Longlife olie & onderhoud 1.2 TDI GL

Chatslet

Forumguru
Dan moe je misschien toch eens met de dealer gaan praten. De prijs van de beurt is hoog genoeg voor long life olie en jij zit zometeen met een kapot roetfilter omdat de dealer wat centjes wilt besparen. Handleiding van de auto is ook zeer duidelijk over welke olie wel en niet mag.
 

Ronnie

Forumguru
Tikje vreemd dat een roetfilter stuk gaat van verkeerde carterolie; Als er zoveel carterolie door de uitlaat gaat is de motor behoorlijk naar z'n grootje......
 

Chatslet

Forumguru
Daar is niets vreemds aan. Er wordt altijd wel wat olie verbrand. Het verschil tussen normale olie en longlife olie is de hoeveelheid zwavel fosfor en restas. Zwavel veroorzaakt as bij de verbranding. As verstopt de roetfilter en kan ook niet verbrand worden met een roetfilter regeneratie, het blijft er dus permanent in zitten. Laten we zeggen dat je per 15000 km ongeveer driekwart liter olie verbruikt (wat volgens mij nog steeds erg weinig is) dat zit er al aardig wat as in je roetfilter. Dan hebben we ook nog fosfor dat de edelmetalen waarvan het filter is gemaakt laat corroderen en de rest-as welke tijdens de productie in de olie is achtergebleven dat de boel nog verder verstopt. Na drie a vier beurten is je roetfilter einde oefening.
In longlife olie zijn dit soort zaken niet of nauwelijks aanwezig en daarom is het ook een stuk duurder maar dus wel verplicht wanneer je met een roetfilter rijd. Het zelfde gaat trouwens op voor diesel. In Nederland en andere west europese landen is er alleen nog zwavel arme diesel te verkrijgen, dit omdat anders de roetfilters stuk gaan. In oost europese landen waar roetfilters nog niet verplicht zijn kun je bij witte pompen goedkope diesel tanken. Mik dat in een moderne auto met roetfilter en je kunt met de trein naar huis.
 
Mijn dealer heeft op de factuur staan dat ze longlife gebruiken dus als blijkt dat er door verkeerde olie wat kapot gaat dan hebben ze daar een heel groot probleem en ik denk niet dat dealers zich dat op de hals willen halen maar als ik jou was zou ik het maar even nakijken op je factuur en anders even navragen en het laten bevestigen
 
Weet iemand of het vervangen van een brandstoffilter bij de 1.2 diesel Greenline perce nodig is bij 60.000km. Hoe zit dat met het luchtfilter? In het onderhoudsboekje staat iets dat als je altijd diesel tankt met eenbepaalde eu code dit dan nog niet hoeft. Maar nu zegt mijn dealer dat dit wel hoort bij 60000km beurt. Ik vraag me trouwesn af waarom we meer betalen voor het gote onderhoud als hier de prijzen van luchtfilter, benzinefilter niet in zit. Checkt men echt zoveel meer punten, dat men daarom veel langer bezig is?
Als ik er voor kies om benzinefilter nog niet te vervangen bij 60000km zal dan mijn mobiliteitgarantie vervallen? Iemand hier ervaring mee? Of gewoon 100 euro meer uitgeven en alles gewoon laten vervangen, ook als het misschien nog niet nodig is?
 

MacManiac78

Forumguru
Brandstofilter ALTIJD laten vervangen, (mobiliteitsgarantie) of het nu een diesel of benzine betreft. Interieurfilter kan je zelf doen voor minder, die kan je dus skippen.
 

wim-ned

Actief lid
Vandaag grote beurt gehad, officieel was dat de 60K beurt. Laatste beurt (klein) was bij 60K en deze is bij ca. 90K uitgevoerd.
Ik hou dus gewoon 30K tussen de beurten. Bij elke beurt is wel longilife olie gevuld, deze keer Mobil Super 3000 Formula V 5W-30.
De olie is idd. "low ash" en "Full compatibility with most Diesel Particulate Filters and Catalytic Convertors"

Een olieverbruik van 3/4 L op 15K zeker niet mijn olieverbruik, afgelopen 30K heb ik niet bijgevuld en stond het niveau nog op 90%. De hoeveelheid as uit verbrande smeerolie zal dus, net als het olieverbruik, te verwaarlozen zijn.

