Chiptuning 1.2 TDI

NielsW

Lid
ik dacht toch echte ergens te hebben gelezen dat iedere vorm van garantie vervalt wanneer je getuned hebt buiten de supplier van VAG zelf.
Stel je voor dat een onafhankelijk bedrijf aangeeft dat het niet aan het tunen ligt, dan krijg je het bekende welles nietes met PON :S

FredV

Banned
Klopt NielsW, en Pon komt er echt achter!
En nog iets, kan Ventura TNO-rapport leveren waauit blijkt dat de ECE-verbruikswaarden en CO2 lager zijn NA tuning???
Zo ja, dan geloof ik het pas echt

NielsW

Lid
van de extra kracht geloof ik wel en het comfort ook, maar het is ook je rijstijl en of je veel snelweg hebt hoe je verbruik loopt.
Zeg niet dat ik niet geloof dat het scheelt. Vraag me alleen af of de terugverdientijd misschien niet weer net zo optimistisch is als het oorspronkelijke verbruik van een GL. Ze moeten die chips ook verkopen namelijk en dat lijkt niet met de boodschap dat het beter rijdt en maar 0.2 verschil oplevert in verbruik :)

Hetzer

Forumguru
Ik wacht wel even af tot ook andere bedrijven zoals JD er mee gaan komen, ik chip mijn auto toch pas als hij uit de garantie is.

FredV

Banned
Extra vermogen en koppel geloof ik ook wel. Maar op de site wordt ook een brandstofbesparing geclaimd en gelijkblijvende uitlaatgasemissie.
Nou, een TNO-rapport kan dat aantonen.
Dat is de juiste weg voor bewijs.
En Ventura verleent dan misschien wel garantie op motorschade, mits aantoonbaar door de chiptuning veroorzaakt (dus overige motorschade valt daar buiten, maar de fabrieksgarantie voor de auto (dus niet alleen de motor) ben je kwijt en die vergoedt Ventura niet bij schade.
Misschien na de garantieperiode interessant.
Nog afgezien van het etische aspect om een Greenline zonder BPM en MRB te chiptunen...,tenzij de waardes die Ventura claimt, door TNO aangetoond kunnen worden.

FredV

Banned
NielsW, eenvoudig rekensommetje, als je 0,2 liter brandstof /100 km bespaart (verbruik van 4,7 naar 4,5), is dat bij de huidige dieselprijs van 1,11 23 eurocent per liter op 100 km .
De prijs is 485 euro. Je moet dus 485 euro delen door 22 cent keer 100 km is ca. 210.000 km om uit de kosten te komen.

Daalt het verbruik van 5/100km naar 4/100 km dan is de besparing 1 liter op 100 km, oftewel 1,11 euro. Dan is de terugverdienafstand ruim 40.000 km.

Maar aangezien je sportiever gaat rijden, lijkt mij dat er juist geen besparing wordt bereikt, in tegendeel.

Dus voor de besparing hoef je het niet te doen. Wel voor het rijplezier, maar dan zou ik geen greenline kopen, maar Fabia met een zwaardere motor.

Yuco

Lid
Ik heb vandaag 500 km in een Fabia Greenline 1.2 TDi rondgereden die door Ventura Tuning uit Beilen is geoptimaliseerd en kan jullie vertellen dat het erg aangenaam rijden is. ....

Leg mij eens uit, heb jij op 1 dag 500 km gereden?!

FredV

Banned
echt verbaasde gezichten als je de zwaarste Fabia Combi neemt en die laat tunen en dan een greenline embleem erop.
Kan me niet voorstellen dat de vermogenswinst/acceleratie zoveel spectaculairder wordt. ja van 14 sec naar 100 km/h naar 12 seconden?

van_der_P

Senior Member
Van dat hele chippen zie ik het nut niet in.
En als er iets stuk gaat zie ik het getouwtrek tussen Skoda en het chipbedrijf al voor me. Met de klant als leidentvoorwerp die er dan ook nog bijna 500 euro voor gegeven heeft.
Nee mooi origineel houden brengt bij inruil het meeste op.

stradje

Actief lid
We moeten denk ik wel een "open mind" houden. Als de claims van Ventura echt worden waargemaakt en zou blijken dat de garantie niet in gevaar komt en verder ook geen motorproblemen optreden dan is dit voor sommige mensen toch wel een interessante optie denk ik.

