch ook geen korrel zout aan te pas te komen, laat staan een hele klomp.

FredV

Banned
Ik denk dat het blijkbaar nog steeds niet duidelijk is.
De CO2-uitstoot is gebaseerd op laboratoriummetingen.
En dit geldt voor alle auto's. Skoda, Fiat, Volkwagen, noem maar op, alle merken en typen die een vrijstelling en of een lagere bijtelling hebben.
Het is dus niet iets specifiek voor de Fabia Combi Greenline, ic. 1.2 TDI.
Daarom zijn alle auto's qua verbruik en uitstoot onderling te vergelijken omdat ze allen onder dezelfde omstandigheden zijn gemeten.

Als je gaat chiptunen, zul je dus onder dezelfde omstandigheden moeten meten, wil je een vergelijkbare situatie krijgen.
En derhalve kun je uitstoot- en verbruikswaardes die je nu in de praktijk haalt, niet vergelijken met die in het laboratorium zijn behaald.

De overheid heeft dit bepaald en of dit fair of niet fair, goed of fout is, is niet de discussie.
Die vraag zul je aan de Belastingdienst moeten voorleggen.

Daarbij komt, dat als chiptunenzo eenvoudig was dat je in de lagere vrijstelling valt, alle autofabrikanten al hun modellen zouden chiptunen.
Helaas is dit een utopie.
Om aan een lagere vrijstelling te komen, heeft de fabriek enkele technische ingrepen toegepast, niet alleen in de motor en stroomlijn, maar ook aan bijv, de versnellingsbak.
Dus zo simpel ligt het helaas niet.

FabiaGL

Actief lid
Wat mij betreft ga ik deze discussie tijdelijk staken. Maar ik blijf erbij dat het oneerlijk is dat iemand die met tuning in de praktijk hetzelfde verbruik haalt als iemand zonder tuning ineens meer zou moeten gaan betalen.
Dat de wet anders in mekaar zit en we ons daaraan te houden hebben is een andere discussie.
Allen hartelijk bedankt voor je inbreng in deze levendige discussie.:24:

EdK

Forumguru
Dat lijkt helaas niet te lukken.

tsja hoe meer mensen hoe meer meningen hierover !
Maar helaas is het verhaal klinkklaar als je de draadjes van gister leest.
Maar de indruk die ik af en toe krijg is dat men toch een excuus of aangrijpunt zoekt om toch een tuning op een A label wagen te vergoedelijken.

Wel als je de draadjes leest dan is in principe vast komen te staan dat wettelijk het is dicht gespijkerd
En wil je toch overgaan tot tunen , dat er dan wettelijk voorwaarden aan zijn verbonden.
En wil je die negeren.......... wel dan is dit je eigen keuze in deze, maar dan weet je dat bij ontdekking ( hoe klein de kans misschien ook )je voor financieele problemen komt te staan en dat al je voordelen met betrekking tot MRB en de BPM in een keer teniet worden gedaan en dat je misschien nog wel dan dat kan afdragen omdat je feitelijk een financieel delict hebt begaan.

En dan is de eindconclusie simpel, het mag niet en doe je het toch dan is de kans ( groot / klein ) dat je op de blaren kunt zitten.
En dan moet je ook niet klagen , want simpel gezegd je wist het dan wel

( max5 = niet persoonlijk maar algemene tekst )

erik2907

Actief lid
...........het oneerlijk is dat iemand die met tuning in de praktijk hetzelfde verbruik haalt als iemand zonder tuning ineens meer zou moeten gaan betalen.

En dat staat er dus niet in de belastingwet. Je kunt tuning toe passen en als blijkt dat de CO2 uitstoot meer is dan bij de type goedkeuring, dan wordt je aangeslagen.