Vervangen zijn, olie-, lucht- en interieurfilter.

http://www.mobil.com/UK-English/Lubes/PDS/GLXXENPVLMOMobil_Super_3000_Formula_V_5W-30.aspx
 
Wim-ned,
Jij laat dus toch op eigen verantwoordelijkheid de VOI uitvoeren (iedere 30.000 ipv 15000km). Waarschijnlijk kon je dus ook niet extra garantie verlenging aanschaffen. Ik heb dit ook niet gedaan maar wou wel mijn mobiliteits en 2 jaar fabrieksgarantie behouden, dus zelf netjes iedere 15000km beurt laten geven.
Wat had je trouwens betaald voor deze grote beurt bij je dealer (is dat de 2013 prijs dan?), dus incl olie, lucht en interieur. (Je bedoeld misschien ipv olie het benz filter, omdat oliefilter al in prijs van grote beurt zit.)

Ik lees hieronder nu dus ook dat bij 60000km het toch wel verstandig en wellicht nodig is het brandstoffilter te laten vervangen (ondanks de goede kwaliteit diesel die we in NL hebben). Interieur heb ik bij 45000km pas voor eerst laten doen, zal eens kijken of ik het voortaan zelf kan doen. Is dat makkelijk, waar te krijgen, zal hier ook wel ergens op forum te vinden zijn.
Hoe zit dat met luchtfilter, ook nodig bij 6000km, zal eens kijken hoe vies die is. Bij vorige auto wel erg makkelijk zelf te doen.

navraag bij mijn dealer:

· 60.000km beurt betreft een grote beurt incl.
-Luchtfilter
-Brandstoffilter
-Interieurfilter
Totale kosten: €421.36
Dit was echter nog wel in 2012, wat de nieuwe prijzen voor 2013 zijn heb ik nog niet kunnen vinden.
 
het viel me trouwens op dat in 2011 bij onderhoudsprijzen geen aparte vermelding stond van interieur-, benzine-, luchtfilter
Zat dit dan wel al bij de grote onderhoudsprijs van 2011 in?, omdat deze iets hoger was (65 euro).
Zal me benieuwen wat ze met 2013 onderhoudsprijzen gedaan hebben, lijkt ook vast goedkoper maar is het uiteindelijk dan niet!

2011
Onderhoud1 Benzine Diesel
Kleine beurt (15.000 km) € 140,00 € 160,00
Grote beurt (30.000 km) € 270,00 € 300,00
Aircocheck: minimaal eens per jaar € 19,95 € 19,95
Aircoreiniging € 59,00 € 59,00
APK i.c.m. VerrassendŠkoda € 25,00 € 45,00
Remvloeistof verversen € 44,00 € 44,00
Onderdelen2 Benzine Diesel
Accu 1.2 € 120,00
Accu 1.23 / 1.4 / 1.6 € 190,00
Accu € 220,00
Distributieriem 1.4 63 kw € 470,00
Distributieriem 1.4 TDI € 415,00
Distributieriem 1.9 TDI € 415,00
Voor Achter
Ruitenwisserbladen € 40,00 € 15,00
Remblokken4 € 140,00 € 125,00
Remblokken en schijven4 € 285,00 € 225,00
Uitlaten € 180,00 € 200,00

2012
Onderhoud1 Benzine Diesel
Kleine beurt (15.000 km) € 115,00 € 125,00
Grote beurt (30.000 km/24 maanden) € 215,00 € 235,00
Grote beurt (60.000 km/48 maanden) € 230,00 € 250,00
Extra werkzaamheden bij onderhoud
Incl. montage
Benzine Diesel
Interieurfilter (standaard) € 40,00 € 40,00
Interieurfilter (actiefkoolfilter) € 50,00 € 50,00
Luchtfilter € 35,00 € 35,00
Brandstoffilter n.v.t. € 65,00
Bougies 3 cilinder € 65,00 n.v.t.
Bougies 4 cilinder € 75,00 n.v.t.
Bougies 4 cilinder (1,4 automaat) € 115,00 n.v.t.
Vervanging slijtagedelen Benzine Diesel
Accu 1.0 / 1.4 € 120,00
Accu 1.43 / 1.4 16V / 2.0 € 190,00
Accu € 190,00
Distributieriem 1.0/1.4 € 395,00
Distributieriem 1.4 16V € 465,00
Distributieriem 2.0 € 255,00
Distributieriem 1.9 SDI € 510,00
Distributieriem 1.4/1.9 TDI € 435,00
Voor Achter
Ruitenwisserbladen € 35,00 € 10,00
Remblokken4 € 135,00 € 125,00
Remblokken en schijven4 € 285,00 € 215,00
Uitlaten € 180,00 € 205,00
 

