Trekhaak FABIA

ronald24e

Actief lid
Weet iemand al wat meer van een "nieuw" type trekhaak voor de Fabia 2?

Ik wilde namelijk een vaste trekhaak laten plaatsen maar het oude model wordt niet meer gemonteerd ivm diverse klachten(zoals het raken van de grond).
Nu zou er een nieuw type moeten zijn maar die is helaas nog niet op voorraad bij PON waardoor ik dus waarschijnlijk zonder fietsen op vakantie moet maar goed, nu vroeg ik me af in hoever die trekhaak zowiezo aangepast is maar kan er weinig over vinden.

Iemand toevallig dit nieuwe model al tegengekomen?
 

GO66

Lid
Ik heb gewoon een vaste 7-polige trekhaak laten monteren en geen probleem. Met 4 personen en bagage in de auto raakt ie niets, ook niet bij verkeersdrempels. De mijne komt van S-point.
 

wanderer

Senior Member
bij mijn GL is een Skoda trekhaak gemonteerd bestelnr EEA997005EL met 7 polige contactdoos.....geen last met de grond raken of zo...
 
@Ronald24. Had jij de trekhaak via de dealer besteld? Mijn auto wordt de komende week gebouwd en over +/- 2 weken met vaste trekhaak afgeleverd. Tenminste dat is de planning. Ik ben benieuwd of zij deze dan wel monteren... :945:
 

ronald24e

Actief lid
bij mijn GL is een Skoda trekhaak gemonteerd bestelnr EEA997005EL met 7 polige contactdoos.....geen last met de grond raken of zo...

Die trekhaak is nu dus niet meer leverbaar, deze is/wordt vernieuwd en komt ook direct met een 13 polige contactdoos. Meerdere dealers gebeld vrijdag en gisteren en telkens hetzelfde verhaal gehoord....


Ik heb gewoon een vaste 7-polige trekhaak laten monteren en geen probleem. Met 4 personen en bagage in de auto raakt ie niets, ook niet bij verkeersdrempels. De mijne komt van S-point.

Dat is ook een Skoda dealer toch? zal hem vast wel niet meer hebben, zelfde verhaal als hierboven.
 

ronald24e

Actief lid
@Ronald24. Had jij de trekhaak via de dealer besteld? Mijn auto wordt de komende week gebouwd en over +/- 2 weken met vaste trekhaak afgeleverd. Tenminste dat is de planning. Ik ben benieuwd of zij deze dan wel monteren... :945:

Ja heb hem bij mijn eigen dealer(rijnwoud) besteld.
Ook meerdere dealers hier in de buurt gebeld en precies hetzelfde verhaal helaas.
Misschien heb je geluk en is hij in de tussentijd binnen of ze monteren toch nog het oude model bij jou omdat hij misschien al besteld is......zou ik dus even in de gaten houden.
 

Br3cht

Actief lid
zelfs straf dat je met je Greenline een trekhaak mag monteren

wij hebben als garage eens een rode kaart gekregen (afkeur) omdat er op een golf bluemotion een trekhaak gemonteerd was (naplaatsing)
die man wou zijn auto verkopen, en dan moet je naar de keuring voor verkoop
en daar vertelde ze heel plezant dat dat op "groene" modellen niet mag
 

ronald24e

Actief lid
S-point is inderdaad gewoon een skoda dealer en hij zit er gewoon onder!

Dat klopt ook, 1-2 weken geleden was het bij mijn dealer ook nog geen probleem namelijk....alleen toen ik vrijdag uiteindelijk de afspraak maakte bleek dus dat er een nieuw model kwam.....ik ben dus net te laat helaas.
 

FvElswijk

Nieuw lid
Bij de Greenline is een trekhaak niet af-fabriek bij te bestellen. Hij staat simpelweg niet in de lijst met opties. Uiteraard zal iedere dealer je op verzoek wel een trekhaak willen verkopen, maar deze wordt dan door de dealer zelf gemonteerd. Deze trekhaak kan de dealer in principe overal bestellen. Dus origineel van Skoda of universele types. Ditzelfde geldt bijvoorbeeld ook voor de optie schuifkanteldak. Deze is niet af-fabriek te bestellen, maar wel later in te bouwen. (Overigens niet aan te raden ivm lekkages.)

Ik kan mij echter niet voorstellen dat een dealer een waarschuwing/boete zou krijgen voor het monteren van een trekhaak. Dit gaat wel een beetje ver. Zouden er in België ook garages bekeurd worden die een skibox op de Greenline durven te monteren?

