Trekhaak FABIA

wanderer

Senior Member
@pierre27
als het plaatje op de trekhaak ontbreekt, dan is die trekhaak af fabriek gemonteerd, heeft geen NL type goedkeuring, ----> dit gaat problemen geven
 

Monteurtje

Forumguru
Trekhaken worden allemaal achteraf gemonteerd in Nederland. Hier in Nederland worden GEEN Skoda's afgeleverd met een trekhaak die er affabriek op zit.
 

ronald24e

Actief lid
En de mensen die wel een trekhaak hebben nu hebben misschien nog wel het oude type dan....misschien had de dealer die al besteld en dan is het geen probleem natuurlijk.

Ik ben vandaag toevallig nog gebeld door de dealer hoe de auto me beviel(perfect natuurlijk) en kreeg wederom te horen dat de levertijd van de trekhaak nog niet bekend is helaas:(
 

pierre27

Actief lid
Wanderer, Monteurtje en Ronald,
dank voor jullie reaktie, maar omdat ik geen :1884:
indificatieplaatje op mijn trekhaak heb, krijg ik
moeilijkheden bij mijn eerste APK of niet ???
Pierre:yeah:
 

ronald24e

Actief lid
Hoe het precies met de APK zit weet ik niet maar ik zou in ieder geval even langs gaan hij de dealer, nu weet je niet eens of je trekhaak wel geschikt is voor waar je hem voor wilt gaan gebruiken.
 

AKP

Lid
Wij hebben gisteren te horen gekregen dat onze auto zaterdag eindelijk ook afgeleverd gaat worden maar de trekhaak er nog niet aan zit. De reden daarvan is ons niet verteld (mijn vriend kreeg het telefoontje en heeft daar ook niet naar gevraagd). Ik neem aan dat het ook te maken heeft met het niet meer leverbaar zijn van het oude model.
 

Yuco

Lid
Aan Pierre27: waarom heb je een trekhaak genomen? Om met een caravan te rijden of zo nu en dan een aanhanger? Heb je al gereden met iets achter je GL? Hoe is je ervaring?
 

pierre27

Actief lid
Yuco,
ik heb een trekhaak genomen voor een aanhanger(tje)(150 t/m 749 kg), een caravan, welke 750 kg of zwaarder is lijkt mij niet functioneel, omdat het maar een 1.2 drie cylinder motor is, .. wanneer ik een caravan had moeten trekken, dan had ik een auto met een zwaardere motor gekocht, .. ... dit is natuurlijk mijn mening.
Ja een aanhanger vol met hout heeft mijn GL al weggesleept zonder problemen over een afstand van 54 kilometer, het is gewoon zoals met het gewone rijden, iets langer doortrekken met een hoger toerental, je komt dan automatisch boven de 2000 toeren en dan trekt/loopt hij als een zonnetje:xyxthumbs: , omdat de turbo wordt inschakeld.
Ik ben er uiterst tevreden over wat motor en auto betreft, alleen het geluid binnen .. de banden maken meer lawaai dan met mijn mercedes, echter de motor hoor je bijna niet en dat had ik niet verwacht, temeer omdat ik in de mercedes schakelde op het motorgeluid, terwijl ik dat nu niet meer zo goed hoor, ik hou nu het opschakel symbool op het dashboard in de gaten.
Als ik weer voor de keus zou staan, dan kocht ik .... WEER deze GL.:530:
Prettig weekend verder,
Pierre:yeah:
 

paulus474

Senior Member
Wat is eigenlijk het beste toerental om op te schakelen?
Ik weet dat er een indicator aanwezig is, maar lijkt mij toch logischer/fijner om bij een bepaald toerental op te schakelen (doe ik nu ook: bij 2000 rpm; zal bij de Greenline wel iets anders liggen :D)...
 

pierre27

Actief lid
Paulus,
dat ligt bij mij boven de 2500/3000 toeren, in het begin, je moet alles
uitproberen reed ik te voorzichtig, :eek:.. zat ik ook rond de 2000 toeren, maar dan viel ik in de hogere versnelling teveel terug tot +/- 1500 en was ik mijn kracht kwijt, je merkt het vanzelf, het loopt niet vloeiend, nu na 700 kilometer trek ik feller op, (ja ik weet het, er wordt meer diesel verbruikt, maar dat vang ik op door geen wegenbelasting te betalen, ik rijd dan geen 1 op 30 maar 1 op 27, nou en) in de lagere versnellingen en blijf versnellen, zodat alles soepel en vloeiend verloopt.
Nogmaals je merkt vanzelf wanneer de motor/schakeling niet soepel verloopt, het toerental van de turbo (2000 toeren) en de versnellingoverbrengingen zijn feilloos op elkaar afgesteld!:xyxthumbs:
Ik hoef je natuurlijk niet te wijzen op het feit om maar 2/3 van het maximum toerenal te gebruiken tijdens het zogenaamde inrijden, ook later is dat veel beter, ook al is de motor ingereden.
Prettig wekend,
Pierre:yeah:
 

Yuco

Lid
Yuco,
ik heb een trekhaak genomen voor een aanhanger(tje)(150 t/m 749 kg), een caravan, welke 750 kg of zwaarder is lijkt mij niet functioneel, omdat het maar een 1.2 drie cylinder motor is, .. wanneer ik een caravan had moeten trekken, dan had ik een auto met een zwaardere motor gekocht, .. ... dit is natuurlijk mijn mening.