Citaat www.belastingdienst.nl:

Tuning van uw personenauto

Constateert de Belastingdienst dat de motor van uw personenauto binnen drie jaar nadat de auto is ingeschreven in het kentekenregister zo is aangepast dat de CO²-uitstoot hoger is dan de CO²-uitstoot op het moment van inschrijving? Dan krijgt u van de Belastingdienst een naheffingsaanslag met een boete over het verschil tussen de bpm voor deze hogere CO²-uitstoot en de bpm op het moment van inschrijving.

M.a.w., is na tuning de uitstoot minder dan na inschrijving in het kentekenregister, dien dan een verzoek in voor vermindering van houderschapsbelasting en teruggave BPM! Alleen om dat aan te tonen, dat zal wel een flinke duit kosten!

Noord26

Forumguru
Reactie van JD op de beschikbaarheid van chippen op de 1.2 Tdi:

Beste
Michel,

Helaas is er op dit moment nog geen tuning mogelijk voor de 1.2
TDI motoren, deze motoren hebben een geheel nieuw type Delphi ECU gekregen
(meestal gebruikt VW, Bosch computers).

Ze
zijn nog niet dmv OBD van tuning te voorzien (je zult eerst de gehele software
moeten kunnen kopiëren om deze vervolgens te kunnen bewerken en op de rollenbank
te testen). Het is nog even wachten tot de OBD flashtools hier een update voor
uitgebracht hebben.

Er
zijn bedrijven die tuning aanbieden voor de 1.2 TDI, echter gebeurd dit via een
kastje/powerbox, zeker niet de mooiste manier van tuning omdat het
motormanagement dan niet meer de volledige controle
behoud.

We
verwachten dat binnen 1 a 2 maanden beschikbaar komt (we hebben deze week
bericht gekregen van de obd-leverancier dat ze in de afrondende fase zijn om
deze computers obd uit/inleesbaar te krijgen). Zodra dit mogelijk is komt dit
als nieuwsitem op onze website (www.jdengineering.nl).

Qua
waardes en prijzen kan ik nog even niets zeggen, dit moeten we eerst grondig
testen op de rollenbank.

Met
vriendelijke groet,

Mark

van_der_P

Senior Member
M.a.w., is na tuning de uitstoot minder dan na inschrijving in het kentekenregister, dien dan een verzoek in voor vermindering van houderschapsbelasting en teruggave BPM! Alleen om dat aan te tonen, dat zal wel een flinke duit kosten!
Door tuning verandert de motor van je auto daardoor voldoet deze niet meer aan de type-goedkeur.
Dat betekend dat deze opnieuw gekeurd moet worden. Aangezien de meeste GL meer gebruiken dan er in de advertenties belooft wordt. Lijkt het mij dat je na die keuring nog weleens bedrogen uitkomt met je verbruik en juiste belasting moet gaan betalen i.p.v. van niet.

anders volg je discussie gewoon even...ik heb al 1 week geleden een mailtje gestuurd naar JD en ook wat teruggekregen van 'Mark'.

Beter een mailtje/contact met ABT opnemen...maarja dat is wat lastiger eh

erik2907

Actief lid
Door tuning verandert de motor van je auto daardoor voldoet deze niet meer aan de type-goedkeur.

De motor verandert niet, die blijft exact hetzelfde. Er komt namelijk geen staal of slangetje bij en er gaat ook geen staal of slang af :). Er worden wijzigingen aangebracht aan het besturingssysteem (computer of hoe je het ook noemen wilt) en dat geeft een ander CO2 resultaat. Hetgeen de belastingdienst stelt is dat als er een hogere CO2 uitstoot is, je alsnog moet betalen. De type goedkeuring voor een NL kenteken vervalt namelijk niet omdat je namelijk je kenteken mag behouden en deze niet wordt ingetrokken.
Mocht er nou toevallig iemand zijn die nu MRB en BPM betaalt heeft voor een auto met energie label D en na tuning blijkt dat deze aan de voorwaarden van een energie label B zou voldoen, dan kun je de inspecteur verzoeken tot een heroverweging. Maar ja, dat kost flinke knaken bij de RDW om dat officieel vast te laten stellen.

Bovenaan Onderaan