Zijn er forumleden met reeds afgeleverde GL's die even kunnen kijken welk maximaal aanhangergewicht op hun kentekenbewijs staat vermeld? Volgens mij staat er 800/450 kilo (geremd en ongeremd). Dit lijkt mij een beetje moeilijk uit te voeren zonder trekhaak. :smirk:
 

Br3cht

Actief lid
Ik kan mij echter niet voorstellen dat een dealer een waarschuwing/boete zou krijgen voor het monteren van een trekhaak. Dit gaat wel een beetje ver. Zouden er in België ook garages bekeurd worden die een skibox op de Greenline durven te monteren?

de garage zal geen bekeuring krijgen, maar zal wel de trekhaak moeten demonteren telkens die naar de technische controle moet gaan
maar als je dan eens een accident hebt, dan is je voertuig niet reglementair met de technische keuring
 

Yuco

Lid
Naar aanleiding van dit topic op een andere forum: http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=75&t=11260
heb ik een vraag aan de gelukkigen onder ons die er al een Greenline met trekhaak rijden.

Kunnen jullie eens opmeten op welke hoogte het hart van de trekhaak zit? Blijkbaar is er een risico dat deze te laag kan zitten (mede door het verlaagde onderstel) op het moment dat je er een caravan of dergelijke achter hangt.
 

swubbe

Nieuw lid
Bij de Greenline is een trekhaak niet af-fabriek bij te bestellen. Hij staat simpelweg niet in de lijst met opties. Uiteraard zal iedere dealer je op verzoek wel een trekhaak willen verkopen, maar deze wordt dan door de dealer zelf gemonteerd. Deze trekhaak kan de dealer in principe overal bestellen.

Toen ik mij bestelling geplaats hebt, was het gewoon mogelijk om een trekhaak af-fabriek te bestellen (in de wir-war van brochures en informatieblaadjes was er wel eentje te vinden waar een trekhaakin stond). Doordat ik ook PDC heb, is het geen vast trekhaak geworden. Grappig is wel dat 1 van de 3 dealers waar ik geweest ben het over plaatsen van hulpveren heeft gehad.
Verder kreeg ik bij de uiteindelijke bestelling een andere (=lagere) prijs voor de trekhaak ivm een nieuw model. Details weet ik verder niet.

Maar zoals velen, is het (lang) wachten tot september...
 

pierre27

Actief lid
Goede middag,
heb dus sinds vrijdag een GL met trekhaak,:xyxthumbs: of die door de dealer of
af fabriek is geplaatst, dat weet ik niet, ..... ik heb hem er als optie bij besteld bij de bestelling op 16 april 2010.
Volgens mij vanaf fabriek, omdat hij degelijk is gemonteerd en de tectyl over de gehele onderkant van de auto hetzelfde is (geelachtig), er zijn dus geen nieuwe tectyl lagen te zien.
Wel is mij opgevallen, dat er geen trekhaak plaatje op/onder/boven de zevenpolige stekkerdoos zit, waarop merk belasing etc. staat, misschien hoeft dat niet in Tchechnië.
De onderkant van de trekhaak zit 20 cm boven het maaiveld, wagen is dan onbelast, zie bijlagen.
Zijn er forumleden met reeds afgeleverde GL's die even kunnen kijken welk maximaal aanhangergewicht op hun kentekenbewijs staat vermeld?
Hengelst heeft 450/1000 opgegeven, echter .... op mijn kentekenbewijs staat daaromtrent niets omschreven, wel F2 toegestane maximum massa 1674 kg en F1 toegestane technische maximum massa 1674 kg. G-massa rijklaar 1219 kg en massa ledig voertuig 1119 kg.
Hengelst heeft ook pas zijn nieuwe GL, dus waar hij dat vandaan haalt weet ik niet, ik geloof niet dat het iemand is, die het uit zijn duim zuigt, dus Hengelst, waar kan ik het vinden ???
Prettige dag verder,
Pierre:yeah:
 

Bijlagen

  • P1040127.jpg
    P1040127.jpg
    20,1 KB · Weergaven: 560
  • P1040130.jpg
    P1040130.jpg
    18,8 KB · Weergaven: 166

van_der_P

Senior Member
Het staat op deel 1A. Dat is het deel waar de voertuiggegevens op staan. Dat deel is dubbel, en kun je openen klappen en dan staat het rechts.
Zoals reeds vermeld ongeremd 450 kg geremd 1000 kg.
 

pierre27

Actief lid
Van der P,
je hebt volkomen gelijk.
Wist ik veel, dat mijn deel A dubbel was??
Mijn oude deel A was enkel, dus ik heb niet verder gekeken, dan mijn neus lang was en die is wat aan de korte kant, vandaar!!!:mad:
Groetjes,
Pierre:yeah:
 
Bovenaan Onderaan