Bij mijn motorscooter (Suzuki Burgman 400) was er op het forum (met name het Duitse forum) eerst ook grote scepsis t.a.v. een speciale JCosta variator die allerlei voordelen zou brengen. Toen die claims inderdaad terecht bleken te zijn gingen steeds meer forumleden die modificatie tot grote tevredenheid aanbrengen.

Dus van mij mag de informatiestroom over chiptunen doorgaan, hoewel ik zelf voorlopig nog wacht tot er meer ervaringen zijn opgedaan door anderen.

Wasmachineman

Forumguru
echt verbaasde gezichten als je de zwaarste Fabia Combi neemt en die laat tunen en dan een greenline embleem erop.
Kan me niet voorstellen dat de vermogenswinst/acceleratie zoveel spectaculairder wordt. ja van 14 sec naar 100 km/h naar 12 seconden?

Misschien wel veiliger inhalen van 70 km uur naar 100 km uur op een provinciale weg??

FredV

Banned
We moeten denk ik wel een "open mind" houden. Als de claims van Ventura echt worden waargemaakt en zou blijken dat de garantie niet in gevaar komt en verder ook geen motorproblemen optreden dan is dit voor sommige mensen toch wel een interessante optie denk ik.

Nee,Ventura geeft alleen garantie als de motorschade aan de tuning te wijten is en geeft dan alleen garantie op dat deel.
Skoda sluit echter ALLE garantie uit als blijkt dat er getuned is.
Dus als jij voor je remgarantie komt, helaas, dat is dan ook uitgesloten.
Je verliest je recht op garantie!

Maar uiteraard moet iedereen zelf weten wat hij doet en die nadelen voor lief neemt.
Ik ben overigens benieuwd naar de reactie van Ventura op mn vraag over het TNO-rapport

FredV

Banned
Wasmachineman, dan allemaal in de Porsche, die haalt veilig in.:):)
Veilig inhalen is inhalen als t echt kan. En je ziet staaltjes van inschattingsfouten pffff.
Dat heeft niets met acceleratie te maken. En er rijden zoveel andere merken/types auto's die zeker niet sneller zijn.
Overigens heeft de Fabia best goede trekkracht/acceleratie als je terugschakelt.

Helemaal mee eens! Mijn oude xantia 1.9d is echt veel trager. Alleen korte invoegstroken bergop kunnen vervelend zijn maar ja die kom je in nl niet echt vaak tegen

Max5

Senior Member
Ik kijk eerst even de kat uit de boom voordat ik (misschien) ga tunen.
Blijkbaar heeft 't motortje in ieder geval 5000km nodig om alles soepel te laten inlopen, dan zou het verbruik moeten dalen en komt er (dus) meer vermogen beschikbaar.
Dan maar 's ervaren hoe die GL dan rijdt, en kijken hoe de ervaringen met chiptunen zijn.

@FabiaGL, heb je er al 5000km opzitten?

FabiaGL

Actief lid
Ik kijk eerst even de kat uit de boom voordat ik (misschien) ga tunen.
Blijkbaar heeft 't motortje in ieder geval 5000km nodig om alles soepel te laten inlopen, dan zou het verbruik moeten dalen en komt er (dus) meer vermogen beschikbaar.
Dan maar 's ervaren hoe die GL dan rijdt, en kijken hoe de ervaringen met chiptunen zijn.

@FabiaGL, heb je er al 5000km opzitten?
ruim 4000km, de motor is pas rond de 12500km helemaal ingelopen.

V50

Lid
Nog afgezien van het etische aspect om een Greenline zonder BPM en MRB te chiptunen...

Fred, hier moet ik even op reageren. De suggestie wekken dat het wellicht niet ethisch verantwoord is als iemand zijn Greenline laat chippen vind ik ongepast. Laat iedereen dat lekker voor zichzelf uit maken. Bedenk daarbij dat ook jouw Greenline straks afwijkt van het exemplaar waarop de homologatie is gebaseerd. Ook jouw Greenline zal nooit de 89 gram halen omdat de Greenlines in Nederland niet standaard met de lage rolweerstandbanden geleverd worden waarmee ze zijn gehomologeerd. En die dakrails die je er op hebt besteld zal de aërodynamica, en daarmee het verbruik, eerder negatief dan positief beïnvloeden. Is dat ook onethisch?

Bovenaan Onderaan