wim-ned

Actief lid
JLeeuw,
Ik doe gewoon de onderhoudsbeurten, maar met iets grotere intervallen.
In het begin wilde ik wel de voorgeschreven intervallen wel aan houden, bij 15K een afspraak gemaakt maar voor ik terecht kon stond ik al op 20. Daarna dus 40, 60 en nu 90K. i.p.v. 3 grote en 3 kleine beurten dus allebei twee. Scheelt toch ca. €450,-, en ik heb nou niet het idee dat mijn auto er slechter aan toe is door te weinig onderhoud. Daarbij, in andere landen en bij andere modellen met dezelfde motor is de interval wel gewoon 30K.
Mijn auto is inmiddels uit de garantie, en ik ben lid van de wegenwacht met vervangend vervoer, die mobiliteitsgarantie geloof ik dus wel.

Met het oliefilter bedoelde ik het filter voor de dieselolie, dus idd. het brandstoffilter.

Kosten (4-1-2013):
- beurt 281,71
- interieurfilter 40,67
- brandstoffilter 66,09
- luchtfilter 35,59
- kleinmateriaal 3,29

Totaal incl. een wasbeurt en een elektrische leenfiets € 427,05 bij Kreijne Midland in Hoogland (Amersfoort)
 
Dank Chatslet, heb er vanmiddag eens even naar gekeken.

Het is idd erg simpel te vervangen, wel even een zaklamp of mobiel met licht erbij pakken. Als je de bekledinghebt verwijderd, voorzichtis los trekken zie je de afdekkap van het filter. Schuifjes verplaatsen en je ziet het filter zitten. Ik had verwacht dat deze in een plastic mal zou zitten maar is gewoon stoffen doek. Deze was redelijk zwart gekleurd en aan 1 kant veel zaden van een berk denk ik. Waarschijnlijk dat die daarom toch wel iets "floot"als ik de ventilatie harder had staan. Al is dit volgens mij ook licht te horen vanaf het begin van aanschaf. Ik heb hem even schoongeklopt maar fluit nog steeds licht. Ik ga dus even zo'n nieuwe filter bestellen met actief kool. Wellicht fluit die minder en ruik ik ook de dieseluitlaatgassen vooral bij koude motor minder, iemand ervaring mee? Nu doe ik vaak mara de binnenventilatie aan, ook echt nodig als die aan het regenereren is, stink toch nog steeds bij km stand van 60.000km.
Wat me verder op viel is dat er nergens zichtbaar is wanneer filter vervangen is. Is zit in de afdekklep wel een mogelijkheid dit aan te krassen, stond nog nog steeds op 7-2010 ook was 4,5,6 aangekrast. Maar niks bij 2012, terwijl men toen heeft aangegeven dit filter ook vervangen te hebben. Twijfel hier wel over, iemand ervaring mee hoe snel deze filters zwart kleuren?
Verder zag ik nergens het Merk UFI op staan? Volgens mij zit er nu een merk BEHR in. Heb het nr er even van opgeschreven.
VW AG6R0 820 367 BEHR x 2145001 >PET, PP< CVK DE Micronair 116 2
Ga er vanuit dat het UFI koolstoffilter ook dezelfde afmetingen heeft en dus gewoon past. Maar zal er eerst 1 betstellen, de kosten voor een 2e tegelijk zijn ipv van 4 euro ook nog 2,5 euro. Maar op deze manier zijn die bestelkosten er makkelijk uit te halen, door dealer laten doen is 50 euro!

Eerdere reactie van Chatslet:
Interieurfilter kun je sowieso zelf doen. Actief koolstoffilter heb je al voor 20 euro op ebay: Skoda Fabia II (5J6/5J9) 1.2 TDI CR GreenLine UFI Activated Carbon Cabin Filter, | eBay

Das even wat anders dan de 50 euro van de dealert. Oliefilter zit bij de beurt in en brandstoffilter en luchtfilter hoeven sowieso niet bij de 1e beurt.