Over meningen valt niet te twisten, maar feit is dat je op papier 1000kg mag trekken. Ik ga er dan ook nog vanuit dat de VAG hier een veilige marge mee heeft aangehouden, ofwel dat je zelfs nog wat meer zou kunnen trekken. Wij zijn dus wel van plan om met de nog te bestellen GL een caravan van max 1000kg in beladen toestand te gaan trekken. Ik snap dat ik dan niet de klinkers uit de weg zal trekken, maar mij gaat het er wel om of dit verantwoord is. In theorie mag het, maar ik ben nou zo benieuwd naar gebruikers ervaringen.....
 

AKP

Lid
En de mensen die wel een trekhaak hebben nu hebben misschien nog wel het oude type dan....

Ik [...] kreeg wederom te horen dat de levertijd van de trekhaak nog niet bekend is helaas:(

Wij hebben vandaag onze auto op mogen halen, en tot onze verrassing zat de trekhaak er al wel aan, in tegenstelling tot de informatie die ons maandag per telefoon was medegedeeld: zeker 1 maand levertijd. De trekhaak was deze week namelijk net binnengekomen, die hadden ze er alvast onder gezet, alleen het kabelwerk was vanmorgen pas binnengekomen, het was in die krappe tijd nog niet gelukt om dat ook aan te sluiten. Ach zo snel hebben we de haak ook nog niet nodig. De dealer zei dat dit al wel het nieuwe model was, jij intussen ook al bericht over je trekhaak?
 

paulus474

Senior Member
Paulus,
dat ligt bij mij boven de 2500/3000 toeren, in het begin, je moet alles
uitproberen reed ik te voorzichtig, :eek:.. zat ik ook rond de 2000 toeren, maar dan viel ik in de hogere versnelling teveel terug tot +/- 1500 en was ik mijn kracht kwijt, je merkt het vanzelf, het loopt niet vloeiend, nu na 700 kilometer trek ik feller op, (ja ik weet het, er wordt meer diesel verbruikt, maar dat vang ik op door geen wegenbelasting te betalen, ik rijd dan geen 1 op 30 maar 1 op 27, nou en) in de lagere versnellingen en blijf versnellen, zodat alles soepel en vloeiend verloopt. Pierre:yeah:
[OFF TOPIC] Zooo, dat is een flink toerental (boven de 3000 rpm). Ben benieuwd ;). Toch zal het voor mij ook een sport worden om zo zuinig mogelijk (zonder de motor de soep in te draaien) te gaan rijden!
 
Ik kreeg net n belletje van mn dealer, onze trekhaak zit er ook nog niet op en omdat we PDC hebben, kan er geen gewone trekhaak achter. Er moet een afneembare trekhaak achter. Heeft iemand deze al? Had ik volgens mij nog niet ergens gelezen.
 
Da's vreemd... Wij hebben ook PDC besteld en ik hem mijn dealer gevraagd of er dan een afneembare trekhaak achter moest. Hij zei dat dit niet nodig was omdat zij de sensoren kunnen richten zodat de trekhaak niet in de weg zit. Wij krijgen onze auto volgende week.
 

Gerke

Forumguru
Ook via mail contact gehad met de dealer, vaste kogel is geen probleem met PDC, behalve wanneer je een beugel voor de Twinny Load er op gaat zetten.
 

stradje

Actief lid
Mijn GL is vandaag uitgeleverd MET vaste trekhaak (en de kabels waren gelukkig net binnen gekomen) en PDC. Dat hindert elkaar niet.
 

ronald24e

Actief lid
Ik ben ook vandaag gebeld dat ik morgen gewoon kan komen omdat de trekhaak binnen is gekomen:yeah:

Kan ik toch nog met fietsen op vakantie.
 

Ron467

Actief lid
Zijn al meerder topics over geweest; vaste trekhaak MET PDC kan gewoon!

Het `probleem´ met de nieuwe facelift fabia is mogelijk ook de trekhaak zelf, maar vooral het can bus systeem (de elektriciteit voorziening naar de diverse gebruikers) van de nieuwe fabia´s.

Zelf monteren is lastiger geworden omdat aan de computer duidelijk gemaakt moet gaan worden wat er ook spanning nodig is voor de verschillende gebruikers van de aanhanger. Dus PC/software van de dealer nodig.

Wikepedia: Het Controller Area Network (CAN) is een standaard voor een seriëledatabus, die oorspronkelijk is ontwikkeld door Robert Bosch GmbH, vanaf 1983 tot 1986, om elektronischesturingseenheden aan elkaar te koppelen. CAN is expliciet ontworpen voor omgevingen met veel elektromagnetische storingen, en maakt gebruik van twee differentieel aangedreven lijnen

Dus meerdere stroomgebruikers takken van een en dezefde kabel af, en dat moet de regelunit dan wel weten anders geeft deze storing.


Nog even wat bangmakerij:mad:
Buiten deze discussie zitten er wel degelijk mogelijk financiele gevolgen voor greenliners die trekhaak, grotere wielen of andere aanpassingen aan de auto doen die verbruik/uitstoot verhogen (waardoor dus onterecht in het blue/green GEEN tarief gereden wordt). Wegens het succes en daardoor graaigeld mislopen door de overheid kunnen ze hier wel eens heel snel heel streng op worden....mogelijk met terugwerkende kracht.
Grijs kenteken is voorheen ook van de een op de andere dag voor particulieren 570% duurder in houderschapsbelasting geworden..

en ja ik ben een beetje jaloers dat ik wel gewoon moet betalen, maar ik wilde perse DSG....:winkie:
 
Bovenaan Onderaan