=> Bij wat voor km stand moeten dat brandstof en luchtfilter dan?? Zag dat dat luchtfilter niet makkelijk te benaderen is mbv klemmen ofzo, je moet hiervoor verschillende schroeven losdraaien. Of dit dan verder zelf makkelijk te vervangen is??? Zijn hier misschien ook filmpjes van?
 

Chatslet

Forumguru
Uit me hoofd gaan brandstof en luchtfilter om de 30k, in ieder geval vrij lange intervallen maar om het zeker te weten kun je beter je onderhoudsboekje er even bij pakken. Luchtfilter heb ik bij deze auto nog geen ervaring mee, heb hem nog maar een half jaar in mijn bezit dus ben nog op de dealer aangewezen vanwege garantie. Wel weet ik uit ervaring dat een luchtfilter vervangen geen rocket science is. Het luchtfilterhuis ziet er uit als een soort bak waar een dikke slang/buis naar toe loopt, dacht dat die aan de rechterkant zat boven de accu. Meestal zit die met een paar klemmetjes of schroefjes vast. Die haal je los en dan til je het deksel er zo af. Meestal zit aan dat deksel zit vaak wel een slang/buis voor de luchtaanvoer dus moet je even rommelen. Als het deksel er af is til je het luchtfilter er zo uit.
Paar tips voor als je bezig bent:
* Let wel goed op hoe om het luchtfilter er in zit, het vervangende exemplaar moet weer precies zo geplaatst worden ivm de afdichting.
* Afhankelijk van de motor loopt de lucht van boven naar beneden of van beneden naar boven door het luchtfilter. In het 1e geval zie je rommel op het luchtfilter liggen zoals steentjes, blaadjes etc... Kijk bij het verwijderen van het luchtfilter goed uit dat die rommel er niet af valt in het luchtfilterhuis. Turbo's, intercooles en motoren houden daar niet van.
* Je kunt overwegen om je luchtfilter te vervangen met een katoenen exemplaar van K&N. Deze hebben een beter luchtdoorlaat en raken minder snel verstopt. Verder zijn ze uitwasbaar en opnieuw te gebruiken. Het is ook nog zo dat een motor met turbo met zo'n filter wat sneller op het gaspedaal reageerd maar of dat bij een 1.2 TDI heel erg merkbaar is weet ik niet.

Edit: Zit inderdaad rechts, boven de accu:

Fabia luchtfilter.jpg
 
Ik heb ervaring met luchtfilters vervangen bij een Mitsubishi Colt uit 1995. Dit was idd erg makkelijk bij dit model, 2 klemmen en je kon het filter er zo uit halen. Zelfs de bougies kon je ook makkelijk zelf vervangen, zat bij die auto geen plastickappen voor zoals we nu overal zien. Bougies hoeven we ons bij TDI niet meer druk over te maken, maar zo'n katoenen luchtfiltertje welke zoals jij schets Chatslet langer mee kan gaan spreekt mij op zich wel aan. Ik zal er eens naar op zoek gaan, maar heb je een tip waar die te verkrijgen zijn?
Ik had het filmpje net nog eens bekeken van het vervangen van het interieurfilter, maar zag nu dat er wel een plastic omhulsel rondom het doek zichtbaar is. Bij mij mist deze, maar wellicht is die op het filmpje een filter met actief kool?
We zullen zien want ik heb er vanavond dus een besteld via de link die je eerder op gaf, zal daar ook een zoeken naar luchtfilters.
 
Helaas het katoenen filter van K&N welke je benoemde niet verkrijgbaar via dezelfde engelse internetwinkel.

wel het normale filter voor de skode Fabia II voor zo'n 9 pond te koop (en maar 1,5 pond verzend tov die 4 voor het interieurfilter):

http://www.ebay.co.uk/itm/Skoda-Fab...Parts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item4844daa6b

dit is voor de
[h=1]Skoda Fabia II (5J6/5J9) 1.2 12V UFI Air Filter, 01/08 -> 09/10[/h]
Die van mij is net van okt 2010, of er dan echt een ander filter nodig is voor de nieuwe skoda fabia's?
 

Chatslet

Forumguru
Dat lijkt me zeker niet de juiste luchtfilter. 1.2 12v klinkt meer als een benzinemotor. Probeer eens op e-bay te zoeken naar "Fabia 1.2 TDI air filter" of Bluemotion 1.2 tdi air filter"

http://www.ebay.nl/sch/i.html?_nkw=...rfilter&_osacat=0&_trksid=p3286.c0.m270.l1313

Ik krijg zelf een aantal ronde filters te zien in plaats van paneelfilters. Kan ook zijn dat die er in gaan. Zelf heb ik niet gekeken maar ik zou zeggen trek dat luchtfilterhuis eens open en kijk eens wat voor filter daar in zit dan weet je het zeker. Anders zou je ook eens met Winparts.nl kunnen bellen.
Wat betreft het interieurfilter, de link die ik je gaf betreft ook een actief koolstof filter (activated carbon). Een normaal filter is nog goedkoper maar niet verstandig als je een airco in je auto hebt omdat die daar van kan gaan stinken. Als je trouwens goed naar het filmpje kijkt zie je dat het vervangende filter daar ook geen plastig omhulsel heeft. Het plastic omhulsel wat je daar om het oude filter ziet komen zal waarschijnlijk dus gewoon een houder zijn waar je dan gewoon het nieuwe filter in kunt stoppen. Anders is het ook geen probleem. Als het maar de zelfde afmetingen zijn. Het filter wordt door de klemmetjes er onder op zijn plaats gehouden.
 

Chatslet

Forumguru
Tja het zijn stuk voor stuk dingen die je allemaal zelf kunt doen. Interieurfilter en luchtfilter wat dat betreft sowieso. Als je een stofzuigerzak kunt vervangen dan kun je dat ook. Brandstoffilter is iets lasteriger maar ook nog te doen. Olie en oliefilter is op zich ook geen rocket science maar wel een rotklus omdat je onder de auto moet zijn. In de VS zijn dit overigens dingen die de meeste mensen zelf doen en staat het ook gewoon in het boekje hoe het moet en krijg je ook geen gezeik met garantie.
 
Nieuwe actief kool filter had ik al weer een week thuis liggen nadat ik hem via ebay (onderstaande link) besteld had. Deze was per post verzonden in een niet al te dikke doos. Lamellen in filter waren nog wel ok, wel 1 lichte vouw in het filter maar kon ik weer makkelijk beetje recht buigen. Op de doos stond nergens dat het een actief koolstof filter is, maar originele die ik er in had zitten was erg wit, deze heeft een donkerdere kleur en lijkt idd wel iets van swarte stukjes in te zitten. Verder zijn lamellen iets wijder uit elkaar. Had het nieuwe filter op het oude gelegd alvorens plaatsen en leek even groot. Maar bij plaatsen lijkt deze toch iets kleiner te zijn, valt ook naar beneden als ik hem niet vast houd tbv dichtmaken met klep.
Je dient het filter met de tekst naar je toe te plaatsen. Maar op dit filter (ander merkt en type) staan ook nog 2 pijlen, verder lijkt het filter aan 1 kant iets ruwer. Het lijkt me dat de pijlen de luchtstroom aangeven, dus meb hem dan maar met pijlen naar dashboard geplaatst, er zit dan wel de ruwe kant aan de buitenkant waar als het vuil achter blijft (actief kool zal dan betr werekn denkik, uitkloppen zal wel iets moeilijker gaan vanwege de ruwte).
Na plaatsen is dit filter bij de blower in stand 2 en hoger stiller (voorheen floot die licht, had ik hem daarom vooral in stand 1). Ik wete niet of dit komt door het andere materiaal/actief kool of omdat het filter gewoon minder strak er in zit en er dus valse lucht langs gaat. Ik wacht nog even met het bestellen van meerdere filters, zal de bevindingen later nog eens melden (ook of ik verschil merk in opname luchtjes door het actief kool).
p.s prijzen van filters bij dealer zijn in 2013 trouwens ook aangepast, geloof beide filter 10 euro goedkoper. Dus koolstof kost daar nu 40 euro incl montage tov van deze via internet bestelde 20 + 4 euro verzend.
 
Bovenaan Onderaan